En ærgerlig sag om salg af en brugt comput~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-07-01 14:14

Den 3. juni 2001 sælger jeg en Power Mac 9600/200 med 80 MB RAM, 4 GB
HD, originalt Apple Extended II keybord, en Apple mus samt en Apple
Multiple Scan 17 Display.

Jeg har købt Mac'en fra en anden. Det første jeg gør, er at formatere HD
samt lægge et frisk OS på - der lå personlige oplysninger fra forrige
ejer. Jeg har derefter brugt den hver dag i ca. en måned til at
formatere en meget stor portion eksterne harddiske, Jaz drev, SyQuest
drev, Zip skiver og så videre.

Den kører fuldstændigt upåklageligt og kan gå på nettet og opfører sig
som en velkørende Mac gør. I den tid hvor jeg bruger den, går den aldrig
ned (det gør min egen private 7500 heller ikke).

Jeg sætter så Mac'en til salg på nettet - dog uden 17" skærmen. Den vil
jeg selv beholde på grund af dens fine kvalitet.

Imidlertid ringer der en til mig fra Fyn, som gerne vil købe en anden
Mac af mig og vi aftaler så, at han kan tage den med tilbage til Odense,
når han har været i Parken og set landskamp. Imellemtiden ringer så
køberen til 9600/200 til mig og da han tilfældigvis også er fra Odense,
så foreslå jeg ham at min anden køber kan tage begge Mac'er med og så
aflevere den på banegården i Odense. Det accepterer han og begge
computere kommer med toget til Odense.

Da det er ferie kan 9600/200 køberen ikke lave en bankoverførsel før det
er hverdag, så jeg stoler på ham og sender den med til Odense uden at
have fået penge for den.

Den anden afhenter begge computere hos mig og da jeg gerne vil sikre mig
at han kan bevidne at 9600/200 virker lader jeg ham bruge 9600/200 i en
halv time, så han kan se at alt er som det skal være.

Jeg kører begge computere samt den ene køber til Hovedbanegården og et
par timer senere ringer han og fortæller at nu er begge computere i
Odense og alle er glade - tror jeg.

Allerede et par dage senere ringer 9600/200 køberen og siger at der er
problemer med skærmen - den er grynet, hvilket jeg selvfølgelig ikke
forstår, da jeg jo selv har siddet ved den i en måned. Jeg spørger ham
om han har pillet, hvilket han nægter at have gjort.

Det skal lige siges, at han ringede ca. 10 gange i den weekend, hvor vi
aftalte handlen og stillede en del "dumme" spørgsmål om computeren og de
muligheder der var for opgradering. Jeg forklarede ham om Mac'en og
hvilke muligheder der forelå. Allerede dér tænkte jeg han ved ikke en
skid om der her.

Et par dage efter ringer han og siger at nu kan den ikke printe ud. Nu
er jeg ved at være træt af ham og spørger hvordan skærmen har det ? Den
virker fint nu efter at han har formateret HD og installeret nyt OS
igen.

Han skal bruge et eller andet arabisk program, som kan lave arabiske
bogstaver eller what ever som åbentbart kun kan køre OS 7.x.x (et
gammelt styresystem)

Jeg foreslår ham at han kontakter MacFyn, som er en brugergruppe, der
netop er til for at supportere ikke så kyndige brugere, men det vil han
ikke.

Da han stadig ikke kan printe ud, bringer han computeren til Officeline
i Odense, hvor de kigger den efter i sømmene. De konstaterer nu at de
RAM klodser, som sidder i Mac'en er forkerte, hvilket jeg jo ikke
forstår, da den har kørt upåklageligt i en måned hos mig. Jeg har ikke
haft den åbnet.

Jeg er selvføgelig ked af at det ikke er de rigtige RAM klodser og
piller straks 2 32 klodser ud af min egen Mac, da jeg ved at de virker
og sender til Officeline. Grunden til at jeg sender dem til Officeline
skyldes at så ved jeg at de bliver monteret korrekt og da jeg taler med
dem efterfølgende kan jeg også forstå at alt er OK. Den kan printe ud og
kører stabilt.

Jeg fik så de 2 andre 32 klodser retur, hvoraf den ene slet ikke virker.
Mystisk da der i følge Apples System Profiler sad en 16 og 2 32 = 80 MB
ved salget. Nå, men jeg regner med at sagen er afsluttet og hører heller
ikke fra køber før i lørdags.

Nu kan den ikke bruger Ethernet porten og i øvrigt er den 5-6 minutter
om at starte op !!

Så bliver jeg knotten. Jeg siger til køber at jeg har solgt en Mac, der
virker. Jeg har et vidne, som kan bevidne at den var OK inden den blev
transporteret til Odense og at Officeline har meddelt mig at den kører
perfekt nu.

