Falsk CPR-NR, Lov???
Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 00:21

Hej Gruppe

JEg overvejer at anskaffe mig det nye elektroniske Rejsekort men de
kræver at få mit CPR-nummer. Jeg har læst deres betingelser og kan læse
ud fra dem at de ønsker at bruge CPR-nummeret til at sikre en unik
identifikation af brugeren. De har dog også et produkt hvor man IKKE
skal opgive sit CPR-nummer men vælger man det kan man ikke få de samme
og NOGET højere rabatter end hvis man vælger en korttype med CPR-krav

Problemet er at jeg ikke ønsker at give mit CPR-nummer da de med det i
hånden vil kunne tracke mine forbrugsvaner og gøren og laden og i
særdeleshed have adgang til mine dybt private anliggender. Kort sagt,
mit CPR-nummer dybt personligt og er noget jeg holder MEGET tæt til
kroppen og det rager ikke alle mulige og slet ikke mit trafikselskab.

Jeg overvejer derfor at få genereret et falsk CPR-nummer til formålet
men med korrekt checksum. Overtræder jeg nogen lov ved at gøre det og
give det til mit trafikselskab istedet for mit korrekte og meget
personlige CPR-nummer.

Det skal lige siges at jeg ikke har forsøgt at kontakte dem endnu men
jeg vil selvfølgelig kontakte dem INDEN jeg gør det med henblik på at få
en løsning da jeg synes det er uholdbart at man kræver SÅ personlige
ting for at udstede en skide togbillet.

På forhånd tak

Snakee

Fra : Christian

Dato : 14-06-09 00:28

"Snakee" <ingen@mail.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> CPR-nummer dybt personligt og er noget jeg holder MEGET tæt til kroppen og
> det rager ikke alle mulige og slet ikke mit trafikselskab.

Slap dog af.....

Jøses...

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 00:45

> Slap dog af.....
>
> Jøses...

Fino

Du stikker mig lige dit CPR-nummer og fortæller mig hvilken bank du har,
ikke også?

Er du i det hele taget klar over hvad man har adgang til med det nummer
på hånden?

Snakee

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-09 01:00

"Snakee" <ingen@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke også?
>
> Er du i det hele taget klar over hvad man har adgang til med det nummer på

Vil du så sætte penge ind på hans konto eller hvad?

Du kan ikke tømme hans konto blot ved at kende hans bank og cpr-nummer.

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 01:08

Niels Ravn skrev:

> Vil du så sætte penge ind på hans konto eller hvad?
>
> Du kan ikke tømme hans konto blot ved at kende hans bank og cpr-nummer.

Jeg har tænkt mig at hæve på hans konto og det kan jeg godt jo

Snakee

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-09 02:19

> Jeg har tænkt mig at hæve på hans konto og det kan jeg godt jo

Nej ikke uden at skrive unde rmed falsk navn oven i.

CPR-nummeret alene giver dig ikke ret til meget i banken.

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 05:43

Niels Ravn skrev:

> Nej ikke uden at skrive unde rmed falsk navn oven i.
>
> CPR-nummeret alene giver dig ikke ret til meget i banken.

Det har jeg tænkt mig at grave yderligere i da jeg synes at have hørt
eet eller andet sted at man godt kan. Den her debat skal ikke udvikle
sig til en debat til om man kan hæve penge med CPR-nummeret alene.
CPR-nummeret giver i sig selv adgang til en masse personfølsomme
oplysninger som bestemt ikke rager hvem som helst og som, hvis det
bruges på den rigtige måde, kan bruges til identitetstyveri samt
tracking og andre ubehagelige ting.

Jeg så i øvrigt engang et program hvor de viste hvad personnummeret
kunne bruges til. En testperson opgav sit CPR-nummer til en anden person
der så fremskaffede et sygesikringsbevis som blev tilsendt til
testpersonens adresse og som testerne så stjal fra postkassen. Med det i
hånden ændrede han testpersonens adresse og fik sendt et kreditkort og
hævede en del af testpersonens penge. Det ene dokument åbnede døren for
den andet og således lykkedes det til sidst at have fremskaffet pas,
kørekort og alle andre personlige papirer som skulle til for at stjæle
testpersonens identitet. Ført rigtigt ud i livet kunne det sagtens have
udviklet sig til låntagning, pantsætning og økonomisk ruin for
testpersonen. Jeg medgiver at det er langt ude men det kan SAGTENS lade
sig gøre alt sammen fordi alt i det offentlige (og mange steder i det
private) efterhånden er kørt sammen under et CPR-nummer

Hvorom alting er, var der så nogle der har et kvalificeret svar på mit
oprindelige spørgsmål? At skrive at jeg er en paranoid stodder er IKKE
et kvalificeret svar. Jeg skriver i juragruppen fordi jeg vil have den
juridiske side af sagen opklaret ikke for at høre folks meninger om min
person.

Snakee

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-06-09 09:04

"Snakee" <ingen@mail.invalid> wrote in message

> Det har jeg tænkt mig at grave yderligere i da jeg synes at have hørt eet
> eller andet sted at man godt kan.

Det er meget muligt, men det er banken der vil stå med aben når det opdages,
ikke Christian.

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 22:37

Uffe Kousgaard skrev:

> Det er meget muligt, men det er banken der vil stå med aben når det opdages,
> ikke Christian.

Ja men det kan jeg jo umiddelbart være ligeglad med hvis jeg først har
fået mine penge. Så er det banken der skal bevise og hvordan vil de
kunne gøre det?

Snakee

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-06-09 11:11

> Ja men det kan jeg jo umiddelbart være ligeglad med hvis jeg først har
> fået mine penge. Så er det banken der skal bevise og hvordan vil de kunne
> gøre det?

Hvis du går ind i banken og hæver pengene ved kassen, skal du skrive under.
Denne underskrift vil være falsk og derfor vil banken hænge på en fejlagtig
udbetaling. Jeg tvivler i øvrigt på, at nogle banker vil udbetale m.m. du
kan legitimere dig med billede eller de kender dig i forvejen.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 14-06-09 11:55

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-06-09 08:39

Snakee <ingen@mail.invalid> writes:

>Jeg har tænkt mig at hæve på hans konto og det kan jeg godt jo

En af Kim Larsens udgivelser fra 1979 hedder "231045-0637". Det var
en fin provokation, men jeg tror ikke, hr. Larsens bankkonto bliver
tømt konstant...

TV2 viste for noget tid siden i Station 2, hvor lidt der skal til,
hvis man endelig vil lave identitetstyveri. Et CPR-nummer er bare
en lille detajle, der i sig selv ikke er nødvendigt for ret meget.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Knud

Dato : 14-06-09 06:31

> [...]
> ikke også?
>
> Er du i det hele taget klar over hvad man har adgang til med det nummer på

Præcis det samme som man har adgang til uden cpr nummer - det bliver bare
lidt mere besværligt!

Knud

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 06:49

Knud skrev:

> Præcis det samme som man har adgang til uden cpr nummer - det bliver
> bare lidt mere besværligt!

Niksen. Du får adgang til alle personlige oplysninger der er lagrede i
det offentlige system herunder sygejournaler, straffesager,
sagsjournaler, betalingsforhol (RKI), Ansættelsessager, oplysninger om
indtjening og formuer, alle banksager og skattesager og en masse andet
dybt privat information du ikke får bare med navn og adresse.

Har du personnummeret er du ligeledes i stand til at begå
identitetstyveri hvis du vil og ved hvad der skal gøres. Det kan du
ikkemed navn og adresse alene.

Snakee

Fra : blue

Dato : 14-06-09 07:17

> Niksen. Du får adgang til alle personlige oplysninger der er lagrede i det
> offentlige system herunder sygejournaler, straffesager

Kan du ikke lige fortælle, hvordan man fx får adgang til oplysninger om
straffesager?

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 22:47

blue skrev:

> Kan du ikke lige fortælle, hvordan man fx får adgang til oplysninger om
> straffesager?

Politiet har adgang til de informationer og de er kædet sammenmed
personnummeret.

Jeg hører det ustandselig over politiscanneren. Hvis en betjent træffer
en mistænkelig person og skal vide noget om ham / hende så kalder han
vagthavende på stationen og opgiver, ofte helt uden crypto slået til
(altså fuldstændig hørbart og forståeligt) personnummeret hvorefter
vagthavende spørger i registrene og sender svaret, også meget tit uden
crypto, til betjenten.

Så spørgsmålet er ret nemt at besvare. Hvis een af dine gode venner
arbejder ved politiet og er LIDT for meddelsom kan du få udførlige
informationer om hvad personen har lavet, hvor mange klip personen har i
sit kørekort o.s.v.

Jeg erindrer en situation for noget tid siden hvor en politimand (som
nok var en smule alternativ) havde brugt politiets registre til at søge
informationer om en ekskærstes gøren og laden. Han blev naturligvis
afskediget da det kom frem (heldigvis) men syge mennesker findes alle
vegne, også i politiet.

Snakee

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-09 03:04

Snakee skrev den 14-06-2009 23:47:
> [...]
> arbejder ved politiet og er LIDT for meddelsom kan du få udførlige
> informationer om hvad personen har lavet, hvor mange klip personen har i

det har så ikke noget med systemet at gøre!

Det har at gøre med, at den person som man får oplysningerne fra ikke
overholder sin tavshedspligt!

Og det med manglende kryptering af radiomeddelser.....det har stadig
ikke noget med systemet at gøre, men med at der begåes fejl.

Men når nu du alligevel snager til andre menneskers ulykke og
oplysninger...hvorfor prøver du så ikke at tage en af de cpr.numre som
du får adgang til og prøver at optage lån, skaffe oplysninger.
Når nu du siger, at det så let....så gør det dog! Mon ikke, at du vil
optage, at ikke alle er lemfældige i omgangen med cpr.numre.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 04:02

Carsten Riis skrev:

> [...]
> Når nu du siger, at det så let....så gør det dog! Mon ikke, at du vil
> optage, at ikke alle er lemfældige i omgangen med cpr.numre.

Hvorfor skulle jeg dog gøre noget sådan. Det er ikke min intension at
skade andre. Jeg påpeger bare at det KAN gøres. Grunden til at jeg ikke
bare tager et personnummer som jeg hører over radioen er ligeså at jeg
ikke ønsker at skade nogen eller tage dennes identitet. Jeg ønsker bare
heller ikke min egen identitet udgivet til gud og hver mand.

Snakee

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-09 17:43

Snakee skrev den 15-06-2009 05:02:

> Hvorfor skulle jeg dog gøre noget sådan. Det er ikke min intension at
> skade andre.

Du vil skade trafikselskabet ved at tilluske dig rabatter du ikke har
ret til!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-06-09 04:29

Snakee <ingen@mail.invalid> wrote in news:4a356ff2$0$56777
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg hører det ustandselig over politiscanneren.

Det er altså OK du snager i andres privatliv, bare de ikke snager i dit,
aha.

Fra : Knud

Dato : 14-06-09 07:30

> [...]
> hvis du vil og ved hvad der skal gøres. Det kan du ikkemed navn og adresse

Slap dog af mand - hvem skulle lige interessere sig for dine personlige
data, som i øvrigt er beskyttet af andet end dit cpr nummer.

Identitetstyverei har intet med cpr nummer at gøre - det er direkte svindel
uanset du bruger cpr nr eller ej.
knud

Fra : Kim Larsen

Dato : 14-06-09 11:23

Snakee <ingen@mail.invalid> wrote in news:4a348f4c$0$56792
> [...]

> Har du personnummeret er du ligeledes i stand til at begå
> identitetstyveri hvis du vil og ved hvad der skal gøres. Det kan du

Her er det du leder efter.

http://zapatopi.net/afdb/

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 22:51

Kim Larsen skrev:

> http://zapatopi.net/afdb/

Kunne du ikke bare klappe i hvis du alligevel ikke har noget reelt at
sige og bare skal sidde og more dig på andres bekostning.

Det her er juragruoppen ikke din lokale børnehave eller tøseklubm, når
nogle våger at skrive i denne gruppe forventes et reelt juridisk svar på
spørgsmålet.

