Fri til at afgive stemme?
Fra : Hans Pedersen

Dato : 05-06-09 09:05

Hejsa

Jeg mener at jeg på et tidspunkt har hørt at en arbejdsgiver skal give fri
til at man kan stemme på en valgdag. Altså ikke hele dagen selvfølgelig, men
den tid det nu tager. Har forgæves søgt på google efter det. Eller kunne en
arbejdsgiver bare sige at man kunne have brevstemt?

MVH
Hans

Fra : Knud

Dato : 05-06-09 09:17

"Hans Pedersen" <hansvejbo@hotmail.com(brugesikke)> wrote in message
> [...]
> men den tid det nu tager. Har forgæves søgt på google efter det. Eller
> kunne en arbejdsgiver bare sige at man kunne have brevstemt?

Det kommer vel an på om arbejdsgiveren forventer du stemmer som han eller
modsat!

Knud

Fra : Jan Kronsell

Dato : 05-06-09 09:25

Hans Pedersen wrote:
> [...]
> selvfølgelig, men den tid det nu tager. Har forgæves søgt på google
> efter det. Eller kunne en arbejdsgiver bare sige at man kunne have

Jeg kender ingen regler, der siger noget om det. Men det kam måskle være
skrevet ind i overeneskomster.Det er vel i øvrigt meget få mennesker, der
arbejder hele den periode, som valgstederne er åbne.

Jan

Fra : Hans Pedersen

Dato : 05-06-09 09:37

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
> skrevet ind i overeneskomster.Det er vel i øvrigt meget få mennesker, der
> arbejder hele den periode, som valgstederne er åbne.

Ja ok, er måske overenskomst. Synes bare jeg tidligere havde hørt om det. Og
nu var fordi jeg netop havde en bekendt der skulle arbejde hele tiden på
søndag. Men ok, tak for svar :)

Fra : Bjarne

Dato : 05-06-09 09:40

Jan Kronsell skrev:

> [...]
> skrevet ind i overeneskomster.Det er vel i øvrigt meget få mennesker, der
> arbejder hele den periode, som valgstederne er åbne.

Men de findes skam. Jeg arbejder i hele åbningstiden og kan ikke forlade
arbejdspladsen, men det er jo bl.a. af hensyn til mig, man har mulighed
for at brevstemme.

Det ville kun være et reelt problem, hvis jeg blev kaldt på arbejde
efter sidste frist for at brevstemme, f.eks. på grund af sygdom eller
akut opståede situationer. Hvis det var beordret merarbejde, ville jeg
reelt være forhindret i at stemme, men jeg kender ingen bestemmelser,
der tager højde for den situation, som nok også forekommer mere end
sjældent.

Bjarne

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-06-09 09:52

Hans Pedersen skrev den 05-06-2009 10:05:
> [...]
> den tid det nu tager. Har forgæves søgt på google efter det. Eller kunne en
> arbejdsgiver bare sige at man kunne have brevstemt?

Da jeg aftjente værnepligt var der et eller andet valg (tilbage i
1993-1994). Der blev der på kasernen afholdt brevafstemning, da
valgdagen var under en øvelse.

Min personlige holdning er, at valgdagen altså ikke kommer som nogen
overraskelse for dig. Ligeså heller at du skal på arbejde. hvorfor du
naturligvis af egen kraft bør planlægge din afstemning via brev.
De fleste borgerservice-steder har faktisk åben idag.

Derudover har valgstederne åben i 11 timer, hvilket skulle være mere end
rigelig tid til at stemme enten før eller efter arbejde.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Morten

Dato : 05-06-09 20:14

> [...]
> men den tid det nu tager. Har forgæves søgt på google efter det. Eller
> kunne en arbejdsgiver bare sige at man kunne have brevstemt?

Kan desværre heller ikke hjælpe dig med et par paragraffer, men mener
bestemt at have hørt det samme.
Mener at have hørt det sådan, at kan du ikke få fri, så skal det varsles så
du kan brevstemme. Og hvis ikke... Ja, så må han jo give dig fri så du kan
nå til valgstedet og evt. tilbage igen hvis det ikke er sådan at du så har
fri bagefter. Eller give fri til at møde senere, hvad i nu lige aftaler. Men
det skal være sådan at du kan nå til valgstedet i god tid. Så ikke noget med
at han giver dig fri så du lige kan nå et tog, som hvis det kører efter
planen, så når du at stemme på de sidste 5 minutter af åbingstiden. Årsagen
er, at man ikke må forhindre en stemmeberettiget i at afgive sin stemme.

Hvis det var tilfældet, så havde vi nok flere borgerlige regeringer i DK
fordi arbejdsgiverne så krævede folk arbejdede på valgdagen - og hele den
tid det er åbent.

Mvh
Morten

Fra : Per

Dato : 06-06-09 14:16

Morten wrote:
> [...]

Folk der bliver anholdt og hensat i venterum / detentionen i morgen -
kommer heller ikke til stemmeurnerne - det er bare ærgeligt for dem !