Køber vil gerne beholde skærmen, men ikke resten, så han vil have mig
til at komme med et forslag til en reduceret pris og så skal jeg tage en
af de bedst produceret Mac'er retur efter han har pillet og fumlet med
den. Desuden siger han nu at diskettedrevet heller ikke virker !?

Jeg forklarer ham, at han har købt en Mac af mig, som virkede perfekt og
at den er købt som beset og hvad han har gjort ved den efterfølgende ved
jeg ikke. Jeg har assisteret ham via telefonen mindst en 7-10 gange
foruden de 10 gange han ringede til mig inden handlen. Jeg har foreslået
ham hjælp via MacFyn samt tilsendt 2 32 MB RAM klodser på foranledning
af Officeline.

Køber truer med at melde mig til politiet, hvilket jeg fortæller ham at
jeg ikke kan forhindre ham i, men jeg vil ikke hæve handlen. Min
samvittighed fejler ikke noget.

Han siger så at han vil melde mig til politiet. Jeg har ikke hørt noget
endnu.

Hvor lang tid efter en privat handel kan man egentlig klage eller for
den sags skyld kræve en handel ophævet ?

Jeg er så træt af denne sag og jeg ved at Officeline er trætte af ham
også.

Hvad nu ?!

--
Cordiali saluti Jesper

mailto:jesper@gylling.net
http://www.gylling.net/

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 31-07-01 14:23

> Hvad nu ?!

Gå på nettet og se om du kan finde en billig lejemorder...

/Mark

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Jonas

Dato : 31-07-01 14:33

> Hvor lang tid efter en privat handel kan man egentlig klage eller for
> den sags skyld kræve en handel ophævet ?

Prøv at gå ind på forbrugerstyrelsens hjemmeside på:
<http://www.forbrugerstyrelsen.dk/>

De har nogle formularer du kan udfylde som beskriver dine omsændigheder,
og så kan du få nogle forslag fra en ansat i FS [tror endda det er
gratis]. Sidst jeg havde problemer med et køb besøgte jeg siden og følte
mig derefter meget bedre forberedt til en konfrontation med sælgeren af
en defekt skærm. Godt nok var det en butik og ikke en privat person.

Forresten, har du lavet noget skriftligt på at handelen er gennemført,
noget hvor både du og han har skrevet under, hvor der samtidig står
priser og udstyr [detaljerede beskrivelser]?

--
Jonas [CPH, DK] | Mental backup in progress
http://geografi.hjem.wanadoo.dk/ | - Do Not Disturb

Fra : Ulrik Mailand

Dato : 31-07-01 14:53

Hvis du har på skrift at den er købt som beset kan du tage det roligt.

Hvilket jeg faktisk mener du kan gøre alligevel, men har du det på skrift er
det købers problem.

Ulrik

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 31-07-01 14:57

"Ulrik Mailand" <umailand@tribalddb.dk> wrote in message
> Hvis du har på skrift at den er købt som beset kan du tage det roligt.
>
> Hvilket jeg faktisk mener du kan gøre alligevel, men har du det på
> [...]

Glem alt det om købt som beset.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning

Dato : 31-07-01 19:30

On Tue, 31 Jul 2001 15:57:17 +0200, "Peter Grauslund Christensen"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Ulrik Mailand" <umailand@tribalddb.dk> wrote in message

>skrift er

>Glem alt det om købt som beset.

Nej, ikke når det er handel mellem to private, som jeg formoder det
er.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 01-08-01 08:54

"Henning" <ingen@email.tx> wrote in message

[klip]

> Nej, ikke når det er handel mellem to private, som jeg formoder det
> er.

Jo!

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-01 13:41

Hej Peter

Henning har ret! - At købe som _beset_ tilsidesætter Købelovens
almindelige bestemmelser i handler mellem private, og det her har
_intet_ med 'skjulte' fejl/mangler at gøre.

Hvis du derimod tænker på køb/salg af fast ejendom mellem private, så er
det en helt anden snak. - Hér gælder reglerne for 'skjulte fejl og
mangler'.

- Computere o.l. kan jo just ikke betragtes som fast ejendom -)

Peter Grauslund Christensen wrote:

> er.
>
> Jo!

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-08-01 13:48

> [...]
> mangler'.
>
> - Computere o.l. kan jo just ikke betragtes som fast ejendom -)

Jo hvis det er en PC'er - dem slipper man dælme aldrig af med. )

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 01-08-01 14:04

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hej Peter
>
> Henning har ret! - At købe som _beset_ tilsidesætter Købelovens
> almindelige bestemmelser i handler mellem private, og det her har
> _intet_ med 'skjulte' fejl/mangler at gøre.

