privat leasing - faldgrber ?
Fra : Per

Dato : 14-06-09 07:10

Hej NG !

Jeg er blevet bekendt med at man kan lease en bil til ret favorable priser
(langt billigere end jeg havde forestillet mig)

Fx. her: http://www.hondaprivatleasing.dk/?/priseksempler.html

Og mon ikke man kan få mindre biler til langt lavere pris -fx. en Citroen
C1 til privatleasing til 1000 kr/mdr eller mindre...

Men er der nogen faldgruber ?

Jeg ser det på den her måde.

Fast lav månedlig ydelse,
ligeglad med om der kommer ridser i lakken eller den bliver stjålet (altså
ingen følelser involveret)
fuld service - skal ikke selv lave noget mere
ingen bekymring om gensalg

Men er der ulemper - udover at det ikke er min egen som jeg kan gøre med
hvad jeg vil (fx. bore hul i taget til en antenne eller lign.) ?

mvh. Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-06-09 07:21

Per skriver:

> Men er der ulemper - udover at det ikke er min egen som jeg kan gøre med
> hvad jeg vil (fx. bore hul i taget til en antenne eller lign.) ?

De billige leasingaftaler indeholder often klausul om, hvor mange km
bilen skal have kørt, når du skal ud af aftalen igen og hvilken stand
bilen må/skal være i, når aftalen slutter.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mogens

Dato : 14-06-09 07:27

> De billige leasingaftaler indeholder often klausul om, hvor mange km
> bilen skal have kørt, når du skal ud af aftalen igen og hvilken stand
> bilen må/skal være i, når aftalen slutter.

Og at evt. udbedring af skader skal være udført af aut. værksted samt af
godkendt maler

Fra : ask meeeeee

Dato : 14-06-09 08:00

> Men er der nogen faldgruber ?
>
> Jeg ser det på den her måde.
>
> Fast lav månedlig ydelse,
> ligeglad med om der kommer ridser i lakken eller den bliver stjålet (altså
> ingen følelser involveret)

Ridserne kommer du helt sikkert selv til at betale for .....

FDM har en artikel i det nye blad ang privat leasing, prøv om du kan låne et
blad.

Hans

Fra : Klaus G.

Dato : 14-06-09 08:28

> FDM har en artikel i det nye blad ang privat leasing, prøv om du kan
> låne et blad.
Eller her:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/1DB0EC5F-1B47-4472-8C80-18CEF2C697B8/0/4447.pdf

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : alexbo

Dato : 14-06-09 08:30

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev

> ligeglad med om der kommer ridser i lakken eller den bliver stjålet (altså
> ingen følelser involveret)

Ridser i lakken koster 1000-1500 kr. pr felt, et felt er en dør, skærm
o.s.v..
Hvis den bliver stjålet eller totalskadet har du ingen bil.
Leasingen angår en bestemt bil, ikke bare en bil.
Faktisk kan det betyde at du har ophævet leasingen i utide og det koster.

Der er mange faldgruber.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per

Dato : 14-06-09 08:42

alexbo wrote:
> [...]
> Leasingen angår en bestemt bil, ikke bare en bil.
> Faktisk kan det betyde at du har ophævet leasingen i utide og det

Hej alle !

Takker for svarene - det lyder til at være fuldstændige uacceptable regler
imo. for leasing.

I min verden skulle det være ligesom en firmabil - ingen ekstra udgifter
overhovedet for brugeren uanset ridser, smadret motor osv. - det lyder
nærmest som bondefangeri. Tænk at skulle betale noget som helst ved
afleveringen. tsk tsk..

Nej leasing bliver nok ikke det store hit herhjemme, når de er så
grådige.......det har de selv ødelagt inden det kom rigtigt i gang.

mvh. Per

Fra : Mogens

Dato : 14-06-09 08:49

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> overhovedet for brugeren uanset ridser, smadret motor osv. - det lyder
> nærmest som bondefangeri. Tænk at skulle betale noget som helst ved

Get real - sådan har det nu altså været ret længe...

