Nem kørebelægning
Fra : Jens

Dato : 14-06-09 12:23

Jeg skal anlagt en bane, som mine unger kan køre rundt i haven på. Det
meste bliver fliser, men jeg har et problem mellem en hæk og et bed,
hvor jeg er bange for at hækkens rødder vil gøre det til et stort
arbejde at grave ud til stabilgrus + fliser. Desuden frygter jeg lidt,
at hækken kunne gå ud, hvis jeg hakker for mange rødder over.

Derfor ville jeg gerne høre, om der var nogen som har erfaring med en
belægning, som kan lægges ud ovenpå jorden, og som kan stampes eller
på anden måde blive så hård, at ungerne kan cykle på den med deres
cykler, scootere etc. Sådan lidt som en hårdt tilkørt grusvej, tænker
jeg. Er det nok med bare en god gang grus og en pladevibrator?

De bedste hilsner,

/Jens

Fra : JN

Dato : 14-06-09 19:56

Hej Jens
Du kan prøve at kigge lidt på sten-mel som en mulighed.
mvh
jkn

Fra : Ivan

Dato : 15-06-09 09:00

[...]

Hvis du bruger en eller anden form for grus skal det være en stor pladevib.
En pladevib til husbehov er alt for lille, der er jo et stort tryk fra
cykelhjulene det vil blive sporkørt.
Du har sikkeret set de stier der er rundt omkring i mange kommuner, de er
typisk lavet af rødgrus, de er komprimeret med en stor 2 valset tromle med
vib. i.
Et andet bud kunne være asfalt, gab 2 med 150 kg/m2. Personligt syntes jeg
så ikke der er aå kønt at kikke på.
Ivan

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-09 17:07

"Jens" <jtornoe@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvad med terrænarmering, jeg mener kun det har en højde på 40 mm
så det kommer jo ikke ned og ødelægger rødderne fra hækken.

CV

Fra : Jens

Dato : 17-06-09 07:49

Terrænarmering lyder som en god ide. Jeg har ikke mulighed for at
stampe hårdere end en standard pladevibrator, og jeg er enig med Ivan
i, at asfalt i haven ikke ligefrem pynter.

Tak for svarene!

/Jens