Med al respekt for din viden på området, så vil jeg fastholde, at det
ikke er sådan. Du tilsidesætter ikke Købelovens regler med en klausul
som "købt som beset".

Jeg skal for 117. gang citere fra min lærebog i køberet (Lærebog i dansk
og international køberet, 2. udgave, af Elmelund, Hedegaard Kristensen,
Bruun Nielsen og Nørgaard, DJØF 1996), side 120:

"Generelle forbehold - "solgt som den er", "uden ansvar for fejl og
mangler " m.v. - kan ikke tillægges betydning, hvis varen ikke svarer
til den anvendte betegnelse [note 137], eller sælgeren har handlet
svigagtigt. Tilsvarende har sådanne forbehold i reglen ingen betydning,
hvis sælgeren har handlet groft uagtsomt og efter omstændighederne
heller ikke, hvis sælger har tilsidesat sin loyale oplysningspligt. Som
udgangspunkt er sælgeren ligeledes afskåret fra at påberåbe sig
forbeholdet for så vidt angår skjulte fejl, som end ikke kunne være
konstateret af købern ved en undersøgelse af det solgte, jf. KBL § 47.
Konkrete forbehold kan tillægges mere vidtgående virkning. Årsagen
hertil er, at sådanne forbehold mere præcist henleder køberens
opmærksomhed på, hvad der kan være galt, således at køberen enten kan
ungersøge forholdet eller indkalkulere risikoen i den pris, han lover at
betale. Konkrete forbehold må som hovedregel antages at afskære køberens
mangelsindsigelser, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller
groft uagtsomt.

[note 137]: Som udgangspunkt afskærer forbeholdet heller køberen fra at
påberåbe sig fundamentale mangler ved det solgte, jf. Gomard,
obligationsret I, s. 191."

Et generelt forbehold afskærer mindre fejl og mangler, som en køber i
almindelighed burde have opdaget - men ikke mere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-07-01 15:21

Hej Jesper

Du har nævnt det en gang før....

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> Han skal bruge et eller andet arabisk program, som kan lave arabiske
> bogstaver eller what ever som åbentbart kun kan køre OS 7.x.x (et

Det forstår jeg ikke... For at kunne skrive arabisk, _skal_ der være
installeret mindst Mac OS 8.1 + en Apple Language Kit - ALK (Arabic
Language Kit) ver. 1.1. Og hvis det er tekstbehandlingsprogrammer, så kan
alle de arabisksprogede programmer, jeg kender til køre med 9.1 også,
selvom det er 68k versioner. - Jeg har trods alt prøvet nogle stykker af
dem...-). Så hvis du endda har installeret en 9.1 på den, så er der også
ALK med i den.

> [...]
> RAM klodser, som sidder i Mac'en er forkerte, hvilket jeg jo ikke
> forstår, da den har kørt upåklageligt i en måned hos mig. Jeg har ikke

Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg, han har haft den åbnet og at enten
ham selv eller andre har pillet ved den.

De RAM blokke, du fik tilbage fra OfficeLine, var det SDRAM eller DRAM? -
PM 9600 nævnes udtrykkelig som en model, der kan køre med begge typer, men
DRAM anbefales.

> I.....I
> Nu kan den ikke bruger Ethernet porten og i øvrigt er den 5-6 minutter
> om at starte op !!

Jeg tror, han har pillet godt og grundigt ved den...

> [...]
> virker. Jeg har et vidne, som kan bevidne at den var OK inden den blev
> transporteret til Odense og at Officeline har meddelt mig at den kører

Det er dit held.

> [...]
> af de bedst produceret Mac'er retur efter han har pillet og fumlet med
> den. Desuden siger han nu at diskettedrevet heller ikke virker !?

Ja, 9600 _er_ en god maskine, og du er ikke forpligtet til i juridisk
forstand - hverken til at tage den retur eller reducere i pris.

> [...]
> foruden de 10 gange han ringede til mig inden handlen. Jeg har foreslået
> ham hjælp via MacFyn samt tilsendt 2 32 MB RAM klodser på foranledning

Det ser for ud til, at du har haft et fint samarbejde med OfficeLine, så
jeg tror også, du skal regne med, at når de har sagt, at den var i orden,
da I havde byttet RAM'en ud, så _var_ den i orden.

> [...]
> samvittighed fejler ikke noget.
>
> Han siger så at han vil melde mig til politiet. Jeg har ikke hørt noget

Jeg tror, du kan tage det roligt. Når noget er købt som _beset_, så
bortfalder Købelovens bestemmelser om mangler ved handler.

> Hvor lang tid efter en privat handel kan man egentlig klage eller for
> den sags skyld kræve en handel ophævet ?