Snakee

Fra : Jan Kronsell

Dato : 14-06-09 12:02

> Har du personnummeret er du ligeledes i stand til at begå
> identitetstyveri hvis du vil og ved hvad der skal gøres. Det kan du
> ikkemed navn og adresse alene.

Og når man tænker på, hvor mange, der allerdde kender dit cpr-nummer, kan
man undre sig over at ditn identititet ikke allerede er stjålet!

Her nævnes i flæng: Adskillige medarbejdere hos din arbejdsgiver, i din
bank, i dine forsikringsselskaber, hos skat, hos de kommunale myndigheder,
hos cpr-registret, hos motorkøretøjsregistret, hos firmaet, hvor du har købt
på afbetaling osv. Hvorfor skulle medarbejdere hos Rejsekort værer mere
interesserede i at stjæle din identitet ned medarbejdere hos nogle af
ovenstående?

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-06-09 19:33

> [...]
> mere interesserede i at stjæle din identitet ned medarbejdere hos nogle af

Dertil kommer tidligere arbejdsgivere, alle der har adgang til
cpr-registreret, det meste af familien samt enhver, der søger på hans
adresseoplysner hos folkeregistret.

Mvh Maria

Fra : JBH

Dato : 14-06-09 07:14

> [...]
> ikke også?
>
> Er du i det hele taget klar over hvad man har adgang til med det nummer på

http://talk.dansk-it.dk/zoner/it-sikkerhed/indlaeg/2008/10/23/kan-dit-cpr-nummer-laeses-i-dit-cv

mvh
JBH

Fra : alexbo

Dato : 14-06-09 08:51

"Snakee" skrev

> Du stikker mig lige dit CPR-nummer og fortæller mig hvilken bank du har,
> ikke også?

Man kan finde næsten alle forretningers kontonummer på deres bonner, sammen
med deres CVR nr.
Kontonummeret kan man bruge direkte til at betale sine indbetalingskort,
"overførsel fra konto" feltet er lige til at fylde ud med en andens konto.

Man kunne f.eks. betale sin restskat fra SKAT's girokonto 400-0978

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian

Dato : 14-06-09 11:52

> [...]
> ikke også?
>
> Er du i det hele taget klar over hvad man har adgang til med det nummer på

Jeg kan garantere dig for at der ikke kan hæves penge på min konto blot med
mit CPR nummer...
Og iøvrigt tager jeg sådanne ting med sindsro - hvis der nogensinde skulle
være nogen som vælger mig som "offer" og laver svindel, er det jo banken
eller kreditoren som står med aben.

Hvorfor i alverden tror du at dit *trafikselvskab* skulle have nogen som
helst interesse i at snage i dine forbrugsvaner og andre tophemmelige ting
du mener de får adgang til ???

Jeg kan ikke lade være med at grine

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-06-09 16:14

On Sun, 14 Jun 2009 01:45:09 +0200, Snakee <ingen@mail.invalid> wrote:

>Er du i det hele taget klar over hvad man har adgang til med det nummer
>på hånden?

Nej det er jeg ikke, fortæl venligst.

/Hans

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-06-09 07:08

> [...]

> med korrekt checksum. Overtræder jeg nogen lov ved at gøre det og give det
> til mit trafikselskab istedet for mit korrekte og meget personlige

Du kan bare lave et tilfældigt nummer, modulus 11 bruges ikke mere, og der
kontrolleres ikke mere.
http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=108&t=visartikel&Articleid=4347--

mvh/Preben

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 22:35

Preben Andersen skrev:

> Du kan bare lave et tilfældigt nummer, modulus 11 bruges ikke mere, og
> der kontrolleres ikke mere.
> http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=108&t=visartikel&Articleid=4347--

Tak Preben

Men hvad siger loven om det.

Snakee

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-06-09 22:48

> Men hvad siger loven om det.

Det kan jeg desværre ikke svare dig på.
--
mvh/Preben

Fra : Solitaire

Dato : 15-06-09 14:14

On 14/06/09 23:34, in article
4a356cfe$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Snakee"
<ingen@mail.invalid> wrote:

> Tak Preben
>
> Men hvad siger loven om det.
>
> Snakee

Det er da helt utroligt så lang en tråd kan blive - helt uden juridisk
indhold. Mange svarer, men ingen svarer på det stillede spørgsmål...
Øv. Jeg håbede også nogen vidste det - siden tråden var så lang....
Er det her en juragruppe ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-06-09 14:38

Solitaire skrev:

Er Solitaire den samme som Snakee?

> Det er da helt utroligt så lang en tråd kan blive - helt uden juridisk
> indhold. Mange svarer, men ingen svarer på det stillede spørgsmål...
> Øv. Jeg håbede også nogen vidste det - siden tråden var så lang....

Det oprindelige spørgsmål er blevet besvaret. Snakee har
fået at vide, at kravet om personnummer ikke er i strid med
Aftaleloven, men at han tværtimod bryder loven, hvis han
opgiver et falsk eller en anden persons personnummer.

> Er det her en juragruppe ?

Ja.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://polimiken.dk

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 18:30

Kim Ludvigsen skrev:

> Det oprindelige spørgsmål er blevet besvaret.

Ja, men det holdt SATME også hårdt at få vredet nogle paragraffer ud af
jer. Tråden er efterhånden på over 70 indlæg og jeg vil tro at 10-15 af
dem er relevante svar til mit spørgsmål. En stor del af de resterende
handler om min person og hører overhovedet ikke hjemme i denne gruppe.

Først idag er der så endeligt kommet nogle paragraffer på bordet og tak
for det.

Snakee

Fra : Solitaire

Dato : 15-06-09 19:32

On 15/06/09 15:38, in article a8KdnTlTquYm06vXnZ2dnUVZ8kqdnZ2d@giganews.com,
"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Solitaire skrev:
>
> Er Solitaire den samme som Snakee?

Øh, nej.

> [...]
> Aftaleloven, men at han tværtimod bryder loven, hvis han
> opgiver et falsk eller en anden persons personnummer.

Jeg forstod Snakees spørgsmål som et spørgsmål om han brød straffeloven, men
måske var det aftaleloven han mente, det skal jeg jo ikke kunne sige...

> Ja.

Ok, men der er meget ikke-juridisk snak...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-06-09 19:55

Solitaire skrev:

> Jeg forstod Snakees spørgsmål som et spørgsmål om han brød straffeloven, men
> måske var det aftaleloven han mente, det skal jeg jo ikke kunne sige...

Aftaleloven giver den anden part ret til at kræve brug af
personnummer. Bruger man et falsk personnummer eller en
anden persons personnummer, så er modparten ikke bundet af
aftalen. Og samtidig bryder man Straffeloven, det er nemlig
bedrageri.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 21:59

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> Bruger man et falsk personnummer eller en anden persons personnummer, så
> er modparten ikke bundet af aftalen. Og samtidig bryder man

Ok

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 21:57

Solitaire skrev:

> Jeg forstod Snakees spørgsmål som et spørgsmål om han brød straffeloven, men
> måske var det aftaleloven han mente, det skal jeg jo ikke kunne sige...

Nej jeg spurgte bare i det hele taget om jeg overtrådte nogen lov ved at
gøre det og i givet fald, hvilken een.

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 18:19

Solitaire skrev:

> [...]
> indhold. Mange svarer, men ingen svarer på det stillede spørgsmål...
> Øv. Jeg håbede også nogen vidste det - siden tråden var så lang....

Ja jeg er også begyndt at tvivle kraftigt. Jeg synes mere at svarene på
mit indlæg handler mere om min person end om jura efterhånden

Der var engang man i denne gruppe kunne stille et spørgsmål og regne med
at få et juridisk svar men den minder mere og mere om forbrugergruppen
eller mudderkastningsgruppen snart. SKuffende at folk er sunket SÅ dybt
herinde.

Enkelte har dog svarret lidt mere konstruktivt hvilke jeg takker for.

Snakee

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-06-09 19:36

> [...]
> at få et juridisk svar men den minder mere og mere om forbrugergruppen
> eller mudderkastningsgruppen snart. SKuffende at folk er sunket SÅ dybt

Når man starter lavt, så skal man ikke forventer at andre højner niveauet
for en. Du kunne jo have spurgt til lovgrundlaget i stedet for dit
forfølgelsesvanvid.

Mvh Maria

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 22:03

Maria Frederiksen skrev:

> Når man starter lavt, så skal man ikke forventer at andre højner niveauet
> for en. Du kunne jo have spurgt til lovgrundlaget i stedet for dit
> forfølgelsesvanvid.

Det var faktisk også det jeg gjorde. Hvis du lige gider læse mit indlæg
een gang til så ville du vide det. Det sparer andre for en HEL masse
unødigt arbejde hvis man sætter sig ind i tingene INDEN man begynder at
kommentere.

Citat

Citat slut

Snakee

Fra : Knud

Dato : 16-06-09 05:44

> [...]
> med korrekt checksum. Overtræder jeg nogen lov ved at gøre det og give det
> til mit trafikselskab istedet for mit korrekte og meget personlige

Eller tænker sig om inden man spørger dumt!!

Knud

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-06-09 09:11

On Mon, 15 Jun 2009 23:03:19 +0200, Snakee <ingen@mail.invalid> wrote:

> [...]
>een gang til så ville du vide det. Det sparer andre for en HEL masse
>unødigt arbejde hvis man sætter sig ind i tingene INDEN man begynder at

Inden da skrev du ellers:
Citat start:
[...]
Citat slut:

Det kan med rette kaldet et udtryk for forfølgelsesvanvid.
Havde du undladt ovenstående havde du også fået helt andre svar.

/Hans

Fra : Snakee

Dato : 16-06-09 22:34

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
>
> Det kan med rette kaldet et udtryk for forfølgelsesvanvid.
> Havde du undladt ovenstående havde du også fået helt andre svar.

Selvfølgelig får jeg andre svar men jeg er jo nødt til at forklare hele
sagen for at få de RIGTIGE svar på mit spørgsmål. At det så ikke var
alle (faktisk de færreste herinde) der var i stand til / gad / havde tid
til at læse HELE mit indlæg igennem kan jeg ikke se er mit problem. Jeg
forklarer en sag og spørger så til hvordan loven er på området, hvordan
skulle jeg ellers få de svar jeg søgte hvis ikke jeg skriver hele sagen?

Hvis Ikke I/du skulle have bemærket det i min overskrift så stod der
blandt andet ordet "lov?" som vejviser for at dette indlæg var et
juridisk spørgsmål, en anden faktor der burde havde fået dig / jer på
sporet af dette var det faktuim at jeg poster i dk.videnskab.jura
hvilket i sig selv burde have været nok for dig / jer til at fange meningen.

Kort sagt, jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg skulle have formuleret mig
så det blev endnu mere klart hvad jeg mente. Det er jo trods alt
tilladt at gennemlæse spørgsmålet og tænke lidt selv INDEN man svarer på
det.

Snakee

Fra : bosol

Dato : 14-06-09 00:18

On 14 Jun., 02:20, Snakee <in...@mail.invalid> wrote:

> [...]
> mit CPR-nummer dybt personligt og er noget jeg holder MEGET tæt til
> kroppen og det rager ikke alle mulige og slet ikke mit trafikselskab.

Prøv gå på CPR.dk og registerindsigt -> der kan du se idag, hvem
der abonnerer på oplysninger om dig.
Staten sælger nemlig dit CPR-nr til dem der vil købe og betale for
oplysningerne !

Ingen, hverken staten eller private kan se hvad du "CPR-nr." bruger
dine penge til undtagen SKAT.dk de kan se ALT !
vh Bo

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-06-09 09:48

bosol skrev den 14-06-2009 08:17:

> Prøv gå på CPR.dk og registerindsigt -> der kan du se idag, hvem
> der abonnerer på oplysninger om dig.
> Staten sælger nemlig dit CPR-nr til dem der vil købe og betale for
> oplysningerne !

sælger og sælger.

