Cykelparkering på fortovet
Fra : Per Mejdal Rasmussen

Dato : 13-06-09 08:48

Hej

Jeg sidder i bestyrelsen i en ejerforening, hvor man ikke ønsker at
cykler er parkeret op af facaden. Cyklerne har forårsaget små skramme på
facaden og 2-3 smadret ruder i løbet af 3 år. Men den reelle
begrundelser er nok at det ikke ser kønt ud.

Billede af cyklerne: http://www.gratisupload.dk/download/30219/

Jeg kan huske at det for nogen år siden var oppe i medierne at mange
skilte med "Cykelparkering forbudt" og "Cykler fjernes uden ansvar" er
ulovlige.

Jeg forstår det sådan at fortovet er et offentligt område, og
ejerforeningen derfor ikke kan bestemme noget der.

Jeg er så blevet gjort opmærksom på at der i ordensbekendtgørelsen §13,
stk. 3 står:

I ejendomme må genstande ikke anbringes eller anvendes på en sådan
måde, at de kan vælte eller falde ned og derved medføre fare eller
ulempe for forbipasserende. Vinduer skal være fastgjort på forsvarlig måde.

Link: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2113

Men dette gælder ved ikke for hvad der står på fortovet, og hvor meget
"ulempe" er en væltede cykel?

Jeg vil ved samme lejlighed spøger om naboejendommens skilt med
"Henstillen af cykler forbudt" er ulovligt.

Billede af skilt: http://www.gratisupload.dk/download/30221/

/Per Mejdal Rasmussen

Fra : Carsten

Dato : 13-06-09 08:59

> Jeg kan huske at det for nogen år siden var oppe i medierne at mange
> skilte med "Cykelparkering forbudt" og "Cykler fjernes uden ansvar" er
> ulovlige.

Det var ikke skiltet som sådan, men *hvis* f.eks. en butiksindehaver eller
en ejerforening rent faktisk fjernede cyklerne "uden ansvar" så var det
altså ikke helt uden ansvar, idet de ikke har lovhjemmel til at gøre det.

Carsten

Fra : Per Mejdal Rasmussen

Dato : 16-06-09 14:25

Carsten wrote:

> [...]
> en ejerforening rent faktisk fjernede cyklerne "uden ansvar" så var det
> altså ikke helt uden ansvar, idet de ikke har lovhjemmel til at gøre det.

Det vel enlig kun politiet der må udstede forbud, så skiltet i sig selv
er også ulovligt.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 13-06-09 09:59

Per Mejdal Rasmussen har bragt dette til verden:
> [...]
> smadret ruder i løbet af 3 år. Men den reelle begrundelser er nok at det ikke

Hvor kønt ser det ud at kabler sidder og flapper på fasaden?
Hvor kønt ser det ud at nedløbsrør er rusten og grim?
Hvor kønt ser det ud at der er fyldt med ukrudt mellem fliserne?

Det er rigtigt at man kan blive straffet for at fjerne en cykel,
men kommunikation har altid været en god start på at få gennemført
ændringer (og holdningsændringer)

Hvis nu de førangivne "grimme" forhold blev bragt i orden, kunne
det jo også være at ejerne af cyklerne var mere forstående.

Slutteligt må jeg så også lige medgi' at det smalle fortov er
nok ikke lige er et ideelt sted at stille sin cykel.

Ikke megen paragraf i dette indlæg men måske et oplæg til at få
tingene til at glide uden at slå hinanden i hovedet med dem
(hverken cykler, paragraffer eller fortov).

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Per Mejdal Rasmussen

Dato : 16-06-09 14:25

Andersen [3650] wrote:
> Hvor kønt ser det ud at kabler sidder og flapper på fasaden?
> Hvor kønt ser det ud at nedløbsrør er rusten og grim?
> Hvor kønt ser det ud at der er fyldt med ukrudt mellem fliserne?

Ikke specielt kønt , kablerne og nedløbsrørene bliver der gjort noget
ved.

> Ikke megen paragraf i dette indlæg men måske et oplæg til at få
> tingene til at glide uden at slå hinanden i hovedet med dem
> (hverken cykler, paragraffer eller fortov).

Jeg ville nu gerne have noget at slå tilbage med, da de andre
bestyrelsesmedlemmer mener at det er vores pligt at fjerne cyklerne.

Fra : Jubii

Dato : 13-06-09 11:03

"Per Mejdal Rasmussen" <news.dotsrc.org@cablecat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> på facaden og 2-3 smadret ruder i løbet af 3 år. Men den reelle
> begrundelser er nok at det ikke ser kønt ud.

Hvor kan cyklerne så henstilles?
Kan de henstilles på en mere passende plads, så skilt med at de kan stå
der. Det er ihvertfald tilladt.

Med en kreativ tekst på skiltet kan der appeleres til cykelejernes
moral.

