lydisolering
Fra : Allan

Dato : 11-06-09 08:01

Ohøj Gruppe
Jeg er ved at lave ny dørk i mit styrehus samtidig laver jeg en motorkasse
men hvor finder jeg lydisolering til den rigtige pris
det jeg har fundet er 40 mm til 300.- pr. kv.
jeg skal bruge ca 10 m2
nogen forslag...?

--
Venlig Hilsen
Allan Schmidt

Havet Bringer Hvert Menneske Nyt Håb
Som Søvnen Bringer Drømme...

Fra : Henrik K

Dato : 11-06-09 02:34

Jeg ved at man hos Harald N kan få lydisolering til biler, som er
alubelagt - jeg mener det er 15mm - den slags som ligger under tæppet
i bagagerummet.

Mh
Henrik

Fra : Leif Langgaard

Dato : 11-06-09 10:59

"Allan" <as@allanmaler.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men hvor finder jeg lydisolering til den rigtige pris
> det jeg har fundet er 40 mm til 300.- pr. kv.

Hej

Biltema har noget, men nok ikke meget billigere end det du selv nævner!

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83277

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -

Fra : Allan

Dato : 13-06-09 10:51

Tak for svarene ... det blev biltema som ligger langt under hvad man skal
give for samme vare i en maritim butik...
tak for hjælpen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-06-09 05:31

Hej Allan,

Vær opmærksom på kvaliteten af den vare som du vil købe.
Det er ikke nok med et lag skumgummi evt. belagt med alufolie.
For at kunne dæmpe lyde med forskellige frekvenser (tonehøjder) skal
det være en sammensat pladekonstruktion der består af en skumgumme på
ca 5 - 10 mm og derefter en blygummiplade på ca 3 mm efterfulgt af en
skumgummiplade på ca 25 mm. Yderst enten en alufolie eller en kullet
plastplade.
Årsagen til sammensætningen er at den første plade er den der limes
mod motorkassen, tæt til denne plade ligger blygummipladen er er tung
og dæmper de lave frekvenser, derefter den tykke plade der skal optage
de højere frekvenser og endelig alufolien der er smudsafvisende.
Alternativt den hullede plastplade der yderligere, på grund af dens
udformning. giver dæmpning ved absorption af lyden.

Alle flader mod motorkassen skal kanterne være limet sammen. Der må
ikke være huller hvor lyden kan slippe igennem omkring gennemføringer
af udstødning og kabler.
Der hvor luften tages ind til motoren skal der opbygges en lydlabyrint
således at lyden fra motoren rammer flere flader, der skal være
dækkede med skummaterialet, således at lyden ikke kan finde en direkte
vej ud.

Den omtalte pladekonstruktion koster noget men udfører en virkelig god
dæmpning i modsætning til de tynde enkeltlags skum med alufolie på. De
er kun beregnet til at dæmpe en motorhjælm på en bil, som en
erstatning for de fabriksmonterede dæmperkonstruktioner.

For yderligere dæmpning af motorens vibrationer i skroget kan der
pålimes nogle specielle tynge lyddæmpende måtter mod skrogsiderne
under og omkring motoren inde i motorrummet, om der er plads til det.

Mvh/Harding.

Fra : blueocean

Dato : 14-06-09 02:25

On 13 Jun., 13:30, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> pålimes nogle specielle tynge lyddæmpende måtter mod skrogsiderne
> under og omkring motoren inde i motorrummet, om der er plads til det.

Harding

Og hvor finde man så lige den slags lyddæmper materiale, jeg skal selv
igang til vinter og er intersseret.

Gert
Sy-Grog.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-09 05:16

Hej Gert,

Se i Vetus kataloget under "Akustiske Materialer"

Flerlagspladen hedder Type SDP

Isoleringsmaterialet mod skrog hedder ARM.

Desuden er der på siden vist hvordan man fremstiller en luftsluse.

Mvh/Harding