De firmaer som du i forvejen har givet dit cpr.nummer til _fx_ dine
kreditorer....de kan få adgang til opdaterede adresseoplysninger....og
det er så det!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : bosol

Dato : 14-06-09 00:24

> [...]
> jeg vil selvfølgelig kontakte dem INDEN jeg gør det med henblik på at få
> en løsning da jeg synes det er uholdbart at man kræver SÅ personlige

Hvis du vil stjæle et CPR-nr. ingen andre bruger mere -> gå på
Statstidende.dk og se dødsanmeldelser.
Efterlysning af person + CPR.nr der er afgået ved døden efterlyses
familie osv. .

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-06-09 10:14

Snakee skrev den 14-06-2009 01:20:
> [...]
> og NOGET højere rabatter end hvis man vælger en korttype med CPR-krav
>
> Problemet er at jeg ikke ønsker at give mit CPR-nummer .....

nååååååååå, du vil tilluske dig nogen rabatter du ikke har ret til.

Går du også rundt i supermarkederne og bytter rundt på
prismærker/stregkoder, så du får varerne billigere, når priserne skal
slåes ind på kasseapparatet?

> ....da de med det i
> hånden vil kunne tracke mine forbrugsvaner.....

og netop dine forbrugsvaner afgør om du kan få de omtalte rabatter eller
ej. Og for at kunne se dine forbrugsvaner, så er det vel også ret
hensigtsmæssig, at man kan identificere den enkelte bruger som værende
den samme bruger.

>Kort sagt,
> mit CPR-nummer dybt personligt og er noget jeg holder MEGET tæt til
> kroppen og det rager ikke alle mulige og slet ikke mit trafikselskab.

jamen, så betaler du bare en lidt højere pris.

Det er præcis det samme som de tørklædeklædte kvinder, som ikke ønsker
at vise deres ansigt, så man kan genkende dem på deres periodekort.
Såfremt de sætter deres beklædning højere end trafikselskabets
rejsebetingelser, så må de købe de "anonyme" billettyper.

> [...]
> men med korrekt checksum. Overtræder jeg nogen lov ved at gøre det og
> give det til mit trafikselskab istedet for mit korrekte og meget

ja, det gør du!

Når du bruger et fiktivt cpr.nummer*, har du ikke et gyldigt rejsehjemmel.

Du har heller ikke ret til at oprette et cpr.nummer. Det er kun
myndighederne som har det.
Derudover vil dit fiktive cpr.nummer blive opdaget, når man kontrollerer
dine oplysninger op imod det rigtige cpr.register, hvorefter vi taler om
forsøg på dokumentfalsk og ting i den boldgade.

*:som forresten sagtens kan blive reelt på et tidspunkt (der oprettes
hele tiden CPR-numre på nye borgere som flytter til Danmark fra udlandet).

Såfremt du i en kontrolsituation har oplyst det du tror er et fiktivt
cpr.nummer og det er et reelt, så er du over i noget straffelov §164.

> [...]
> jeg vil selvfølgelig kontakte dem INDEN jeg gør det med henblik på at få
> en løsning da jeg synes det er uholdbart at man kræver SÅ personlige

så betal du bare den højere pris for at få ...en skide togbillet.

Og la' vær med at tilluske dig nogen rabatter du ikke har ret til!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 22:24

Carsten Riis skrev:

> nååååååååå, du vil tilluske dig nogen rabatter du ikke har ret til.

Nej. Jeg HAR ret til rabatten jeg ønsker bare ikke at de skal have
adgang til "hele mit liv" for at jeg kan få rabatten.

> Går du også rundt i supermarkederne og bytter rundt på
> prismærker/stregkoder, så du får varerne billigere, når priserne skal
> slåes ind på kasseapparatet?

Nej og hvad har det i øvrigt med sagen at gøre-

> [...]
> ej. Og for at kunne se dine forbrugsvaner, så er det vel også ret
> hensigtsmæssig, at man kan identificere den enkelte bruger som værende

Hbvis jeg rejser meget på rejsekortet så har jeg ret til en større rabat
da jeg så går op i rabattrin (jenfør rejsekort.dk) det behøver de vel
ikke at kende mit personnummer for at finde ud af. TDC og andre kan da
fint klare sig med et internt kontonummer som de så kan se hvad brugeren
har bestilt hos dem og KUN hos dem selv.

> jamen, så betaler du bare en lidt højere pris.

Det er selvfølgelig en mulighed med et annonymt kort uden CPR-krav men
hvor ligger det rimelige i det efter som det kun er forhol indenfor
rejsekortets system der afgør hvor meget rabat jeg har ret til.

> [...]
> Såfremt de sætter deres beklædning højere end trafikselskabets
> rejsebetingelser, så må de købe de "anonyme" billettyper.

Det er noget vrøvl. Tørklædesagen har ikke noget som helst med
beskyttelse af personfølsomme oplysninger at gøre. En Visuel
identifikation af mig er i orden for at sikre at jeg f.eks. ikke låner
mit personlige kort ud til nogen der så får en rabat de ikke er tiltænkt
men det er ikke i orden i min verden at man kræver så personlige
oplysninger som et personnummer.

> [...]
> dine oplysninger op imod det rigtige cpr.register, hvorefter vi taler om
> forsøg på dokumentfalsk og ting i den boldgade.

ok

> Og la' vær med at tilluske dig nogen rabatter du ikke har ret til!

Det er heller ikke hensigten at jeg vil tiltuske mig noget som helst.
Jeg tror du har misforstået min hensigt. MIn hensigt er at beskytte min
egen integritet og jeg KAN fremvise alle papirer de beder om hvis de
spørger til noget der kan være nedsættende for min pris. JEg har bare
ikke tænkt mig at give dem mit personnummer hvis ikke de reelt har noget
at bruge det til og da de øjensyneligt bruger det som kundenummer ser
jeg SLET ingen grund til at de skulle have det. De gamle bus og togkort
kunne de godt finde ud af at håndtere uden at jeg gav dem adgang til mit
personnummer så hvorfor skulle de ikke kunne det den dag i dag?

Snakee

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-06-09 23:04

Snakee skrev:

> Nej. Jeg HAR ret til rabatten jeg ønsker bare ikke at de skal have
> adgang til "hele mit liv" for at jeg kan få rabatten.

Hvis en af betingelserne for at få rabatten er, at du
oplyser dit personnummer, så har du ikke ret til rabatten
hvis du ikke oplyser dit personnummer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ubuntu Linux for begyndere

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-09 02:13

Kim Ludvigsen skrev den 15-06-2009 00:03:

> Hvis en af betingelserne for at få rabatten er, at du oplyser dit
> personnummer, så har du ikke ret til rabatten hvis du ikke oplyser dit
> personnummer.

kunne ikke have sagt det bedre selv!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 04:06

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvis en af betingelserne for at få rabatten er, at du oplyser dit
> personnummer, så har du ikke ret til rabatten hvis du ikke oplyser dit
> personnummer.

Hvad har det med hinanden at gøre? Jeg har da lige så meget ret til
rabat som alle andre mennesker har. Kan ikke se hvad mit personnummer
har med den side af sagen at gøre. AT rejseselskabet så kan have svært
ved at finde mig i systemet er en anden sag men retten til rabat kan
ingen tage fra mig når den står skrevet ind i betingelserne og andre
også har den.

Forklar mig venligst hvad du mener mere præcist og hvor den juridiske
del af aspektet kommer ind i billedet.

Snakee

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-06-09 04:33

Snakee <ingen@mail.invalid> wrote in news:4a35baac$0$56782
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvad har det med hinanden at gøre? Jeg har da lige så meget ret til
> rabat som alle andre mennesker har.

Ja, såfremt du opfylder de samme krav som dem der får rabatten, og et af de
krav er at afgive dit CPR. hvor svært er det at forstå?

Du vil ikke opgive dit CPR, da du jo sikkert er "hemmelig agent" i en eller
anden tegneserie, så du må så nøjes med et alm. kort uden de rabatter.

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 18:44

Kim Larsen skrev:

> Du vil ikke opgive dit CPR, da du jo sikkert er "hemmelig agent" i en eller
> anden tegneserie, så du må så nøjes med et alm. kort uden de rabatter.

Jøsses din penis må sku være MEGET lille siden du har behov for at svine
dine medmennesker til på den måde.

Fis over i dk.snak.mudderkastning og leg med din verbale afføring
derovre for din måde at snakke til andre mennesker forstyrrer en masse
mennesker der forsøger at have en sober og fornuftig debat og hører
OVERHOVEDET ikke til i juragruppen. I øvrigt agter jeg ikke at svare
flere af dine indlæg indtil du lægger stilen gevaldigt om.

FUT: dk.snak.mudderkastning
Svar til denne meddelelse havner dér

Snakee

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-06-09 19:24

> Jøsses din penis må sku være MEGET lille siden du har behov for at
> svine dine medmennesker til på den måde.

Nu du snakker om mudder LOL, jeg påpegede blot at du må være særdeles
hemmelig siden du vil svindle dig til en rabat.

> [...]
> OVERHOVEDET ikke til i juragruppen. I øvrigt agter jeg ikke at svare
> flere af dine indlæg indtil du lægger stilen gevaldigt om.

Nu du snakker om mudder LOL.

> FUT: dk.snak.mudderkastning
> Svar til denne meddelelse havner dér

Nope.

Tag nu og få dig en af disse.
http://zapatopi.net/afdb/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-06-09 05:15

Snakee skrev:

> Hvad har det med hinanden at gøre?

Der fremsættes et tilbud med nogle betingelser, som du kan
vælge at acceptere. Vælger du at acceptere, er der indgået
en aftale, som begge parter skal opfylde - du skal opfylde
kravet om at oplyse personnummer og (går jeg ud fra) et vist
antal rejser, og de skal give dig rabat. Opfylder du ikke
betingelserne, er du ikke berettiget til rabatten.

> Forklar mig venligst hvad du mener mere præcist og hvor den juridiske
> del af aspektet kommer ind i billedet.

Der er tale om en aftale, og den relevante lov er Aftaleloven:

Vi har udstrakt aftalefrihed i Danmark, en aftale kan dog
tilsidesættes helt eller delvist, hvis den er urimelig, jf.
§ 36. Men der skal noget mere til end kravet om
personnummer. Til gengæld er § 30 måske mere relevant, og så
kan Straffeloven komme på tale.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 18:22

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> mere til end kravet om personnummer. Til gengæld er § 30 måske mere
> relevant, og så kan Straffeloven komme på tale.

Tak for brugbart svar

Snakee

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-09 02:47

Snakee skrev den 14-06-2009 23:23:

> Nej. Jeg HAR ret til rabatten .....

nej, det har du først når du oplyser dit cpr.nummer!

> ....jeg ønsker bare ikke at de skal have
> adgang til "hele mit liv" for at jeg kan få rabatten.

Det får de heller ikke!

De får allerhøjst adgang til din aktuelle adresse og oplysning om
adresseskift.

Du tror da vel ikke, at de har så meget tid at de tager forbi på
sygehuse, biblioteker, banker, forsikringsselskaber og myndigheder for
at snage i "hele dit liv".
Derudover er alle som har dit cpr.nummer underlagt temmelige store krav
til hvad og hvem de må udveksle oplysninger med.

Tro mig, Datatilsynet har så meget "magt", at de faktisk gør
arbejdsgangene besværlig for dem som har adgang til cpr.systemet. Altså
det rigtige system. Nu kan du så selv gætte dig til, hvad jeg laver

> Nej og hvad har det i øvrigt med sagen at gøre-

At du ønsker at fifle med de betingelser som sælgeren opstiller for dig
som køber.

At oprette/bruge et - som du kalder - fiktivt cpr.nummer er at fifle med
betingelserne.

> Hbvis jeg rejser meget på rejsekortet så har jeg ret til en større rabat
> da jeg så går op i rabattrin (jenfør rejsekort.dk) det behøver de vel
> ikke at kende mit personnummer for at finde ud af.

På det personlige kort jo. Hvad er det ved personlige du har
problemer med at forstå?

> TDC og andre kan da
> fint klare sig med et internt kontonummer som de så kan se hvad brugeren
> har bestilt hos dem og KUN hos dem selv.

Og hvad tror du, at man i tidernes morgen har brugt til at identificere
dig med?

