Gulv i uopvarmet loftrum ?
Fra : CC

Dato : 10-06-09 21:56

Bor i et paracelhus med uopvarmet og uisoleret loftrum
Isolering ligger frit mellem spærren, og som udgangspunkt er der en gangbro
gennem loftrummet.
Jeg vil gerne have mere gulvplads for opbevaring, og senere skal en del af
loftet måske laves frostfrit.
Spærrene ligger på tværs af husets længderetning med en indbyrdes afstand af
ca. 1m.

Jeg har tænkt på 2 gulvløsninger, ved anvendelse af 22 mm gulvspånplader med
dobbelt not/fer..

1) Udlægning af strøer i form af 34x56 mm lægter eller 16-19 mm
forskallingsbrædder afstand ca. 60 cm for understøtning af længdesamlingen
på gulvspånplader. Ingen understøtning af kortkantsamlingen.

2) Udlægning af 22 mm gulvspånplader med med flyversamlinger direkte oven på
spærfoden. Ingensamlinger er undertøttet.

3) Uanset om jeg vøælger løsning 1 eller 2 kan jeg så hive den eks. gangbro
op eller skal den blive liggende

Der er ikke megen frihøjde så jeg hælder mest til forslag 2, men taget bl.a.
luftfugtighed og temperaturen i betragning hvad er den bedste løsning.

Forslag, kommentarer og erfaringer ønskes - tak

Fra : Marianne

Dato : 12-06-09 23:43

Hej

Vi fik 'lavet' vores loft sidste år. Du kan godt gæde dig!

> [...]
>
> 2) Udlægning af 22 mm gulvspånplader med med flyversamlinger direkte oven
> på spærfoden. Ingensamlinger er undertøttet.

Sådan er vores loftgulv lavet. Det fungerer fint. Der står kilovis af kasser
med papirer oven på.

> 3) Uanset om jeg vøælger løsning 1 eller 2 kan jeg så hive den eks.
> gangbro op eller skal den blive liggende

Hive op. Du vil blive glad for at have samme gulv over det hele.

> [...]
> løsning.
>
> Forslag, kommentarer og erfaringer ønskes - tak

Mon ikke du allerede nu skal beslutte dig for frostfrit eller ikke?
Isoleringen skal vel placeres enten ved guld eller ved tag alt efter, hvad
du vælger.

Vi droppede fugtspærren. I et ældre hus, som vores, var chancen for at få
den tæt meget lille. I stedet god udluftning (=utætte tagvinduer).

Adgangsforhold - skal være bedst mulige. Vi fik installeret en passende,
sammeklappelig lofttrappe med smalle trin. Dejligt! Før var det en
vakkelvorn stige.

mvh
Marianne