Som sagt, - beset er beset.... Og desuden har du jo ladet ham, der
afleverede den prøve maskinen inden, og han fandt den i orden.

> Jeg er så træt af denne sag og jeg ved at Officeline er trætte af ham
> også.
>
> Hvad nu ?!

Det forstår jeg ganske udmærket. Det ville jeg også være. Men som sagt, så
tror jeg ikke, han har nogen som helst juridiske krav, når den er købt som
'beset', - og da slet ikke, når en anden også har fundet den OK.

Du kunne jo selvfølgelig lade handlen gå helt tilbage, men så skal han
sørge for, at den står i den stand, hvori den blev købt. Dvs., at er der
mangler, så skal han lade dem afhjælpe, og det tvivler jeg egentlig på, vil
være i hans interesse. Du har jo trods alt vidner på, at den dels var i
orden, da den blev afleveret og dels har OfficeLine bevidnet, at den var
OK, da den havde været hos dem.

Det er altid kedeligt, når noget sådant kommer op. Jeg har heldigvis været
forskånet for den slags indtil nu. Og da jeg jo har regnskabspligt, så
sørger jeg altid for, at der står på fakturaen, hvilke garantibestemmelser
- eller mangel på samme, der er på varen.

Men jeg tror ikke, du behøver at være bange for, at han vil køre en sag på
det. Jeg tror han spiller på en evt. 'skræk' for politiet. Det er jo
desværre ikke usædvanlig for mange udlændinge, der kommer til landet, at de
har dårlige oplevelser med diverse myndigheder, så de prøver tit at
overføre disse oplevelser til vores forhold. Og i nogle af de lande,
hvorfra de kommer, er en sådan trussel om politianmeldelse virkelig en reel
faktor, man skal regne med.

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 31-07-01 15:25

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message

[klip]

> Jeg tror, du kan tage det roligt. Når noget er købt som _beset_, så
> bortfalder Købelovens bestemmelser om mangler ved handler.

Det er altså ikke korrekt.

Man kan ikke bruge disse generelle ansvarsfraskrivelser på skjulte fejl.
Punktum.

> Som sagt, - beset er beset...

Nej.

> Og desuden har du jo ladet ham, der
> afleverede den prøve maskinen inden, og han fandt den i orden.

Var det køber, der afprøvede maskinen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-07-01 15:54

> [...]

> [klip]

> Det er altså ikke korrekt.
>
> Man kan ikke bruge disse generelle ansvarsfraskrivelser på skjulte fejl.

Der var ingen skjulte fejl på maskinen, så ville jeg have opdaget det i
løbet af den måned jeg brugte den hver dag.

> Nej.

> Var det køber, der afprøvede maskinen?

Nej det var det ikke - det havde han ikke mulighed for, så derfor sendte
jeg den til Odense uden at have fået penge for den og stolede så på at
han ville overføre pengene som aftalt. Det gjorde han imidlertid ikke -
det var først, da jeg rykkede ham for betalingen at jeg fik mine penge.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 01-08-01 08:55

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

[klip]

> Der var ingen skjulte fejl på maskinen, så ville jeg have opdaget det
> løbet af den måned jeg brugte den hver dag.

Det er vi enige om. Jeg prøvede at stoppe Erik Richard Sørensen

> Nej det var det ikke -

Og derfor holder Erik Richard Sørensens andet argument heller ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : RadioMan

Dato : 01-08-01 19:41

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

Ang. diverse fejl med uduelige købere som kommer fra mystikske
jallah-lande...
- Jeg kender et par store rockere, dem har vi engang imellem brugt...

RadioMan

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-01 20:01

RadioMan <dsl8938@vip.cybercity.dk> wrote:

> Ang. diverse fejl med uduelige købere som kommer fra mystikske
> jallah-lande...
> - Jeg kender et par store rockere, dem har vi engang imellem brugt...

det var formegentlig det mest usympatiske jeg hidtil er stødt på her i
gruppen. Ad!

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-01 22:52

Morten Reippuert Knudsen skrev:

>det var formegentlig det mest usympatiske jeg hidtil er stødt på her i
>gruppen. Ad!

Ja, jeg hader også løgn.

--
Bertel
Min usenetstatistik er blevet opdateret. Se min

Fra : Anders

Dato : 01-08-01 20:00

RadioMan skrev:

> Ang. diverse fejl med uduelige købere som kommer fra mystikske
> jallah-lande...
> - Jeg kender et par store rockere, dem har vi engang imellem brugt...