> Det er selvfølgelig en mulighed med et annonymt kort uden CPR-krav men
> hvor ligger det rimelige i det efter som det kun er forhol indenfor
> rejsekortets system der afgør hvor meget rabat jeg har ret til.

at for at få adgang til nogen rabatter som er beregnet på
enkeltpersoner, at disse enkeltpersoner også giver mulighed for entydig
genkendelse af sig. CPR-systemet er ganske et fornuftigt system til
netop det formål.

Det sparer rigtig mange ressourcer mange niveauer, at man har ét sted
man er registreret korrekt og man derfra kan "abonnere" på
adresseoplysninger.

> Det er noget vrøvl. Tørklædesagen har ikke noget som helst med
> beskyttelse af personfølsomme oplysninger at gøre.

For en muslimsk kvinde er hendes ansigt en meget personlig ting at vise
frem.

Din personlige ting ligger såmænd bare i 10 cifre, hvor af de første
seks cifre er din fødselsdato og herefter et løbenummer.

> [...]
> mit personlige kort ud til nogen der så får en rabat de ikke er tiltænkt
> men det er ikke i orden i min verden at man kræver så personlige

Netop! De bruger med de analoge kort - altså dem vi kender i dag - en
visuel kontrol af fysiske person som står overfor kontrolløren.

Den kontrol flytter man nu til oprettelses-tidspunktet af
kundeforholdet. samt en stikprøvekontrol som vi kender den idag.

Det jeg lige kort har surfet omkring på rejsekort.dk så opretter man
forskellige rabatsystemer afhængig af ens forbrugsmønster. Og hvis man
vil have rabatten, så må man give noget til gengæld. Her: cpr.nr.

Derudover er alle som håndterer dit cpr.nr. pålagt en hel del regler om,
hvad man må og ikke må bruge nummeret til.

> ok

> Det er heller ikke hensigten at jeg vil tiltuske mig noget som helst.

Det står ellers ret klart, at du agter at foretage
dokumentfalsk-lignende aktiviteter for at få adgang til rabatter, som
man skal fremvise ens cpr.nummer for at få.

Kan du selv finde dit første indlæg eller skal du have hjælp til det?

> Jeg tror du har misforstået min hensigt. MIn hensigt er at beskytte min
> egen integritet og jeg KAN fremvise alle papirer de beder om hvis de
> spørger til noget der kan være nedsættende for min pris.

Så fremvis dem! Og de beder netop om og spørger til noget som kan
nedsætte din pris.

> [...]
> kunne de godt finde ud af at håndtere uden at jeg gav dem adgang til mit
> personnummer så hvorfor skulle de ikke kunne det den dag i dag?

Fordi det gamle bus- og kortsystem er er utrolig stift med hensyn til
udregning af rabatter og giver masser af muligheder for snyd.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 04:31

Carsten Riis skrev:

> nej, det har du først når du oplyser dit cpr.nummer!

Men hvorfor egentlig det? Hvis jeg generere et tilfældigt CPR-nummer men
f.eKS. kan fremvise gyldig pensionsmeddelelse burde det jo være nok for
dem. Sådan er det jo i dag hvor jeg hver gang jeg fornyer mit
periodekort skal fremvise gyldige pensionspapirer hvis jeg er pensionist.

> Det får de heller ikke!

ok

> [...]
>
> Du tror da vel ikke, at de har så meget tid at de tager forbi på
> sygehuse, biblioteker, banker, forsikringsselskaber og myndigheder for

Nej naturligvis gør de ikke det men det skræmmer mig lidt at de har
"muligheden" for at gøre det.

> [...]
>
> Tro mig, Datatilsynet har så meget "magt", at de faktisk gør
> arbejdsgangene besværlig for dem som har adgang til cpr.systemet. Altså

Ok det er jo også fint at de holder hånd i hanke med det trods alt.

Nu kan du så selv gætte dig til, hvad jeg laver

Arbejder hos DSB / rejsekortet?

> På det personlige kort jo. Hvad er det ved personlige du har
> problemer med at forstå?

Har ikke problemer med at forstå noget men behøver det at være SÅ
personligt at de også kan (jeg siger ikke at de gør det) læse med i alt
hvad der ikke rager dem.

> Og hvad tror du, at man i tidernes morgen har brugt til at identificere
> dig med?

Jeg er ikke så gammel at jeg har oplevet at skulle identificeres med
personnummer menvar det ikke fordi at TDC dengang var en del af staten
ville jeg nok også have stejlet.

I dag kan de da godt finde ud af at sende mig en regning UDEN at have
mit personnummer.

> [...]
>
> Det sparer rigtig mange ressourcer mange niveauer, at man har ét sted
> man er registreret korrekt og man derfra kan "abonnere" på

Mange firmaer klarer da det problem fint UDEN at have personnummeret.

> For en muslimsk kvinde er hendes ansigt en meget personlig ting at vise
> frem.

Det kan godt være at det er sådan der hvor de kommer fra, men sådan
forholder det sig ikke i Danmark i hvertfald SLET ikke på så højt et
plan som med personnummeret.

> Din personlige ting ligger såmænd bare i 10 cifre, hvor af de første
> seks cifre er din fødselsdato og herefter et løbenummer.

ja

> [...]

> dokumentfalsk-lignende aktiviteter for at få adgang til rabatter, som
> man skal fremvise ens cpr.nummer for at få.

Nej, jeg spurgte bare til det lovlige / ulovlige i det. Det her er
Juragruppen ikke forbrugergruppen, der er forskel.

> Kan du selv finde dit første indlæg eller skal du have hjælp til det?

Det behøver du ikke spilde din tid på., Jeg ved godt hvad jeg selv
skrev. Ellers trak for hjælpen.

> Så fremvis dem! Og de beder netop om og spørger til noget som kan
> nedsætte din pris.

Ikke forstået

> Fordi det gamle bus- og kortsystem er er utrolig stift med hensyn til
> udregning af rabatter og giver masser af muligheder for snyd.

ok. Ja det kan jeg godt se.

Snakee

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-09 18:52

Snakee skrev den 15-06-2009 05:31:

> [...]
> dem. Sådan er det jo i dag hvor jeg hver gang jeg fornyer mit
> periodekort skal fremvise gyldige pensionspapirer hvis jeg er pensionist.

På den gyldige pensionsmeddelse er der også noteret det korrekte
cpr.nummer!
I hvert fald dem som jeg har set i forbindelse med mit arbejde.

> Nej naturligvis gør de ikke det men det skræmmer mig lidt at de har
> "muligheden" for at gøre det.

Nej! Ethvert system hvor cpr.nummer er "indgangsoplysningen" er
sikret, så kun relevant brugere har adgang til det pågældende system.

På mit arbejde bruger vi faktisk kun cpr.numre som "indgangsoplysning",
men jeg kan love dig for, at jeg kun har adgang til de systemer som er
relevant for mit arbejde, samt at der er log over hvilke personer jeg
søger på hhv. foretager ændringer på.
Såfremt jeg laver noget jeg ikke må, så kan chefen til en hver tid kigge
i loggen over hvad jeg har rodet med og finder man så noget jeg ikke må,
så skal jeg stå skoleret for chefen og afgive forklaring.

Og fordi jeg har dit cpr.nummer så kan jeg ikke bare ta' på biblioteket
og se din lånerhistorik eller på sygehuset for at se din sygejournal, da
det personale som har adgang til de systemer også er pålagt procedurer
til forhindring af uretmæssig brug af data.

> Nu kan du så selv gætte dig til, hvad jeg laver
>
> Arbejder hos DSB / rejsekortet?

Gør du? men du har så ikke noget med selve projektet rejsekortet at
gøre....ellers vidste du vel hvilke regler der gælder.
((((og derudover: er det ikke ngoet med, at man får periodekort som
personalegode hos DSB? Eller var det kun i gamle dage? ))))

> Har ikke problemer med at forstå noget men behøver det at være SÅ
> personligt at de også kan (jeg siger ikke at de gør det) læse med i alt
> hvad der ikke rager dem.

Det er vel meget rimelig at de følger med dine rejsevaner, når du skal
have udregnet en rabat efter dine rejsevaner eller hvad?

Eller hvad med dit teleselskab...må de heller ikke følge med dine
telefonivaner?

> I dag kan de da godt finde ud af at sende mig en regning UDEN at have
> mit personnummer.

Det er nok fordi det er afklaret. Tjek lige på borger.dk hvilke
firmaer som "abonnerer" på dine adresseoplysninger. Mon ikke TDC er
blandt dem?

> Mange firmaer klarer da det problem fint UDEN at have personnummeret.

Hvilke?
De firmaer som du ikke kommer til at have noget gældsforhold til...tja,
de er ligeglade da du betaler ved levering.

> Det kan godt være at det er sådan der hvor de kommer fra, men sådan
> forholder det sig ikke i Danmark i hvertfald SLET ikke på så højt et
> plan som med personnummeret.

Har vi da ikke religionsfrihed her i Danmark?

------------
Jeg overvejer derfor at få genereret et falsk CPR-nummer til formålet
men med korrekt checksum.
------------
citat fra første indlæg.

> Ikke forstået

De spørger netop til dit cpr.nummer som via dine rejsevaner kan udløse
en rabat.

Du siger selv, at du gerne viser dine papirer frem.....og det er jo
netop det rejseselskabet og en kontrollør forlanger, når du vil have de
rabatter.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 22:19

Carsten Riis skrev:

> På den gyldige pensionsmeddelse er der også noteret det korrekte
> cpr.nummer!
> I hvert fald dem som jeg har set i forbindelse med mit arbejde.

Det er korrekt men det kan man jo bare holde for. Det rager jo ikke
personalet hvad mit personnummer er hvis de kan se mit navn og adresse.

> [...]
> det personale som har adgang til de systemer også er pålagt procedurer
> til forhindring af uretmæssig brug af data.

Nej jeg spurgte dig. Hvis jeg gjorde sad jeg da ikke og spurgte herinde.
Så ville jeg da bare spørge min chef. Jeg arbejder slet ikke et sted der
har noget med DSB, movia eller andre rejseselskaber at gøre.

> [...]
> have udregnet en rabat efter dine rejsevaner eller hvad?
>
> Eller hvad med dit teleselskab...må de heller ikke følge med dine

Jo det er ok men det behøver de vel ikke bruge et personnummer til. De
har vel sagtens et almindeligt kundenummer som ethvert andet firma der
arbejder med kunder i et system. Det kan de så bruge til at sammenkøre
deres databaser og se hvor jeg rejser hen og på hvilken måde.

> Det er nok fordi det er afklaret. Tjek lige på borger.dk hvilke
> firmaer som "abonnerer" på dine adresseoplysninger. Mon ikke TDC er
> blandt dem?

Sikkert men hvorfor kunne Rejsekortet ikke bare gøre det samme. Jeg har
aldrig skulle give CPR-nummer til TDC. Jeg ved godt at de nok krævcer
det nu hvis man genopretter sig men det har jo noget med
terrorlovgivningen at gøre. Det SKAL de jo gøre.

> Hvilke?
> De firmaer som du ikke kommer til at have noget gældsforhold til...tja,
> de er ligeglade da du betaler ved levering.

Det gør jeg jo heller ikke med Rejsekortet med mindre jeg har et
abonnement og det er der jo ikke tale om. Der er tale om et tank-op-kort
ikke et fast Abonnemet.

> Har vi da ikke religionsfrihed her i Danmark?

Jo du bliver ikke slået ihjel hvis du tror på noget andet, derfor skal
man stadig indordne sig under landets systemer.

> ------------
> Jeg overvejer derfor at få genereret et falsk CPR-nummer til formålet
> men med korrekt checksum.
> ------------
> citat fra første indlæg.

Ja og så sprang du let og elegang den sidste del af afsnittet over.

----
> [...]
personlige CPR-nummer.
----

> De spørger netop til dit cpr.nummer som via dine rejsevaner kan udløse

De spørger til mit CPR-nummer for at bruge det som en slags kundenummer,
ikke for at validere mig.

