Baggrundsbilleder
Fra : Ukendt

Dato : 12-06-09 22:11

Kan man ikke få et baggrundsbillede til at være i samme størrelse som
browservinduet - altid ?
¨
Hvis jeg har et billede på 3500 x 2500 og vil bruge det som
baggrundsbillede - få det til at tilpasse sige vinduet.
Eller omvendt et 1024 x 768 så det ville blive strukket ud ?

Hvis man kan - nogen der kan forklare ?

Mvh. Allan M

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-06-09 23:16

Allan M skrev:
> [...]
> baggrundsbillede - få det til at tilpasse sige vinduet.
> Eller omvendt et 1024 x 768 så det ville blive strukket ud ?

Det korte svar er nej.

For at kunne mindske og øge størrelsen af et billede
skal det indsættes som et almindeligt HTML-billede:
#side {
position:absolute;
top:0;
right:0;
bottom:0;
left:0;
color:white;
padding:0 0 50px 0;
border:none;
/*overflow:hidden;*/}
#side img {width:100%;height:100%;}
..content {
position:absolute;
top:30px;
color:white;
margin:20px;
z-index:2;}

Skal billedet se ordentligt ud, vil du skulle overføre
en datamængde på .7 til 1.5 Megabyte - det vil medføre
en ret seriøs load-tid for mange brugere. Min. 10 sek. for
en 1 MBit/sek forbindelse.

Eksempel:
http://webdesign101.dk/x/usenet/fillall.html

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-06-09 23:31

Allan M skrev:

> Kan man ikke få et baggrundsbillede til at være i
> samme størrelse som browservinduet - altid?

Et baggrundsbillede har det størrelse det skal have.

> Hvis jeg har et billede på 3500 x 2500 og vil bruge
> det som baggrundsbillede - få det til at tilpasse
> sig vinduet.

Billedet er alt for stort og tungt, folk når at forlade
din side inden billedet er hentet hjem

> Eller omvendt et 1024 x 768 så det ville blive
> strukket ud?

Det er heller ikke en god ide at forstørre eller formindske
billeder - de bør have den størrelse de bliver vist i. Alt
anden vil forringe billedkvaliteten.

> Hvis man kan - nogen der kan forklare?

Din eneste mulighed for sådan noget, er at lave en
absolut positioneret baggrund i en div, og sætte den
til 100% højde og bredde, men det er mere sjældent
end kønt.

Mit bud er at finde andre og bedre designmetoder.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk