Hvornår blomstrer kartoflerne
Fra : TT

Dato : 07-06-09 20:32

Jeg satte kartofler den 5/4 de er ganske store, næsten en meter høje men
ikke en blomst, skal man vente med at grave dem op til de er afblomstret.
Det er art der hedder Sofia meget tidlig ??

-Torben

Fra : Lise Hansen

Dato : 08-06-09 07:25

"TT" <trp@fjerndette-hajq.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg satte kartofler den 5/4 de er ganske store, næsten en meter høje men
> ikke en blomst, skal man vente med at grave dem op til de er afblomstret.
> Det er art der hedder Sofia meget tidlig ??

Nogle af de nye kartoffelsorter blomstrer (næsten) ikke, så den gamle regel
om, at kartoflerne kan graves op, når planten blomstrer, holder ikke.

Man kan sagtens grave en top forsigtigt op, tage de største kartofler og
plante kartoffelplanten igen. Giv den en spand vand - og de små kartofler
vokser videre uden problemer. Den danner selvfølgelig ikke flere kartofler.

Vi har fået nye hjemmeavlede kartofler siden 25. maj, sorten er Berber. Jeg
kender ikke Sofia.
Hilsen
Lise

Fra : TT

Dato : 10-06-09 07:21

"Lise Hansen" <lise_nogen@mail.dk> wrote in message

> [...]
> kartofler.
>
> Vi har fået nye hjemmeavlede kartofler siden 25. maj, sorten er Berber.

Tak for det, jeg prøver næste gang der skal grilles. Jeg troede det var et
krav at de skulle blomstre, det gjorde den sort jeg havde sidste år

NB! Er du glad for berber - jeg tester lidt forskelligt i år. Sofia,
Jytlandia og Gourmandine, de to sidste er dog kun lige sat for 14 dage
siden.

-Torben

Fra : Lise Hansen

Dato : 10-06-09 13:03

> NB! Er du glad for berber - jeg tester lidt forskelligt i år. Sofia,
> Jytlandia og Gourmandine, de to sidste er dog kun lige sat for 14 dage
> siden.

Berber er OK - og tidlig. Min absolutte favorit er Exquisa, men den er ikke
så tidlig.
Sidste år fik en bekendt nogle af mine Berber-læggekartofler; men hun syntes
ikke de var ret gode. Jeg tror det er et spørgsmål om smag, om jord og måske
vand. Min jord er ret sandet (= veldrænet), hendes er mere "moseagtig".
Jeg har også prøvet Jutlandia. Jeg syntes den var noget "vandet", men måske
havde det regnet meget det år.
Jeg kender ikke Gourmandine.

Hilsen
Lise

Fra : TT

Dato : 11-06-09 20:07

> [...]
> "moseagtig".
> Jeg har også prøvet Jutlandia. Jeg syntes den var noget "vandet", men

Exquisa, den havde jeg forrige år, den var jeg ikke specielt glad for -
forholdende har nok meget at sige. Jeg brod nærmest i en mose så der er
massere af grokraft.

-Torben

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-06-09 05:11

On Thu, 11 Jun 2009 21:07:29 +0200, TT wrote:

> Exquisa, den havde jeg forrige år, den var jeg ikke specielt glad for -
> forholdende har nok meget at sige. Jeg brod nærmest i en mose så der er
> massere af grokraft.

Mosekartofler med flæsketerninger, løg og rødbeder ... uuuhm
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen