Benzin-motoren, en uddøende race?
Fra : Benny

Dato : 12-06-09 06:53

Jeg har lige læst en artikkel i ingeniøren.
Haldor Topsø på en katalysator sådan at man kan hælde bio-etanol, der
jo er udviklet til benzin motorer, på specieldesignede diesel motorer.
Derved får man 30 - 40% bedre bedre udnyttelse af brændstoffet.
Firmaet erkender at det nok betyder at benzin motoren uddør, for
hvorfor hælde etanol på en dårligere motor.

Benny

Fra : Niels Bengaard

Dato : 12-06-09 16:19

[...]

Ifølge artiklen her er man på udviklingsstadiet, så der er formodentligt
langt tid til det virker.
http://www.topsoe.com/News/News/2009/100609.aspx
Der er for så vidt ikke noget nyt i at en dieselmotor går 30-40% længere på
literen end en benzinbil. Jeg vil gætte på et nyt specialfremstillet
brændstof kun kan sælges, hvis der sælges med kraftigt nedsat statsafgift.
Benzin er altid billigst at fremstille, sålænge man har råolie..

Mvh Niels

Fra : Benny

Dato : 12-06-09 11:35

> [...]
> brændstof kun kan sælges, hvis der sælges med kraftigt nedsat statsafgift.
> Benzin er altid billigst at fremstille, sålænge man har råolie..

Nja. Det er ikke helt det der står her:

http://ing.dk/artikel/99331-topsoee-vi-har-fremtidens-biobenzin?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingeftermiddag

Her tænkes der ikke på olie som grundstof.

Venligst

Benny

Fra : Niels Bengaard

Dato : 12-06-09 19:02

> [...]

Her tænkes der ikke på olie som grundstof.

Jeg er klar over biobrændstoffer ikke er baseret på olie, men det er netop
også derfor de er dyre. Oliebaserede brændstoffer er og bliver det billigste
mange år endnu, hvis vi kigger på priser uden adfærdsregulerende afgifter.

Mvh Niels