> Nej leasing bliver nok ikke det store hit herhjemme

Leasing er generelt det helt store hit, og når privatforbrugerne får regnet
lidt mere på ALLE udgifter ifm. det at eje en bil, kommer der også flere
privatleasede biler på vejene, IMO...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-06-09 08:57

Per skriver:

> Takker for svarene - det lyder til at være fuldstændige uacceptable regler
> imo. for leasing.

Nej, slet ikke

> [...]
> overhovedet for brugeren uanset ridser, smadret motor osv. - det lyder
> nærmest som bondefangeri. Tænk at skulle betale noget som helst ved

Sådan er det altså også med en del af de firmabiler der er leaset.

Problemet er at folk vil kun lease, hvis det er meget billigt (du var
selv nede på 1000 kr/md) og det skal samtidig dække alle udgifter uden
risiko.

Leasingselskaberne er sat i verden for at tjene penge, ikke for at kaste
store summer af penge i røven af de biler de leaser ud til private.

> Nej leasing bliver nok ikke det store hit herhjemme, når de er så
> grådige.......det har de selv ødelagt inden det kom rigtigt i gang.

Nej.

Den største hindring herhjemme er folks frygt for noget nyt.

Fra : Brian

Dato : 14-06-09 09:11

> Den største hindring herhjemme er folks frygt for noget nyt.

Jeg tror mere det bunder i økonomisk overskuelighed.

Herhjemme er bilen en ret stor investering, og de færreste har råd til at
"gamble" med udgifterne omkring bilen. Så længe at leasingselskaberne ikke
utvetydigt kan fortælle hvor meget du skal af med når du afleverer bilen,
bliver den svær at sluge for de fleste.

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 14-06-09 09:05

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev

> I min verden skulle det være ligesom en firmabil - ingen ekstra udgifter
> overhovedet for brugeren uanset ridser, smadret motor osv. - det lyder
> nærmest som bondefangeri.

Tja leasing er stort set et lejemål, et lejemål af et sommerhus kan også
kaste en ekstraregning af sig, hvis man hører til dem der sviner med andres
ting.
Man kan også hurtigt miste firmabilen.

Om det er bondefangeri skal jeg ikke kunne sige, men det lyder sandsynligt
at man skal være fra langt ude på landet for at tro at andre bare betaler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 14-06-09 09:21

Per skrev:

> Takker for svarene - det lyder til at være fuldstændige uacceptable
> regler imo. for leasing.

Det jeg har opfattet omkring emnet er at der også hører en temmelig stor
"udbetaling" til regnskabet. Og dén har hidtil gjort det totalt
uøkonomisk i mine øjne!

I grunden er det vel ligesom alt andet man kan lave lejeaftale omkring:
Vaskemaskiner; TV; computere m.m - Det er let og hurtigt, men med de få
nedbrud vi alle har, er det i den sidste ende for dyrt betalt!

--
Armand.

Fra : Mogens

Dato : 14-06-09 09:33

> Det jeg har opfattet omkring emnet er at der også hører en temmelig stor
> "udbetaling" til regnskabet. Og dén har hidtil gjort det totalt uøkonomisk
> i mine øjne!

Det er de færreste, som har regnet deres bil-hold 100% igennem ift. leasing.
Dét er problemet - at de tror de ved, men ikke ved det faktuelt / beregnet.

> I grunden er det vel ligesom alt andet man kan lave lejeaftale omkring:
> Vaskemaskiner; TV; computere m.m - Det er let og hurtigt, men med de få
> nedbrud vi alle har, er det i den sidste ende for dyrt betalt!

Nej, det er meget enkelt. Man leaser en bil inkl. serviceaftale og lånebil,
hvorefter der absolut ingen bekymringer er fremover. Og vedr. ridser og
buler holder man ikke en leasingbil anderledes end sin "egenbetalte" - inkl.
forsikring for andres/sine egne store fejl.