Snakee

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-06-09 16:15

Snakee wrote:

> [...]
> personlige CPR-nummer.
> ----

> De spørger til mit CPR-nummer for at bruge det som en slags

I den sidste ende er du nok nødt til at undersøge det hos leverandøren. Alle
offentlige virksomheder samt en del private er forpligtet til at registrere
dit cpr-nummer. Om dette også gælder fro rejsekortet, ved de nok kun selv.
Så prøv at spørge dem om, hvorfor de skal have det.

Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-06-09 16:58

Snakee skrev den 15-06-2009 23:18:

> [...]
> Så ville jeg da bare spørge min chef. Jeg arbejder slet ikke et sted der
> har noget med DSB, movia eller andre rejseselskaber at gøre.

Nej, ikke dsb eller rejseselskab. men et meget "værrere" sted

> [...]
> arbejder med kunder i et system. Det kan de så bruge til at sammenkøre
> deres databaser og se hvor jeg rejser hen og på hvilken måde.

Og hvordan kan de være sikker på, at det er DIG som rejser? Og ikke en
hvem som helst anden?

> [...]
> det nu hvis man genopretter sig men det har jo noget med
> terrorlovgivningen at gøre. Det SKAL de jo gøre.

Det har intet med terrorlovgivningen at gøre, men med kreditvurderingen
i deres kundevilkår nr. 13 (mobilabonnementer).

> Det gør jeg jo heller ikke med Rejsekortet med mindre jeg har et
> abonnement og det er der jo ikke tale om. Der er tale om et tank-op-kort
> ikke et fast Abonnemet.

Prøv lige og tænk lidt mere over hvordan rejsekortet kommer til at
fungere. Det er korrekt, at du aldrig kommer i gæld til
rejseselskabet. men DINE rejsevaner kommer til at afgøre, hvor meget
der bliver trukket på kortet hver gang du benytter det hhv. hvor lang
tid imellem at du skal tanke op.

Fx som udgangspunkt bliver der altid trukket 30 kroner pr. rejse. Når
du nu har benyttet rejsekortet over 20 gange, så sker der det, at du
ligepludselig udløser en mængderabat på 5 kroner pr. rejse. Dvs. de
næste 5 a 30 kroner rejser kan du få uden beregning. Eller når du løser
til en rejse som koster meget mere, så får du rabatten på 150 kroner i
nedslag pga. dine mange små ture.
Og rabatberegningen er baseret på, at det er DIG og ikke nogen anden som
reelt rejser...derfor er cpr.nummeret vigtigt.

> Jo du bliver ikke slået ihjel hvis du tror på noget andet, derfor skal
> man stadig indordne sig under landets systemer.

netop! Og det er det du bliver bedt om ved oplysning af cpr.nummer.

> Ja og så sprang du let og elegang den sidste del af afsnittet over.

nej det gjorde jeg ikke. Det var din hensigt som er vigtigst. Ikke
dit spørgsmål.

Du kunne ligeså godt have skrevet:
Jeg overvejer at røve en bank. Overtræder jeg nogen lov ved at gøre det?

> [...]
> men med korrekt checksum. Overtræder jeg nogen lov ved at gøre det og
> give det til mit trafikselskab istedet for mit korrekte og meget

Og dertil har du fået svaret: ja.
Årsagen til svaret er ja er, at du netop agter at lave
dokumentfalsk-lignende aktiviteter!

> De spørger til mit CPR-nummer for at bruge det som en slags kundenummer,
> ikke for at validere mig.

samt for at sikre, at det kun er dig som bruger dit rejsekort!

Så superforsigtig du er i forbindelse med cpr.nummeret er det jo ingen
risiko for, at andre kan nasse på dine rejsevaner!
På den anden side må du affinde dig med, at du heller skal kunne nasse
på rabatter som kræver oplysning om cpr.nummer, som det gør for alle
andre end dig.

Husk man skal stadig indordne sig under landets systemer.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bo Christensen

Dato : 16-06-09 21:16

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Snakee skrev den 15-06-2009 23:18:
<SNIP>

Vi er ved at være der hvor der argumenteres en masse frem og tilbage uden at
der er noget særligt konkret baggrund,
der er flere synspunkter end juridiske henvisninger, gisninger og
overvejelser end fakta. (-; Præcis som i dette indlæg )-:

Hvorom alt er, så errindrer jeg at der er rimeligt stramme regler for hvad
man må anvende CPR til, og hvordan, så
det næste er imho at sagen sendes til udtalelse hos datatilsynet.

Vi kan ikke blive uenige om at der er mange ting der er nemmere for
leverandøren i et kundeforhold med private, hvis
de kan bruge CPR, men det er datatilsynet til tider ret ligeglade med, så
hvad siger datatilsynet ?

Best regards !

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-06-09 21:42

"Bo Christensen" <bgc@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Hvorom alt er, så errindrer jeg at der er rimeligt stramme regler for hvad
> man må anvende CPR til, og hvordan, så
> det næste er imho at sagen sendes til udtalelse hos datatilsynet.

Der ikke basis for umiddelbart at tro, at det beskrevne er i strid med
hverken reglerne for anvendelse af CPR-registerets data (det står stort
enhver frit for at abbonnere på dem) eller Datatilsynets retningslinjer for
databehandling af CPR-numre.
Jeg ved ikke lige havd der er for stramme regler du tænker på. Der er meget
stramme og præcise regler for hvordan CPR.data skal håndteres men ikke mig
bekendt på hvad de må bruges til sålænge det sker med fuldt samtykke fra den
'behandlede' person. Og det er jo tilfældet her.

Ikke dermed sagt at trafikselskabet ikke kan klodse i det og fumle med data
(det er set før), men det skulle være fuldt ud muligt at gøre det inden for
lovens og retningslinjernes rammer.
Lignende praksis anvendes af et utal af private virksomheder (feks. banker
og pensionssleskaber men også andre). Cpr-registeret reklamerer ligefrem med
hvor smart det er ...

/Per

Fra : Bo Christensen

Dato : 17-06-09 01:18

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og pensionssleskaber men også andre). Cpr-registeret reklamerer ligefrem

Nu har banker og forsikringsselskaber et noget andet kundeforhold end et
trafikselskab - og deres krav om at CPR-nummer oplyses for at der kan
eksistere
et kundeforhold, er i fuld overensstemmelse med hvad datatilsynet skriver
på deres hjemmeside, nogle af dem har endda pligt til dette jf. anden
lovgivning.

Der dog ifølge CPR's egen hjemmeside ikke således at du kan købe CPR-
numre af dem, men kender du CPR-nummeret på en person, kan du benytte dette
som
opslagsnøgle - netop derfor vil så mange privatevirksomheder formentligt
gerne have fat i CPR-nummeret, idet dette danner en unik identifikations-
nøgle, i forhold til adresse-oplysninger m.v.

Se her, hvad det er privat køber - jeg kan ikke se at CPR-nummeret
er på listen.
http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=138&areaid=60&ArticleTypeID=52&t=visartikel&Articleid=4262
Evt. her udtræksvejledningen for private:
http://www.cpr.dk/cpr_artikler/Files/Fil3/4189.pdf

Det fremgår at privat blandt andet kan slå op, med navn, adresse
og fødedato eller CPR-nummer, altså CPR-nummeret er ikke
nødvendig det andet danner også en "nøgle".

Men jeg finder ingen steder at privat-abonnementet giver adgang til at få
oplyst CPR-nummret, hvis
man ikke har det i forvejen, tværtimod tilbyder CPR-kontoret kørsler som
udfra navn og adresse
generer en nøglefil til opslag af de data der aboneres på, til virksomheder
som ikke har lov
til at opbevare CPR-nummeret.

Den oprindelige kerne i spørgsmålet, er og bliver for mig:

Trafikselskabets krav om "frivillig oplysning" af CPR-nummeret for at opnå
en højere rabat, hvorved trafikselskabet
får adgang til anvendelse af CPR-registeret - hvilket de egentligt også
kunne få, med navn, adresse og fødedato -
hvorfor de sidste 4 cifre egentligt er unødvendige.

Sammenholdt med det udvidede data-opslag i CPR-registeret et CPR-nummer
giver adgang til.

Det er vel ikke for sjov, at der er relger for hvilke private virksomheder
der må opbevare CPR-numre, samt
regler for hvordan de skal håndtere disse data.

Fra : Snakee

Dato : 16-06-09 23:12

Carsten Riis skrev:

> Og hvordan kan de være sikker på, at det er DIG som rejser? Og ikke en
> hvem som helst anden?

Kontrolanten i toget der i givet fald skal tjekke mig ville da være
bedst tjent med et billede af mig på kortet. Mit sygesikringsbevis og
min pung kan jeg lade blive hjemme hvis jeg vil, det er lidt
vanskeligere at lade sit ansigt blive hjemme.

> Det har intet med terrorlovgivningen at gøre, men med kreditvurderingen
> i deres kundevilkår nr. 13 (mobilabonnementer).

D ajeg oprettede mig ved Telmore for snart mange år siden var der INGEN
validering og intet cpr-krav det er først noget der er kommet til efter 9/11

Før i tiden kunne de godt tage mig som kunde UDEN personnummer- /
kreditvurdering. Hvad ellers skulle være ændret siden, siden de nu
pludselig skal have CPR-nummer for at oprette mig. Når jeg logger ind på
min telmorekonto kan jeg se (og ændre) min adresse og felterne til mit
CPR-nummer står gabende tomme. Hos mine forældre som har oprettet sig
længe senere derinde er det lige omvendt. Der står CPR-nummeret der og
adressen kan ikke ændres.

> [...]
> Og rabatberegningen er baseret på, at det er DIG og ikke nogen anden som
> reelt rejser...derfor er cpr.nummeret vigtigt.

Igen, en kontrollant i toget er bedre stillet hvis mit billede var på
kortet. I dag kigger kontrollanten jo på billedet for at se at mit
periodekort også er mit. Det er meget nemmere for kontrollanten at sikre
at personen er den han er ved at kigge på billedet end ved at skulle stå
og tjekke CPR-nummeret i toget. Og som jeg skrev før er det nemt bare at
lade alle de ting man har som kan identificere een ligge derhjemme. Så
er det altså noget mere besværligt at lægge ansigtet derhjemme.

> netop! Og det er det du bliver bedt om ved oplysning af cpr.nummer.

Det kan du selvfølgelig have en pointe i men da CPR-nummeret kan give
adgang til personfølsomme oplysninger er det noget af det sidste jeg
afgiver med mindre der er tale om kommunale eller rent statslige
anliggender. Ved godt at DSB er statsejet men det er alligevel ikke helt
det samme synes jeg.

> Du kunne ligeså godt have skrevet:
> Jeg overvejer at røve en bank. Overtræder jeg nogen lov ved at gøre det?

Ja det kunne jeg godt og du kunne så, i kraft af at jeg poster i en
juragruppe, blot have svaret at i så fald overtrådte jeg paragraf bla
bla bla stk. bla bla bla. Du kan da være fløjtende ligeglad med hvad
mine hensigter er. Jeg spørger ikke til din mening om mine hensigter det
eneste jeg har spurgt om og vil vide er hvad loven siger og det jeg
skriver. Det er derfor jeg gør mig den umage at poste i
dk.videnskab.jura. Havde jeg ville høre andres mening om mine hensigter
havde jeg postet spørgsmålet i dk.forbruger i stedet.

> Og dertil har du fået svaret: ja.
> Årsagen til svaret er ja er, at du netop agter at lave
> dokumentfalsk-lignende aktiviteter!

Fino, det var bare det jeg ville vide.

> [...]
> andre end dig.
>
> Husk man skal stadig indordne sig under landets systemer.

