Fra : Bjarke@Escape

Dato : 08-06-09 21:06

En af vores sejlervenner har spurgt:

From: Bent Gerløff Larsen [mailto:bent.birgit.stub@mail.dk]
Sent: 7. juni 2009 22:31
Subject: Vacuumventil i kølesystemet på en Yanmar SB8

Jeg har fået kølevand (saltvand) ind i cylinderen og det pumpes ud gennem
indsugningen ved turning af motoren. Der er ikke fejl på topstykket, og en
bekendt har fortalt, at der må være en vacuumventil i kølesystemet. Denne
sidder åbenbart fast ,og derved ophæves vacuumet ikke ved standsning af
motoren med stemplet i bund, og der suges derfor kølevand ind gennem den
åbenstående ventil. - Jeg kan imidlertid ikke finde denne ventil. Er der
nogen der har viden om dette ?

Venlig hilsen

Bent Gerløff Larsen

Stubvænget 9

2791 Dragør

telf. 32 53 48 64

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Bitnissen

Dato : 08-06-09 22:02

Hej

Så vidt jeg har læst så ligner SB8 en YSM8

Man kan finde en service manual til en YSM8/12 her :
http://nf.broach.se/motorer/yanmar/yanmar-ysm8-ysm12-manual-eng.pdf

Da jeg havde vand i min YSM cylinder var det topstykket der var
gennemtæret - man kunne ikke se det med det blotte øje men måtte
hjælpe lidt med en skrutrækker ;O((( og den smed også vand ud igennem
indsugningen

/Jimmi

Fra : bent.birgit.stub@mai~

Dato : 09-06-09 00:25

Fra : bent.birgit.stub@mai~

Dato : 09-06-09 00:32

HARDDI...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> gennemtæret - man kunne ikke se det med det blotte øje men måtte
> hjælpe lidt med en skrutrækker ;O((( og den smed også vand ud igennem

Hej Jimmi,
Tak for svar. Vi har kontrolleret topstykket - dog uden trykprøvning -
Ingen synlige tegn på defekt. Toppakning OK, og med den mængde vand,
der pumpes ud, tyder det ikke på nogen lille revne, så en evt. defekt
burde kunne ses. Blok og cylinder ser også ud til at være i orden.. √i
arbejder/tænker videre. M.v.h. Bent

Fra : Per Nordahl

Dato : 09-06-09 09:01

HARDDI...@hotmail.com> wrote:
> Hej

Check din vaccumventil / antihævertventil.
Ved ikke hvordan din lige er udformet / din model..
Men den sidder allerøverst på en slange i forbindelse med kølevandet.
Følg slangen (er vist nok forbundet med T-stykker - er ikke lige ved
båden) og der sidder den. Øverst oppe.

På min. er slangen ført op så den sidder inde i et skab (gemt lidt af
vejen).

Det korte og lange er at, såfremt denne er defekt el. tilstoppet - så
vil motoren trække vand ind.
Kan dit ventilhus skilles, ligger der formentlig en lille skive med
hul i midten. kig på den. Pas nu på den ikke bliver væk, for den ER
ikke ret stor
I det hele taget skal der være gennemgang af kølevand når motoren
kører. Bliver den varm når motoren kører ? (skal den).

Mvh. "Thulfen"
Hvidovre.

Fra : Bent Pedersen

Dato : 09-06-09 19:04

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> En af vores sejlervenner har spurgt:

Hvornår kommer der vand ind i cylinderen? Er det ved første start-forsøg,
eller evt. efter mange forsøg med en motor der ikke rigtig vil starte?

Hvad med røgen når den kører, hvis du har mere røg end sædvanlig (eller mere
end de andre både er det nok topstykke/cylinder.

mvh
Bent

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 09-06-09 20:29

Uden at kende modellen vil jeg sige topstykke, pakning eller muligvis en
brændt udstødningsventil.
Specielt hvis den har en udstødnings-bøjning som denne
http://www.youtube.com/watch?v=PQArZ7GGUIA
Så er det en død ventil udstødningsventil og det er med ret stor sikkerhed
(efter min mening)

Med mindre den åbner snøfterventilen, når man stopper den.
For drejer den lige en halv omgang baglæns, når den stopper, så suger den i
udstødningen.

Mvh
Leon

Fra : Bent Pedersen

Dato : 13-06-09 10:38

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med mindre den åbner snøfterventilen, når man stopper den.
> For drejer den lige en halv omgang baglæns, når den stopper, så suger den

Jeg har selv engang stået med en motor der var meget uvillig til at starte.
Jeg havde så mange start-forsøg, at udstøds-systemet blev fyldt med vand.
Når man så slipper nøglen og motoren ikke tørner mere, suges der vand
baglæns ind i cylinderen.

Dette har intet med vacuum-ventilen at gøre, men hvis motoren ikke tænder er
der ikke udstødstryk nok til at presse kølevandet ud gennem lyddæmper,
svanehalse mm.

Løsningen er at lukke for vand-tilførslen til søvandspumpen og holde den
lukket indtil motoren starter. Du kan jo bruge lidt start-gas for at få den
igang.

mvh
Bent

Fra : bent

Dato : 14-06-09 03:20

On 13 Jun., 11:37, "Bent Pedersen" <be...@email.dk> wrote:

> [...]
> lukket indtil motoren starter. Du kan jo bruge lidt start-gas for at få den

Bent P.

Det var måske de vise ord, der skal til for at komme i gang igen.
Tanken havde strejfet mig, men det endte altså med, at hele toppen
blev skildt ad uden at finde fejl. Nu renser jeg alle kølekanaler m.m.
og sætter nye pakninger i. Når motoren er samlet - prøver jeg igen.
Jeg skal nok melde tilbage.

Foreløbig tak

Bent G.