Fra : Armand

Dato : 14-06-09 12:22

Mogens skrev:
> [...]
> ridser og buler holder man ikke en leasingbil anderledes end sin
> "egenbetalte" - inkl. forsikring for andres/sine egne store fejl.

Tjaeh :-/
Det er vel de færreste private der køber en 250.000 kr's bil (á
førststående Civic 1,8 comfort i det link, som Per bragte i det første
indlæg) og bytter til en ny efter 24 mdr. (á leasing-aftalens udløb) :-/
At man afskriver en ordentlig sum penge de første par år, skulle være
hvad der afholder folk for dét og med leasingen har man lagt næsten
68.000,-kr på bordet for samme to-års periode (service og sliddele
skulle vel ikke være en tung post i løbet af 30.000 km/24 mdr.)!

Og som det gælder for leje af vaskemasine eller TV, så balancerer
regnskabet måske(!) ved skilledag, imens man tjener ind for hvert år man
har sit selvbetalte TV ud over lejeperioden!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 14-06-09 13:01

Armand skrev:

> ............og med leasingen har man lagt næsten
> 68.000,-kr på bordet for samme to-års periode (service og sliddele
> skulle vel ikke være en tung post i løbet af 30.000 km/24 mdr.)!

Kiggede lige forbi Mini(D)-leasing, som er dér hvor jég tidligere har
været forbi:
Beløbene ligner ovenstående Honda-eksempel, men løber over 36 mdr. - men
hér nævnes også forsikring som tillæg á +460,-kr!
Alt i alt betaler man 1/3 af bilens værdi gennem en 3-årig
leasing-aftale, hvilket ikke falder i hak med brugtpriserne på netop dén
model: En 3 år gammel Cooper D, der har kostet 300.000,- koster med
40.000km (leasingaftale = 45.000km) 250.000,-. Med mindre det har kostet
50.000,- at holde dén kørende igennem de tre år har det været mere
fornuftigt at købe for egne penge!

--
Armand.

Fra : C. Caspersen

Dato : 14-06-09 20:07

> [...]
> overhovedet for brugeren uanset ridser, smadret motor osv. - det lyder
> nærmest som bondefangeri. Tænk at skulle betale noget som helst ved

Ville du som ejer af din egen bil acceptere, at din kammerat lånte din bil,
kørte den "uden følelser", ridsede den og smadrede motoren og herefter
afleverede den i den klare forventning, at han ikke skulle betale dig for
skaderne ?

(...det vil leasingselskaberne nok heller ikke...)

/Caspersen

Fra : Anders Majland

Dato : 15-06-09 09:14

> Ville du som ejer af din egen bil acceptere, at din kammerat lånte din bil

Endnu en restriktion på leasingbiler - Der kan nemt være begrænsninger på
hvem der må være fører af bilen.

/A

Fra : Søren C

Dato : 14-06-09 10:16

Det er muligt det koster penge at få udbedret skader når leasing
aftalen udløber.

Men det koster normalt også på gensalgsprisen, hvis man ejer en bil
som er skrammet og vil sælge den.
Så hvad er forskellen???
Under alle omstændigheder koster det penge at skramme sin bil. Leaset
eller ej.

Iøvrigt har BMW privatleasing en god brochure som fortæller hvordan
deres biler
skal afleveres:
http://www.bmwprivatleasing.dk/downloads/bmw_broschure_tw.pdf

Har ikke selv leaset. Men overvejer det stærkt når bilen skal
udskiftes om et par år.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-09 13:59

Per wrote:
> [...]
>
> Men er der ulemper - udover at det ikke er min egen som jeg kan gøre
> med hvad jeg vil (fx. bore hul i taget til en antenne eller lign.) ?

Mon ikke det stadigvæk er de dyre biler der er fordel ved at lease fremfor
at købe? Mercedes-Benz og BMW.