Altid godt med lidt råd om hvordan man håndtere sådan situationer. Her er et
par af mine egne:

Hvis en forretning ikke vil give mig den rabat, som jeg synes jeg fortjener
(normalt omkring 20-25 %), så ringer jeg altid til Ekstra Bladet og
beskylder indehaveren i at lave svindel med mit Dankort. De er altid flinke
på EB...

Og når jeg har lidt problemer med racister, så ringer jeg altid efter nogle
autonome og en kasse molover. Det virker hver gang...

--
Hvis du vil maile mig, skal du først fjerne mine boxershorts

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-08-01 22:01

On Wed, 1 Aug 2001 20:40:53 +0200, "RadioMan"
<dsl8938@vip.cybercity.dk> wrote:

> - Jeg kender et par store rockere, dem har vi engang imellem brugt...

Det gør de også.

Skal vi af samme grund ikke forsøge at holde det til juraen, i stedet
for at pille hovedet af?

(fut: dk.videnskab.jura)

--
- Peter Brodersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-07-01 18:04

> De RAM blokke, du fik tilbage fra OfficeLine, var det SDRAM eller DRAM? -
> PM 9600 nævnes udtrykkelig som en model, der kan køre med begge typer, men
> DRAM anbefales

Vrøvl, 9600 vil _aldrig_ kunne komme til at køre med SDRAM!

Hvis du kan finde dokumentation for det fra Apples side skal jeg i
fremtiden undlade at bruge ordene "løgn" og "vrøvl" når jeg svarer på
dine usandfærdigheder her i gruppen.

--
og så er der den sædvanlige klage over associal adfærd mht. til
linilængde og brug af quoted-printable på usenet. Her er lidt

<http://www.usenet.dk/netikette/forklaring.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/udbydere.html>
<http://www.usenet.dk/ord/lokal.html>

og sidst men ikke mindst denne:

<http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html>

Jeg vil endda tillade mig at misbruge alles båndbrede for at citere det
sidste afsnit:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-01 02:40

Hej Morten

Du er aldrig kommet til at skrive fejl vel?

Men for at tilfredsstille din utrolige sårbarhed og selvretfærdighed, så skulle
der have stået EDO-DIMM.

Tilfredsstiller det så din forfængelighed?

- Og for øvrigt så venter jeg stadig på, at du skal indrømme, at du også har
skrevet noget 'løgn', som du kalder det, jeg skriver. Du har fx. påstået, at
man ikke kan brænde en hybrid CD med fx. Mac versionen af Acrobat Reader på og
så stadig kunne åbne Acrobat Reader direkte fra CD og bruge den. Det er godt
nok efterhånden en 3-4 måneder siden, men du har aldrig gidet gøre dig den
ulejlighed at svare, vel?

- Og så vil jeg for fremtiden bede dig om at bruge et mere normalt sprog eller
rent ud sagt holde din kæft!!! - Jeg er faktisk godt og grundigt træt af at
høre på dine udgydelser, om hvad jeg véd og ikke véd.

mvh. Erik richard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-08-01 19:09

> [...]
> nok efterhånden en 3-4 måneder siden, men du har aldrig gidet gøre dig den

SCSI kablers længde.

Hjemmeside testning (brug aldrig IE).

InputSprocketLib til Imation Spuerdrive.

Caps Lock udvidelse nødvendig ved brug af Duo Dock.

<http://groups.google.com/groups?q=erik+richard+s%F8rensen+l%F8gn&hl=en&
group=dk.edb.mac&safe=off&rnum=4&selm=39256D4E.B7B0A778%40mail1.stofanet
..dk> (denne skal næsten ses i fuld længde)

Reparation af bundkort.

<http://groups.google.com/groups?q=erik+richard+s%F8rensen+l%F8gn&start=
10&hl=en&group=dk.edb.mac&safe=off&rnum=13&selm=1eivk64.1jr7pw6h5znt4N%2
5reippuert%40email.dk> (De berømte 30 dage).

Underlig uidentificrede OfficeLine ansatte.

<http://groups.google.com/groups?q=erik+richard+s%F8rensen+l%F8gn&hl=en&
group=dk.edb.mac&safe=off&filter=0> ("Hvis De vil vide mere").

Og erhh uh ah HUSK! Alt mellem <> skal med i side henvisningerne.

(.jura fjernet, de er nok ikke interesserede (indrømmet, det gælder
sikkert også andre her))

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-01 21:28

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> <http://groups.google.com/groups?q=erik+richard+s%F8rensen+l%F8gn&hl=en&
> group=dk.edb.mac&safe=off&filter=0> ("Hvis De vil vide mere").

det er jo en ren "greatest hits" samling selv de for lange liner er
bevaret til evig irritation.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

jeg har fået et sted at bo, men leder stadig efter en lejlighed

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 03-08-01 19:15

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> det er jo en ren "greatest hits" samling selv de for lange liner er
> bevaret til evig irritation.