Som jeg har skrevet andetsteds her i tråden så kan jeg aldrig komme til
at "nasse" på andres rabatter da rabatterne er tilkknyttet kortet og
ikke CPR-nummeret. Jeg kan oprette 100 kort på samme CPR-nummer men det
er kun det kort jeg altid bruger jeg får rabat på. Der er en eller anden
form for kundekonti man selv tanker op på og den konto er knyttet til
kortet formentlig via en eller anden form for internt løbenummer som
fungerer som kundenummer og alle mine rejser bliver desuden gemt på
selve kortet som har en indbygget chip som via RFID læses og skrives på
af kortlæserne som man tjekker ind og ud på, så HVIS jeg endelig
opretter en konto hos dem med et falsk CPR-nummer så kan det aldrig
komme til at berøre andres rabatter og deres rabatter kan aldrig komme
til at berøre mig. Det er i øvrigt slet ikke min hensigt at nasse rabat.
Jeg er en ærlig person og har altid betalt det som min togbillet koster
også selvom jeg udmærket har vidst hvordan jeg skulle undgå at komme til
at betale og har vidst præcis hvordan jeg kunne slippe for en bøde og
jeg har ALDRIG fået en bøde i tog og bus. Jeg har ind i mellem for sjov
tjekket kontrollen i bus og tog ved med vilje at have et kort forrest i
mit periodekort som var forældet og så ladet som om jeg ikke vidste det
for at se hvor mange der egentlig tjekker dette (og det er
forsskrækkende få i sær i bussen) men jeg har altid haft et fornyet og
legalt kort klar hvis de har bedt om det.

Grunden til at jeg ville oprette et kort med falsk cpr-nummer er ganske
enkelt for at beskytte min person og fordi jeg efterhånden synes at der
er FOR mange der kræver CPR-nummeret selvom oplysningerne det kan give
adgang til slet ikke rager dem. ALT for mange databaser kan køres sammen
og på sigt kan det måske komme mig til skade. I dag er det ikke et
problem men hvis noget går galt og informationerne falder i de forkerte
hænder på et tidspunkt KAN det gå hen og blive et seriøst stort problem.
Kald mig bare paranoid men jeg synes det er vigtig at man holder hånd i
hanke med hvem der ved hvad om eens ting.

Snakee

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-06-09 16:17

> [...]
> CPR-nummer står gabende tomme. Hos mine forældre som har oprettet sig
> længe senere derinde er det lige omvendt. Der står CPR-nummeret der og

Når du en dag har prøvet at arbejde med kundedata hvor kunden selv har fået
lov at skrive sin adresse finder du ud af hvorfor man som firma gerne vil
have dataene fra CPR registeret istedet for. Når man samtidig giver kunden
kredit er det oplagt at lave det hele vha af CPR nummeret. Med CPR nummeret
kan man nemlig hente adresse og kontrollere navn i CPR og lave kreditcheck
i RKI.

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-09 19:51

Snakee skrev den 17-06-2009 00:11:

> [...]
>
> D ajeg oprettede mig ved Telmore for snart mange år siden var der INGEN
> validering og intet cpr-krav det er først noget der er kommet til efter

Tjek igen deres betingelser omkring udlandstelefoni!

Hvis du ikke har brug for udlandstelefoni, så er kreditvurdering ganske
overflødig.

> [...]

> lade alle de ting man har som kan identificere een ligge derhjemme. Så
> er det altså noget mere besværligt at lægge ansigtet derhjemme.

sagen er den, at det er DIG som skal rejse på kortet hver gang....ikke
kun når der er en kontrollant i nærheden!

> [...]
> dk.videnskab.jura. Havde jeg ville høre andres mening om mine hensigter
> havde jeg postet spørgsmålet i dk.forbruger i stedet.

Og jeg har også givet dig forskellige paragraffer fx straffelovens §164.

> [...]
> Kald mig bare paranoid men jeg synes det er vigtig at man holder hånd i
> hanke med hvem der ved hvad om eens ting.

Og det er så der, at du ikke er fornuftig!

Alle som håndterer dit cpr.nummer er underlagt skrappe krav (fx
tavshedspligt) til håndtering af cpr.nummeret. Og den datasamkøring
du er bange for....der kan skal Datatilsynet nok holde styr på hvad hvem
må og ikke må.

Lad mig tage et eksempel fra min dagligdag, hvor datatilsynet
besværliggør anvendelsen af cpr.data

Jeg opretter et cpr.nummer med navn, adresse, fødested, dato og hele
svineriet i selve cpr.systemet.
cprnummeret gives øjeblikkeligt.

cpr.nummeret skal jeg bruge i et andet system, men datatilsynet har
forbudt øjeblikkelig overførsel af navne og adressedata mellem
cpr.systemet og det system jeg skal bruge det i. Ikke selve
cpr.nummeret bare navne- og adresseoplysninger.
Valget står nu mellem at indtaste navne og adressedata en gang til
manuelt eller vente 2-3 dage før data er blevet hevet over i det system
hvor jeg skal lave det jeg egentlig skulle lave.

Det er dybt gonat, at jeg kan sidde med de samme data, men jeg pga.
datatilsynet altså enten bliver nød til at udsætte sagsbehandling eller
indtaste de samme data to gange.

Det ville ikke gøre så meget, hvis man kun havde 2-3 sager pr. uge af
den slags, men jeg har altså ca. 50-60 sager pr. uge.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Snakee

Dato : 17-06-09 22:02

Carsten Riis skrev:

> Tjek igen deres betingelser omkring udlandstelefoni!
>
> Hvis du ikke har brug for udlandstelefoni, så er kreditvurdering ganske
> overflødig.

Det sjove er at jeg netop HAR udlandstelefoni og er også blevet
kreditvurderet (det skrev de i hvert fald) men uden at oplyse mit
CPR-nummer på noget tidspunkt. Muligvis har de selv kunne slå det op ved
brug af navn og adresse men cpr-nummeret er slet ikke nævnt nogle steder
i den forbindelse.

> sagen er den, at det er DIG som skal rejse på kortet hver gang....ikke
> kun når der er en kontrollant i nærheden!

Hvordan skulle et CPR-nummer kunne forhindre mig i at give kortet til en
anden som så rejser på det når der ingen kontrollant er til at tjekke det?

> [...]
>
> Det ville ikke gøre så meget, hvis man kun havde 2-3 sager pr. uge af
> den slags, men jeg har altså ca. 50-60 sager pr. uge.

Ja det er lidt skørt hvis det forholder sig sådan, det giver jeg dig ret
i men der er nok en eller andet spidsfindig grund til at det er sådan,
dog ikke noget jeg har nogen viden om.

Det ville være meget smartere at hvert eneste system skulle godkendes ud
fra et givent skøn i hver enkelt tilfælde men det er nok for
recoursekrævende at gøre det sådan, i stedet har man så lavet nogle
regler som skal ramme bredt og det er der så nogle der kommer til at
mærke negativt i form af lidt mere besværlige arbejdsgange. Men sådan er
der jo mange love der er skruet sammen.

Når jeg skrev som jeg gjorde mente jeg det nu også mere generelt f.eks.
hvis lortet blev hacket eller der på et tidspunkt f.eks. udbrød krig så
informationerne faldt i de forkerte hænder eller et simpelt datatyveri.
I den slags situationer kan man p.g.a. de nævnte forhold komme til at
stå særdeles dårligt som forbruger men jeg medgiver at det er lidt langt
ude. Tanken om at de KAN køres sammen og nogle så kan få en masse
informationer som forbrugeren ikke ønsker at andre skal have om dem er
bare meget skræmmende og nærliggende i disse onlinetider hvor snart sagt
ethvert register har netadgang o.lign.

Snakee

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-06-09 23:18

Snakee skrev den 17-06-2009 23:02:

> [...]
> CPR-nummer på noget tidspunkt. Muligvis har de selv kunne slå det op ved
> brug af navn og adresse men cpr-nummeret er slet ikke nævnt nogle steder

Nu kender jeg ikke Telmores adgang til at tjekke personer i cpr.

I Telia var det ikke muligt at slå op i cpr uden hele cprnummeret samt
komplet navn, hvilket man jo fik af personen ved kreditvurdering.

> Hvordan skulle et CPR-nummer kunne forhindre mig i at give kortet til en
> anden som så rejser på det når der ingen kontrollant er til at tjekke det?

At ham du giver kortet til så udgiver sig for en anden og du dermed kan
udsættes for de sanktioner som de snakker om i deres betingelser fx at
du får inddraget muligheden for personlige kort

> Ja det er lidt skørt hvis det forholder sig sådan, det giver jeg dig ret
> i men der er nok en eller andet spidsfindig grund til at det er sådan,
> dog ikke noget jeg har nogen viden om.

tro mig, det er kun datatilsynet som kender den grund. og de vil ikke
rykke ud med den specifikke grund...kun at de mener at det er usikkert
og vupti, så forbydes det.

Det er lidt ligesom en dårlig amerikansk spillefilm, hvor alle
fornuftige regler bliver sat ud af kraft, når Agent Bauer skriger: for
nationens sikkerhed......og så må man lige pludselig alt mulig.

> Det ville være meget smartere at hvert eneste system skulle godkendes ud
> fra et givent skøn i hver enkelt tilfælde men det er nok for
> recoursekrævende at gøre det sådan,

Min arbejdstid er sandelig også ressourcekrævende, ligeså mine
kollegaers......mon ikke man bør se på om man har råd til at lade være?

> [...]
> informationer som forbrugeren ikke ønsker at andre skal have om dem er
> bare meget skræmmende og nærliggende i disse onlinetider hvor snart sagt

Jep, og det er der at nogen mener, at du er lidt for paranoid i dine
tanker omkring hvad cpr. kan bruges til.

Må jeg foreslå, at du undlader at se filmen Enemy of the State og
filmen Nettet?
Die Hard 4 bør du heller ikke bruge tid på.
Eller for den sags skyld Conspiracy Theory med Mel Gibson.

Hvis du skulle bruge tid på at være nervøs for datasamkøring, vær
hellere bange for private firmaers mulighed for indsamling af dine
forbrugsvaner fx netvaner på google, facebook eller mobiltelefonen i din
lomme, hvor triangulering mellem masterne kan udpege din lokation (prøv
og installere programmet googlemaps på din mobiltelefon og se hvor
præcis det kan gøres...alene ved brug af mobilmaster).
Det kan godt være, at de ikke har dit cpr.nummer, men via din adfærd, så
giver du en masse private informationer, hvorved man sagtens kan
identificere dig alligevel. Ser du: Det er nemlig uhyggelig for der
har du ganske vanskelig med at at få dataindsigt i alt hvad der bliver
registreret på dig. cpr. er peanuts i forhold til.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Snakee

Dato : 20-06-09 00:50

Carsten Riis skrev:

> Nu kender jeg ikke Telmores adgang til at tjekke personer i cpr.
>
> I Telia var det ikke muligt at slå op i cpr uden hele cprnummeret samt
> komplet navn, hvilket man jo fik af personen ved kreditvurdering.

Ja

> At ham du giver kortet til så udgiver sig for en anden og du dermed kan
> udsættes for de sanktioner som de snakker om i deres betingelser fx at
> du får inddraget muligheden for personlige kort

Ja så langt er jeg med men jeg har stadig til gode at du forklarer mig
HVORDAN det vil kunne undgås når der ingen kontrollant er til at tjeke det.

> [...]
> fornuftige regler bliver sat ud af kraft, når Agent Bauer skriger: for
> nationens sikkerhed......og så må man lige pludselig alt mulig.

Det er jo også fint nok at de passer på de ting, et eller andet sted.

> [...]

> Jep, og det er der at nogen mener, at du er lidt for paranoid i dine
> tanker omkring hvad cpr. kan bruges til.

Tja måske men "better to be safe than sorry" som een eller anden jo siger

> Die Hard 4 bør du heller ikke bruge tid på.

For sent, men den var faktisk ret god.

Men bare rolig jege r fuldt ud i stand til at skelne mellem fiktion og
virkelighed. Desværre er det bare sådan i dag at den slags meget HURTIGT
kan blive virkelighed da alle har forbindelse med alle, så det er bare
at finde det svageste sted i kæden og så målrette angrebet der.

> Hvis du skulle bruge tid på at være nervøs for datasamkøring, vær
> hellere bange for private firmaers mulighed for indsamling af dine
> forbrugsvaner fx netvaner på google, facebook

Tro mig, jeg er ganske paranoid på nettet og har mere end almindelig god
indsigt i datasikkerhed, men det er også en simpel nødvendighed som alt
alt for mange desværre er alt for ligeglade med. Ses jo tydelig med alle
de informationer som tilfældige folk smider om sig med på FB.

