Telefon med godt kamera, gerne ældre model
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-09 20:56

I erkendelse af at der er nogen herinde der ved noget om alt, vil jeg
lige høre om der er nogen gode forslag til en telefon med videokamera.
Det er naturligvis i erkendelse af at det bedste kamera er det man har
med sig, hvilket mit ældre JVC videokamera ikke altid er (selvom jeg er
meget glad for det).

Jeg HAR overvejet en iPhone eller den spritnye Android fra HTC men synes
alligevel det er lidt af en udskrivning og af underlige grunde fokuserer
anmelderne ikke SÅ meget på lige den slags. Enten har jeg brug for en
basal telefon, eller også skal den kunne gå på nettet via WiFi og bruges
til noget praktisk udover telefoni og kamera. Jeg vil dog klart vægte
gode billeder og film højere end smarte sager.

Altså - hvad kan sagkundskaben anbefale af en videokameratelefon som
ikke behøver være af nyeste model?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-09 20:58

> [...]
> gode billeder og film højere end smarte sager.
>
> Altså - hvad kan sagkundskaben anbefale af en videokameratelefon som

Det er lidt et oxymoron du ønsker .. en ældre, billig telefon som tager
god video ... det findes ikke.

Hvad skal du bruge det til ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-09 21:35

Thomas von Hassel skrev:

> Det er lidt et oxymoron du ønsker .. en ældre, billig telefon som tager
> god video ... det findes ikke.

Øv.

> Hvad skal du bruge det til ?

Forevigelse af yngel, naturligvis :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-09 21:49

> Øv.

> Forevigelse af yngel, naturligvis :)

Du bliver gladere med en "rigtigt" video cam .. f.eks. det canon som "So
ein ding" havde gang i her fornyligt.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-09 22:05

Thomas von Hassel skrev:

> Du bliver gladere med en "rigtigt" video cam .. f.eks. det canon som "So
> ein ding" havde gang i her fornyligt.

Jo, og jeg er som jeg skrev også glad for mit JVC.

Det jeg er ude efter er noget der vil tage noget der er "godt nok" til
de der uplanlagte situationer...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-09 22:08

> Jo, og jeg er som jeg skrev også glad for mit JVC.
>
> Det jeg er ude efter er noget der vil tage noget der er "godt nok" til
> de der uplanlagte situationer...

Så måske en flip eller kodak kamera ?

/thomas - som er meget imod "alt i et" dimser

Fra : Esben

Dato : 13-06-09 22:27

> Så måske en flip eller kodak kamera ?
>
> /thomas - som er meget imod "alt i et" dimser

Flip var et godt forslag - men kan den opdrives her til lands nu?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-09 23:19

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Flip var et godt forslag - men kan den opdrives her til lands nu?

uhhh .. damn, nej, det kan den nok ikke .... sprry!

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-09 21:47

Thomas von Hassel wrote:

> Det er lidt et oxymoron du ønsker .. en ældre, billig telefon som tager
> god video ... det findes ikke.

Jo, Sony-ericsson W660i, W800i, W880i....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-09 21:50

> Jo, Sony-ericsson W660i, W800i, W880i....

så har du og jeg forskellig opfattelse af "god video"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-09 23:06

Thomas von Hassel wrote:

> så har du og jeg forskellig opfattelse af "god video"

Sig mig, - kender du de telefoner _i_brug_? - Hvis ikke, så hold da for
hulen din kæft - bare en gang imellem! - Jeg sidder med en af de
modeller og har brugt de andre til test. - Hvorfor f..... tror du, jeg
lige netop nævner de tre modeller - og ikke nævner fx. C905 til
videobrug? C905 har et godt still-billede kamera, men elendig video!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-09 23:19

> [...]
> lige netop nævner de tre modeller - og ikke nævner fx. C905 til
> videobrug? C905 har et godt still-billede kamera, men elendig video!

Jeg kommer bare med anbfgarlinger pga. OP's ønsker til brug og hvordan
video fra mobiler normalt ser ud. Derfor vil jeg anbefale et produkt
lidt over hvad du får i en kameramobil ... De fleste kameramobiler
fungerer ok i 100% sollys men falder fra hinanden under alle andre
forhold. Det vil altid være et kompromis og hvis jeg skal tage video af
afkom så vil jeg da gerne have _lidt_ mere kvalitet.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-09 00:47

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> forhold. Det vil altid være et kompromis og hvis jeg skal tage video af
> afkom så vil jeg da gerne have _lidt_ mere kvalitet.

