At blive gift
Fra : Chrisser8653

Dato : 07-06-09 20:11

Vi er et par der egentlig er blevet enige om vi ikke vil giftes. Men nu er
samtalen alligevel oppe, da vi gerne vil sikre børnene i tlfælde af en af os
dør. Med sikre, menes at børnene kan være sikre på at blive hos min kæreste
uden at skulle placeres i plejefamilie.
Vi har følgende spørgsmål, som vi håber nogen kan hjælpe os med:

1. Kan man som ægtepar fortsætte med at have hver sin økonomi, uden at
skulle hæfte for hinandens gæld i tilfælde af skilsmisse?

2. Jeg har en datter som min kæreste ikke er far til. Hendes far er ukendt.
Skal min nuværende kæreste betale børnepenge til hende i tilfælde af
skilsmisse? udbetaling af børnepenge sker pt. fra kommunen.

3. Hvis vi bliver gift, har min kæreste så automatisk ret til min datter i
tilfælde af min død?

Chrisser

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 08-06-09 09:50

> 1. Kan man som ægtepar fortsætte med at have hver sin økonomi, uden at
> skulle hæfte for hinandens gæld i tilfælde af skilsmisse?

Særeje

> [...]
> Skal min nuværende kæreste betale børnepenge til hende i tilfælde af
> skilsmisse? udbetaling af børnepenge sker pt. fra kommunen.

nej, det er jo ikke hans.

> 3. Hvis vi bliver gift, har min kæreste så automatisk ret til min datter i
> tilfælde af min død?

Ved ikke

Fra : alexbo

Dato : 08-06-09 10:10

"Chrisser8653" <bonowex2001@gmail.com> skrev

> 1. Kan man som ægtepar fortsætte med at have hver sin økonomi, uden at
> skulle hæfte for hinandens gæld i tilfælde af skilsmisse?

Ja, man hæfter ikke for ægtefællens gæld.
Det har vist sig tydeligt i Stein Bagger sagen, konens formue kan ikke
røres.
At hun så ved at ønske særeje var lige ved at smide halvdelen af sin formue
væk er en anden sag.

> 2. Jeg har en datter som min kæreste ikke er far til. Hendes far er
> ukendt. Skal min nuværende kæreste betale børnepenge til hende i tilfælde
> af skilsmisse? udbetaling af børnepenge sker pt. fra kommunen.
Nej, han er jo ikke faderen.

> 3. Hvis vi bliver gift, har min kæreste så automatisk ret til min datter i
> tilfælde af min død?
Nej, igen er han jo ikke faderen, og har ingen forældremyndighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 08-06-09 12:41

> [...]
> Alex Christensen
>
> Spørgsmål 3 hvis faderen er ukendt kan der vel bevilges adoption og ad den
få forældremyndighed hvis moderen samtykker.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 08-06-09 14:07

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> få forældremyndighed hvis moderen samtykker.

Den eneste måde hvorved man kan få forældremyndighed over et barn, som ikke
er ens biologiske barn, er ved adoption hvorved barnet juridisk sidestilles
med et biologisk barn.

/Johnny

Fra : Solitaire

Dato : 10-06-09 21:18

On 08/06/09 11:10, in article 4a2cd5f1$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> "Chrisser8653" <bonowex2001@gmail.com> skrev

> Nej, igen er han jo ikke faderen, og har ingen forældremyndighed.

Men hvis du lader ham adoptere hende, nu, har han samme rettigheder og
pligter som hvis han var biologisk far.

Fra : Holst

Dato : 08-06-09 15:40

Chrisser8653 wrote:

> [...]
>
> 1. Kan man som ægtepar fortsætte med at have hver sin økonomi, uden at
> skulle hæfte for hinandens gæld i tilfælde af skilsmisse?

Særeje.

> 2. Jeg har en datter som min kæreste ikke er far til. Hendes far er ukendt.
> Skal min nuværende kæreste betale børnepenge til hende i tilfælde af
> skilsmisse? udbetaling af børnepenge sker pt. fra kommunen.

Nej, det skal han ikke. Det er jo ikke hans barn.

> 3. Hvis vi bliver gift, har min kæreste så automatisk ret til min datter i
> tilfælde af min død?

Nej, han har som sådan ingen ret.

Men har I boet sammen længe, så han reelt er far for hende, har han en
god mulighed for at få hende boende også efter din død. Men reelt kan
statsforvaltningen vel vælge at placere hende hos en plejefamilie i
stedet for hos din kæreste.

Du kan øge chancerne for at hun bliver placeret hos din kæreste
væsentligt, hvis du laver et såkaldt børnetestamente, hvori du skriver,
at du ønsker, at hun skal blive hos din kæreste efter din død.

Alternativt er der også den mulighed, at du vælger at lade din kæreste
adoptere din datter - hvis han altså vil det. Derved vil hun indgå på
lige fod med jeres øvrige børn.

Fra : Leif Neland

Dato : 10-06-09 20:22

Chrisser8653 skrev:
> [...]
> dør. Med sikre, menes at børnene kan være sikre på at blive hos min kæreste

En anden grund er også, at hvis man ikke er gift, og den ene part dør,
så *SKAL* barnet have sin arv (indsat i overformynderiet). Så den
efterlevende skal f.ex. købe halvdelen af huset af boet/barnet. Det kan
betyde at den efterlevende bliver nødt til at sælge huset.

Leif