Alle begår jo fejl, bare få så mange.

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-01 23:21

In article <1exh8ag.85ijpwi5lc2uN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Og erhh uh ah HUSK! Alt mellem <> skal med i side henvisningerne.

Interessant søgekriterie....

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-01 00:18

> [...]
> nok efterhånden en 3-4 måneder siden, men du har aldrig gidet gøre dig den

Endnu en løgn-historie er åbenbart på trapperne - fredag d. 18. Maj i
år, skrev jeg følgende:

"Nu er dk.edb.mac ikke en konkurence, hvor det gælder om at få ret, selv
om man til tider i tråde med din deltagelse kan komme i tvivl - Hvorfor
skulle jeg kommentere det? Hvis du har konstateret det, og jeg eller
andre ikke modsiger det dig, er det vel indlysende...."

<http://groups.google.com/groups?start=40&num=20&hl=en&lr=lang_da&newwin
dow=1&safe=off&th=42d3a945557cc454,48&rnum=41&selm=1etkxt7.1c9nc6i1q0e4c
gN%25reippuert%40mac.com>

efter at have kigget på Jan's "Gratest-Hits" samling begynder min tvivl
om hvorvidt ERS er enten rablende gal eller passiv-agressiv så småt at
forsvinde...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....og så er der den sædvanlige beklagelse over associal adfærd mht. til
linielængde, brug af quoted-printable på usenet, svar over citeret tekst
samt alen lange signature*. Her er lidt littereratur som du kan hygge
[...]

Jeg vil endda tillade mig at misbruge andres båndbrede for at citere det

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 31-07-01 19:22

> [...]
> selvom det er 68k versioner. - Jeg har trods alt prøvet nogle stykker af
> dem...-). Så hvis du endda har installeret en 9.1 på den, så er der også

[crosspost til dk.videnskab.jura fjernet]

Min. 8.1? Hvad kan flg. bruges til:

<http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Update
s/Arabic/Macintosh/System/System_7.0.1/>

Funktionaliteten af ovenstående har jeg ingen mening om.

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-01 03:36

Hej Thomas

Det link henviser blot til Apple System 7.0.1 på arabisk. - Med andre ord er
selve styresystemet på arabisk, - ligesom du har en DK-System 7.0.1. Systemet
er ren 68k og kan _ikke_ hverken installeres eller køre på en PowerMac.

Der findes en ældre version af 'WorldScript Arabic' i en beta version, men den
blev aldrig rigtig lavet færdig, før Apple udviklede hele deres Language Kit
system. De første LK var både til PPC og 68k, men med OS 8.5 blev de lavet kun
til PPC. Den gamle betaversion af WA kunne køre på et hvilket som helst andet
systemsprog end arabisk i version 7.1PPC, 7.11PPC, 7.1.3PPC og 7.1Pro/PPC, +
selvfølgelig 68k versionerne af samme systemer.

Hvis man endelig vil køre rent på arabisk, så er det bedre at hente AB-7.5.5,
- den er jo også gratis og kan køre på alle PM 7-9xxx, samt på alle 68k Mac
fra og med LC II. Man _kan_ dog reducere så meget i systemet, at man kan få en
7.5.5 til at køre selv på en SE-30, hvis der er min. 12mb RAM til rådighed.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 01-08-01 19:25

[et uddrag]

> [...]
> er ren 68k og kan _ikke_ hverken installeres eller køre på en PowerMac.

Tak ska' du ha'! Jeg vidste ikke det var så kompliceret. Jeg er nu
heller ikke velbevandret ud i slige eksotiske styresystemer - det
koncentrerer sig om DK og IE

Thomas Tvegaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-01 16:45

Jesper Haaber Gylling skrev:

>Den anden afhenter begge computere hos mig og da jeg gerne vil sikre mig
>at han kan bevidne at 9600/200 virker lader jeg ham bruge 9600/200 i en
>halv time, så han kan se at alt er som det skal være.

Køber kan i op til et år gøre opmærksom på fejl der var til stede
ved købet. Det er op til ham at bevise at de ikke er kommet til
senere.

Med den beskrevne kontrol og åbenbart Officelines støtte er det
umuligt for ham at løfte den byrde.

Selv om det er træls, kan du roligt afvente et evt. sagsanlæg for
det vil køber ikke få noget ud af.

>Jeg er så træt af denne sag og jeg ved at Officeline er trætte af ham
>også.

Jeg synes at du har strakt dig meget vidt.

>Hvad nu ?!

