Link til anker inde i en ramme.
Fra : Erik Thisted

Dato : 12-06-09 07:11

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-06-09 09:54

Erik Thisted kom med denne ide:
> [...]
> http://www.balle-lokalhistorie.dk/090512-Referat-Hestehaven_og_Hjortefarmen.html
> kan jeg linke til #mappe-8 på side
> http://www.balle-lokalhistorie.dk/BalleSognsArkiv/Balle-Sogns-Arkiv-7-8-9.html#mappe-8
> men ikke til ankeret ved adresserne
> http://www.balle-lokalhistorie.dk/BalleSognsArkiv/Balle-Sogns-Arkiv-7-8-9.html#ndr_hojmarksvej_15_hestehaven
> og
> http://www.balle-lokalhistorie.dk/BalleSognsArkiv/Balle-Sogns-Arkiv-7-8-9.html#ndr_hojmarksvej_17_hjortefarmen
> inde i rammerne.
>
> Hvordan skal henvisningerne der til udformes?

Det virker fint her, i både IE8 og FF.

XHTML i rammer med tabelopbygning. Velkommen til fremtiden.
Der er een </tr> for meget.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Thisted

Dato : 12-06-09 13:12

Birger Sørensen skrev:
> Erik Thisted kom med denne ide:

> Det virker fint her, i både IE8 og FF.
>
> XHTML i rammer med tabelopbygning. Velkommen til fremtiden.
> Der er een </tr> for meget.
>
> Birger

Tak fordi du afprøvede det.
Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke kunne få det til at fungere i aftes.
Nu springer henvisningerne hen til adresserne som ønsket.

Med hensyn til din bemærkning så ved jeg godt, at det ikke er 'in' med
rammer og tabeller på den måde, men det er nu den måde, jeg kan finde
ud af.
Tabellen i venstre kolonne med menuerne vil jeg gerne kunne lave med
css, men det er ikke lykkedes for mig endnu at få det til at fungere.
Det ville så være meget nemmere at lave ændringer i menuen.

Erik

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-06-09 14:25

Erik Thisted har bragt dette til os:
> Birger Sørensen skrev:
snip

> [...]
> det er ikke lykkedes for mig endnu at få det til at fungere.
> Det ville så være meget nemmere at lave ændringer i menuen.

Jørgen Fraum Jensens sider
http://webdesign101.dk/
eller hans bøger (kan lånes på biblioteket) er et godt sted at
begynde..

Selvom det (stadig) kan lade sig gøre, både med tabeller og i frames,
er langt det meste meget nemmere at vedligeholde og administrere, uden.
Det er ikke kun et spørgsmål om hvad der er "in" og hvad der ikke er.

Det sagt, så er nogle af dine tabeller på den side du havde problemer
med, reelle nok - der er tale om tabulære data, som en tabel netop er
beregnet til at vise.
Det jeg protesterer mod, er du bruger tabeller også til opbygning af
siden - og f.eks. din menu.
(Og så kombinationen af disse forældede metoder, med XHTML, som jo skal
være det nyeste af det nye. XHTML stiller større krav til semantikken,
og giver generelt pænere kode, simpelthen fordi man er nødt til at
overholde reglerne, og det er mindre eftergivende end HTML. Man
check på hvordan tingene skal gøres. Det kombinerer man så med tabeller
og frames - og signalet bliver så i stedet, at man ikke rigtigt har
styr på noget af det.
Ovenstående er ikke møntet specielt på hverken dig eller din side, men
en generel bemærkning)

Jeg kan godt se, at det koster lidt tid og energi, at sætte sig ind i
de "nye" ting.
Men den tid er sparet i den anden ende - især hvis du skulle finde på
at oprette flere sider.
Og man sparer jo også udgiften ved at få een der kan, til at gøre det
for sig.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Thisted

Dato : 12-06-09 19:40

Birger Sørensen skrev:

