XHTML og JavaScript?
Fra : Martin Ploug

Dato : 15-06-09 16:08

Hej

Jeg har endnu ikke så stor erfaring med XHTML, men
jeg er ved at øve mig på det.

Skal JavaScript kapsles ind / udkommenteres eller lign.
på en speciel måde imellem <head> </head>, når man
har med XHTML at gøre?

Jeg spørger fordi jeg får fejl, når jeg validerer i forhold til
XHTML.

Jeg starter med:

<script type="text/javascript" />
Er det fint nok?

Jeg får fejl som f.eks.:

function submitIt(kontaktform) {
You have used character data somewhere it is not permitted....
og..
character "<" is the first character of a delimiter but occurred as data
if (kontaktform.navn.value.length <2) {

og..

character ";" not allowed in attribute specification list
for (i=0; i<invalidChars.length; i++) { // does it contain any invalid
charac

osv.

Når jeg validerer den samme kode i forhold til HTML 4 Strict, er der ingen
problemer.

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-06-09 16:14

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> osv.
>
> Når jeg validerer den samme kode i forhold til HTML 4 Strict, er der ingen

Ok, jeg har vist fundet noget her:
http://javascript.about.com/library/blxhtml.htm

Og ellers skal der henvises til en ekstern javascript-fil.

Mvh. Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-06-09 16:26

> [...]
>
> Ok, jeg har vist fundet noget her:
> http://javascript.about.com/library/blxhtml.htm
>
> Og ellers skal der henvises til en ekstern javascript-fil.

Hmm, nej det virker alligevel ikke.

Mvh. Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-06-09 16:52

> "Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev i meddelelsen

> Hmm, nej det virker alligevel ikke.
>
> Mvh. Martin

Nå jeg har løst det ved at lægge javascriptet i en ekstern .js fil.

Mvh. Martin

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-06-09 17:22

Martin Ploug skrev:

> Nå jeg har løst det ved at lægge javascriptet i en ekstern .js fil.

Ah.. så du har lært samme lektie som os andre ;)

Heftig debat har der iøvrigt været flere steder om, hvor og hvornår det
er "smart" at bruge XHTML i forhold til alm. HTML. Også i andre
webdesigngrupper.

Ét af problemerne er IE, som ikke vil godtage, det bliver sendt som XML,
hvorfor nogle begynder at lege med content negotiation (som i
udgangspunkt altid er en dårlig idé EMM).

En anden er nye HTML-versioner. XHTML2.0 er så vidt jeg ved ikke
kompatibelt i nogen måde med tidligere HTML-versioner. HTML5 en direkte
viderebygning på HTML. Men ingen udmeldinger har jeg rigtigt kunne finde
om, hvilken retning det går, om det er HTML-vejen eller imod XHTML
(bortset fra at MS SVJV har sagt direkte de ikke vil understøtte
dokumentet sendt som XML også i fremtidige versioner).

PS. Bruger selv XHTML1.0 Strict, og ja, jeg har overvejet content
negotiation.

MVH
Rune Jensen

--
Møde for deltagere i webdesigngruppen og undergrupper.. Interesseret?
http://webdesigngruppen.dk/index.asp

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-06-09 18:31

Martin Ploug forklarede:
snip
> <script type="text/javascript" />
snap

Er forkert.
<script tagget skal altid lukkees separat - også i HTML, og også selvom
det referer til et eksternt dokument.
altså
<script type="text/javascript" ...>
/* Hvis der er intern kode skal det her - i XHTML med passende
afmaskning for parseren eller escaping af diverse karakterer - i andre
kan man undlade den slags, med mindre man skriver til rigtig gamle
browsere.. */
</script>

XHTML1.0 er HTML4.01 med en strengere syntax.
HTML'en er i øvrigt - som du har set - mere tilgivende for fejl og
mangler.
Om du skriver det ene eller det andet, ændrer ikke på tags til
rådighed, disses parametre eller anden funktionalitet.
XHTML giver som hovedregel pænere og lettere læselig kode, på grund af
de strengere regler. Dermed er det også lettere at vedligeholde.

Så om man vælger det ene eller det andet, er lidt en smagssag - på nær
de IE problemer man måske kommer til at slås med, som Rune skriver.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-06-09 18:40

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> afmaskning for parseren eller escaping af diverse karakterer - i andre
> kan man undlade den slags, med mindre man skriver til rigtig gamle

Netop, og er det et eksternt script, skal det se sådan ud:

<script type="text/javascript" src="mit_jsscript.js"></script>

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-06-09 22:23

Martin Ploug skrev:

> Skal JavaScript kapsles ind / udkommenteres eller
> lign.

Prøv at se

http://www.resource-it.dk/forside/artikler/unobtrusivejavascript/

--

> [...]