Moms på kommunale byggegrunde ?
Fra : Gaffa

Dato : 14-06-09 20:43

Hej,

Kommer der også 25% moms på de byggegrunde som en kommune udbyder efter
1/1-2011, eller er kommunerne fritaget for moms ?

Det kunne blive meget dyrt for mange kommuner hvis de skal svare moms og
ikke har fået grundenen solgt inden 1/1-2011.

hilsen
Gaffa

Fra : Armand

Dato : 14-06-09 20:57

Gaffa skrev:
> [...]
>
> Det kunne blive meget dyrt for mange kommuner hvis de skal svare moms og
> ikke har fået grundenen solgt inden 1/1-2011.

Moms er jo en omsætnings-afgift, så hvis der ikke er omsat (solgt) skal
der vel ikke svares moms af det!

--
Armand.

Fra : Klaus

Dato : 14-06-09 21:17

moms er meromsætningsafgift på forbrug, er grundsalg forbrug? Jeg tror
da ikke, at der lægges moms på grundsalg.

mvh. Klaus
www.aigis.dk

Fra : Gaffa

Dato : 15-06-09 19:53

"Klaus" <ke@aigis.dk> skrev i meddelelsen

> moms er meromsætningsafgift på forbrug, er grundsalg forbrug? Jeg tror da
> ikke, at der lægges moms på grundsalg.
>
> mvh. Klaus
> www.aigis.dk

Jo, det er netop vedtaget i den nye skattelovgivning at byggegrunde pr
1/1-2011 skal belægges med moms !
hilsen

Fra : Armand

Dato : 15-06-09 23:36

Gaffa skrev:

> "Klaus" <ke@aigis.dk> skrev i meddelelsen

> Jo, det er netop vedtaget i den nye skattelovgivning at byggegrunde pr
> 1/1-2011 skal belægges med moms !

Måske nok, og dét var der som sådan også lagt op til i det første
indlæg; men svineavleren skal ikke betale moms af sine grise førend at
de bliver solgt og på samme måde afhænger kommunernes moms-afregning for
byggegrunde om de er solgt.

Den virkning skeldatoen får for markedet er at fra nytår 2011 vil
salgsprisen for byggegrunde stige med 25% derved at der bliver tillagt
den moms som kommunen skal svare SKAT!
Lur mig om ikke der bliver et godt decembersalg rundt omkring

--
Armand.

Fra : Heidi

Dato : 16-06-09 17:09

Armand wrote:

> [...]
> den moms som kommunen skal svare SKAT!
> Lur mig om ikke der bliver et godt decembersalg rundt omkring

Og så er der vist noget med at man skelner mellem om man har påbegyndt
støbning af fundamentet pr. 01.01.2011 - så det er ikke nødvendigvis nok
bare at købe grunden, man skal også have fundet nogen der kan begynde at
bygge på den, for at slippe for momsen (har jeg lige fået at vide på et
momskursus).

--
Heidi

Fra : Armand

Dato : 16-06-09 23:54

Heidi skrev:

> [...]
> bare at købe grunden, man skal også have fundet nogen der kan begynde at
> bygge på den, for at slippe for momsen (har jeg lige fået at vide på et

Dét lyder til gengæld totalt forvrænget!

Køber betaler den pris som grunden koster og står derefter som ej. og
evt. forekommende moms skal være indeholdt i den pris der er betalt.
Dels er der ikke meget omsætnings(!)afgift i en efterfølgende opkrævning
og dels er retssikkerheden gået fløjten hvis SKAT'efar kan sende
efterregninger til køber!
Men du lyder jo velinformeret.
Til gengæld kan det så tænkes at der kommer nogle retssager førend
lagaliteten i dét forhold er helt på plads :-|

--
Armand.