Vinkælder....
Fra : Casper

Dato : 31-07-01 14:48

Hej gruppe

Jeg har tænkt på at indrette min kælder i stalden til venkælder. Dvs.
der er allerede vinreoler fra den tidligere ejer. Men den mangler lidt
stemning. Væggene er fugtige og grimme, gulvet er et kedeligt
betongulv osv osv...

Hvordan skal væggene behandles? Kan man give dem noget fugtstop og
evt. kalke dem bagefter?

Jeg er lidt i tvivl om gulvbelægning. Jeg vil ikke lægge klinker
dernede, men måske fliser... nogen ideer?

Endelig mangler jeg nogle "rekvisitter", vintønder, gamle lamper,
måske en rustning Hvis der er nogen som har ideer eller
henvisninger så meld meget gerne tilbage (helst pr. mail).

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen

Casper
caa@indbakke.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-07-01 17:15

"Casper" <caa@indbakke.dk> wrote in message

> [...]
> der er allerede vinreoler fra den tidligere ejer. Men den mangler lidt
> stemning. Væggene er fugtige og grimme, gulvet er et kedeligt

Bortset fra betongulvet lyder det jo meget godt. En rigtig vinkælder _har_
fugtige og grimme vægge - helst med et lag sortbrune alkoholspisende
bakterier.

> Endelig mangler jeg nogle "rekvisitter", vintønder, gamle lamper,
> måske en rustning Hvis der er nogen som har ideer eller
> henvisninger så meld meget gerne tilbage (helst pr. mail).

Er det en vinkælder eller et 'kitch'-musæum du vil have? Jeg har aldrig set
en vinkælder med en rustning og jeg har efterhånden været i en hel del.
Stemningen skabes med indholdet i flaskerne.

I øvrigt er jeg skide misundelig - bare jeg havde en sådan kælder.

mvh
Jan

Fra : Casper

Dato : 01-08-01 14:53

On Tue, 31 Jul 2001 18:14:38 +0200, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

>"Casper" <caa@indbakke.dk> wrote in message

SNIP

>Er det en vinkælder eller et 'kitch'-musæum du vil have? Jeg har aldrig set
>en vinkælder med en rustning og jeg har efterhånden været i en hel del.
>Stemningen skabes med indholdet i flaskerne.

Indrømmet.... rustningen er nok lidt meget... men som R.N. skriver,
skal det være et rum hvor man kan sidde og samge på vin sammen med
gæster... derfor må der gerne være lidt stemning, med tønder osv...
Det er absolut ikke et museum jeg vil lave, men blot en anderledes
kælder

Mvh
Casper

Fra : R.N.

Dato : 01-08-01 10:40

"Casper" skrev i en meddelelse
> [...]
> stemning........
>

> Endelig mangler jeg nogle "rekvisitter", vintønder, gamle lamper,

Jeg kan se, du ønsker at skabe et spændende rum, hvor du en gang imellem kan
tage dine gæster ned til hyggelig vinsmagning i en anden atmosfære, end den
man har i en almindelig dagligstue. Fin ide! Jeg håber du får nogle gode
svar, som giver masser af inspiration.

M.v.h. R.N.

Fra : Kalle

Dato : 03-08-01 09:50

Hej Casper

For at komme fugten til livs graver du et dræn ned omkring kælderen.
Til min kælder blev jeg foreslået en "emulgerende maling", hvad det så end
er, men jeg mener, at det er en maling, der kan ånde.
Lav en dæmpet belysning evt. med spot på nogle få billeder og spot ned over
det rå fyrretræs planke bord.
Som gulvbelægning vælg en eller anden form for tæppe eller sivmåtte, der kan
tage noget af rumklangen fra et bart rum.
Hvornår inviterer du til prøvesmagning Hygge

Karsten brydsoe@image.dk , Brande

Fra : Casper

Dato : 06-08-01 14:56

Tak for ideerne... dem vil jeg bruge...

Prøvesmagning?? Det kan vi jo snakke om, når du gravet drænet

Mvh

Casper