Inverter
Fra : Claus Kastenskov

Dato : 11-06-09 16:42

Hej gruppe.

Min inverter står nede i et rum ved siden af batteribanken. Den er er
tilsluttet 220V nettet via en omskifter mellem landstrøm og inverter.
Spørgsmålet er nu om jeg bare kan lade inverterens on/off knap være tændt
konstant og udelukkende bruge landstrøm/inverter-omskifteren som afbryder?
Det er rimelig besværligt at kravle ned under dørken hver gang vi skal lave
en kop kaffe når vi ligger for svaj

Mange hilsner
Claus

Fra : HH

Dato : 11-06-09 12:13

Kaffe bør du lave med et gasblus, at koge vand med el fra akku'en
tager voldsomt med energi fra denne. Men ja, sådan et omskiftersystem
har jeg haft i min båd "altid", i mit tilfælde med et relæ som sørger
for at rute landstrøm direkte til bådens stikkontakter, men forsyne
dem fra inverteren når der ingen landstrøm er. Men det skal laves
sådan, at inverteren ikke kører "i tomgang" hele tiden og det skal
også laves så det er helt sikkert at inverterens 230V-udgang og
landstrøm aldrig kan blive forbundet med hinanden.

Du kan se et diagram over min løsning her:

http://picasaweb.google.com/lh/photo/1MnoRY6ESLH7EJIp9lDTuw?feat=directlink

Mvh
Hans-Henrik

Fra : Per Kaaber

Dato : 11-06-09 22:29

HH tastede følgende:

> Du kan se et diagram over min løsning her:
>
> http://picasaweb.google.com/lh/photo/1MnoRY6ESLH7EJIp9lDTuw?feat=directlink
>
> Mvh
> Hans-Henrik

Det hjælper ikke noget med et HPFI-relæ efter inverteren, hvis nullen
før HPFI'et ikke er forbundet til jordplan.
HPFI-relæet vil aldrig kunne registrerer en afledning, som det er
tegnet i linket, når det er inverteren der leverer 230V.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : HH

Dato : 11-06-09 15:47

On 11 Jun., 23:29, Per Kaaber <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote:
> [...]
> HPFI-relæet vil aldrig kunne registrerer en afledning, som det er
> tegnet i linket, når det er inverteren der leverer 230V.

Hej Per!
HPFI - relæet måler, om den strøm der passerer relæet (fra fase gennem
forbruger til nul) er lige store på "udvejen" og på "tilbagevejen".
Hvis strømmen afviger mere en udløsestrømmen på nogle få mA, så
udløser relæet. Og en fejlstrøm fra en forbruger til jord/vand vil
netop bevirke at de to strømme ikke er lige store.
Det virker - og det er (naturligvis) prøvet skarpt, så jeg er helt
sikker på at relæet udløser hvis en person leder strøm mellem fase og
jord/vand.

Fra : Per Kaaber

Dato : 11-06-09 23:05

HH kom med følgende:

>>> Mvh

> [...]
> Det virker - og det er (naturligvis) prøvet skarpt, så jeg er helt
> sikker på at relæet udløser hvis en person leder strøm mellem fase og

Jeg er, som el-tekniker, udemærket klar over hvordan et HPFI-relæ
virker.
Hvis det, der er tegnet får HPFI-relæet til at koble ud ved en
fejlstrøm, når det er inverteren der leverer de 230V, er det fordi der
er galvanisk forbindelse til jord igennem inverteren. Sansynligvis via
minus der er forbundet til stel på motor, og dermed forbindelse til
vand gennem skrueaksel.
Hvordan har du testet, at det virker?