> [...]
> og installere programmet googlemaps på din mobiltelefon og se hvor
> præcis det kan gøres...alene ved brug af mobilmaster).

Ja det ved jeg.

> Det kan godt være, at de ikke har dit cpr.nummer, men via din adfærd, så
> giver du en masse private informationer, hvorved man sagtens kan
> identificere dig alligevel.

Jeps. De kan bare ikke køre det samme med andre registre uden at have en
nøgle og et CPR-nummer er en glimrende nøgle til dette formål.

> Ser du: Det er nemlig uhyggelig for der
> har du ganske vanskelig med at at få dataindsigt i alt hvad der bliver
> registreret på dig. cpr. er peanuts i forhold til.

De kan kun se hvor jeg er, ikke hvad jeg foretager mig der hvor jeg er
på når hvis jeg skriver det på telefonen og sender det et sted hen. Men
jeg kan sagtens komme i tanke om et par ting det kan køres sammen med og
give problemer for kundens integritet. DOg udgør kenskabet til min
posision ikke i sig selv en trussel mod privatlivets fred.

Snakee

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-06-09 04:41

> Det er selvfølgelig en mulighed med et annonymt kort uden CPR-krav men
> hvor ligger det rimelige i det efter som det kun er forhol indenfor
> rejsekortets system der afgør hvor meget rabat jeg har ret til.

Det du tilsyneladende ikke forstår, det rabatsystem er beregnet på een
person, uden CPR ville et helt kollektiv kunne udnytte samme kort, vil du
have rabatten, så opgiv dit CPR, eller HOLD DIN KÆFT.

Fra : Kim Larsen

Dato : 14-06-09 11:23

Snakee <ingen@mail.invalid> wrote in news:4a343442$0$56768
> [...]

> jeg vil selvfølgelig kontakte dem INDEN jeg gør det med henblik på at få
> en løsning da jeg synes det er uholdbart at man kræver SÅ personlige

Men du mener det er helt OK at bruge en andens CPR, aha.

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-09 12:42

Christian wrote:

> Slap dog af.....

En [anden] grund til bekymring kunne være at statsmagten i praksis kommer
til at registrere din rejseaktivitet med offentlige transportmidler når
du benytter rejsekortet med cpr nummer. Der er givetvis mange som ikke
ønsker dette, og det er ikke ligefrem noget som rejsekort.dk orienterer
borgerne om..

--
Jesper Lund

Fra : Leif Neland

Dato : 14-06-09 15:08

Snakee skrev:
> [...]
> skal opgive sit CPR-nummer men vælger man det kan man ikke få de samme
> og NOGET højere rabatter end hvis man vælger en korttype med CPR-krav

Det kunne så være morsomt, hvis de sender rejsekortet til
folkeregisteradressen på cpr-nummeret

Leif

Fra : Hauge

Dato : 14-06-09 15:11

Leif Neland wrote:
> Det kunne så være morsomt, hvis de sender rejsekortet til
> folkeregisteradressen på cpr-nummeret

Det vil jo, uanset om det er et ægte eller falsk CPR-nummer, være dumt, da
mange jo har hemmelig adresse hos det offentlige..

Mvh Hauge

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 22:04

Leif Neland skrev:

> Det kunne så være morsomt, hvis de sender rejsekortet til
> folkeregisteradressen på cpr-nummeret

Det gør de ikke. De vil nemlig også gerne have at man oplyser sin
adresse. Personnummeret er kuyn til "entydig identifikation" som de skriver.

Snakee

Fra : Bo Christensen

Dato : 14-06-09 18:10

> [...]
> dem at de ønsker at bruge CPR-nummeret til at sikre en unik identifikation

Unik identifikation opnåes nemt gennem at firmaet tildeler dig et
kundenummer, så det argument er lidt tyndt.

<Bla..bla..bla... SNIP>

Ideen med at producere et falsk CPR-nummer, kan være på kant
med lovgivningen, i forhold til at det måske nærmer sig identitetstyveri.

Men.... hvad skal de lige bruge dit CPR-nummer til ?

Her er hvad datatilsynet skriver:
http://www.datatilsynet.dk/borger/personnummer-cpr-nummer/

Så umiddelbart, hvis kortet du ønsker er en abonnementsordning, så er det
ok at bede om CPR, for at lette administration af adresse for opkrævning
m.v.

Hvis det er et kort du køber og betaler, og så var det det, er der ingen
grund til dette,
og du kan evt. indbringe sagen for datatilsynet - og bede dem om at finde ud
af
hvad firmaet skal med dit CPR.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-06-09 20:48

Bo Christensen skrev den 14-06-2009 19:10:

> Unik identifikation opnåes nemt gennem at firmaet tildeler dig et
> kundenummer, så det argument er lidt tyndt.

Hvordan vil du sikre dig imod, at en person så ikke opretter to kundenumre?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 21:56

Carsten Riis skrev:

> Hvordan vil du sikre dig imod, at en person så ikke opretter to kundenumre?

I det her tilfælde betyder det ikke det helt store om kunden har flere
konti hos dem da kunden kun får forhøjet rabat hvis der rejses meget på
samme kort. Derfor er det faktisk en fordel for dem (rejsekortselskabet)
at kunden har flere konti så jeg kunne godt have mine bange anelser om
at de vil snage i ens private ting ud fra det syn at de ikke har andre
fordelke af at have personnummeret til rådighed.

Snakee

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-09 18:33

Snakee skrev den 14-06-2009 22:55:

> [...]
> at de vil snage i ens private ting ud fra det syn at de ikke har andre
> fordelke af at have personnummeret til rådighed.

eller hvad så i den situation med at to personer bruger samme fiktive
cpr.nummer for at få en endnu større rabat end hvis de to rejste på hver
deres kort?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 18:51

Carsten Riis skrev:

> eller hvad så i den situation med at to personer bruger samme fiktive
> cpr.nummer for at få en endnu større rabat end hvis de to rejste på hver
> deres kort?

Den situation kan ikke opstå da rejserne er knyttet til det kort der
bruges og ikke personnummeret. F.eks. er det fuldt ud tilladt at have
flere rejsekort for samme person, det kan bare ikke svare sig for
personen da dete r kortet og ikke personnummeret der bruges som
identifikation. I øvrigt er kortene med chip og de rejser man har
foretaget med det lagres også i chippen på kortet så flere kort pr
bruger er en gevinst for rejseselskabet mens det er en udgift for
brugeren som ikke får så meget rabat da rejserne måske er fordelt over
flere kort.

Snakee

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-06-09 16:37

Snakee skrev den 15-06-2009 19:51:

> [...]
> bruger er en gevinst for rejseselskabet mens det er en udgift for
> brugeren som ikke får så meget rabat da rejserne måske er fordelt over

Det er jo noget vrøvl!

Når to personer deler et personligt kort, så kan personerne opnå en
rabat som de ikke har ret til.

Fx den ene person rejser på kortet 12 gange; Den anden person rejser
på kortet 15 gange. Totalt 27 gange.
Der udløses en mængderabat ved 20 rejser. Hver persons rejsemønster
giver altså ikke rabat, men det gøres deres samlede antal rejser.

(NB: Jeg ved ikke om der udløses rabat ved 20 rejser, kun ment som
regneeksempel)

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Snakee

Dato : 16-06-09 23:25

Carsten Riis skrev:

> [...]
> giver altså ikke rabat, men det gøres deres samlede antal rejser.
>
> (NB: Jeg ved ikke om der udløses rabat ved 20 rejser, kun ment som

Det er korrekt men det der blev nævnt var at nogle mente jeg skulle
"nasse" på fremmede folks rabatter ved at oprette et kort med deres
CPR-nummer og derved få deres rabatter og DET kan ikke lade sig gøre.

Tjekket i bus og tog må jo nødvendigvis baseres på noget man kan
validere på stedet. Navn og adresse er en muligfhed men et billede er
endnu bedre da det umuliggør at man f.eks kunne tage kærestens
personlige kort med i bussen da billedet jo så ikke vil passe.
CPR-nummer er noget rod i dette tilfælde da det vil give trafikselskabet
særdeles svært ved at tjekke at jeg er den person jeg er hvis jeg f.eks.
lod alle timng der kunne identificere mig (sygesikringskort, lånekort,
kørekort) blive hjemme hvorved de ikke har noget til at modbevise at jeg
ikke er den person jeg udgiver mig for.

Et godt eksempel på dette er de problemer det gav anledning til da
bankerne fjernede billedet på dankortet. Mange steder i Spanien hvor jeg
kommer kan man slet ikke få lov at købe på visa-kortet med mindre man
spankulerer rundt med pas eller kørekort eller andet id med billede på.
på sig og da jeg personlig ikke har et kørekort er jeg nødt til at fise
rundt med mit pas på mig ustandseligt. En temmelig uholdbar løsning, i
sær i det lange løb.

Snakee

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-06-09 18:38

> [...]
> de vil snage i ens private ting ud fra det syn at de ikke har andre
> fordelke af at have personnummeret til rådighed.

Det vil være i strid med Persondataloven.
Indsamlede data må kun bruges til formål og bearbejdninger, som er oplyst
ved indsamlingen.
Der er meget strikse krav mht. databehandling af særligt følsomme
oplysninger som CPR-numre.
Det er feks. ikke hvem som helst hos behandleren der umiddelbart kan få
adgang til dem, og der stilles krav om meget præcise interne retningslinjer
for anvendelsen.

/Per

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 18:53

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> adgang til dem, og der stilles krav om meget præcise interne retningslinjer

Ok

Snakee

Fra : Bo Christensen

Dato : 16-06-09 21:07

Ups,

Nå, fik jeg sendt den til privaten.... det var ikke meningen (-;

Helt enig at CPR er genialt til formålet, men der er bare regler for
anvendelsen....
Mig bekendt er det netop ikke meningen at CPR skal anvendes til det
beskrevne
formål, jeg må også som forening tit finde en anden umik måde at
identificere medlemmerne.....

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-06-09 21:38

Bo Christensen skrev den 16-06-2009 22:07:
> [...]
> beskrevne
> formål, jeg må også som forening tit finde en anden umik måde at

Det er da logik for burhøns, at du som forening ikke bare må bruge folks
cpr.nummer som unik id.

Du kan ikke underlægges de samme skrappe regler og konsekvenser som fx
en virksomhed eller myndighed med hensyn til datasikkerhed, procedurer
og brugeradministration.
Eller bedre sagt det kan du godt, men det er umådelig sværere at
administrere for datatilsynet end overfor virksomheder og myndigheder.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-06-09 22:02

> Det er da logik for burhøns, at du som forening ikke bare må bruge folks
> cpr.nummer som unik id.

Man må ikke 'bare' bruge det CPR-nummer, men der er ikke noget til hinder
for at gøre det, hvis bare man overholder reglerne.
I mange foreninger bruger man også CPR til registrering for at kunne anvende
det til dokumentation ifbm. offentlige tilskud.

> [...]
> Eller bedre sagt det kan du godt, men det er umådelig sværere at
> administrere for datatilsynet end overfor virksomheder og myndigheder.'

Det er ikke sværere for Datatilsynet at administrere det. Hele
administrationen ligger hos databehandleren.
Tilsynet skal mere eller mindre kun tage imod en registrering af
behandleren.
Der er helt faste regler for den slags.

/Per

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 22:01

Bo Christensen skrev:

> [...]
> grund til dette,
> og du kan evt. indbringe sagen for datatilsynet - og bede dem om at finde ud

Tak for brugbart svar. Det er et kort man køber og selv fylder op via
henvendelse i deres butikker (Rejsecenter / kort&godt-kiosker) eller ved
at fylde på via en automat på perronnen eller på nettet via deres side.

Hvad siger loven så?

