Oslo
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 06-06-09 21:18

Naboen og jeg sad lige og snakkede om vi måske skulle til Oslo i
sommerferien. Hvilke havne *helt* oppe i fjorden er værd at besøge og ligge
i ?? Hvis vi skal derop skal vi så langt at man med rette kan sige man har
taget hele turen.

Ide'en var at sejle derop i et hug og så se noget på turen hjem.

En lidt vild ide, men det skal jo lige overvejes .....

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Lars Kristensen

Dato : 07-06-09 07:31

Bjarke@Escape wrote:
> [...]
>
> Ide'en var at sejle derop i et hug og så se noget på turen hjem.
>
> En lidt vild ide, men det skal jo lige overvejes .....

Tjae, det er jo kun knap 200 nm fra Helsingør til starten af
Oslofjorden. Det burde vel ikke tage mere end 2 døgn med en fornuftig
vindretning og styrke. Er det noget der virker vildt for en der har
været en tur over Atlanten?

Det største problem er vel at finde en besætning der vil være 2 døgn til
havs. Det i hvert fald det der ville afholde mig fra at snuppe sådan en tur.

- Lars, der synes nogen af hans fedeste sejleroplevelser faktisk har
været om natten. (og også nogen af de mest skræmmende)

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 07-06-09 08:12

Netop.... jeg har 300 sømil derop og 300 hjem. Det er jo kun en 1/6 af det
vi sejlede i januar (over atlanten) og kun halvdelen af det jeg sejlede
sidste sæson.

Naboen er med på at sejle i min båd. Han vil gerne opleveOslo fjorden.
Regner med vi kan tage den på 60 timer non-stop og det er jo faktisk
væsentligt mindre end at deltage i Sjælland Rundt når man medregner
transportsejladsen. Og så kan jeg tage hyggen og de små steder på vejen
hjem.

Det er stor-fedt at sejle om natten ! Men det kan godt være jeg holder lidt
bedre fri af klipperne end jeg gør herhjemme .....

Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-06-09 21:41

Bjarke@Escape wrote:

> Det er stor-fedt at sejle om natten ! Men det kan godt være jeg holder lidt
> bedre fri af klipperne end jeg gør herhjemme .....

Ja jeg skal hilse og sige at Gibraltar strædet langs den spanske kyst
ikke er så spændende om natten. Klipperne er høje og når man ikke har
sejlet der før, er det ekstremt svært at bedømme afstanden til land.
Samtidig er der massere af strømbælter, lidt ala lillebælt omkring
middelfart, blot meget kraftigere. Når de hiver og skubber på båden,
bliver man lidt svedig i håndfladerne. Nogen af strømbælterne var
temmelige kraftige så man nogen gange kunne forianlediges til at tro man
havde ramt noget i vandet, når man mødte strømskællet. Vi kom desværre
dertil på et tidspunkt så vi havde modstrøm. Derfor forsøgte vi at fange
idvande inde "tæt" ved kysten, hvilket var anvist i en bog som skulle
være meget brugt af langturssejlere (jeg har glemt navnet).
Så er det man må stole på kortplotteren og søkortene viser rigtigt og
der ikke er et klippeskær de har "glemt" at tegne.

Men den ubehag var nu det værd. Inden vi kom til strædet, sad vi og så
Gibraltar klippen i solnedgangen med en stor 4-master forsvinde ud i
disen neden for. Virkelig et betagende syn.
Ligeledes var det betagende at se delfinerne lege omkring både efter det
var blevet mørkt. Man kunne lige skimte omridset af deres kroppe i
morildens skær forårsaget af deres bevægelser gennem vandet. Det lignede
næsten små lysende grønne torpedoer der susede rundt om båden. Det er
desværre sådan en oplevelse man ikke kan fange på billeder eller film,
men skal opleves.

Lidt underligt var det også at anløbe Tanger midt om natten hvor der
stort set ikke var et øje, og så vågne op næste morgen til en havn der
summede af liv fra de massevis af fiskebåde som lå i havnen. Lidt
specielt at møde den nordafrikanske kultur på den måde.

- Lars

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 08-06-09 22:22

Fed oplevelse. Jeg sidder her og "lever med" ..... bare det var mig .... men
jeg må nok vente nogle år før jeg (igen) har sparet ferie nok op til
oversøiske ture ....

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-06-09 05:48

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> idvande inde "tæt" ved kysten, hvilket var anvist i en bog som skulle være
> meget brugt af langturssejlere (jeg har glemt navnet).

Hmm... Id vande findes også i danske farvande, specielt i lillebælt kan du
drage nytte af den, så det er ikke et specielt langturs sejler fænomen...

iøvrigt tror jeg der står noget om fænomenet i duelighedsbogen også...

Gibraltar strædet har jeg også krydset et par gange, både i godt og mindre
godt vejr... bare ikke i en lystbåd...

Mvh
JR

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-06-09 20:39

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> drage nytte af den, så det er ikke et specielt langturs sejler fænomen...

I know.
Pointen var at der i den omtalte bog var beskrevet hvor man skulle søge
hen for at finde det optimale. Der er svjh. indtil flere strømskæl på
vej ind mod kysten.

> Gibraltar strædet har jeg også krydset et par gange, både i godt og mindre
> godt vejr... bare ikke i en lystbåd...

Jeg tror der er pokkers stor forskel på om du gøre det i en Oceandamper
eller i en lystbåd. I lystbåden ville jeg f.eks. ikke sejle midt i
strædet af samme årsag som at jeg aldrig ville sejle i T-ruten.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-09 11:23

Spændende "projekt" ... På vej derop evt. et smut forbi Kosterøerne?

I Oslo, må I ind ved Bygdøy og en tur op til Kontiki-, Marine og
Vikingeskibsmuseet ...

Hvis I skal slappe lidt af på hjemturen, kunne I jo overveje at tage
turen ned langs den Norske østkyst - Sørlandet ... Larvik, inden om
Jomfruland, Grimstad, Risør, Arendal, Lillesand og Kristianssand - og
derfra stik øst rundt om Grenen eller lidt mere syd og så hjem igennem
Limfjorden ...

Den Norske sørlandskyst er meget anderledes end den vestsvenske
skærgård - meget charmerende, med mange hyggelige, små bysamfund og gode
ankerpladser ...

God tur!

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 08-06-09 18:58

Jeg regner med at sejle swinglehanded hjem, så jeg skal nok ikke for langt
omkring. Men tak for tippene. Jeg vil kigge på nogle af forslagene ...

Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-06-09 21:45

Bjarke@Escape wrote:
> Jeg regner med at sejle swinglehanded hjem, så jeg skal nok ikke for langt
> omkring. Men tak for tippene. Jeg vil kigge på nogle af forslagene ...

hmm, måske der kunne blive behov for en hånd med ombord?

- Lars