Sveriges sydlige østkyst
Fra : Claus Kastenskov

Dato : 09-06-09 18:47

Er det rigtigt at badevandstemperaturen på den østlige kyst er 5 grader
lavere og at der ofte er meget store bølger. Kan det virkelig være rigtigt?
Sidste år var vi i skærgården nord for Göteborg og var meget glade for
turen, men vil gerne se noget nyt i år.

Mange hilsner
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-09 19:04

"Claus Kastenskov" <cfjerndettelaus.kastenskov@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:4a2ea000$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> rigtigt?
> Sidste år var vi i skærgården nord for Göteborg og var meget glade for

Hej Klaus,

et kort svar: NEJ

Og så det længere svar: jeg spenderede noget tid i den østsvenske skærgård i
2008 - og oplevede ikke badevandstemperaturerne som forskellige fra hvad vi
ellers kender til - men en 100% sammenligning kan jeg ikke give, for det
ville kræve at jeg havde målt vandtemperaturen, og sammenholdt den med
målinger foretaget at andre på vestkysten på samme tid. (gad vide hvor du
har det fra ?)

Jeg badede lystigt (og jeg er ikke viking) - alt efter vejrliget, som i 2008
ikke engang var formidabelt.

Bølger: hvis vi snakker om den sydlige del af Sverige hvor du finder
Bornholm o.s.v. - så kan bølgerne da alt efter vindstyrken blive ganske
pæne - men - de er til gengæld "rare" - forstået på den måde at hvis de er
store, så er de bløde - og derfor ikke noget at snakke om.

Fra Utklippan og nordpå til Stockholm og retur har jeg ikke observeret
større bølger end man kan forvente i vindstyrker varierende fra 5 til 13
m/s.

En tur derover kan absolut anbefales - og jeg har da tænkt mig at tilbringe
hele sommerferien derovre igen i år - der er simpelthen så meget at opleve.

venlig hilsen

JN

Fra : Henrik K

Dato : 09-06-09 13:44

On 9 Jun., 19:46, "Claus Kastenskov"
<cfjerndettelaus.kastens...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Sidste år var vi i skærgården nord for Göteborg og var meget glade for

Om den lige er 5 grader lavere, tror jeg ikke - men lavere det er den!
Der foregår en del laksefiskeri langs østkysten, og laksen er ikke
kendt som en fisk der boltrer sig i det varme vand. Den kommer ud i
havet fra elvene nordpå, og trækker så ned langs kysten for at finde
føde, men den bevæger sig ikke meget når vandtemperaturen stiger over
15 grader...

Du kan følge med i udviklingen af vandtemperaturen på www.sailwx.info
under water temperatures.

Mange hilsner og god tur - der er skønt på den side også

-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-09 19:59

Du kan evt. også prøve at følge med på:
http://ocean.dmi.dk/anim/index.php
og brug funktionen Havtempeartur: Overflade.

Siden er iøvrigt meget anvendelig for at orientere sig om andre
'meteorologiske fænomener' ... Vind nok det mest interessante for os ...
.... Men du kan også få detaljerede data om forventede bølgehøjder (for ikke
at nævne isdannelser(!), saltholdighed, dønninger, strøm, m.v.) i de
forskellige farvande ...

Lige for tiden ser det ud til, at Kattegats overflade-temperatur ligger
imellem 14 og 16 grader, mens den sydlige del af Østersøen endnu er på 10-12
grader og inde under den svenske kyst er overfladetemperaturen på 12-14
grader. Hvordan det er om sommeren, kan jeg ikke huske - jeg er vandskræk!
.... Såvidt jeg er orienteret, er temperaturen meget højere omkring
atomkraftværkerne ... ...

Hvad bølger angår, mener jeg ikke, at de 'normalerweize' er væsentligt
anderledes end i Kattegat ...
Vi oplevede meget fredelige forhold i de fire uger, vi var i farvandet for
nogle år siden.

Men ligesom en kraftig 'venstenpivert' i Kattegat godt kan give nogle store
buler, kan en kraftig sønden- eller østenvind godt give en del søgang i
Østersøen.

Nu skriver du ikke, hvor langt du vil op ... Men i selve Hanöbugten er der
ikke mange steder at 'gemme sig', men lidt længere oppe ved Karlskrona og
langs Öland er der god beskyttelse mod sønden-/østenvind og bølger og oppe i
skærgården er der så mange 'læsteder', at man altid kan finde et sted med læ
for bølgegang og vinden, hvis man synes den er for voldsom ... Vi er meget
fascinerede af farvandet langs den sydsvenske østkyst og skærgård og vil
gerne vende tilbage en dag.

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør

Fra : Claus Kastenskov

Dato : 11-06-09 16:35

Tak for de gode og hurtige svar.