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : HH

Dato : 12-06-09 03:34

On 12 Jun., 00:05, Per Kaaber <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote:
> [...]
> er galvanisk forbindelse til jord igennem inverteren. Sansynligvis via
> minus der er forbundet til stel på motor, og dermed forbindelse til

Hej Per!
Nej der er naturligvis ikke nogen galvanisk forbindelse mellem jord og
inverteren. Det er teste på samme måde som man gør med knappen på HPFI-
relæet, nemlig ved at lave en kunstig fejlstrøm med en modstand - som
jeg husker det 100 kohm der giver en rigelig stor fejlstrøm på ca.
20mA til at udløse relæet.

Hans-Henrik

Fra : Per Kaaber

Dato : 12-06-09 14:40

HH forklarede den 12-06-2009:

> [...]
> relæet, nemlig ved at lave en kunstig fejlstrøm med en modstand - som
> jeg husker det 100 kohm der giver en rigelig stor fejlstrøm på ca.

Hej HH og I andre!

Undskyld, hvis jeg lyder som krakiler....
Men det er for en sikkerheds skyld jeg nævner det og forsøger at
beskrive senariet.

Hvis du tester på samme måde, som når man trykker på testknappen på
HPFI-relæet, ved at koble en modstand på f.eks 100kohm mellem tilgang
og afgang på HPFI-relæet, er det rigtigt nok, at HPFI-relæet vil koble
ud. Men prøv så og koble den 100kohm modstand fra HPFI-relæets afgang
(enten nullen eller fasen) til stel eller jord, og så se hvad der sker.
Der jeg vil hen, er at der skal være en forbindelse til jord fra eks.
inverterens nul før HPFI-relæet, så når du laver en forbindelse efter
HPFI-relæet til jord, får HPFI-relæet til at koble ud.
Hvis inverterens ene fase (i dette tilfælde nullen) ikke forbindes til
jord. vil der ske det, at første afledning ikke detekteres af
HPFI-relæet, da der ikke er nogen forbindelse til den anden side af
HPFI-relæet.
En person vil sansynligvis heller ikke mærke at han/hun bliver
spændingsførende, før end den næste afledning opstår. Disse 2
afledninger vil så bare blive opfattet som forbrug, da der stadig
kommer den samme støm frem og tilbage i HPFI-relæet.

Jeg håber du forstår, hvad det er jeg mener.
Tænk på, at i det almindelige forsyningsnet, er nullen før HPFI-relæet
jo jordet en masse steder. Og det er derfor, at et HPFI-relæ kan virke
ved en afledning til jord. Det er ikke altid tilfældet med en inverter,
der er galvanisk adskildt fra 12V siden.

Hvis man skal være sikker på, om HPFI-relæet virker, smutter man hen
til den nærmeste el-installatør med respekt for sin egen virksomhed og
faget, og låner hans HFI-tester (han bør/skal ha' en tester). Monterer
testeren, og får samtidig set, på hvilket niveau skidtet kobler ud på.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : HH

Dato : 12-06-09 12:43

Hej Per!
Ja, jeg er sikker på at jeg forstår hvad du mener. Og jeg har faktisk
ikke målt, om inverterens udgang er helt svævende eller om en af
terminalerne enten galvanisk eller via en kondensator er forbundet til
stel (= batteri minus = jord/vand). Det vil jeg checke ved først givne
lejlighed.
Det er jo klart som du skriver, at en fejlstrøm jo skal have en vej at
gå, og hvis udgangen fra inverteren er helt svævende får jeg jo ikke
denne virkning.
Og nej, det er ikke spor krakilsk, elsikkerhed er jo også vigtigt i en
båd, hvor der jo let under ugunstige forhold kan være saltvandsvådt og
dermed ledende overflader. At der så ikke ofte sker noget i både
skyldes nok snarere, at de fleste husholdningsapparater og værktøj er
dobbeltisolerede og at der derfor skal være flere fejl før det bliver
farligt. Men når man ser hvordan ledninger og stikkontakter ser ud
oppe på broerne med husholdningsmateriel ude i regnen og blottede/
skadede ledninger og grej, ja så er det egentlig utroligt at det går