Funktionærloven?
Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-09 10:32

Er der nogen der kan hjælpe mig med at linke til et sted hvor
jeg kan udprinte reglen for ferieafholdelse som funktionær.
Det drejer sig om en jeg har ansat, hun startede 1/1 09 og får
derfor ikke løn under ferie her det første år i ansættelsen, men
da hun har brugt sine feriepenge for i år, ville hun afspadsere
under ferie. Jeg mener ikke det er tilladt men vil gerne have det
på skrift, så jeg ikke kommer galt afsted.
Nogen der kan hjælpe.

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Holst

Dato : 07-06-09 10:53

Henning Lund wrote:

> [...]
> under ferie. Jeg mener ikke det er tilladt men vil gerne have det
> på skrift, så jeg ikke kommer galt afsted.

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på funktionærloven, omend jeg vel er
ansat efter den.

Holder hun FERIE vil det være uden løn fra arbejdsgiver her det første
år. Skal hun have penge under ferien, skal hun have noget opsparing hos
Feriekonto eller lignende, som kan blive udbetalt under ferie.

Har hun derimod opsparet noget afspadsering, kan hun naturligvis vælge
at afspadsere disse "feriedage", men det er som sådan ikke ferie, men
derimod afspadsering.

Ingen tvinger hende jo til at afholde ferien, når hun nu ikke har nogen
penge til at holde ferie for.

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-09 11:01

Holst <newsfeb08@shelter.dk> skrev:

> [...]
> som sådan ikke ferie, men derimod afspadsering.
>
> Ingen tvinger hende jo til at afholde ferien, når hun nu ikke

Har du noget på skrift om det? Link meget meget gerne.

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-09 11:09

Jeg glemte at sige, de steder hvor jeg har været ansat som
funktionær, er jeg blevet modregnet 5 uger det første år af
ansættelsen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-06-09 04:11

Henning Lund skrev

> [...]
> da hun har brugt sine feriepenge for i år, ville hun afspadsere
> under ferie. Jeg mener ikke det er tilladt

Det er ikke tilladt at få udbetalt feriepenge uden at afholde ferien
Der er så nogle undtagelser til dette men jeg regner ikke med at de er
i spil her?
Overtrædelser kan medføre bødestraf

Du kan se ferieloven på retsinformation
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30062#K10

> men vil gerne have det på skrift, så jeg ikke kommer galt afsted.

Hvordan galt afsted?
Hvordan har medarbejderne fået udbetalt feriepengene i første omgang?

- Peter

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-09 11:25

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> skrev:

> Hvordan galt afsted?
> Hvordan har medarbejderne fået udbetalt feriepengene i første
> omgang?

Hendes feriepenge optjent sidste år har hun selv hævet og brugt,
og derfor vil hun afspadsere her i sommerferien da der ingen
penge er ellers, da jeg af revisoren har fået bud på at fratrække
de dage hun holder ferie her i år.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-06-09 11:35

Henning Lund wrote:

> [...]
>feriepenge for i år, ville hun afspadsere under ferie. Jeg mener ikke det
>er tilladt men vil gerne have det på skrift, så jeg ikke kommer galt

Det er Ferieloven du skal se på:

Det lyder sært at din ansatte allerede skulle have hævet sine feriepenge,
for det ville betyde at hun har afholdt al ferie her efter 1. maj i år.
Det er nemlig hvad der er optjent i 2008. Og det havde du vel bemærket.

Den med afspadseringen kan jeg ikke klare.

--
Niels

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-09 11:39

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev:

> Det er Ferieloven du skal se på:
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30062

Jeg har lige travet det igennem uden at finde noget om emnet.

> Det lyder sært at din ansatte allerede skulle have hævet sine
> feriepenge, for det ville betyde at hun har afholdt al ferie
> her efter 1. maj i år. Det er nemlig hvad der er optjent i
> 2008. Og det havde du vel bemærket.

Næe hun skulle betale regninger

> Den med afspadseringen kan jeg ikke klare.

Pokkers det er mest det jeg mangler svar på.

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-06-09 11:43

Henning Lund wrote:
> [...]
> under ferie. Jeg mener ikke det er tilladt men vil gerne have det
> på skrift, så jeg ikke kommer galt afsted.

Funktionærloven kan du finde på

Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-06-09 11:49

Erik Olsen wrote:

>Funktionærloven kan du finde på
>https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123029

Spørgsmålet har bare ikke noget med Funktionærloven at gøre.

