Returløb til tank
Fra : Ukendt

Dato : 07-06-09 18:38

Min "nye" Yanmar diesel har returløb fra motor til tanken. Tanken har kun
fremløb. Vil jeg få problem med varmeudvikling eller andet, hvis jeg sætter
et t-stykke på røret så returen ikke går helt tilbage til tanken?
--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 08-06-09 10:34

Du kan måske trække returløbet helt op til påfyldningen, så går det jo ned i
tanken.
Hans.

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-09 18:53

" Hans, " URD" Contessa 32." <urd@spamoncable.dk> skrev i meddelelsen
> Du kan måske trække returløbet helt op til påfyldningen, så går det jo ned
> i tanken.
> Hans.

Der er ikke rigtigt plads til det, da tanken ligge lige under dækket og
påfyldningen er ført gennem dækket i et af de flade skruelåg.
Jeg har foreløbig tænkt mig at føre returen tilbage så den kommer ind på
bagsiden af vandudskilleren. Så må vi se om ikke det er godt nok.

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-06-09 19:55

"Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har foreløbig tænkt mig at føre returen tilbage så den kommer ind på
> bagsiden af vandudskilleren. Så må vi se om ikke det er godt nok.

Min gamle Ford har også et returløb, det er ikke meget der kommer retur,
måske en deciliter i timen.

Så mon ikke det "nye" diesel vil køle retur olien...

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-09 15:51

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> måske en deciliter i timen.
>
> Så mon ikke det "nye" diesel vil køle retur olien...

Jeg tager chancen, og holder et vågent øje med det. Jeg monterer under alle
omstændigheder vandudskilleren så lang tilbage som muligt, og den kommer
ikke til at sidde direkte i "maskinrummet"

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Per Svendsen

Dato : 08-06-09 19:55

"Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fremløb. Vil jeg få problem med varmeudvikling eller andet, hvis jeg
> sætter et t-stykke på røret så returen ikke går helt tilbage til tanken?

Diesel skal ikke være mere end ca 45 grader, så holder det op med at tænde.
Jeg havde lavet det samme lille tricks, at lade returen gå tilbage i
fremløbsrøret, i min gamle båd med en ny yanmar 11 hk.
Men de første par dage i sommerferien, nærmere bestemt midt i rute T, på vej
til Samsø i vindstille, døde den.
Og det tog lang tid før jeg regnede ud hvad problemet var, men så lærte jeg
det.
Så der bliver varmere i motorrummet end man tror, og det varmer rørene op,
og dermed varmes dieselen også op.
Kan ikke anbefales. . . . .

mvh Per
Taras

Fra : Sode

Dato : 09-06-09 19:55

> [...]
> fremløb. Vil jeg få problem med varmeudvikling eller andet, hvis jeg
> sætter et t-stykke på røret så returen ikke går helt tilbage til tanken?

Din Yanmar er formodentlig en commonrail....
Hvis den er, fodres den med et brændstoftryk på 5-7 bar til rail'en.
Før returen sidder der en tryk regulator der sikre det korrekte tryk til
dyserne
og "overskudet" retunere til tanken. Du skal være meget sikker på at
returslangen
kommer på mellem pumpen og tanken... ellers***

VH/Sode