Tag den med ro og afvent begivenhedernes gang.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 31-07-01 19:31

On Tue, 31 Jul 2001 15:14:22 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Den 3. juni 2001 sælger jeg en Power Mac 9600/200 med 80 MB RAM, 4 GB
>HD, originalt Apple Extended II keybord, en Apple mus samt en Apple
>Multiple Scan 17 Display.
Er du privat eller virksomhed?

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-07-01 19:36

Henning <ingen@email.tx> wrote:

> Er du privat eller virksomhed?

Den er solgt helt privat.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Niels Nielsen

Dato : 31-07-01 21:52

Den type af mennesker kan være seriøst irriterende, hvis jeg var dig ville
jeg anskaffe eller benytte vis nummer funktion på telefonen og ignorer ham
indtil der forligger noget fra købers advokat, politi forbrugerklagenæven
eller lign. Jeg tror det er nærmest umuligt at gøre få nogen offentlig eller
anden instans til at bakke ham op i en sådan sag, hvis vanviddet kommer
dertil så ville jeg personligt lade handlen gå retur. Endelig når du sælger
brugt, så få det på skrift uden garanti og uden service.

Held og lykke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-01 11:47

Niels Nielsen skrev:

> [...]
>indtil der forligger noget fra købers advokat, politi forbrugerklagenæven

Enig.

>anden instans til at bakke ham op i en sådan sag, hvis vanviddet kommer
>dertil så ville jeg personligt lade handlen gå retur.

Er du tosset? Computeren er jo ødelagt nu. Sælger skal holde fast
i at den var i orden da den blev solgt, og at alle problemerne er
købers egne.

>Endelig når du sælger brugt, så få det på skrift uden garanti og uden service.

Det gør ikke meget forskel. Der er 12 månederes reklamationsret
sikret i købeloven, og den kan ikke fraskrives. Service er der
naturligvis ingen af hvis det ikke er aftalt.

.... og en sådan passus havde ikke afholdt den aktuelle brokkerøv
fra at reagere.

--
Bertel

Fra : Jesper Rye Jensen

Dato : 01-08-01 15:24

Hej Bertel
For god ordens skyld skal det lige bemærkes, at det her omhandlede køb er et
civilt køb og ikke forbrugerkøb (se evt. definitionen af forbrugerkøb i
købelovens § 4a, stk. 1). Reklamationsfristen på 12 måneder i civilt køb er
sikret i købelovens § 54, der i modsætning til reglen for forbrugerkøb
(købelovens § 83) kan afviges ved indbyrdes aftale. Dette er imidlertid ikke
relevant her, da der ikke er truffet aftale om at § 54 fraviges

Med venlig hilsen
Jesper Rye Jensen

Bertel Lund Hansen <boss@lundhansen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5rlfmtg9o823ejjrasppbl8prrp1ulbcfr@sunsite.dk...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-07-01 22:32

Jeg kan kun opfordre til at selv se og prøve varerne og se at de
virker. Også som sælger, stil krav til køber at vedkommende ser
på varerne og prøver dem, så kan man roligt sige "du var der selv"

Jeg har købt flere forskellige ting brugt, og har ikke haft problemer
der er sælgers skyld. Faktisk har jeg stort set ikke haft problemer.
Den allerførste gang købte jeg en hd, og køber sagde "overfør
penge når du har set den virke" (så meget stoler jeg ikke på folk)
((jeg betalte selvf.))

Det er kun de 2 seneste ting jeg har købt og fået lidt problemer.
Begge er min egen skyld, jeg havde ikke helt undersøgt markedet
godt nok :/

Den seneste hentede jeg faktisk i dag, 2 studio display tft
skærme, med DVI connecter. Jeg hentede dem i århus, bor selv i
kbh, blev hentet og bragt til stationen, og der var langt, det
tog ca. 20 min at køre. Sælger var PETER KIIL FLINK MAND!

(jeg har endnu ikke fundet et gfx kort med dvi udgang på i
danmark, og specielt ikke pci til pc :/ (mon der findes pci til mac?)
(i usa vil de ikke sende internationalt)

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-07-01 22:52

Jon Bendtsen <bendtsen@brok.diku.dk> wrote:

> (jeg har endnu ikke fundet et gfx kort med dvi udgang på i
> danmark, og specielt ikke pci til pc :/ (mon der findes pci til mac?

ATI Rade-on Mac edition til PCI, eller Formac Proformance 3 + DVI ad-on,
også til PCI, men de kan sansynligvis ikke bruges i din PC.

Det lyder besynderligt, at du slet ikke kan finde et gxf kort til PC'en
med DVI, det er ellers standart, når der skal tilsluttes TFT skærme.
Måske skal du "nøjes" med et brugt eller AGP.