--
Niels

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-09 11:56

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev:

> Spørgsmålet har bare ikke noget med Funktionærloven at gøre.

Havde jeg bare noget på skrift der sagde at hun skulle afholde
ferie for de udbetalte feriepenge, så var mit problem løst.

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-06-09 11:59

Henning Lund wrote:

> Havde jeg bare noget på skrift der sagde at hun skulle afholde
> ferie for de udbetalte feriepenge, så var mit problem løst.

Det kan du da selv skrive.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-06-09 05:29

Henning Lund skrev

> Havde jeg bare noget på skrift der sagde at hun skulle afholde
> ferie for de udbetalte feriepenge, så var mit problem løst.

Det står i ferieloven ...

- Peter

Fra : battlefields

Dato : 07-06-09 13:17

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Henning Lund skrev

> Havde jeg bare noget på skrift der sagde at hun skulle afholde
> ferie for de udbetalte feriepenge, så var mit problem løst.

Det står i ferieloven ...

Hej
Her står der at man ikke kan få sine feriepenge udbetalt uden også at holde
ferie:
http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/03fb4000488675689ab0ff6067648d5c/5800011.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=03fb4000488675689ab0ff6067648d5c

Hilsen Vibeke

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-06-09 05:45

Henning Lund skrev

> Hendes feriepenge optjent sidste år har hun selv hævet og brugt,

Hvorfor ikke bare kontakte Feriekonto for at høre hvordan du stiller
dig?
http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/Index/Privat/FerieKonto

Som reglerne er kan feriepengene tidligst blive udbetalt en måned før
feriestart
Har kvindemennesket givet falske oplysninger til Feriekonto og har
derved arbejdet i det tidsrum hvor hun har holdt ferie "kan direktøren
for Arbejdsdirektoratet kræve, at den dertil svarende
feriegodtgørelse, løn under ferie eller ferietillæg indbetales til
Arbejdsmarkedets Feriefond. " (ferieloven §37)

Jeg vil formode din advokat kender til Ferieloven?

- Peter

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-09 13:01

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> skrev:

> Hvorfor ikke bare kontakte Feriekonto for at høre hvordan du
> stiller dig?
> http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/Index/Privat/FerieKonto

Jeg vil tro at henvise til §37 i ferieloven kan jeg overbevise
hende om at det ikke er gangbart at hun afspadserer i
sommerferien, jeg kan af gode grunde ikke gøre ved at hun har
brugt feriepengene til andet end ferie, og hendes afspadsering
ønsker jeg at placere et andet tidspunkt på året.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 07-06-09 17:57

Hej Henning

Det er til enhver tid arbejdsgiveren der skal sørge for at de ansatte
afholder deres ferie, feriepenge eler ej

Michael Nielsen

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-09 18:01

Michael Nielsen <m.oestergaardSLET@c.dk> skrev:
> Hej Henning
>
> Det er til enhver tid arbejdsgiveren der skal sørge for at de
> ansatte afholder deres ferie, feriepenge eler ej

Ja men hvordan vil du så forklare at jeg skal sørge for hun ikke
bruger hendes feriepenge til andet end ferie og hun i stedet vil
afspadsere nu stik mod alle aftaler.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-06-09 18:06

> Ja men hvordan vil du så forklare at jeg skal sørge for hun ikke bruger
> hendes feriepenge til andet end ferie og hun i stedet vil afspadsere nu
> stik mod alle aftaler.

Det skal du heller ikke.
Men du skal sørge for at der er mulighed for at afholde ferien, og du har
ret til (inden for visse regler) at bestemme hvornår den skal afholdes.
Hvis du har meddelt, hvornår der skal holdes ferie, er det sådan set ikke
dit problem, at den ansatte har valgt at at anvende feriepengene i strid med
reglerne.
At den ansatte evt. synes, at det er dit problem ændrer ikke på det

/Per

Fra : Morten-Kristensen

Dato : 07-06-09 13:40

> Det drejer sig om en jeg har ansat, hun startede 1/1 09 og får derfor
> ikke løn under ferie her det første år i ansættelsen, men da hun har
> brugt sine feriepenge for i år, ville hun afspadsere under ferie.