Nå, men du kender altså ikke de modeller, jeg nævner? - Og så kan jeg da
lige tilføje, at netop W660i har omstilling til kunstlys til
videooptagelser helt ned til 3 lux og endda med 30bps.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-09 00:50

> Nå, men du kender altså ikke de modeller, jeg nævner? - Og så kan jeg da
> lige tilføje, at netop W660i har omstilling til kunstlys til
> videooptagelser helt ned til 3 lux og endda med 30bps.

Det er stadig marketings specs .. har du et ekspemel klip ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-09 01:46

Thomas von Hassel wrote:

> Det er stadig marketings specs .. har du et ekspemel klip ?

Nej, de er slettet igen. - jeg bruger jo ikke de funktioner normalt. - I
øvrigt blev min veninde meget sur over, je filmede hende, så jeg turde
ikke andet end slette det.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-06-09 23:15

> så har du og jeg forskellig opfattelse af "god video"

Jeg har en w800i og videoen er bestemt brugbar under gode lysforhold.
Man kan skyde fra hoften.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-09 23:23

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg har en w800i og videoen er bestemt brugbar under gode lysforhold.
> Man kan skyde fra hoften.

gode lysforhold er jo hele humlen. Med mindre du står en sommerdag i
djurs sommerland så er det sjældnt under gode lysforhold at alt det
sjove sker ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-06-09 23:39

> gode lysforhold er jo hele humlen. Med mindre du står en sommerdag i djurs
> sommerland så er det sjældnt under gode lysforhold at alt det sjove sker

Udfordringen ligger i at følge startemnets begrænsninger

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-09 23:41

> Udfordringen ligger i at følge startemnets begrænsninger

nah .. jeg er nok bare udstyrs snob .... :/

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-06-09 03:46

> så har du og jeg forskellig opfattelse af "god video"
>
> /thomas

<http://gallery.me.com/mortenlind#100004>

Sony-Ericsson W800i. Og den er /meget/ bedre i det originale
..avi-format.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-06-09 08:03

> <http://gallery.me.com/mortenlind#100004>
>
> Sony-Ericsson W800i. Og den er /meget/ bedre i det originale
> .avi-format.

igen, som jeg skrev et andet sted, så er jeg nok lidt snobbet hvad det
angår ;) .. jeg poster lige noget i aften som jeg synes er acceptabel
videokvalitet :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-06-09 14:24

> igen, som jeg skrev et andet sted, så er jeg nok lidt snobbet hvad det
> angår ;) .. jeg poster lige noget i aften som jeg synes er acceptabel
> videokvalitet :)

Fra en telefon, ikke sandt? For det er jo dét, samtalen drejer sig om

> /thomas

Jeg er også "snoppet", hvad angår kvalitet, men jeg kan også distancere
og se, at når en skide telefon kan lave et øjebliksklip, så skal man
ikke fornægte værdien af det - jeg kan poste samme klip i det originale
format, men det fylder 45MB. Til gengæld er det i mine øjne flot
performance for en skide telefon.

Husk, at vi ikke taler kamerarer.

<http://gallery.me.com/mortenlind#100013>

Nå, QuickTime uploader åbenbart ikke .avi-filer til galleriet, så det er
desværre den samme kvalitet

Men en 60MB .mov-fil vil den gerne æde :

<http://gallery.me.com/mortenlind#100014>

Hmm.....det ser ud til, at det flippede galleri-noget laver det hele om
til Mpeg4?????

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-06-09 14:28

> Fra en telefon, ikke sandt? For det er jo dét, samtalen drejer sig om

Nej, ikke nødvendigvis, men noget som man har med rundt, og som ikke er
et 3CCD videokamera ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-06-09 14:36

> Nej, ikke nødvendigvis, men noget som man har med rundt, og som ikke er
> et 3CCD videokamera ...

> /thomas

Nåeh, jamen blot det opfylder Thorbjørns krav, så er det jo fint

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-06-09 16:54

Thomas von Hassel skrev:

> Nej, ikke nødvendigvis, men noget som man har med rundt, og som ikke er
> et 3CCD videokamera ...

