Solfangeranlæg - hvad kan jeg få for det?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-06-09 16:58

Der fulgte et komplet solfangeranlæg med, da jeg købte mit hus - 4 paneler,
akkumuleringstank og alt tilbehør. Det har aldrig været monteret og nu har
jeg opgivet at finde en sort håndværker, der kan montere det til en
fornuftig pris.

Der ligger faktura fra Biovarme fra august 2006 på 40.000. Hvad vil være en
realistisk pris at udbyde det til? Vil Den Blå avis være det mest effektive
medie?

Har postet i både dk.fritid.hus-og-have og dk.teknik.energi, men har ikke
sat FUT.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen, Viborg

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 07-06-09 18:15

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> en
> realistisk pris at udbyde det til? Vil Den Blå avis være det mest

Så forstår jeg ikke at du ikke finder en hvid håndværker til at slutte det
til eftersom det lyder som om det er helt ubrugt. Det er da stadigvæk en
billig måde at få et solfangeranlæg på og du kan spare en masse penge til
varmt vand.
Lidt af et luxusproblem du har synes jeg.

Steen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-06-09 18:43

On Sun, 7 Jun 2009 19:15:23 +0200, Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> varmt vand.
> Lidt af et luxusproblem du har synes jeg.

Jeg har fået tilbud fra en VVS-mand på 35.000, samt en tømrer på yderligere
35.000, altså ialt 70.000 kr. Selv om jeg kunne have fået en halv snes
tusinde i tilskud, er det dog langt fra en pris som jeg vil betale, da
dergår alt for mange år før jeg begynder at tjene penge.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-06-09 15:22

> [...]
> tusinde i tilskud, er det dog langt fra en pris som jeg vil betale, da
> dergår alt for mange år før jeg begynder at tjene penge.

Nå så var jeg sgu også stået af. Det lyder helt vanvittigt synes jeg. Ikke
underligt at folk foretrækker polske håndværkere.

Steen.

Fra : Elmand

Dato : 07-06-09 19:03

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måde at få et solfangeranlæg på og du kan spare en masse penge til varmt vand.
> Lidt af et luxusproblem du har synes jeg.

Steen, du ved da godt, at der ikke findes hvide håndværkere på de kanter.
Vh
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Andersen [3650]

Dato : 07-06-09 19:34

Elmand formulerede søndag:
> "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Steen, du ved da godt, at der ikke findes hvide håndværkere på de kanter.
> Vh
> ESPERSEN EL & Antenne

Arhh, polakker er vel også hvide

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Per Christiansen

Dato : 13-06-09 06:15

> Arhh, polakker er vel også hvide

Ja få du bare nogle af dem til at lave det, så kan de jo også lige stjæle de
indbo når de er færdige, også kan du jo også lige ringe efter en dansk
håndværker til at lave
det færdi og rette alle fejlene.

Så hvad mon er biligst.

Jeg tror du skal prøve og få 4 andre tilbud på det for det lyder godtnok
dyrt eller også er dit hus meget spicielt og
hvorfor skal der en tømmer på.

Jeg har selv solvarme med 3 flader, det blev instaleret i 1999 og kostede
komplet med nilan sonshine junnit som
indholder fyr og 175 liter beholder den forsyner varmt vand og gulvvarme
huset er 132kvm og vi bruger i snit900 liter olie om året.

Det kostede 75,000kr og jeg fik 8000kr i tilskud, det er med med nilan
junnit komplet 3 solfanger en blandesløjfe
til gulvvarme og stålskorsten og div rør og montering, altsår et komplet
anlæg medskorsten for 75,000kr

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-06-09 08:46

On Sat, 13 Jun 2009 07:14:55 +0200, Per Christiansen wrote:

> Ja få du bare nogle af dem til at lave det, så kan de jo også lige stjæle de
> indbo når de er færdige, også kan du jo også lige ringe efter en dansk
> håndværker til at lave det færdi og rette alle fejlene.

Suk, er vi virkelig ikke kommet videre siden gasningen af jøder og
sigøjnere? (EOD herfra).

> Jeg tror du skal prøve og få 4 andre tilbud på det for det lyder godtnok
> dyrt eller også er dit hus meget spicielt og
> hvorfor skal der en tømmer på.

Jeg har, som tidligere nævnt, indhentet alternative tilbud, men de var
forbløffende enslydende. Enten er prisen realistisk, eller også har
håndværkerne rottet sig sammen og er blevet enige om at lægge 25% på alle
priser i forbindelse medtilskudsordningen og det tror jeg næppe der kan
organiseres.

> [...]
> junnit komplet 3 solfanger en blandesløjfe
> til gulvvarme og stålskorsten og div rør og montering, altsår et komplet

Detalligner jo mine. Jeg har så bare konkluderet, at der vil gå for lang
tid med at tjene investeringen hjem.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per Christiansen

Dato : 13-06-09 09:01

> [...]
> organiseres.

> Detalligner jo mine. Jeg har så bare konkluderet, at der vil gå for lang

Det har du nok ret i.

Jeg vil tro du kan få omkring 15 til 20,000kr for det

Fra : jos

Dato : 14-06-09 21:11

God pointe!
Jeg havde en kollega som fik installeret et meget fint solfangeranlæg med
automatik, pris ~53.000-
Han kom glad en månedstid senere og fortalte, at i den forløbne uge havde
han kun brugt ~1liter olie dagligt, så det anlæg var skam effektivt.

Da jeg kom hjem tog jeg lige ugens statistik på fyrets timetæller (en god
investering iøvrigt). Mit forbrug havde i samme periode været knap 1½ liter
dagligt.

nej hvor kan man tjene penge på ikke at investere en gang imellem
finn

Fra : Andersen [3650]

Dato : 13-06-09 16:02

Per Christiansen forklarede den 13-06-2009:

> [...]
> komplet 3 solfanger en blandesløjfe
> til gulvvarme og stålskorsten og div rør og montering, altsår et komplet

Hmmm. nu var det ikke mig der skulle have solfanger op, men kom blot
med en bemærkning. Dog vil jeg lige pointere at jeg godt kender til
problematikken med polsk udført arbejde, men jeg har så også set
arbejde der bestemt ikke er til at sætte en finger ved. Så det kommer
nok an på hvor heldig man er (ligesom med danske håndværkere iøvrigt).