Hent tabeller fra andre sider.
Fra : Shane Madsen

Dato : 11-06-09 09:48

Hej derude :).
Jeg ville høre om det var muligt, at hente tabeller fra andre
sider til min egen.
Grunden til dette er, at jeg gerne vil hente en gruppestilling
fra sbu.dbu.dk over vores (fodbold) gruppe, og impotere den til
vores holdside, så vi ikke selv skal opdatere stillingen løbende
efter hver spillet kamp.

her er tabellen jeg gerne vil impotere til min egen side:
http://www.sbu.dbu.dk/sr/position.aspx?poolid=75864

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-09 10:13

Shane Madsen skrev:

> Jeg ville høre om det var muligt, at hente tabeller fra andre
> sider til min egen.

Det kan gøre ulovligt ved at lave en frame hvor man fremviser den
anden side. Det er ulovligt fordi designeren af en side er den
eneste der kan bestemme hvordan den skal præsenteres - uanset om
den er hemmelig eller offentlig.

Det vil måske - måske ikke - være lovligt at aflæse
tabelindholdet og gendanne det på sin egen side. Det kan gøres
med et serverside-script (f.eks. PHP) hvis ikke der er spærret
for det på serveren. Scriptet vil gå i udu hvis der senere laves
om på designet af den fremmede side.

> her er tabellen jeg gerne vil impotere til min egen side:

Hvorfor ikke bare lægge et link til siden?

--
Bertel

Fra : Shane Madsen

Dato : 11-06-09 10:28

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> for det på serveren. Scriptet vil gå i udu hvis der senere laves
> om på designet af den fremmede side.

> Hvorfor ikke bare lægge et link til siden?

Fordi målet med hjemmesiden (http://www.piya.dk/vi) var at lave en
side til mit fodboldhold, tilsvarende til en side vi havde på
http://www.myfc.dk hvor de netop viser stillinger og resultater fra
sbu.dbu.dk og de tilsvarende boldunion sider.
Et eksempel kunne fx være denne side, som henter resultater fra
deres gruppe i fbu.dbu.dk:
http://www.myfc.dk/user/index.php?klub_id=2211&sport=0&hold=0&page=3
050&spec=result&trup=1

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-09 11:33

Shane Madsen skrev:

> [...]
> http://www.myfc.dk hvor de netop viser stillinger og resultater fra
> sbu.dbu.dk og de tilsvarende boldunion sider.

Så må du i gang med et serverside -scriptsprog. Men som sagt kan
det være at din server er spærret for den nødvendige metode til
at hente fremmede sider. Det er nemlig en metode som kriminelle
benytter til at afvikle luskede sider uden at brugeren opdager
det.

--
Bertel

Fra : Shane Madsen

Dato : 11-06-09 12:14

> [...]
> at hente fremmede sider. Det er nemlig en metode som kriminelle
> benytter til at afvikle luskede sider uden at brugeren opdager

Hmm, er bare ikke særlig god til php, det er også derfor at jeg har
opsat www.piya.dk/vi med joomla, for at skippe den del, da jeg ikke har
tid til at sætte en hel side op med login system osv.
Men findes der en hjemmeside eller tutorial, hvor man kan lære at hente
fremmede sider?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 11-06-09 12:44

Shane Madsen <shanem@piya.dk> skrev :

>Men findes der en hjemmeside eller tutorial, hvor man kan lære at hente
>fremmede sider?

Spørg om lov. får du lov, så kan sætte den ind i en <iframe>, men
det bliver hele siden..

Får du ikke lov, så lad være med at forsøge på det, der kan opstå
juridske problemer med hensyn til ophavsretten.
--
Kerim

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-06-09 13:04

Kerim Ellentoft skrev:

> Spørg om lov. får du lov, så kan sætte den ind i en <iframe>, men
> det bliver hele siden..

Får han lov, kan det også være, han på anden måde kan få
adgang til de bagvedliggende data, så det bliver meget
nemmere at indsætte dem på siden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-09 14:24

Shane Madsen skrev:

> Men findes der en hjemmeside eller tutorial, hvor man kan lære at hente
> fremmede sider?

Det er jeg aldrig stødt på, og jeg gætter på at det aldrig bliver
lavet. Dwet er for forskelligt i hvert tilfælde fordi det
afhænger af hvordan den ønskede side er kodet. Teknikken er
relativt simpel når man kan PHP.

Selve hentningen af data laves med én linje. Problemet er
bagefter at pille data ud af alle de HTML-tags der er brugt.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-06-09 15:18

Bertel Lund Hansen udtrykte præcist:

> [...]
>
> Selve hentningen af data laves med én linje. Problemet er
> bagefter at pille data ud af alle de HTML-tags der er brugt.

Stillingsoversigten er nu markeret meget tydeligt i koden.
Indholdet er div'er der hver indholder en tabel med een række for hver
klub.
Så det er ikke set store problem - hvis man får lov, og siden ikke
ændres radikalt.
Men jeg kunne forestille mig at SBU - hvis man spørger dem - har data
på anden form.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-09 19:45

Birger Sørensen skrev:

> Indholdet er div'er der hver indholder en tabel med een række for hver
> klub.
> Så det er ikke set store problem

Alt er relativt.

Jeg har brugt teknikken på nogle sider til mig selv. Den ene er
jeg tæt på at nedlægge. Designet af kildesiden er ændret to gange
siden jeg begyndte, og jeg har ikke gidet rette det til igen
efter den sidste ændring.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-06-09 05:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Designet af kildesiden er ændret to gange
> siden jeg begyndte, og jeg har ikke gidet rette det til igen
> efter den sidste ændring.

Ja, screenscraping er nok 'fast arbejde'.
En anden mulighed kunne være at foreslå 'udbyderen' at lave et RSS feed på
dataene.

Dat det er struktureret XML er det nemt at importere i diverse serverside
teknikker.

Stig Johansen