OG lige der er jeg bange for at få det slæbt med rundt skal der være
telefon i :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-06-09 16:54

Morten Lind skrev:

> <http://gallery.me.com/mortenlind#100004>
>
> Sony-Ericsson W800i. Og den er /meget/ bedre i det originale
> ..avi-format.

Ok, intereessant....

Vil godt se originalen :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-06-09 21:12

> [...]
> gode billeder og film højere end smarte sager.
>
> Altså - hvad kan sagkundskaben anbefale af en videokameratelefon som

Gå ind på http://www.sonyericsson.dk
vælg kameratelefon->Indspil film
sammenlign med taenk.dk's undersøgelse af mobiler.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-09 21:36

Flemming Rubini skrev:

> Gå ind på http://www.sonyericsson.dk
> vælg kameratelefon->Indspil film
> sammenlign med taenk.dk's undersøgelse af mobiler.

Dvs du uddelegerer sagkundskaberiet til Tænk? Hmmm...

Kunne også være jeg bare skulle ringe til Nikolai Sonne :D

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-06-09 23:09

> Dvs du uddelegerer sagkundskaberiet til Tænk? Hmmm...
>
> Kunne også være jeg bare skulle ringe til Nikolai Sonne :D

Det som var min pointe var: at bruge et valg værktøj, for at fjerne alt
overflødigt. Prøv fx cnet.com->Cell phones->Cell phones finder for en
bredere søgning, hvor du kan indsvnævre til videotelefoner (28 stk).

http://reviews.cnet.com/4248-6454_7-5-0.html?chose=&comparable=&chose=19
5

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-09 21:45

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [...]
> gode billeder og film højere end smarte sager.
>
> Altså - hvad kan sagkundskaben anbefale af en videokameratelefon som

Kig efter nogle af de lidt større Sony-Ericsson modeller - fx. W660i,
W800i, W880i, C905 osv. det er Sony kameradele, der sidder i dem. Flere
af de helt store - og nye - har endda Zeiss tessar optik! - Jeg har selv
både en W660i og en Z660i med indb. kamera. W660i er faktisk ret godt
også til 'HD video'. - det kalder de det altså, men det er ikke rigtig
HD video..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-09 21:50

> [...]
> både en W660i og en Z660i med indb. kamera. W660i er faktisk ret godt
> også til 'HD video'. - det kalder de det altså, men det er ikke rigtig

Der står Zeiss ford de har betalt for at få lov til at bruge navnet ..
de små plastsk stumper der sidder i kameramobiler har intet med Zeiss at
gøre ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-09 23:20

Thomas von Hassel wrote:

> Der står Zeiss ford de har betalt for at få lov til at bruge navnet ..
> de små plastsk stumper der sidder i kameramobiler har intet med Zeiss at
> gøre ...

Thomas for h...... - tag nu og hold kæft med noget, du intet aner om! -
Hvis de blot bruger navnet 'Zeiss', og der ikke er Zeiss optik på, så er
det falsk varedeklaration og særdeles strafbart iht. både dansk og
svensk lov, EU lov og aftalerne under WTO!

I håndbogen til min W660i står der højt og tydeligt "4 element optical
lens made of optical glass, constructed by Carl Zeiss. Made in japan by
Sony Corp. Inc.".

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-09 23:25

> [...]
>
> I håndbogen til min W660i står der højt og tydeligt "4 element optical
> lens made of optical glass, constructed by Carl Zeiss. Made in japan by

Så er du jo bare hoppet på deres reklamelimpind. Fint nok, der er en
lille bitte objektiv fra Zeiss ... til en sensor på størrelse med en
lillefingernegl, hvor de har klemt mellem 2 og 4 mpixel ind på ... det
er en opskrift på støj og dårlige billeder ... du kan ikke snyde
fysikkens love ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-09 01:05

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> lillefingernegl, hvor de har klemt mellem 2 og 4 mpixel ind på ... det
> er en opskrift på støj og dårlige billeder ... du kan ikke snyde

Nej, jeg er ikke 'hoppet' på noget som helst. Jeg anede ikke engang, det
var en Zeiss optik, der sidder i min W660i, før jeg fik fat i en PDF
brugervejledning, så jeg kunne forstørre den op i et læsbart format.
Normalt er jeg også flintrende ligeglad med, om der er kamera og/eller
video muligheder i en telefon. - en telefon er en telefon og skal ikke
ævre andet!

