Rustpletter på pæretræer.
Fra : Ejnar Nielsen

Dato : 05-06-09 23:07

Til Mors dag ønskede hun sig et par pæretræer--det fik hun.

Nu er der kommet masser af "rustpletter" på bladene af begge de små
pæretræer. De er købt i en planteskole.
Hvordan kan vi redde de små træer?? Har spurgt på planteskolen--de siger det
sandsynligvis er en svampesygdom. Hvad er navnet på sprøjtemidlet til dette
formål.
mvh
Ejnar N

Fra : Anette

Dato : 06-06-09 10:46

Ejnar Nielsen wrote:
> [...]
> Hvordan kan vi redde de små træer?? Har spurgt på planteskolen--de
> siger det sandsynligvis er en svampesygdom. Hvad er navnet på

Det er sandsynligvis pærerust eller pæregitterrust. En svampeart der lever
på pæretræet i sommermånederne og på enebær om vinteren.
Så hvis I eller naboerne ikke har enebær i haverne, så har I kun problemet i
år.
Der findes ikke noget sprøjtemiddel der kan fjerne svampen.
Rusten ødelægger ikke træet eller frugterne ,men der sættes færre frugter
når træet er angrebet.

Sådan set burde I kunne få træerne byttet...I har jo fået svampen med fra
planteskolen?

/ Anette

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-09 13:12

Den 06/06-2009 klokken 11:45, skrev
"Anette" <abc@def.es>
i <4a2a3ac3$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Der findes ikke noget sprøjtemiddel der kan fjerne svampen. Rusten
> ødelægger ikke træet eller frugterne ,men der sættes færre frugter når
> træet er angrebet.

Sidste år havde jeg besluttet, at jeg ville have en fritstående Conference
pære.
Men, min planteskole ville ikke sælge mig en, selv om de havde masser på
lager .
Påstod, at den uvægerligt ville få gitterrust, når jeg bor i østdanmark.

Desværre var jeg ikke vaks nok til at spørge, hvorfor deres salgsplanter
var uden gitterrust.
Jeg gætter på, at der findes et effektivt sprøjtemiddel, som bare ikke må
anvendes af u-autoriserede?

> Sådan set burde I kunne få træerne byttet...I har jo fået svampen med
> fra planteskolen?

Dette er jeg ikke så sikker på.
For 3-4 år siden plantede jeg et par nye espallier pærer. De var fine og
uden gitterrust. Men året efter var angrebet igang.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-06-09 18:14

"Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk" skrev i meddelelsen
> [...]
> For 3-4 år siden plantede jeg et par nye espallier pærer. De var fine og
> uden gitterrust. Men året efter var angrebet igang.

Jeg har også haft det i nogen år men i år ser det ud at det er væk.
Jeg har godt nok også fældet et par træer (tuja eller ene), men har stadigt
2 der ligner.
Det er ikke nemt at vide hvor smitten kommer fra da den kan spredes langt
omkring.
Til gengæld har jeg skurv men det kan da kureres hvis man kan tage sig
sammen.

Steen.

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-06-09 10:42

On Sat, 6 Jun 2009 19:13:48 +0200, "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk>
wrote:

>Til gengæld har jeg skurv men det kan da kureres hvis man kan tage sig
>sammen.

Du kan nok få noget salve at smøre dig med
--
OV1A Jens

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 07-06-09 10:48

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i meddelelsen

> Du kan nok få noget salve at smøre dig med
> --
> OV1A Jens

Hehe. Jeg må tale med lægen

Steen.