Problemer med mine buttens
Fra : stefan Pedersen

Dato : 16-06-09 14:32

Hejsa.

Jeg er ved at lære mig selv at lave hjemmesider, ved at læse mig
frem til og spørge mine venner men ingen kan komme med et
ordenligt svar som jeg kan forstå til mit problem.

http://steppers.dk/ny2

På den link er jeg ved at lave en hjemmeside.
Men knappen vil ikke som jeg vil have det og jeg forstå det bare
ikke.

den skulle lige de her knapper OBS. Skal åbnes med IE

http://steppers.dk/ny

Codes-->

HTML.

<a class="link" href="http://steppers.dk/ny2">Home

HTML end.

div.butten-1{
   position:relative;
   display:block;
   width:120px;
   height:60px;
   float:left;
   overflow:visible;
   /*margin-top:4px;
   margin-left:3px;
   margin-right:;
   margin-bottom:auto;
   margin-left:auto;
   margin-right:auto;*/
}
a.link:visited{
   background-image:url(images/butten1.png);
   width:120px;
   height:60px;
   font-size:20px;
   padding-top:15px;
   color:#000000;
}
a.link:hover{
   background-image:url(images/butten2.png);
   width:120px;
   height:60px;
   font-size:20px;
   padding-top:15px;
   color:#000000;
}
a.link:link{
[...]
a.link:active{
   background-image:url(images/butten3.png);
   width:120px;
   height:60px;
   font-size:20px;
   padding-top:15px;
   color:#000000;
}

<--Codes end

Kan i se hvorfor det ikke funger ???

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-06-09 15:47

stefan Pedersen forklarede:
> [...]
> ikke.
>
> den skulle lige de her knapper OBS. Skal åbnes med IE

snip kode
> Kan i se hvorfor det ikke funger ???

Et link er et inline element.
Det kan du principielt hvergken give position eller udstrækning. Det
bliver placeret efter teksten.
Du kan prøve at give dine link

display : block;
text-align : center;
margin-top : 5px;

Så ser det meget bedre ud.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-06-09 15:53

PS.

Højden af et element, angives uden margin og padding. Så dine link skal
kun være 45px høje, for at passe til de 60px din grafik er i højden.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-06-09 17:56

stefan Pedersen wrote:

> Skal åbnes med IE

Det skal du da ikke bestemme. Brugere på Linux og Mac har i øvrigt slet ikke
mulighed for at åbne med IE. Lav det, så det fungerer rigtigt i alle
browsere.

Erik Ginnerskov

Fra : Preben

Dato : 17-06-09 19:10

Jeg vil anbefale at du laver siden, så den ser rigtig ud i en ikke-IE-browser.
F.eks Mozilla Firefox. Så kan du evt. justerer din CSS til IE bagefter, hvis det
overhovedet bliver nødvendigt. Det er formentlig fordi IE er fuld af fejl, hvis
din side ser anderledes ud i den.

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-06-09 22:30

Preben skrev:

> Det er formentlig fordi IE er fuld af fejl

Hvilken version af IE bruger du?

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-06-09 15:14

stefan Pedersen skrev:
> Hejsa.
>
> Jeg er ved at lære mig selv at lave hjemmesider, ved at læse mig
> frem til og spørge mine venner men ingen kan komme med et
> ordenligt svar som jeg kan forstå til mit problem.

Det kunne jo være fordi dit problem ikke er særlig
godt beskrevet. Du lærer ikke at lave hjemmesider ved
at lave noget flot grafik og så putte noget indhold i
bageefter. Det forholder sig helt omvendt: *Form* er
noget man *føjer til* et indhold.

Det indhold, der her er tale om, er en navigationsbjælke.
Den laver du med følgende HTML-kode:

<ul class="navbar">
</ul>

Det minimale stylesheet til at lave en navbar ud af
dette er:

ul.navbar {
margin:0 auto;
width:600px;
font-family:arial,sans-serif;
font-size:14px;
padding:0;
list-style:none;
text-align:center;}

ul.navbar li a {
width: 80px;
float:left;
margin:0 5px 0 0;
padding:3px 5px;
border-width:0;
border-style:solid;
border-color: #257;
color:white;
background-color:gray;
text-decoration:none; }

Når det er på plads, kan du begynde at eksperimentere
med at sætte grafik ind som baggrund for a-markørerne.
Bemærk, at det er a-markørernes bredde og padding samt
font-size, der skaber "knappens" størrelse.

Jørgen Farum Jensen
..