Ladespænding
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 08-06-09 21:39

Hej.

Jeg har for nogle dage siden installeret en vindmølle (Air-X med indbygget
regulator) på båden. Det undrer mig, at spændingen ikke stiger mere end en
anelse på batterierne, selvom en lysdiode på møllen siger, at den lader.

Strøm er ikke mit speciale: kan den godt lade på batterierne, selvom
spændingen ikke er væsentligt over hvilespændingen? Jeg har ikke et
amperemeter, så jeg kan ikke checke, hvad den egentlig præsterer. Desuden
har der ikke været megen vind på det sidste, så jeg ved ikke, om spændingen
stiger efterhånden.
Men spørgsmålet lyder: kan jeg allerede nu vide, at der er noget galt, siden
spændingen ikke stiger, når møllen siger, den lader? Min landstrømslader
smækker jo straks spændingen op på 13,8 V.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 08-06-09 22:18

JO, men din lader lader jo også med 25 A. Det gør møllen vel ikke. Hvis blot
spændingen stiger, så lades der. Og kan den rejse spændingen til 12,8 volet,
så kan den også lade dem helt op.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Per Kaaber

Dato : 09-06-09 00:43

Den 08-06-2009, skrev Mads Bo Falk:
> [...]
> spændingen ikke stiger, når møllen siger, den lader? Min landstrømslader
> smækker jo straks spændingen op på 13,8 V.

Ladestrømmen er afhængig af batteriets indre modstand og
ladespændingen.
Som regel skal ladespændingen være højere end batteriets aktuelle
hvilespænding, førend der løber en ladestrøm.
Jo mindre forskel på ladespændingen og akkumulatorens hvilespænding, jo
mindre ladestrøm.
Med Ohm's lov kan de forskellige ukendte værdier beregnes.
Ohm's lov: Spænding i Volt (V) = Modstand i Ohm x strøm i Ampere (A).
http://da.wikipedia.org/wiki/Ohms_lov
Fordi du har en lader på 25A, er det ikke ensbetydende du altid lader
med 25A. De 25A er det som laderen kan lade max med. Belastes den med
mere end de 25A, brænder laderen sansynligvis af.

Da jeg havde vindmølle (AirGen 4) på båden, kunne den nogenlunde lade
ca 470Ah akkumulatore, fordelt på 2 115Ah og 4 60Ah, op i løbet af
ugen, så de var klar til en weekends ankerliggeri med lys,
instrumenter, køleboks, tv og pc.
På langfart er en vindmølle er ikke den mest effektive måde at lade op
/ skaffe strøm på. At sejle på langfart er for det meste med slæk på
skøderne og ankerliggeri på læ ankerpladser, og det er ikke guf for en
vindmølle. Hvis en vindmølle skal være effektiv under sejlads, skal man
helt op på bidevind, før den producerer strøm nok. Jeg ville kombinerer
solceller med en slæbegenerator, hvis jeg skulle på langfart.
Til ankerliggeri i hjemlige farvande, er den billigste løsning, at
monterer tilstrækkeligt med akkumulatore og lade på dem i havn. Pt har
jeg ca 470Ah der rækker til ca 4 dage, det samme som min vandbeholdning
og madforråd.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 09-06-09 18:03

Tak for svar. Jeg skal til Orkney til sommer, og der blæser det normalt nok
til, at jeg tror på en vindmølles effektivitet ;0)

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-06-09 18:11

"Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i meddelelsen
> Tak for svar. Jeg skal til Orkney til sommer, og der blæser det normalt
> nok til, at jeg tror på en vindmølles effektivitet ;0)

Jeg ønsker dig en rigtig god tur. Inden du tager afsted, kunne det måske
interessere dig at læse følgende:
http://www.usenet.dk/?side=netikette&m=C
specielt dette citat: "En signatur må maksimalt være på 4 linjer á 72 tegn
og skal indledes af "-- ", altså [minus][minus][mellemrum]."

--
mvh/Preben

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 09-06-09 18:59

Tak for indspark. Det havde jeg godt nok aldrig tænkt over. Min signatur er
nu slanket til reglementeret størrelse - men Jeppe Aakjær slipper I nu ikke
for ;0)

--
vh/ Mads Bo Falk,

Fra : Steffen Skov

Dato : 09-06-09 20:41

Hejsa
Er det ikke lidt pedantisk? Og så af en der ikke har lært at "topposte"!
Mads - du kan sagtens bruge din signatur. Der skulle bare ryddes lidt op.
Kan nedenstående bruges? Den burde overholde "politiets" regler.
Ovenover skriver du bare venlig hilsen ......

S/Y Mathilde, Pd26, Århus
"Får og beder kan ej forstå længslers tog over bølgen blå"
Jeppe Aakjær"

Hilsen Steffen
--
E´BAAD, Pd26, KROGEN Århus
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som søvnen bringer drømme"!

Fra : Henning

Dato : 10-06-09 03:01

PLONK

Fra : Anders P.

