/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Scooterparkering
Fra : Snakee


Dato : 14-06-09 00:26

Hej Gruppe

Affødt af en anden tråd om henstilling af cykler vil jeg lige have
bekræftet følgende.

Da jeg har adgang til en Scooter som er 50 cc og altså går under
betegnelsen lille knallert ved jeg at den normalt i lovgivningen går som
cykel med hjælpemotor. Kan jeg derfor regne med at jeg uden videre kan
hensrille den hvor det skal være (som med en normal cykel) så længe den
ikke er til gene for forbipasserende og trafikken i øvrigt.

Eller kort sagt, kan jeg plante den hvor jeg vil så længe den ikke er
direkte til gene for trafikken?

På forhånd tak

Snakee

 
 
Stig Sørensen (13-06-2009)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 13-06-09 23:27

On Jun 14, 1:25 am, Snakee <in...@mail.invalid> wrote:
> Hej Gruppe
>
> Affødt af en anden tråd om henstilling af cykler vil jeg lige have
> bekræftet følgende.
>
> Da jeg har adgang til en Scooter som er 50 cc og altså går under
> betegnelsen lille knallert ved jeg at den normalt i lovgivningen går som
> cykel med hjælpemotor.

Du oplyser kun at scooteren er en 50cc, og ikke om det er en /lille
knallert/ (30km/t) eller en /stor knallert/ (45km/t).

En stor knallert er ikke en cykel med hjælpemotor, men et motordrevent
køretøj.
Lidt anden sjov læsning om kategorisering af de to køretøjer findes
her: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=10329


Snakee (14-06-2009)
Kommentar
Fra : Snakee


Dato : 14-06-09 06:41

Stig Sørensen skrev:

> Du oplyser kun at scooteren er en 50cc, og ikke om det er en /lille
> knallert/ (30km/t) eller en /stor knallert/ (45km/t).
>
> En stor knallert er ikke en cykel med hjælpemotor, men et motordrevent
> køretøj.
> Lidt anden sjov læsning om kategorisering af de to køretøjer findes
> her: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=10329

Jo jeg gjorde da. Det er en lille knallert (30 Km/t)

Snakee


Snakee (14-06-2009)
Kommentar
Fra : Snakee


Dato : 14-06-09 06:51

Snakee skrev:
> Stig Sørensen skrev:
>
>> Du oplyser kun at scooteren er en 50cc, og ikke om det er en /lille
>> knallert/ (30km/t) eller en /stor knallert/ (45km/t).
>>
>> En stor knallert er ikke en cykel med hjælpemotor, men et motordrevent
>> køretøj.
>> Lidt anden sjov læsning om kategorisering af de to køretøjer findes
>> her: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=10329
>
> Jo jeg gjorde da. Det er en lille knallert (30 Km/t)
>
> Snakee
>

I øvrigt er en knallert på over 50 cc pr definition altid en stor knallert.

Snakee

blue (14-06-2009)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 14-06-09 07:10

"Snakee" <ingen@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:4a348fbb$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> I øvrigt er en knallert på over 50 cc pr definition altid en stor
> knallert.

Nix - et køretøj på over 50 cc kan ikke registreres som knallert.



blue (14-06-2009)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 14-06-09 07:10

"Snakee" <ingen@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:4a34357a$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Da jeg har adgang til en Scooter som er 50 cc og altså går under
> betegnelsen lille knallert ved jeg at den normalt i lovgivningen går som
> cykel med hjælpemotor.

Nix - en knallert er et motordrevet køretøj og har ikke noget med en cykel
at gøre.

> Kan jeg derfor regne med at jeg uden videre kan hensrille den hvor det
> skal være (som med en normal cykel) så længe den ikke er til gene for
> forbipasserende og trafikken i øvrigt.

Ja, jvf. § 28, stk. 3.



Snakee (14-06-2009)
Kommentar
Fra : Snakee


Dato : 14-06-09 23:04

blue skrev:

> Ja, jvf. § 28, stk. 3.

Skal det læses som at jeg GERNE må standse og parkere følgende steder
med scooteren:

Cykelsti
Gangsti
Fortov
MIdterrabat
Helleanlæg o.lign.

Snakee




alexbo (14-06-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 14-06-09 08:46


"Snakee" skrev

>Da jeg har adgang til en Scooter som er 50 cc og altså går under
> betegnelsen lille knallert ved jeg at den normalt i lovgivningen går som
> cykel med hjælpemotor.

En knallert er en knallert, stor eller lille.
En cykel med hjælpemotor er en cykel med el-motor.

Cykler indretning og udstyr:
§ 13. En cykel kan være forsynet med en el-hjælpemotor og må ikke være
forsynet med andre motorer.

mvh
Alex Christensen




Ivar (14-06-2009)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 14-06-09 13:00

Snakee skrev:

> at den normalt i lovgivningen går som cykel med hjælpemotor

Nej, efter cirka 1975 forsvandt betegnelsen cykel med hjælpemotor
ud af lovgivningen og blev erstattet med "knallert".
I dag er cykel med hjælpemotor noget helt andet.


Ivar Magnusson



Snakee (14-06-2009)
Kommentar
Fra : Snakee


Dato : 14-06-09 22:57

Ivar skrev:

> Nej, efter cirka 1975 forsvandt betegnelsen cykel med hjælpemotor
> ud af lovgivningen og blev erstattet med "knallert".
> I dag er cykel med hjælpemotor noget helt andet.

Ok men den kører på cykelstierne og den må køre hvor kun cykler må, med
mindre der er særlig skiltning for knallerter, hvordan må den så parkeres?

Snakee

Morten (15-06-2009)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 15-06-09 09:57

> Ok men den kører på cykelstierne og den må køre hvor kun cykler må, med
> mindre der er særlig skiltning for knallerter, hvordan må den så parkeres?

Med mindre det er privat område hvor der er særlige regler (det har mange
ejerforeninger en IMHO kedelig tendens til (synes jeg selvom jeg ikke har
knallert)), så kan du smide den hvor du må smide en cykel.

Mvh
Morten


Snakee (15-06-2009)
Kommentar
Fra : Snakee


Dato : 15-06-09 18:46

Morten skrev:

> Med mindre det er privat område hvor der er særlige regler (det har
> mange ejerforeninger en IMHO kedelig tendens til (synes jeg selvom jeg
> ikke har knallert)), så kan du smide den hvor du må smide en cykel.

Men så skal det skiltes tydeligt, ikke?

Snakee

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177496
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408491
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste