Hvor længe holder en dieselmotor
Fra : Steen Andreasen

Dato : 06-06-09 13:15

Hej

Jeg har en 34 fods sejlbåd med en 2 cyl 18 hk Volvo Penta fra 1988. Motoren
er ferskvandskølet og kører yderst stabilt.

Når jeg taler med min mekaniker i Skovshoved om reparationer og
vedligeholdelse, nævner han at min motor jo er gammel, og at jeg måske
skulle overveje at udskifte den. Selvfølgelig har han også lige et godt
tilbud!

Hvor længe kan min motor holde? Skal jeg vente med at udskifte til den dør
helt, eller bør jeg komme dette i forkøbet med en nyanskaffelse eller en
hovedreparation af den gamle motor?

Hvad er jeres erfaringer?

Mvh Steen

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 06-06-09 15:14

Underholdende svar: Nej. vent. Jeg har den samme motor bare fra 1985. Når
den dør giver jeg besked og så har du 2-3 år til at få det fikset.

Seriøst svar: VP2002 har kun en kendt fejl, nemlig akslen mellem motor og
gearkasse, der bliver slidt, da den kører tør. Hvis du vil kende levetiden
skal du få denne aksel (strålen) inspiceret og smurt med fedt. Er den OK,
kan motoren køre mange år endnu.

Lyder lidt til at din motormand mangler penge i kassen.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Leif Olesen

Dato : 07-06-09 19:12

Hej Steen.
Jeg har tidligere haft en VP2002 fra 1985 og nu en VP2003 fra 1990 og har
været godt tilfreds men dem og er det stadigvæk.
For at imødegå det kendte problem med akselen mellem motor og gearkassen har
jeg efter monteret en flex kobling som
fåes hos Volvo som et kit sæt.Det skal dog helst gøres inden akselen bliver
ødelagt.
Derefter er vi sluppet af med det eneste kendte problem som disse motorer
har.
Sejler iøvrigt i en HR 31 Monsun med VP2003.
Jeg ville uden tvivl vælge at beholde den motor du har nu.
Mvh
Leif O.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-06-09 18:02

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt, eller bør jeg komme dette i forkøbet med en nyanskaffelse eller en

Min VP 2002 er fra 1990 og har kørt 2700 timer, jeg har problemer med en
utæt dyse, men motoren banker alligevel lystigt af sted

Hvor lang tid din virker endnu, kan jeg svare præcist på: Indtil den går i
stykker!

Men spøg til side, vedligehold er en vigtig faktor, og sejler du hver
weekend holder den kun halvt så længe som hvis du sejler hver anden.

Det eneste der taler for at skifte motor "inden" den går i stykker, er at
den så kan indbringe en del penge, som kan dække noget af udgiften til den
nye.

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -

Fra : Skak-Iversen

Dato : 21-06-09 22:15

Hej,

Jeg har en Najad 34 med en Volvo MD 3B på 36 hk fra 1976. Den er kølet med
ferskvand og går fint, men oser så agterspejlet bliver sort. Et tilbud fra
Skovshoved på en ny, lyder på kr. 110.000. Jeg polerer agterspejlet et par
gange hver sommer og håber motoren holder længe endnu.

Henrik

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 21-06-09 22:58

"Skak-Iversen" <tikaskak@c.dk(fjerntika)> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skovshoved på en ny, lyder på kr. 110.000. Jeg polerer agterspejlet et par
> gange hver sommer og håber motoren holder længe endnu.

Bruger den olie ??? (ryger/oser den kul-sort eller grå-blåt)

Det kan være, at den kun skal have justeret/skiftet dyser.

Mvh
Leon

Fra : Torben Bach

Dato : 22-06-09 22:22

Leon Hulstrøm wrote:
Klip en masse

> Det kan være, at den kun skal have justeret/skiftet dyser.
>
> Mvh
> Leon

Som beskrevet i denne tråd - jeg har en saltvandskølet Volvo Md17C - den
ryger - især når jeg giver gas for at få lidt styrefart på enten i bak eller
frem.
Røgen er mest grå eller grå-blå og lugter ikke særligt godt, hvis man sidder
i den side, hvor udstødningen kommer (bagbord). Jeg har konstateret, at
motorolien ligner olivenjomfruolie lige nu efter en del timers sejlads for
motor. Min tidligere både med en Yanmar 1-cylinder motor havde altid *sort*
motorolie kort tid efter olieskift, så jeg tolker min nuværende motor - den
3 cylindret Volvo Md 17C som værende i god stand ??

