Købeloven ved internet handel ?
Fra : Kim

Dato : 10-06-09 17:27

Min gamle fjernbetjening gik i stykker.

Fik anbefalet http://www.koz.dk.

Efter et par udspørgende mails bestilte jeg den via hans site.

han skrev i mailen at:
"Den er rigtig god og dækker sandsynligvis alle funktioner.
Jeg har indtryk af at den fungerer rigtig godt. De funktioner du nævner er
jeg helt sikker på at virker, det eneste jeg ikke kan være sikker på er
om du har en speciel funktion på dit TV som måske ikke lige har,
der findes jo mange modeller. "
"Har du købt varer hos os? Husk at vurdere os her:
http://www.trustpilot.dk/review/www.koz.dk"

Det gjorde den bare ikke, overhovedet.

Skal jeg så selv til at betale 22,-kr i forsendelse for
at sende den retur, og igen 22,-kr hvis han sender en anden,
og hvis den heller ikke virker 22,-kr igen.... ?

Der står intet på hans site om dette andet end man kan sende den
eller møde op på adressen.

Hvad siger købeloven om dette, er handlet via hans site online ?

Mvh Kim

Fra : Ole C

Dato : 10-06-09 23:26

Kim skrev blandt andet:

> [...]
> http://www.trustpilot.dk/review/www.koz.dk"
>
> Det gjorde den bare ikke, overhovedet.
> Skal jeg så selv til at betale 22,-kr i forsendelse for

Læs her:
http://www.forbrug.dk/raad/naardukoeber/ehandel/

Og se om ikke den lokale Netto, Aldi eller Tiger har en universal
fjernbetjening der dur....

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-09 07:42

Kim skrev:

> [...]

> "Den er rigtig god og dækker sandsynligvis alle funktioner.
> Jeg har indtryk af at den fungerer rigtig godt. De funktioner du nævner er

Her har du en garanti for at den kan det du har brug for, og den
forelå før du bestilte (som jeg forstår det).

> Det gjorde den bare ikke, overhovedet.

Varen svarer ikke til det aftalte. Det er sælgers problem, og
købeloven siger at sælger skal ordne problemet uden udgift og
uden væsentlig ulempe for dig, og det skal ske inden for rimelig
tid.

Som udgangspunkt har du fire valgmuligheder når der foreligger en
mangel:

1. reparation
(ikke aktuelt - jeg går ud fra at der ikke er nogen i vejen med
fjernbetjeningen som sådan)

2. omlevering
(en ny vare magen til hjælper ikke)

3. afslag i pris
(til grin hvis du ikke kan bruge fjernbetjeningen)

4. ophævelse af købet.

Du må meddele sælger at varen ikke svarer til det lovede, og at
du derfor ønsker at ophæve handelen. Du er ikke forpligtet til at
acceptere en anden slags fjernbetjening hvis sælger tilbyder det.

> Hvad siger købeloven om dette, er handlet via hans site online ?

I den slags sager er det ligegyldigt hvordan der er handlet. Man
skal holde hvad man lover.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-06-09 09:08

> [...]
> du derfor ønsker at ophæve handelen. Du er ikke forpligtet til at
> acceptere en anden slags fjernbetjening hvis sælger tilbyder det.

Jeg er ganske enig.
Da der er tale om nethandel kan Kim også blot gøre brug af sine 14 dages
returret, og dermed helt slippe for at diskutere med sælger om der er en
mangel ved produktet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-09 09:22

Allan Soerensen skrev:

> Jeg er ganske enig.
> Da der er tale om nethandel kan Kim også blot gøre brug af sine 14 dages
> returret, og dermed helt slippe for at diskutere med sælger om der er en
> mangel ved produktet.

Nå ja, det burde jeg have nævnt.

Strengt taget koster det sidste returportoen hvor
mangeludbedringen skal være gratis, men det koster næppe alverden
at sende skidtet retur.

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 11-06-09 09:31

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Strengt taget koster det sidste returportoen hvor
> mangeludbedringen skal være gratis, men det koster næppe alverden
> at sende skidtet retur.

Det er imidlertid et vigtigt punkt for OP....

--
vh
Ole C

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-06-09 09:52

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> Det er imidlertid et vigtigt punkt for OP....

I praksis kan det godt være at foretrække.

Jeg har selv prøvet at købe en ny PC, som var defekt ved udpakningen. Da
sælger ikke kunne omlevere, lod jeg ham foretage en reparation. Det betød at
der gik 2 mdr. før jeg kunne bruge min nyindkøbte PC. Hold op hvor jeg
fortrød at jeg ikke bare havde pakkede skidtet sammen og brugt min 14-dages
returret så jeg kunne have købt en anden PC.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-09 10:20

Allan Soerensen skrev:

> [...]
> fortrød at jeg ikke bare havde pakkede skidtet sammen og brugt min 14-dages
> returret så jeg kunne have købt en anden PC.

Klart - men i spørgerens tilfælde kan kun hævet handel komme på
tale, så der er ikke noget med at vente. Sælger har godt nok en
30-dagesfrist til at udbetale pengene, men det er jo næppe en
formue, og OP kan købe en ny fjernbetjening med det samme et
andet sted.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-06-09 11:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> 30-dagesfrist til at udbetale pengene, men det er jo næppe en
> formue, og OP kan købe en ny fjernbetjening med det samme et

Nu handlede det oprindelige spørgsmål vel alene om køber selv skulle betale
for returnering?

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-09 14:36

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev:

> Nu handlede det oprindelige spørgsmål vel alene om køber selv skulle betale
> for returnering?

Måske, men det besvarede jeg jo i mit første svar.

--
Bertel