> Jørgen Fraum Jensens sider
> http://webdesign101.dk/
> eller hans bøger (kan lånes på biblioteket) er et godt sted at begynde..
Tak for tippet. Det vil jeg se på.
> Selvom det (stadig) kan lade sig gøre, både med tabeller og i frames, er
> langt det meste meget nemmere at vedligeholde og administrere, uden.
For et par år siden prøvede jeg på at placere tingene på siderne uden
tabeller, men det fik jeg ikke styr på. Elementerne skubbede hinanden
rundt på siderne.
> Det jeg protesterer mod, er du bruger tabeller også til opbygning af
> siden - og f.eks. din menu.
Netop menuen piner mig.
> (Og så kombinationen af disse forældede metoder, med XHTML, som jo skal
> være det nyeste af det nye.
Det er netop det jeg mener med 'in'. At det bør være lavet efter de ny
regler. Dem har jeg ikke fået lært endnu.
> Jeg kan godt se, at det koster lidt tid og energi, at sætte sig ind i de
> "nye" ting.
> Men den tid er sparet i den anden ende - især hvis du skulle finde på at
> oprette flere sider.
Tid og evner!
> Og man sparer jo også udgiften
Det jeg laver er jo rent hobbyarbejde uden økonomi.

Mange tak for dine kommentarer.
En forening vil have mig til at se på en side, som er lavet med
frames. Jeg skulle gerne lære en del mere, inden jeg går i gang med den.

Erik

Fra : Jahirah

Dato : 12-06-09 18:36

Erik Thisted wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> css, men det er ikke lykkedes for mig endnu at få det til at fungere.
> Det ville så være meget nemmere at lave ændringer i menuen.

Jeg kan varmt anbefale dig at udforske XHTML og CSS. Tag det fra én der heller ikke er så god til det, med at
tilpasse sig nye metoder :)
Hvor tables og frames stadig virker, gir det ikke nogen muligheder for de samme kreative friheder som f.eks. CSS
står for.

Du kan på mange måder sammenligne CSS med Drag 'n Drop eller Point and Click, forstået på den måde at du kan rykke
ALT rundt som du ønsker, uden at det ene skubber til det andet.
Her flyder der ind over, ind under og over hinanden i stedet for... Men netop den frihed at du kan rykke alt rundt
som det passer dig, eller give noget en absolut position, gør vedligeholdelse meget meget nemmere :)

//Jahirah

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Thisted

Dato : 12-06-09 19:52

Jahirah skrev:

> Jeg kan varmt anbefale dig at udforske XHTML og CSS.
Det er jeg klar over, men jeg er ikke god til at lære selv. Kan ikke
huske alle de nødvendige kommandoer. Derfor bruger jeg Kompozer til hjælp.
> [...]
> som det passer dig, eller give noget en absolut position, gør vedligeholdelse meget meget nemmere :)
Det indtryk har jeg også. For et par år siden prøvede jeg at arbejde
med det, men kunne ikke styre tingene på en side.
Jeg fandt en vejledning i at placere fem elementer på en side.
Alligevel fandt jeg ikke ud af det. Elementerne skubbede rundt med
hinanden. Derfor tabellerne. Jeg må se at få det lært!

Erik

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-06-09 00:53

Følgende er skrevet af Erik Thisted:

> [...]
> fandt jeg ikke ud af det. Elementerne skubbede rundt med hinanden. Derfor

Det er ikke en god ide, at starte med absolut positionerede elementer.
Absolut positionerede elementer skubber ikke rundt med noget - det
lægger sig der hvor du siger det skal. Er der noget i forvejen, lægger
det sig ovenpå. For mange er det svært at arbejde med absolutte
elementer, netop fordi det bliver taget ud af HTML'ens eget flow.

HTML er oprindeligt sat sådan sammen at det selv fordeler sig på den
plads der er til rådighed.
Da det så ikke var godt nok længere, fandt man på parametre til de
enkelte tag, så forfatterne selv havde en smule styr på præsentationen.
Det er vi ved at pille ud igen, og har erstattet det med CSS.
Så "moderne" HTML har kun indholdet - formen eller præsentationen står
i CSS. Det gør at den samme HTML kan vises på mange måder, ved at bruge
forskellig CSS.
Samtidig bliver koden mere overskuelig at arbejde med - netop fordi
præsentationen er pillet ud af den.