Dato : 09-06-09 20:41

Mads Bo Falk skrev:
> Tak for svar. Jeg skal til Orkney til sommer, og der blæser det normalt nok
> til, at jeg tror på en vindmølles effektivitet ;0)

Nu bliver jeg helt nysgerrig - til Orkney i en PD26? Den har jeg kig på
som en god lille begynderbåd

-Anders

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 10-06-09 05:56

Pd'eren er en fantastisk både begynder- og fortsætterbåd. Den er hurtig,
stiv, solidt bygget og meget sikker i søen. Desuden er den overraskende
rummelig for sin størrelse. Kan varmt anbefales!

Jeg har forstærket og udrustet den til langfart over de sidste år, den
samlede investering løber nok op i kr. 150.000, dvs. langt mere end båden
kostede! Men skal du ikke lige ud i Nordatlanten, burde du kunne få en
velholdt og veludstyret Pd'er for omkring de 100.000 kr. God fornøjelse!

Fra : Per Kaaber

Dato : 09-06-09 21:20

Den 09-06-2009, skrev Mads Bo Falk:
> Tak for svar. Jeg skal til Orkney til sommer, og der blæser det normalt nok
> til, at jeg tror på en vindmølles effektivitet ;0)

Rigtig god tur.... :)
Du må meget gerne berette om dine erfaringer med vindmøllen.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Henrik K

Dato : 09-06-09 13:28

> [...]
> specielt dette citat: "En signatur må maksimalt være på 4 linjer á 72 tegn
> og skal indledes af "-- ", altså [minus][minus][mellemrum]."

Tog Mads's signatur for meget plads på din skærm, eller har du bare
haft en dårlig dag på jobbet?

Glæd dig istedet over at der er liv i gruppen, og at det (for det
meste) er relevante spørgsmål der stilles, samt at der ofte svares med
særdeles konstruktive og velunderbyggede svar - det andet er har vi
ikke brug for.....

Mange hilsner
Henrik

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-06-09 07:40

"Henrik K" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>meste) er relevante spørgsmål der stilles, samt at der ofte svares med
>særdeles konstruktive og velunderbyggede svar - det andet er har vi

Du tager helt fejl. Eksemplet viser jo netop, at der er brug for at henvise
til netiketten. Hvis vi ikke nogenlunde følger reglerne ender det i rent
kaos, men jeg kan jo af dit og andres indlæg forstå, at flere i denne gruppe
synes at det er helt uantageligt, hvis der bliver givet et godt råd i en god
mening.
FUT: dk.admin.netikette

--
mvh/Preben

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 09-06-09 15:07

> Rigtig god tur.... :)
> Du må meget gerne berette om dine erfaringer med vindmøllen.

....og med turen generelt

Fra : Henrik K

Dato : 10-06-09 02:07

> [...]
> synes at det er helt uantageligt, hvis der bliver givet et godt råd i en god

PLONK!

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-06-09 11:03

"Henrik K" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen

PLONK!

En umoden og infantil reaktion på samme måde som Hennings.
Utroligt at der i en ellers seriøs gruppe huserer sådanne klaphatte.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-06-09 12:27

> PLONK!
>
> En umoden og infantil reaktion på samme måde som Hennings.
> Utroligt at der i en ellers seriøs gruppe huserer sådanne klaphatte.

Utroligt du bliver ved med at holde ild i gryden, når nu du er så lovlydig
og retskaffen!!!!

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-09 12:44

Inden du nu gør dit helt til grin med din smålige, nedladende, flabede og
arrogante bemærkning om visse af denne nyhedsgruppes flereårige konstruktive
bidragydere, var det måske en god idé at stikke fingeren i jorden og finde
ud af, hvordan gruppen fungerer *inden* du starter din selvbestaltede og
retshaveriske missioneren og insisteren ....

Vi har tidligere haft besøg af ( = været chikaneret af) en "netbetjent", som
mente sig kaldet til at revse os andre på latterlige formaliteter og slet
skjulte trusler om "faren ved kaos", henvisning til "usenet-regler", som
slet ikke er regler, men anbefalinger, m.v. ...

Hvad du måske ikke er klar over er, at denne gruppe har fungeret meget fint
og konstruktivt i mange år ... Hovedparten af deltagerne udviser (i denne
gruppe) stor tolerance over for mindre vigtige formaliteter, men har til
gengæld fokuseret på det for os væsentlige emne: Konstruktiv videns- og
erfaringsdeling inden for emnet *Sejlads* ... Mange af os har over tiden
haft stor glæde af nyhedslæserens kill-filter - og det gælder da også
undertegnede ...

Hvis du har noget på hjerte, du vil bidrage med inden for dette emne, skal
du da være meget velkommen ... Ellers ... klap hatten, Skipper! ... ( Jeg
mindes nu ikke at have set et relevant/konstruktivt bidrag fra dig i denne
gruppe?) ... Så brug dog hellere din energi og få dit behov for at andre
overholder formalia dækket andre steder, hvor der måske er større interesse
for - os - ligegyldige detaljer ... Du behøver bl.a. ikke kommentere, at jeg
"topposter" ... I know! ... ...

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør

Fra : BoA

Dato : 10-06-09 15:49

Vel brølt oh løve !!

med bedste hilsner
fra
BoA

--
"Det er nødvendigt at sejle - så GØR det
dog !" (fejlfortolket fra latinen)