Katolske erfaringer (en lille artikel)
Fra : Jakob Munck

Dato : 08-06-09 18:51

Jeg har skrevet en lille artikel om mine Katolske Erfaringer. Da jeg tror,
at der er andre, som er interesseret, linker jeg her til den:

http://www.auro.dk/pdf/144_Katolske_erfaringer.pdf

v.h.
Jakob Munck

Fra : P.N.

Dato : 08-06-09 19:15

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har skrevet en lille artikel om mine Katolske Erfaringer. Da jeg tror,
> at der er andre, som er interesseret, linker jeg her til den:

> [...]

Jamen så blev Biskoppen af Rom et medlem fattigere og Vor gode reformator
Martin Luther gnider sig i hænderne over at endnu en sjæl er blevet frelst.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 12-06-09 18:57

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har skrevet en lille artikel om mine Katolske Erfaringer. Da jeg tror,
> at der er andre, som er interesseret, linker jeg her til den:

> [...]

Tak for indlægget.

Jeg finder det enormt spændende at du således ligefrem udgiver dine dybt
personlige troslivserfaringer (tja, man kan vel reelt kalde det et regulært
"vidnesbyrd"?) åbent på denne måde i digital form som *.pdf-fil, og jeg skal
dog med det samme indrømme at jeg ikke har nærlæst alle de mange sider
endnu, men når jeg engang får gjort vil jeg altså nok driste mig til at
fremsætte visse "modbetragtninger" - sådan bare for diskussionens skyld? -
hvilket jeg håber du er indforstået med og finder OK, når du selv har
fremlagt dine betragtninger så uddybet og konkret, som tilfældet er.

Jeg er - som i udgangspunktet bekendt? - personligt temmelig overbevist,
glødende tilhænger af munken, teologiprofessoren, reformatoren og ikke
mindst "eks-kernekatolikken" Martin Luthers Kristendomsfortolkninger, dog
måske lige netop med undtagelse af Luthers sene antisemitisme (formuleret
kun 3 år før hans død), som jeg helt konkret må anerkende som direkte
historisk medvirkende til bla. Krystalnatten i 1938, hvor man så at sige
begik præcis dè overgreb (hærgning og nedbrædning af Synagoger og generel
retsløsgørelse af jødiske borgere) som Luther makabert nok synes at være
hovedforslagsstiller til om "Om Jøderne og deres Løgne" fra 1543, knap 400
år tidligere....

Ikke desto mindre synes der altså at være eet, helt afsindigt grumt
gyserspørgsmål i den nutidige, "ortodoks"-jødiske teologi, jeg meget gerne
ville kunne se et oplagt, muligt mosaisktrosperspektivisk meningsgivende
svar på, nemlig: "Hvor var JHVH henne under Holocaust: Forbandelsesagtigt
fraværende eller frygtindgydende fuldmedvirkende?"

Ud fra mit ydmyge kendskab til GT synes det nemlig ret påfaldende, som
ENHVER udryddelse af "Folket" siden Patriarkerne og henover til Profeterne,
såvel Hebræere som Jødefolk ibandt - og dèt vel egentligt så uhyggeligt
makabert "fromt"? - tolkes ganske ensidigt som GUDS TUGTENDE STRAF:

Når man - OGSÅ med såkaldt "bibelkritiske", liberalteologiske øjne - læser
GT, synes næsten alle de profetiske værker at have et vist ærinde i at
forkynde "Folkets" synd, straf og frelsesesforhåbning i netop sådan en
treleddet konsekvenslogisk rækkefølge, så hvorfor har der tilsyneladende
IKKE været egentlige, accepterede profeter igennem de ca. 2000 år, hvor "vi
andre" (hhv. f.eks. kristne og muslimer, for endelig at nævne dedikerede
nazister og kommunister oppe i nær nutid) da snildt kunne menes unævnt til
at have været "Guds Strafferedkaber" på nøjagtigt samme måde som såvel
vilkårlige Faraoner som Babylonerkonger á la Nebukadnezzar?

Eller man skal måske være så "paranoid" at prøve at beskæftige sig med mere
indgående med sådan noget som de talrige Talmud-traditioner ud fra en søgt
fordom om dem som en slags tænkt "hemmeligholdt, undercover-opdateret
Torah"?

Eller FORELIGGER der virkelig i Bibelen som sådan (altså GT+NT) reel
fortolkningsmulighed for en "særstillet status", jøderne som sådan nok
STADIG måtte have, men som ved Jesus Kristus som dèn urimeligt henrettede,
uskyldige mand, Han blandt fromme kristne vel må betragtes som, tværtimod
med solidt historisk eftertryk i bla. Holocausts urimelige jødeforfølgelser
GØR Ham til "Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum", altså (OGSÅ "deres"?) Messias
pr. profetisk perfektion som en anden - perfidt-provokerende
postuleret! -"Protojøde"? (Eller om man måske frommere vil udtrykke det:
"Den lidende Herrens Tjener" OVENI de måske mere magt-glamourøse
"Davidssønnen" og "Menneskesønnen"-tolkninger, vi måske ikke tænker helt nok
over nutildags?)

Anders Peter Johnsen

Fra : Jakob Munck

Dato : 12-06-09 19:13

> [...]
> hovedforslagsstiller til om "Om Jøderne og deres Løgne" fra 1543, knap 400

Ikke et ondt ord om Luther, hvis menneskesyn jeg ikke er enig i, men hvis
mening om en del andre punkter jeg godt kan forstå. Mest interessant finder
jeg kan skrift "Mod tyrken og jøden" (?), som han skrev efter at have læst
Talmud og denne bogs beskrivese af judæisk moral og forhold til Jesus.
Luther gik lidt over gevind, men viste dog at han nu forstod jødedommen en
del bedre end vor tids "kriste zionister" eller den tyske judeo-katolske
"pave" i Rom.

Så vi er måske ikke så langt fra hinanden alligevel, når det drejer sig om
Luther.

v.h.
Jakob

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 12-06-09 19:56

> [...]
> "pave" i Rom.
>
> Så vi er måske ikke så langt fra hinanden alligevel, når det drejer sig om

Næh ( - og tak for svaret i øvrigt! - ), men som Luthers ellers ganske
seje "erklærede teologiske hoveddoktrin" i mange år syntes at være, må man
spørge:

"Trækker det på Kristus?"

Jeg er helt indforstået med den oplagte fodfejl, der begåes, når man som
ellers erklæret kristen begynder at pleje decideret "zionisme", idet hele
Kristi Lære og Virke sådan set NETOP var at "Gud er LANGT større end
Templet": At nogle erklærede "kristne" ligefrem støtter aktivt op om "Et
Tredje Jødisk Tempel" (Som vel udelukkende ville skulle tjene til
"GT-gammeldaws blod- og røgofring" om noget ellers?), beviser vel strengt
taget blot, at de slet ikke tilnærmelsesvist fatter selve dèt ULTIMATIVT
FYLDESTGØRENDE SONOFFER, Jesus Kristus allernådigst lod Sin Korsdød blive
for os ellers objektivt selverklærede Kristentrosdenomiderede i det hele
taget...

Anders Peter Johnsen