helt besynderligt - 12 V lader til PC virk~
Fra : JensK

Dato : 06-06-09 15:29

Kære alle
Min 12 V lader til PC'en var tilsyneladende stået af. Havde virket
tidligere på året.
Der var 12,5 - 13,5 V i el-udtaget og andre 12 V apparater virkede,
men der var ingen spænding i stikket til PC'en og PC'en blev ikke
ladet.
Så købte jeg en ny lader - og den virker heller ikke !? Har også
forsøgt med et andet stik med krokodillenæb monteret - satte næbbene
på laderens stik - fin spænding i næbbene, men inget output fra
laderne. Deres LED ladelampe lyser heller ikke.

Er der nogen der har lignende erfaringer?

Hilsen
Jens

Fra : JensK

Dato : 06-06-09 15:55

On 6 Jun., 23:29, JensK <kond...@post4.tele.dk> wrote:
> Så købte jeg en ny lader - og den virker heller ikke !?

Fik lige den (ret indlysende) ide at checke sikringen i ladererns stik
- den var gået. Er måske også gået i den nye lader.
Det er en 15 A sikring. Hvorfor går den? Kan det være fordi PC'ens
batteri er helt udtjent og derfor lader op med flere watt end godt er?
Laderens output er 19 V med 6,3 A.
Hilsen
Jens

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 07-06-09 17:57

Kan du have rodet med ledningerne til dit cigartænderstik, og være kommet
til at bytte om på + og -? Det har jeg nemlig prøvet engang, og brændte ved
den lejlighed 2 mobiltelefonopladere af, før jeg fandt ud af, hvad der var
galt. Rødmer endnu ved tanken ;0)

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 06-06-09 23:05

On 6 Jun., 23:55, JensK <kond...@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
> Det er en 15 A sikring. Hvorfor går den? Kan det være fordi PC'ens
> batteri er helt udtjent og derfor lader op med flere watt end godt er?

Virker din 220V lader? Måske er det selve stikket i computeren?

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 07-06-09 08:17

Ja, der kan være opstået en kortslutning i ladekredsen i pc'en. Virker din
220 volt lader ?

Hvis den gør kan det være fordi 15 A er lige snært nok. En PC'er med li-on
batterier nupper ret mange ampere lige når den starter med at ladde fordi
batterierne tager godt fra.

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Peter L

Dato : 07-06-09 06:41

"JensK" skrev:
> [...]
> Der var 12,5 - 13,5 V i el-udtaget og andre 12 V apparater virkede,
> men der var ingen spænding i stikket til PC'en og PC'en blev ikke
Kan det skyldes, at PC'en er ladet helt op. Så lades der naturligvis ikke
før den igen får behov for opladning?

Fra : JensK

Dato : 07-06-09 15:57

Kære Mads Bo Falk
Ja - jeg havde skiftet stikket ud, fordi det var knækket, og har ved
den lejlighed ikke tænkt over + og -.
Idag har jeg checket - og rettet - polariteten og laderen virker som
en drøm (med ny sikring)
Hvorfor er det vigtigt ved 12 V laderen og ikke ved 220 V laderen?
Hilsen
Jens

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 07-06-09 23:27

Fordi der ved DC er forskel på mnus og plus hvorimod det er lige fedt ved
vekselstrøm ....

Bjarke

Fra : Kent Friis

Dato : 08-06-09 20:22

Den Sun, 7 Jun 2009 14:57:09 -0700 (PDT) skrev JensK:
> [...]
> en drøm (med ny sikring)
> Hvorfor er det vigtigt ved 12 V laderen og ikke ved 220 V laderen?

230 V kører vekselstrøm. Det betyder at + og - bytter plads 50 gange i
sekundet. Så kan det jo være ligegyldigt om du bytter dem om en gang
mere.

I 230 volts strømforsyningen sidder der så en ensretter, der bytter dem
tilbage, så strømmen løber den rigtige vej hele tiden. Det gør der ikke
i 12 volts laderen.

(Det kunne der faktisk godt gøre, og så ville der ikke ske noget ved
at man bytter om på det. Men normalt er der ikke brug for det, og hver
en lille stump koster jo penge).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : JensK

Dato : 09-06-09 17:33

Kære alle
Tak - der er hele tiden lidt at lære - nogle gange mere elementært end
andre -
Hilsen
Jens