Hvad man ikke hører om
Fra : Karin N.

Dato : 05-06-09 02:34

Man hører mange historier om forbrydelser og krimineller, der kommer i
spjældet, men jeg har tit tænkt på, at man aldrig hører om, hvad der
sker med alle forbrydernes ting, når de sidder inde.
Nogle gange får man indtryk af, at forbryderens hjem bare står og
venter på, at han eller hun vender tilbage efter udstået straf.

Men hvordan er virkeligheden? Er der noget at vende tilbage til? Er
der nogen der betaler husleje for den indsatte eller bliver han
opsagt? Og hvad sker der med hans ejendele, mens han sidder i sin
celle og rusker i tremmerne? Bliver de opbevaret eller går de på
auktion? Hvem bestemmer det? Er oldemors kommode og alle
fotoalbummerne der stadig, når straffen for bankrøveri eller drab er
udstået?

Og hvordan er det, hvis den indsatte skylder penge og både ejer hus og
bil og båd og har et hjem?
Sætter man huset på tvangsauktion først eller går man efter det hele
på en gang, inden man ved, om huset måske kunne betale hele gælden?
Jeg mener, så længe huset eller båden ikke er solgt, ved man jo ikke,
om der er brug for at hente mandens spisestel og TV og gamle bærbare?
Hvordan finder man ud af det?

Og hvis man er røver og har brugt alle pengene man røvede, kommer man
så nogensinde til at føre et normalt liv igen eller vil man skylde
penge med renter resten af sine dage, selvom man har udstået sins
straf?

Jeg håber altså ikke i synes at spørgsmålene er for akademiske eller
teoretiske.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-06-09 12:55

"Karin N." <karinnikolajsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nogle gange får man indtryk af, at forbryderens hjem bare står og
> venter på, at han eller hun vender tilbage efter udstået straf.

Der sker ikke noget juridisk med bolig eller andre ejendel ifbm. en
fængsling.
Den fængslede er stadig indehaver/lejer af den bolig han/hun har inden
fængslingen.

Det betyder også, at der stadig skal ebtales leje mv. unde fængslingen, og
det må man i en vis udstrækning selv stå for.
Ved lejebolig er det vidst almindeligt, at men ved langvarige fængslinger
opsiger lejemålet, fordi det jo er penge ud af vinduet at have et lejemål
stående.
Det giver nogle praktiske problemer ifht. rydning af lejemål mv.
Så vidt jeg ved (men det er et sparsomt kendskab jeg har til den slags) er
det en del af Kriminalforsorgens arbejde at hjælpe med at få det arrangeret.

/Per