Man (politiet) kører ikke land og rige rundt for at folk kan for lov til at
stemme.

/ Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-06-09 15:25

> [...]
> kommer heller ikke til stemmeurnerne - det er bare ærgeligt for dem !
>
> Man (politiet) kører ikke land og rige rundt for at folk kan for lov til

Næh, det er jo kommunerne der har ansvaret for afstemningerne, så det er
dem, der ordner sagerne:
https://www.borger.dk/Emner/samfundogrettigheder/politikogvalgsystem/valgsystemet/Folketingsvalgogfolkeafstemninger/Sider/Brevstemme.aspx?

/Per

Fra : Per

Dato : 06-06-09 15:58

Per Christoffersen wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Næh, det er jo kommunerne der har ansvaret for afstemningerne, så det
> [...]

Korrekt - men en anholdt kommer ikke til at stemme på anholdelsesdagen, med
mindre han bliver løsladt og kan nå det......

/ Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-06-09 17:13

Per skrev den 06-06-2009 15:16:

> Folk der bliver anholdt og hensat i venterum / detentionen i morgen -
> kommer heller ikke til stemmeurnerne - det er bare ærgeligt for dem !

Når man er i en situation, hvor man opbevares af politiet, så er det nok
fordi man har prioriteret lidt forkert fx beruselse i en sådan grad at
man ikke kan passe på sig selv.
Eller man opfører sig til fare for sig selv og andre.

I den type situation er det vist mest hensigtsmæssig, at man ikke gør
valgstederne usikker.

Eller hvad med de mennesker som kommer ud for et uheld på vej hen til
valgstedet..uheldet har et sådan omfang at man skal hospitalsindlægges.
Vil du mene, at fremmøde til valg går forud for akut hospitalsindlæggelse?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Per

Dato : 06-06-09 17:46

Carsten Riis wrote:

> [...]
> grad at man ikke kan passe på sig selv.
> Eller man opfører sig til fare for sig selv og andre.

= så kan de lære det.....

> I den type situation er det vist mest hensigtsmæssig, at man ikke gør
> valgstederne usikker.

Enig.....

> [...]
> valgstedet..uheldet har et sådan omfang at man skal
> hospitalsindlægges. Vil du mene, at fremmøde til valg går forud for

Nej det har jeg heller ikke skrevet - folk må acceptere at de ikke under
alle omstændigheder kan komme til at afgive deres stemme.

Så vi to er enige.

mvh. Per

Fra : Morten

Dato : 08-06-09 12:53

> Nej det har jeg heller ikke skrevet - folk må acceptere at de ikke under
> alle omstændigheder kan komme til at afgive deres stemme.

Du mener altså at man er at sidestille med en kriminel eller meget uheldig
person fordi man har en arbejdsgiver, der ikke formår i passende tid (mens
det endnu er muligt at brevstemme) at man skal arbejde på valgdagen i hele
valglokalernes åbningstid?

For mig at se er der meget stor forskel på de to/tre scenarier. Det første
forsøger en person at holde på dig.
Er du kriminel har du selv stået for forhindringen ved ikke at efterleve
samfundets spilleregler. Er du uheldig er det i første omgang at betragte
som et hændeligt uheld.

Dvs. i de to tidste tilfælde er der ikke nogen, der aktivt forsøger at
afholde dig fra at stemme - det gør arbejdsgiveren derimod hvis han ikke
adviserer mens brevstemme er muligt og samtidig fortæller dig at du skal på
arbejde.
Der kan naturligvis være tilfælde hvor forurettede er læge el. lign og
derfor har helt særlige forpligtelser og man får patienter ind eller lign.,
der gør at man skal være på arbejde på dagen. Men er man f.eks. tjener el.
lign vil sagen være noget anderledes.

Mvh
Morten

Fra : Per

Dato : 08-06-09 13:53

Morten wrote:

> [...]
> passende tid (mens det endnu er muligt at brevstemme) at man skal
> arbejde på valgdagen i hele valglokalernes åbningstid?

Nej det er ikke det jeg mener - eller har skrevet nogen steder !

Derimod: er man anholdt = ikke muligt at stemme under visse omstændigheder.
(anholdt sent på dagen eller langt fra stemmestedet)

*/ Per

Fra : Bjarne

Dato : 08-06-09 17:04

Morten skrev:

> [...]
> lign., der gør at man skal være på arbejde på dagen. Men er man f.eks.
> tjener el. lign vil sagen være noget anderledes.

Man kan godt forestille sig uforudsete situationer, hvor en person
beordres på arbejde på valgdagen eller ikke er i stand til at forlade
arbejdet inden valgdagen er slut.

Det er naturligvis meget uheldigt, men ogs meget sjældent, og så vidt
jeg ved findes der igen regler eller aftaler, som regulerer den
situation. I givet fald kunne man have et mobilt stemmested, der rykkede
ud i ekstraordinære situationer.

Bjarne