Men efter at have fået det og fundet ud af, hvad den kan, har jeg af og
til leget med både kamera og video på den, og den er faktisk bedre end
det, du gerne vil gøre den til, når den vel at mærke sættes til max.
opl. i både kamera og video. Det dårligste ved den er klart den
indbyggede mikrofon. den er rent ud sagt elendig, men da det stadig
først og fremmest er en telefon for mig, så gider jeg ikke ofre de ca.
600kr. det cam kit til den koster!

Og så er det nok heller ikke uden grund, at vi inden for Dansk
Blindesamfunds hjælpemiddelgruppe netop kun anbefaler SE W6xx, W7xx og
W8xx serierne til svagtseende, der kan se så meget, at de godt kan bruge
- og få gavn af - en mobil til både video, still og med 'voice call'. -
Også her er SE det eneste, der overhovedet dur til noget i praksis!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-09 00:11

Erik Richard Sørensen skrev:

> Thomas for h...... - tag nu og hold kæft med noget, du intet aner om! -

Siden hvornår er det nu blevet et krav?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-06-09 22:20

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> Altså - hvad kan sagkundskaben anbefale af en videokameratelefon som
> ikke behøver være af nyeste model?

Jeg er ok tilfreds med en Sony Ericsson c905. Langsomt til at tage
billeder i forhold til et billigt digicam, men tager rigtigt gode
billeder og acceptabel video. Ligesom dig var jeg ude efter noget jeg
var sikker på altid at have med mig, i modsætning til et billigt
kamera, der uværgeligt kommer til at bliver glemt på hylden, lige når
junior laver noget der absolut fortjener at blive foreviget...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-06-09 23:23

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> kamera, der uværgeligt kommer til at bliver glemt på hylden, lige når
> junior laver noget der absolut fortjener at blive foreviget...

Den ser ellers spændende ud. Den kunne godt ligne et alternativ til os
som ikke vil betale for en iPhone.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-06-09 23:23

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> lige netop nævner de tre modeller - og ikke nævner fx. C905 til
> videobrug? C905 har et godt still-billede kamera, men elendig video!

Jeg har erfaring med de nævnte telefoner. De tager IKKE gode
videoklip. Hvis du sammenligner med andre mobiltelefoner, så er det
muligvis de bedste, men det gør dem ikke gode.

(og i øvrigt er c905 ikke specielt meget dårligere til video end de
andre nævnte modeller. Du er velkommen til at poste nogle testvideoer,
hvis du vil forsøge at overbevise nogle om at du har ret.)

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lyrik

Dato : 14-06-09 02:02

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> gode billeder og film højere end smarte sager.
>
> Altså - hvad kan sagkundskaben anbefale af en videokameratelefon som ikke
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har selv en "LG Viewty", men selv om den har Schneider Kreuchnach linse
og 5 megapixel kamera, så er det kun legetøj og ringe kvalitet sammenlignet
med det simpleste fotoapparat.

Et der ser rigtig Mac-fornuftigt ud i mine øjne er dette:
http://www.pixmania.com/dk/dk/1619283/art/kodak/easyshare-m1093-is-sort.html?srcid=7139&Partenaire=Pricerunner_DKdk&CodePromo=oui&aftrack=TVRBd05qc3hOak14T3pBeE1UQXdNVFkxOzEyNDQ5NDA5NjU7

HiDef video på 1280 x 720 og QuickTime MOV, MPEG-4 med SD-HC korts
understøttelse,-iso fra 64 til 6400!- til 865 kroner!!?? Stop
mobi-foto-video-fantasierne. De fører intet brugbart med sig. IMHO.

MvH
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-09 04:25

> [...]
> gode billeder og film højere end smarte sager.
>
> Altså - hvad kan sagkundskaben anbefale af en videokameratelefon som

Har man brug for et kamera til andet end fotos til adressebogen, bør man
da købe sig et compact camera, som mit Lumix DMC-FS3 kamera fra
Panasonic, med Leica-objektiv, og som koster godt en tusse. Og så i
øvrigt have det i en lille taske i bæltet, så man har det på sig når man
har brug for det.

Det er ikke optimalt at have det sammen med en mobiltelefon.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk