Salpeterudtræk / salpeterudblomstring
Fra : Nicolai

Dato : 15-06-09 07:26

Vi overvejer at købe et næsten nyt hus (2008) med følgende i
tilstandsrapporten:

"Murværket er med moderat salpeterudblomstring/salpeterudtræk flere steder,
hovedsagelig ved karnap ved køkken og på nordfacaden."

Hvad betyder det? Bortset fra det ikke er vildt pænt, er det så noget der
kun giver problemer med tiden?

Jeg har ingen forstand på byggeri, så anbefalinger til hvordan vi skal
forholdes os er meget velkomne!

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 16-06-09 03:35

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forholdes os er meget velkomne!
>
>Salpeter udtræk kommer når huset er opmuret i en fugtig periode og
der må ikke tilføres fugt og slet ikke saltsyre blot afkostes med en
riskost når udblomstríngerne er der.
Saltsyre må kun bruges til kalk og intet andet der er en tendens til at sige
det skal bare have en gang
syre men så tilfører man mere salt.

Fra : Nicolai

Dato : 16-06-09 07:39

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in message

> "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

Ergo skal jeg se det som et kosmetisk problem her og nu? Ikke noget der
giver problemer på sigt?

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 16-06-09 08:17