Forældelsesfrist på kreditors krav?
Fra : Terminator

Dato : 08-06-09 15:48

Hej
Jeg har som kreditor, en debitor (kunde) som ikke har betalt sin regning og
ikke svarer iøvrigt. Det er nu snart 5 år siden at fakturaen blev udstedt
af mig. Vil min fordring være forældet?

Og hvad nu hvis jeg anlægger en sag mod debitor og stævningsmanden ikke kan
finde ham for at forkynde stævningen? Vil han slippe hvis man gemmer sig i
udlandet, som jeg formoder han gør?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-06-09 18:09

Terminator skrev:

> Jeg har som kreditor, en debitor (kunde) som ikke har betalt sin regning og
> ikke svarer iøvrigt. Det er nu snart 5 år siden at fakturaen blev udstedt
> af mig. Vil min fordring være forældet?

Der er fem års forældelse på dit krav, så hvis du ikke
foretager retslige skridt inden udløbet af de fem år, så
forældes kravet.

> Og hvad nu hvis jeg anlægger en sag mod debitor og stævningsmanden ikke kan
> finde ham for at forkynde stævningen? Vil han slippe hvis man gemmer sig i
> udlandet, som jeg formoder han gør?

Hvis du tager retslige skridt, afbrydes forældelsen. Det har
altså ingen betydning, om debitor gemmer sig for
stævningsmanden.

Læs evt. familieadvokatens gennemgang af forældelsesreglerne:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/647.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-09 20:14

Kim Ludvigsen skrev:

> Der er fem års forældelse på dit krav, så hvis du ikke
> foretager retslige skridt inden udløbet af de fem år, så
> forældes kravet.

Helt rigtigt - blot en sidebemærkning:

Krav der er etableret 1/1-2008 eller senere, forældes efter 3 år.

--
Bertel

Fra : Terminator

Dato : 10-06-09 11:47

Jeg har en formodning om at vedkommendet er flyttet til Sverige. Vil en
stævning indleveret til en dansk domstol, automatisk sørge for at
stævningsmanden finder frem til indstævnte - uanset vedkommendet har
adresse i DK eller SE?

Gælder der andre forældelsesregler hvis vedkommendet bor i andre lande?

Lad os forestille os, at vedkommendet er flyttet/emigreret uden at meddele
folkeregisteret en korrekt adresse, vil retten så offentliggøre stævningen
i statstidende eller afvise sagen?

Er der eksempler på at retten afviser sager og i hvilke tilfælde?