HVepsebo i udhæng
Fra : Ukendt

Dato : 07-06-09 17:08

Hej.

Vi bor i en lejet bolig. Vi har konstateret, at vi har fået et hvepsebo i
vores udhæng. Ikke under udhænget, men mellem udhænget og taget/loftet.

Jeg har på en hjemmeside om skadedyr læst nedenstående om loven på området:

---

Hvis der er konstateret en alvorlig plage af skadedyr i en ejendom, er det
udlejerens (selskabets, foreningens) pligt at fjerne dyrene uden udgift for
lejerne.

Denne regel er indlysende, når det drejer sig om dyr, der lever i husets
træværk eller stammer fra ejendommes fællesarealer, som f.eks. duer på
loftet eller kattelopper fra vilde katte i kælderen.

Regelen gælder imidlertid også i flere tilfælde for dyr, der optræder i
lejlighederne. § 27 i lov om leje handler om udlejerens pligt til at sørge
for god orden, herunder renlighed i ejendommen, og dette skal ifølge
Boligstyrelsen (Boligministeriet) fortolkes sådan, at ejendommen har
udryddelsespligt, når det drejer sig om væsentlige skadedyrsproblemer. Det
kan typisk dreje sig om en forekomst af væggelus eller kakerlakker, men også
andre skadedyr, der let breder sig rundt i ejendommen - for eksempel skal
ejendommen tage sig af myrer og visse forrådsskadedyr.

---

Min udlejer siger, at jeg selv skal sørge for at få boet fjernet. Jeg kan
ikke helt gennemskue, om de har ret i forhold til ovenstående og vil derfor
gerne høre Jeres mening inden jeg enten accepterer eller afviser deres svar

Mvh

Michael Sørensen

Fra : Peter

Dato : 08-06-09 01:00

"Michael Sørnsen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> vores udhæng. Ikke under udhænget, men mellem udhænget og taget/loftet.
>
> Jeg har på en hjemmeside om skadedyr læst nedenstående om loven på

Jeg var ude for det samme sidste år, og det fjernede boligselskabet uden
protest, noget de med garanti ikke ville have brugt penge på, hvis ikke de
skulle. Det er selvfølgelig muligt, at reglerne er anderledes, hvis der er
tale om privat udlejning.

Peter

Fra : bosol

Dato : 08-06-09 06:24

On 7 Jun., 19:07, "Michael Sørnsen" <.> wrote:
> [...]
> gerne høre Jeres mening inden jeg enten accepterer eller afviser deres svar

Jeg spurgte ikke om jeg måtte fjerne et antal hvepsebo med en lang
bambusstang, så de faldt ned på flisen og satte ild til - sådan

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-09 15:19

"bosol" <bosolengo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg spurgte ikke om jeg måtte fjerne et antal hvepsebo med en lang
bambusstang, så de faldt ned på flisen og satte ild til - sådan

Det kan jeg ikke i mit tilfælde.

Det sidder oppe over brædderne i udhænget MELLEM udhænget og taget/loftet.

Ejerne mener, at jeg skal sprøjte gift op mellem revnerne i brædderne i
udhænget og på den måde fjerne hvepsene. De mener at jeg skal lade
hvepseboet lbive hængene, da et forladt hvepsebo ikke bliver beboet året
efter.

Fra : Snuden

Dato : 08-06-09 17:17

On Mon, 8 Jun 2009 16:19:10 +0200, "Michael Sørnsen" <.> wrote:

> [...]
>udhænget og på den måde fjerne hvepsene. De mener at jeg skal lade
>hvepseboet lbive hængene, da et forladt hvepsebo ikke bliver beboet året

Jeg kender ikke reglerne for hvem der skal gøre hvad, så det vil jeg
ikke forholde mig til. Men jeg kan give dig et tip: Sprøjt en halv
liter benzin på/i boet - så er de hvepse med garanti færdige med at bo
der for tid og evighed. Du skal naturligvis ikke sætte ild til
benzinen.

Din udlejer har i øvrigt ret i at forladte hvepsebo ikke bliver
"genbrugt" - i hvert fald ikke af hvepse.
--
Snuden

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-06-09 23:04

Michael Sørnsen wrote:
> [...]
> udhænget og på den måde fjerne hvepsene. De mener at jeg skal lade
> hvepseboet lbive hængene, da et forladt hvepsebo ikke bliver beboet året

Ryg dem ud.

Tag en konservesdåse, fyld den halvt med gamle visne grannåle, tænd en
tændstik og smid den i, og hæng den op en håndsbredde under der hvor du
mener boet er.

Stå klar med en vandforstøver, hvis nålene begynder at brænde istedet
for at gløde.