Måske kan du Leon - give et kvalificeret svar i forhold til ferskvandskøling
kontro saltvandskøling samt i relation til farven på motorolien og
udstødningsrøgen?

På forhånd tak.

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 23-06-09 00:13

"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> min nuværende motor - den 3 cylindret Volvo Md 17C som værende i god stand

Sort røg = brændstof (den lette)
Grå-blå = motorolie (tricky og kedelig)
Let Grå (ved driftvarm) = vandfordampning (årstiden kan gøre en stor
forskel)

Ved sort røg er det uforbrandt brændstof, det kan give dieselringe i vandet
og lugter af diesel.
På en kold motor, følger røgen aktiviteten på gashåndtaget og choker-status.
Oser den vedvarende eller har man et overdrevet beskidt agterspejl, når den
er driftvarm så skal der kikkes på dyser.
En hver mekaniker vil give mig ret i denne fortolkning.

Blå og grå-blå bliver lidt mere tricky.
Generalt kan man sige, at hvis du koldstarter og den ligger ligger havnen i
grå røg (med et skær af blå), så er det motorolie-forbranding.
Gør den dette er det typisk parablyerne (skraberingene) på ventilerne der er
defekte, men der er desværre også en mulighed i toppakning og slidte
stempelringe.
Når motoren er varm er det en blanding af grå vanddampe og grå røg med svag
blå farve.
Nu har man så lidt balladen, for det er samme symtom for defekt toppakning,
defekt turbo og forbrænding af kølervæske, dog med den forskel, at luften nu
smager lidt sød og det fedter frygteligt (kølervæske).
Medfølgende symtomer er manglende olie (forbrug), vand i olien, manglende
kølervæske eller luftbobler i kølervæsken.

> Måske kan du Leon - give et kvalificeret svar i forhold til
> ferskvandskøling kontro saltvandskøling samt i relation til farven på
> motorolien og udstødningsrøgen?

Det er svært at sige noget generelt, for det kommer an på konstruktionen.
dvs. hvor stor er varmeveksleren, hvor meget vand ligger der i potten til
dæmpning, er turboen vandkølet, sommer/vinter mm.
I teorien bør en saltvandskølet motor dampe mindre pga. den lavere
drifttemperatur, som SKAL være under 65gr.
I praksis er det størrelsen på varmeveksleren og mængden af kølevand der
bestemmer det, sammen med det frie flow og status på impell.

Din farve på olien, fortæller en del om affaldsstoffer (slagger). Ofte
holder olien længere på ferskvandskølet motorer.
Har den fået skiftet olie hver sæson, så hober skidtet sig jo heller ikke
op. Så at olie er lys og klar som ny, er kun meget positivt.
Skifter olie farve til lys og senere cremet, så har du vand i olien.
Vedr. din røg, så syntes jeg du skulle ofre en time på en fagmand, for den
må bare ikke være blå.
Får ham til at kikke og "smage" på røgen. Få evt. også fortaget en
kompressionstest. Husk at motor ikke må have været startet op inden han
kommer.
Der er ikke noget værre end at være i tvivl og min erfaring siger mig at det
hjælper på konens humør, at man har fået en fagmands dom.

Jeg vil til slut tilføje, at jeg ikke gradbøjer olie/vandforbrug i min
verden.
I den virkelige verden, er en motor er jo ikke død fordi den bruger 1L olie
på en sæson eller oser lidt når den er under belastning.

Faktisk er jeg, selvom jeg er super kritisk på min egen motor, blevet slæbt
ind 3 gange på 25 år i 3 forskellige både.
1 dødt tændingsmodul, 2 defekt bagerste pakdåse på motorblokken, 3 defekt
turbo (det giver røg).
Dertil skal siges, at jeg i den periode sejlede 1000-1500 motor-timer om
året.

Mvh
Leon

Fra : Torben Bach

Dato : 22-06-09 09:34

Steen Andreasen wrote:
> [...]
> den dør helt, eller bør jeg komme dette i forkøbet med en
> nyanskaffelse eller en hovedreparation af den gamle motor?

Der ligger en Volvo MD17C - saltvandskølet - 3 cylindre og 36 Hk i min båd.
Båden er fra ca. 1980, og det er motoren også, men den kører fortrinligt og
lyder som en skolebus i gamle dage
Man siger, at en saltvandskølet motor ikke kan holde ret lang tid, men
alligevel håber jeg på, at min holder rigtigt længe, for det koster jo
spidsen af en jetjager at skifte motoren ud.

Mvh
Torben

--
\\\\////