For et par år siden var der der en del PCI/AGP kort, hvortil du kunne
købe et Digital-out modul - idéen var at de færreste almindelige
forbrugere ville betale for den digitale tilslutning, samt at der
fandtes to standarter (DVI og SGI's egen)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-07-01 23:37

> ATI Rade-on Mac edition til PCI, eller Formac Proformance 3 + DVI ad-on,
> også til PCI, men de kan sansynligvis ikke bruges i din PC.

Hvis nogen har et jeg lige kan låne et øjeblik er jeg villig til
at prøve såfremt jeg ikke kan finde et.

> Det lyder besynderligt, at du slet ikke kan finde et gxf kort til PC'en
> med DVI, det er ellers standart, når der skal tilsluttes TFT skærme.
> Måske skal du "nøjes" med et brugt eller AGP.

ikke i danmark. zitech har måske et, men de skriver det er agp, selvom
det er under pci afdelingen. Og i usa vil de ikke sende internationalt.

I know, den løsning overvejer jeg også.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : N/A

Dato : 31-07-01 23:46

Fra : Pete

Dato : 31-07-01 23:46

> ikke i danmark. zitech har måske et, men de skriver det er agp, selvom
> det er under pci afdelingen. Og i usa vil de ikke sende internationalt.

Du har altså fundet et men de vil ikke sende det til dig? Jeg kender en del
folk i US, så måske vi kan finde ud af at få nogen penge over til dem, og de
så sender til DK...... Mail hvis jeg skal checke det......
--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-08-01 09:18

In article <B78D01D7.645F%pete@hldns.com>, Pete wrote:

> Du har altså fundet et men de vil ikke sende det til dig? Jeg kender en del
> folk i US, så måske vi kan finde ud af at få nogen penge over til dem, og de
> så sender til DK...... Mail hvis jeg skal checke det......

jeg kender selv nogle der ovre, ellers tak.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Jesper

Dato : 31-07-01 22:43

> [...]
> den sags skyld kræve en handel ophævet ?
>
> Jeg er så træt af denne sag og jeg ved at Officeline er trætte af ham

Lad handlen gå tilbage og glem alt om det, det er mere besvær end det er
værd. Næste gang du sælger udstyr så sælg enten til en du ved du kan
stole på eller sørg for at køber tester udstyret ved salg og køber det
som heset og få så købers underskrift på dette. Lad en advokat ell. lign
lave en standardkontrakt til salg.
--
Jesper.

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-01 23:04

In article <1exfnlu.1xa4xcsts8xbgN%triton@titancity.com>,
triton@titancity.com (Jesper) wrote:

> Lad handlen gå tilbage og glem alt om det,

Og tage en mishandlet computer tilbage?

Det lyder lidt fjollet i mine ører.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Ove Kristensen

Dato : 01-08-01 03:12

"Jesper" <triton@titancity.com> skrev i en meddelelse
> som heset og få så købers underskrift på dette. Lad en advokat ell. lign
> lave en standardkontrakt til salg.

Så kan du da lige så godt forære den væk med de høje salærer de har.

Mvh
OveK.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-01 11:47

Jesper skrev:

>Lad handlen gå tilbage ...

Nej da! Computeren er jo ødelagt.

--
Bertel

Fra : Henrik Enslev

Dato : 02-08-01 23:24

Hej
Mit forslag er at du samler alle eller de væsentligst kommentarer til din
ulykkelige situation, printer dem ud og sender dem til køberen. Måske det
kan åbne hans øjne på klem overfor hvordan sagen også kan ses.
Held og lykke

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 03-08-01 14:14

reippuert@mac.com,Ny-Internet writes:

>det var formegentlig det mest usympatiske jeg hidtil er stødt på her i
> [...]

Han hører nok slet ikke til her. Men forhåbentlig var det bare et
anstrengt og mislykket forsøg på at være morsom.

Hilsen Hanne

Fra : Spritt Schapiro

Dato : 07-08-01 11:34

Holy shit for en spade...
Sådan er det tit når man er for flink og hjælpsom, hvis man først éb
agng har rørt en maskine takken en livsgaranti på at hvis nogetsomhelst
ubeslægtet driller skal man også fikse det... (havd har et printproblem
f.eks. med dig at gøre EFTER fuyren har skiftet system?!?)
Jeg ville no fucking way tage en computer tilbage som amnden evt. har
ødelagt.
Måske var han inde og banke lidt på skærmkortet...

Stakkels dig,

S. :-/

--
Kultur: http://www.manifestfetishclub.dk * http://www.trekkies.dk

Fra : Spritt Schapiro

Dato : 08-08-01 16:48

Ups, spade i hurtigtastningen... Gæt en rækkefølge.... *LOL*

S.

--
Kultur: http://www.manifestfetishclub.dk * http://www.trekkies.dk