Det er vist noget, som styres af overenskomsten.
Feks. hos Prosa er der forskel fra område til område:
http://www.prosa.dk/mit-prosa/din-lokalafdeling/prosastat/ofte-stillede-spoergsmaal/overarbejde/

Det ser ud til, at medarbejdere i nogle tilfælde har krav på at få afspadseringen udbetalt,
men ikke noget om, at medarbejderen har krav på at kunne afspadsere.

-Morten

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-06-09 06:56

Henning Lund skrev

> hendes afspadsering ønsker jeg at placere et
> andet tidspunkt på året.

Vær opmærksom at du kan få nogle udfordringer ved at udskyde
afspadsering på den måde
Du kan evt kontakte din arbejdsgiverorganisation vedr dette spørgsmål

- Peter

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-09 14:24

> [...]

> afspadsering på den måde
> Du kan evt kontakte din arbejdsgiverorganisation vedr dette

Hun er bekendt med at vi bruger afspadsering i vinterhalvåret og
der står således i hendes ansættelseskontrakt: Det er aftalt at
xxxx arbejder flere timer i sommerperioden end i vinterperioden.

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-06-09 16:06

Peter Lykkegaard wrote:

> Det er ikke tilladt at få udbetalt feriepenge uden at afholde ferien Der
> er så nogle undtagelser til dette men jeg regner ikke med at de er i
> spil her?
> Overtrædelser kan medføre bødestraf

Er du sikker på at det stadigt er tilfældet? På de nye feriekort (2009)
fra FerieKonto skriver man alene under på at man ikke modtager
overførselsindkomst.

Det er muligt at der gælder andre krav, men i så fald må rådgivningen fra
FerieKonto betragtes som direkte misvisende.

--
Jesper Lund

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 07-06-09 16:51

> [...]
ikke løn under ferie her det første år i ansættelsen, men
> da hun har brugt sine feriepenge for i år, ville hun afspadsere under

Hvordan kan hun ha brugt sine penge for ferieåret 09-10??? Dem man jo først
få udbetalt efter 1/5, er det så dig der har underskrevet og stemplet det
uden at hun har holdt ferie? Det er vist ikke helt lovligt.

Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-06-09 17:03

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> få udbetalt efter 1/5, er det så dig der har underskrevet og stemplet det
> uden at hun har holdt ferie? Det er vist ikke helt lovligt.

Arbejdsgiver skal ikke længere underskrive og stemple feriekortet.

/Per

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-09 17:27

> [...]

> man jo først få udbetalt efter 1/5, er det så dig der har
> underskrevet og stemplet det uden at hun har holdt ferie? Det

Som svaret i tråden kan man hæve uden underskrift fra
arbejdsgiver, så det er helt lovlig, men noget skidt når folk
bruger pengene til alt andet end at holde ferie for.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 07-06-09 18:00

De kan altid udbetales 4 uger før ferien, altså ca. 1. april 09

--

Michael Nielsen

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 07-06-09 20:51

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSLET@c.dk> skrev i en meddelelse
> De kan altid udbetales 4 uger før ferien, altså ca. 1. april 09

Ja men så skal der jo holdes ferie fra 1 maj. Og det har hun da vist ikke.

Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-06-09 21:18

> [...]
> feriepenge for i år, ville hun afspadsere under ferie. Jeg mener ikke det
> er tilladt men vil gerne have det på skrift, så jeg ikke kommer galt

Ferielovens § 14.
Medarbejderen skal holde 3 ugers ferie i perioden 1. maj til 30. september.
Kun hvis hun ikke har optjent feriepenge svarende til 3 uger, må man holde
mindre.

Mvh Maria

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-06-09 14:25

Jesper Lund skrev

> Er du sikker på at det stadigt er tilfældet? På de nye feriekort (2009)
> fra FerieKonto skriver man alene under på at man ikke modtager
> overførselsindkomst.

Tjek den seneste version af Ferieloven på retsinfo - Kapitel 6, §37

> Det er muligt at der gælder andre krav, men i så fald må rådgivningen fra
> FerieKonto betragtes som direkte misvisende.

Fisk?

- Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-06-09 21:18

Peter Lykkegaard wrote:

> Tjek den seneste version af Ferieloven på retsinfo - Kapitel 6, §37
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30062

Findes der eksemplar på at den paragraf er anvendt i praksis? Staten kan
generelt ikke konfiskerer borgernes ejendom; det strider mod grundloven.

--
Jesper Lund