Tur til Belgien
Fra : dogandeniro@gmail.co~

Dato : 15-06-09 11:30

Jeg har en Mazda 323F årgang 95. Den har lige fået udskiftet
luftmængdemåler og luftmassemåler. Motoren lyder fin og den hakker
ikke mere i kørsel. Ligeeee bortset fra dette : Det er som om den
nogen gange i tomgang ikke kan holde på tomgangen. Lige pludselig
begynder den at ligesom ryste lidt (som om den skal gå i stå)....men
går altså ikke i stå.

Jeg skal til Belgien snart og det er en tur på ca.900 km....1 vejs.
Jeg har også lige fået udskiftet olie og olie filter. Hjulene er også
lige blevet balanceret. Den har kørt ialt ca. 199.000.

Mit spørgsmål til jer kloge hoveder herinde om den kan klare en tur
til Belgien tur/retur (1800km) ?
Sidst jeg fik skiftet tandrem var da den stod på 158.000. Og jeg
husker virkelig ikke hvor meget sådan en tandrem kan holde. Jeg mener
den hed Merkonom.

På forhånd mange tak

Fra : Jebir

Dato : 16-06-09 10:22

> [...]
>Sidst jeg fik skiftet tandrem var da den stod på 158.000. Og jeg
>husker virkelig ikke hvor meget sådan en tandrem kan holde. Jeg mener

Uden at være bilkyndig for alvor vil jeg mene, at med en bil på den alder er
det som når der skal handles gamle biler; det vil være svært at udtale sig
om mærket generelt vil kunne klare turen - det vil helt komme an på den
enkelte bil.
Jeg ville overveje et smut forbi FDM eller mekkeren til et eftersyn, og
ligeså lige spørge til tandremmen - bare for at gå med både livrem og seler

Med det sagt, så var jeg selv på tur for 2 år siden, hvor turen gik til
Holland, videre til Frankrig og til slut Belgien, i en Opel Astra fra '93,
som havde nogle af de samme symptomer (havde den i 2 år - købte den for
10000, og reparerede den for 25 i de 2 år - spild af penge, hehe) som
klarede de ~4000 km udemærket - men gav mange bekymringer undervejs, som vi
gerne havde været foruden. I en bil som i forvejen er "ustabil" kommer man
hurtigt til at lytte efter "forkerte" lyde og lignende, så det er rart at
have fået bilen tjekket igennem inden turen.

Men ud over det, så ville jeg såmænd nok ikke være så nervøs ved at tage
turen i en Mazda (har selv haft en gammel 626'er, som generelt var mere en
traktor end bil, den kørte sq bare...) - så længe den ellers er i okay
stand.

God ferie

- Jebir