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-09 11:17

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der. Det er ihvertfald tilladt.
>
> Med en kreativ tekst på skiltet kan der appeleres til cykelejernes moral.

Nu skal du tænke på
Hvem tilhølhører cyklerne,er det nogen der bor i opgangen, hvor skal man
ellers sætte cyklen, er den baggård at sætte den i, eller er der kun
fortovet.
Leif

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-06-09 14:46

Leif Pedersen wrote:

> Nu skal du tænke på
> Hvem tilhølhører cyklerne,er det nogen der bor i opgangen, hvor skal man
> ellers sætte cyklen, er den baggård at sætte den i, eller er der kun
> fortovet.

ja, og hvor nemt er det at komme ind i baggården? Hvis folk skal
kæmpe med at åbne en tung port imens de samtidig skal holde cyklen,
så gider de ikke besværet, og sætter den bare uden for.

Generelt hvis i skaber gode ordnede forhold for cykelparkering så
vil folk også bruge de opstillede stativer. Se mere i Dansk Cyklist
Forbunds håndbog om parkering.

http://dcf.dk/composite-798.htm

Fra : Per Mejdal Rasmussen

Dato : 13-06-09 16:47

Jubii wrote:

> Hvor kan cyklerne så henstilles?
> Kan de henstilles på en mere passende plads, så skilt med at de kan stå
> der. Det er ihvertfald tilladt.

Det eneste sted der er tilbage at stille sin cykel er vores overfyldte
cyklekælder bag en ikke specielt tung, men låst port og ikke så stejl rampe.

Jeg vil også forslå at forholdene forbedres, og folk derefter opfordres
til at bruge dem.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-06-09 19:03

Per Mejdal Rasmussen wrote:

> Det eneste sted der er tilbage at stille sin cykel er vores overfyldte
> cyklekælder bag en ikke specielt tung, men låst port og ikke så stejl
> rampe.

Det er stadig besværligt at skulle igennem porten. Overvej en
elektrisk portåbner som styres af en nøgle ude fra, og bare en
knap inden for. (som dog ikke skal kunne nås ude fra).

> Jeg vil også forslå at forholdene forbedres, og folk derefter opfordres
> til at bruge dem.

Har i stativer i kælderen?

JonB

Fra : Per Mejdal Rasmussen

Dato : 16-06-09 14:25

Jon Bendtsen wrote:

> Det er stadig besværligt at skulle igennem porten. Overvej en
> elektrisk portåbner som styres af en nøgle ude fra, og bare en
> knap inden for. (som dog ikke skal kunne nås ude fra).

Det er der helt sikkeret ikke penge til.

> Har i stativer i kælderen?

Nej, men jeg flytter rundt på cyklerne så de pakker bedre.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-06-09 16:38

Per Mejdal Rasmussen wrote:

> Det er der helt sikkeret ikke penge til.

Så kan i godt glemme at få cyklerne væk.

> Nej, men jeg flytter rundt på cyklerne så de pakker bedre.

Altså, få dog nogle ordentlige stativer, betal det som de koster.

Fra : Jubii

Dato : 13-06-09 19:09

> Det eneste sted der er tilbage at stille sin cykel er vores overfyldte
> cyklekælder bag en ikke specielt tung, men låst port og ikke så stejl
> rampe.

Overfyldt fordi der står ubrugte cykler og kasserede cykler?
Der kan der gøres noget.
Beboerne får simpel hen en måned til at markere de cykler der er i brug
og efter den måned så fjernes alle umarkerede cykler. Husk at skrive
hvor cyklerne der fjernes bliver kørt hen.
Skal nok ikke sættes i værk før efter sommeren, så flest er hjemme og
kan se skiltet med fjernelsesadvarslen, samt et opslag i opgangen om at
kikke i kælderen e.lign.
Jeg kan ikke se noget ulovligt i den metode.
De cykler der ikke markeres må jo være ejerløse.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 13-06-09 23:43

Jubii wrote:
> [...]
> at kikke i kælderen e.lign.
> Jeg kan ikke se noget ulovligt i den metode.
> De cykler der ikke markeres må jo være ejerløse.

Men Københavns kommune er faktisk ved at søge og dispensation til at fjerne
cykler, der har stået ubenyttet for længe, fordi kommunen ikke har hjemmel
til at gøre det nu. De må kun makere cylerne med farb et tape, og uanset
hvor længe de står med tape på, må de ikke fjernes.

Jan

Fra : Per Mejdal Rasmussen

Dato : 16-06-09 14:25

Jubii wrote:
> Beboerne får simpel hen en måned til at markere de cykler der er i brug
> og efter den måned så fjernes alle umarkerede cykler. Husk at skrive
> hvor cyklerne der fjernes bliver kørt hen.

Det gør vi en gang om året, det er også ved at være tid igen.