Snakee

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-06-09 13:40

Snakee skrev

> [...]
> skal opgive sit CPR-nummer men vælger man det kan man ikke få de samme
> og NOGET højere rabatter end hvis man vælger en korttype med CPR-krav

Jeg har fedtet lidt rundt på nettet, bla har jeg været inde på
rejsekort.dk
Jeg har endnu ikke kunnet finde nogen beskrivelse der antyder at der
rabatforskelle på de tre typer rejsekort - personlig, flex og anonym
Kan du ikke komme med en reference til dette?

Tak på forhånd

- Peter

Fra : Snakee

Dato : 14-06-09 21:58

Peter Lykkegaard skrev:

> Tak på forhånd

Jeg har læst det i deres betingelser. Jeg skal senere i aften prøve at
finde noget på hjemmesiden om det og poste her.

Snakee

Fra : Bo Christensen

Dato : 15-06-09 00:07

> Jeg har læst det i deres betingelser. Jeg skal senere i aften prøve at
> finde noget på hjemmesiden om det og poste her.
>
> Snakee

Jeps,

Lad os få noget konkret på bordet, og vær så lige vaks ved havelågen,
smid det hele forbi datatilsynet, og lad os høre hvad de synes om det (-;

Best regards !

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

P.S!
Hvad siger forbrugerombudsmanden egentligt til rabatter som
gives på et usagligt grundlag ?

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-06-09 04:46

"Bo Christensen" <bgc@greennet.gl> wrote in news:4a358277$0$90262$14726298
@news.sunsite.dk:

> P.S!
> Hvad siger forbrugerombudsmanden egentligt til rabatter som
> gives på et usagligt grundlag ?

Der er intet usagligt i at de kræver at de til enhver tid skal kunne
verificere at det er den retmæssige der bruger kortet.

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 04:51

Bo Christensen skrev:

> Lad os få noget konkret på bordet,

Så fandt jeg det

http://www.rejsekort.dk/om+betaling/priser

Punktet Rabat

Citat:

"På samme måde som du i dag kan købe klippekort, vil du i fremtiden
kunne købe anonyme rejsekort. Du kan opnå rabat med anonyme kort, men
ikke lige så stor en rabat som med det personlige rejsekort. Anonyme
rejsekort vil heller ikke kunne spærres, så dem skal du passe på."

Citat slut

> og vær så lige vaks ved havelågen,
> smid det hele forbi datatilsynet, og lad os høre hvad de synes om det (-;

Det var måske en god idé, det er da noget jeg vil overveje at høre om de
ved noget om.

> P.S!
> Hvad siger forbrugerombudsmanden egentligt til rabatter som
> gives på et usagligt grundlag ?

Ikke helt forstået?

Snakee

Fra : N/A

Dato : 15-06-09 18:33

Fra : sluppermand

Dato : 14-06-09 16:54

On 14 Jun., 23:23, Snakee <in...@mail.invalid> wrote:

> Nej. Jeg HAR ret til rabatten jeg ønsker bare ikke at de skal have
> adgang til "hele mit liv" for at jeg kan få rabatten.

Du har _mulighed for at få_ rabatten, men ønsker ikke at opfylde
_betingelserne_ for at få rabatten. Altså betaler du bare hvad det
koster uden rabat.

Jeg er ikke en ørn til økonomisk kriminalitet, men strfl. § 279, 279a?

Kent.

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-06-09 00:38

Snakee wrote:

> [...]
> (altså fuldstændig hørbart og forståeligt) personnummeret hvorefter
> vagthavende spørger i registrene og sender svaret, også meget tit uden

Hvor får betjenten cpr nummeret fra? Borgerne har ikke pligt til at
oplyse cpr nummer til politiet eller fremvise id hvor dette fremgår.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-06-09 01:38

Snakee wrote:

> [...]
> (altså fuldstændig hørbart og forståeligt) personnummeret hvorefter
> vagthavende spørger i registrene og sender svaret, også meget tit uden

Hvis politifolk oplyser cpr numre på en ukrypteret radioforbindelse, kan
der meget vel være tale om en overtrædelse af persondataloven. Det er
muligt at politiet er hævet over landets love [også] på dette punkt, men
andre myndigheder må ikke behandle personnumre på den måde. De må
eksempelvis ikke sendes i ukrypterede emails, som er langt sværere at
aflytte end radioforbindelser.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-06-09 01:34

Snakee wrote:

> Borgere med lemfældig omgang til deres CPR-nummer formentlig samt det
> faktum at de fleste nok hellere vil give sit CPR-nummer til politiet end
> at ryge med på stationen.

Politiet kan ikke anholde personer med den begrundelse at de ikke vil
oplyse deres cpr nummer. Politiet må klare sig med navn, adresse og
fødselsdato.

--
Jesper Lund

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-06-09 00:29

Snakee skrev

> "På samme måde som du i dag kan købe klippekort, vil du i fremtiden
> kunne købe anonyme rejsekort. Du kan opnå rabat med anonyme kort, men
> ikke lige så stor en rabat som med det personlige rejsekort.

Der er altså ikke noget konkret?

Bruger man prisudregneren så er der tilsyneladende ikke forskel på¨de
forskellige rejsekort
Man kan ikke vælge typen af rejsekort for at få udregnet en pris

- Peter

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 18:33

Peter Lykkegaard skrev:

> Der er altså ikke noget konkret?
>
> Bruger man prisudregneren så er der tilsyneladende ikke forskel på¨de
> forskellige rejsekort
> Man kan ikke vælge typen af rejsekort for at få udregnet en pris

Ja det studsede jeg også selv lidt over men det kommer måske senere når
systemet er gennemtestet og kørt rigtigt ind, kunne man forestille sig
ud fra ordlyden af deres betingelser.

Snakee

Fra : N/A

Dato : 15-06-09 22:22

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-06-09 16:32

> [...]

> med korrekt checksum. Overtræder jeg nogen lov ved at gøre det og give det
> til mit trafikselskab istedet for mit korrekte og meget personlige

Hvis de beder om dit CPR-nummer, vil det være underforstået at det er det
rigtige CPR-nummer.
Hvis du istedet oplyser et forkert CPS-nummer og lader det fremgår som om
det er det rigtige, vil du ihvertfald have indgået en aftale under falske
forudsætninger, og den vil derfor kunne tilsidesættes. Du rejser altså uden
gyldig rejsehjemmel når du bruger rejsekortet med det falske CPR-nummer.
Herudover vil der muligvis kunne blive tale om et straffelovsbrud
(bedrageri), da du bevidst har indgået en aftale på falske forudsætninger
med den hensigt at opnå en fortjeneste (i form af en besparelse).

Om kravet om CPR-nummer er rimeligt er ikke i første omgang af betydning for
ovenstående.

Der er i øvrigt ikke længere korrekte checksummer på CPR-numre. Det er nogen
tid siden det blev opgivet.
Enhver fornuftig sælger/leverandør, der vil bruge CPR-numre til
identifikation, vil derfor finde andre veje til at checke at nummeret kan
være korrekt.

/Per

Fra : Hauge

Dato : 15-06-09 16:35

Per Christoffersen wrote:
> Enhver fornuftig sælger/leverandør, der vil bruge CPR-numre til
> identifikation, vil derfor finde andre veje til at checke at nummeret
> kan være korrekt.

Hvilke(n)?

Mvh Hauge

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-06-09 16:41

> Hvilke(n)?

Feks. via CPR-registerets services.
Her kan man få et match mellem CPRnummer og adresse.

/Per

Fra : Hauge

Dato : 15-06-09 16:46

Per Christoffersen wrote:
> Feks. via CPR-registerets services.
> Her kan man få et match mellem CPRnummer og adresse.

Og når man så har hemmelig adresse?

Mvh Hauge

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-06-09 16:51

> Og når man så har hemmelig adresse?

Så kan man vidst ikke umiddlebart lave et match, og må, hvis man vil være
sikker, få verificeret på anden vis.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-09 17:48

Hauge skrev den 15-06-2009 17:46:

> Og når man så har hemmelig adresse?

så vil man hos Telia (anno 2005-2006) kræve at du kommer med en frisk
bopælsattest fra folkeregisteret.
Med "frisk" menes en som lige er lavet på den lokale borgerservice. Kan
ikke huske den nøjagtige frist.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 18:36

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> med den hensigt at opnå en fortjeneste (i form af en besparelse).
>
> Om kravet om CPR-nummer er rimeligt er ikke i første omgang af betydning for

Ok

> [...]
> Enhver fornuftig sælger/leverandør, der vil bruge CPR-numre til
> identifikation, vil derfor finde andre veje til at checke at nummeret kan

Ja det ved jeg.

Tak for brugbar info

Snakee

Fra : N/A

Dato : 15-06-09 18:33

Fra : N/A

Dato : 15-06-09 18:33

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-06-09 12:23

Snakee skrev

> Ja det studsede jeg også selv lidt over men det kommer måske senere når
> systemet er gennemtestet og kørt rigtigt ind, kunne man forestille sig
> ud fra ordlyden af deres betingelser.

Mjahh dokumentation er ikke for alm mennesker, men umiddelbart ser det
til at rejsekort anonym ikke kan tankes og derved kan man kun bruge
det beløb der er på kortet fra start♠
De to andre typer rejsekort kan tankes og derved kan man foretage
flere rejser/bruge flere penge og derigennem hente en større rabat
Rabatten udregnes jo efter hvor meget man rejser/hvor mange penge man
bruger i rejsekortets levetid

- Peter

Fra : Snakee

Dato : 15-06-09 22:22

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]
> flere rejser/bruge flere penge og derigennem hente en større rabat
> Rabatten udregnes jo efter hvor meget man rejser/hvor mange penge man

Nej alle kortene kan tankes op via en terminal på stationen også anonym.
Dog kan det anonyme kort ikke tankes op via nettet men tankes kan det
sagtens. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Snakee

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 16-06-09 22:46

Snakee <ingen@mail.invalid> writes:

> Jeg mener altså også at have hørt at det er sådan man gør i
> dag. Hvis f.eks. en person bliver taget i toget uden gyldig
> rejsehjemmel og ikke vil give sig til kende med CPR eller lignende
> så ryger de også ind på stationen.

Det er i så fald et brud på retsplejeloven.

Prøv at se hvad det kan udarte sig til:

<http://web.archive.org/web/20060718052100/www.webbesen.dk/articles/metropoliti/>

--
/Wegge

Fra : Snakee

Dato : 17-06-09 01:04

Anders Wegge Keller skrev:

> Det er i så fald et brud på retsplejeloven.

Ganske interessant.

Hvad har politiet så af beføjelser de må benytte i den situation hvor en
togpendler ikke er villig til at dele ud af generalierne selv eller
stikke dem deres CPR-nummer?

Har politiet i det hele taget beføjelser til at bed om CPR-nummeret i
denne situation?

Snakee

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-06-09 09:52

> [...]
> eller stikke dem deres CPR-nummer?
>
> Har politiet i det hele taget beføjelser til at bed om CPR-nummeret i

Du er forpligtiget til at give dem navn og adresse, samt dokumentere at du
er den person, når de har navn og adr. slår de selv dit CPR op på deres
computer.

Ja, de kan finde dit CPR blot med din adresse, nu fik nøiaen sikkert lidt
mere at arbejde med.

--
atomkrafttilhænger, AntiSocialist og EU-fanatiker
http://opdaterdinpc.dk/

Fra : sluppermand

Dato : 17-06-09 16:43

On 17 Jun., 10:52, Kim Larsen <kimlarsen...@yahoo.com> wrote:

> Du er forpligtiget til at give dem navn og adresse, samt dokumentere at du
> er den person, når de har navn og adr. slår de selv dit CPR op på deres
> computer.

Du skal jf. retsplejeloven opgive navn, adresse og fødselsdato. Du
skal ikke _dokumentere_ noget som helst og har altså, i modsætning til
hvad du skriver, ingen forpligtigelser i retning af _dokumentation_,
kun en oplysningspligt.

/Kent.

..

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-06-09 23:13

Anders Wegge Keller wrote:

> Prøv at se hvad det kan udarte sig til:
>
> <http://web.archive.org/web/20060718052100/www.webbesen.dk/articles/
metropoliti/>

Interessant at politiet vedkender sig at de *ikke* må udlevere borgernes
cpr numre til metroselskabet.

--
Jesper Lund