Hvis man tænker sådan - at HTML er indhold og CSS præsentation - kan
man også betragte det lidt som at CSS'en er parametre til HTML'ens
tags.
Og sådan kan man faktisk "overføre" mange af de "gamle" sider til den
"moderne" teknik.
Det kan være svært at forstå sammenhængen mellem HTML og CSS - det
gøres enten med class eller id eller generelt for alle tags af en
bestemt type.
Forskellen er så, at i gamle dage skulle man angive parametrene for
hvert enkelt tag, nu skal man i stedet angive hvilken class der skal
anvendes på det enkelte tag.
Og så er der rigtigt mange flere muligheder med CSS end der var med de
tidligere parametre.

Det er så ikke alt sammen så enkelt - der er stadig udvikling i
tingene, og "vi" er på version af CSS'en, med ikke forfærdelig lange
udsigter til version 3.
Og det bliver ikke nemmere, jo længere vi fjerner os fra det gamle.
Så vil man "hænge på", er det bare med at komme i gang!

Og så er der jo NG. Så kan man altid få hjælp

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Thisted

Dato : 13-06-09 13:10

Birger Sørensen skrev:
> Så vil man "hænge på", er det bare med at komme i gang!

Tak for orienteringen.
Fra da jeg forsøgte mig mere med css, husker jeg et site, hvor samme
side blev præsenteret med forskellige css'ere. Det er imponerende så
forskelligt samme indhold kan vises på den måde.
Det må jeg til at studere igen. Der er desværre ikke sådanne kurser
her i området, så det må blive selvstudie igen.

> Og så er der jo NG. Så kan man altid få hjælp

Ja, der er utroligt, så meget man kan få hjælp til her. Jeg fik løst
mit aktuelle problem, men vil gerne lave siderne mere 'rigtige' uden
tabellerne. Normalt får jeg dem til at validere. Det er vigtigt for mig.
På indgangssiden : http://www.balle-lokalhistorie.dk
validerer kodningen i tælleren ikke, men det er nok et emne til en ny
tråd her i NG.

Erik

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-06-09 13:11

Erik Thisted wrote:

> På indgangssiden : http://www.balle-lokalhistorie.dk
> validerer kodningen i tælleren ikke, men det er nok et emne til en ny
> tråd her i NG.

Hvad vil du dog med en tæller på siden?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Thisted

Dato : 13-06-09 19:33

Erik Olsen skrev:

> Hvad vil du dog med en tæller på siden?

Ja, hvad? Det var bestyrelsens ønske. Set fra min side, bør man jo
holde tal på alle sider, hvis der skal holdes øje med noget.
Det er jo slet ikke sikkert, at det er den side, der bliver set mest.

Erik

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-06-09 00:09

Erik Thisted skrev:

> [...]
> på alle sider, hvis der skal holdes øje med noget.
> Det er jo slet ikke sikkert, at det er den side, der bliver set mest.

Og halvdelen af dem kan være bot'er og søgemaskiner og ikke de personer
man tror det er.
Tællere kan være lige så misvisende som vejledende.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-06-09 13:38

Erik Thisted skrev:

> Det må jeg til at studere igen. Der er desværre ikke sådanne kurser her
> i området, så det må blive selvstudie igen.

http://webdesign101.dk/design/styleswitch.php

kan hjælpe dig på vej med det projekt, se også

http://webdesign101.dk/styleswitch/index.html

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Thisted

Dato : 13-06-09 19:39

Jørgen Farum Jensen skrev:

> http://webdesign101.dk/design/styleswitch.php
>
> kan hjælpe dig på vej med det projekt, se også
>
> http://webdesign101.dk/styleswitch/index.html

Mange tak for henvisningerne til to af dine sider. Dem vil jeg studere
og sikkert en del flere af siderne.

Venlig hilsen
Erik Thisted