Grundelementerne i et godt køkken
Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 31-07-01 13:30

Hej

Nu er jeg efterhånden ved at være lidt træt af udvalget i mit køkken.
Men hvad bør man egentlig have?

Jeg er derfor på jagt efter en oversigt over hvad jeg bør have af
diverse værktøj og basisindgridienser i mit køkken.

mvh ivan

Fra : esther

Dato : 01-08-01 09:08

In article <3B66A4C8.87B33A56@aub.dk>, Ivan Vejsgård Nielsen
<ivan@aub.dk> wrote:

> Hej
>
> Nu er jeg efterhånden ved at være lidt træt af udvalget i mit køkken.
> Men hvad bør man egentlig have?

hej. det nemmeste er at du går ind på forbrugerstyrelsens hjemmeside
www.fs.dk

hvis du søger på "køkkenindretning" kommer der links op til pjecer, som
kan læses direkte på nettet og som gir gode svar på dit spørgsmål.
(kig efter pjecerne "ren besked om køkkenindretning", den seneste er
vistnok fra 99.)

hilsen esther

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 01-08-01 17:09

Tak for linket
jeg har nu tjekket pjecerne, men de giver ligesom kun ideer til
etableringen af et nyt køkken.

Det jeg mangler er hvad jeg bør have i køkkenet af: Gryder, potter, fade,
krydderier, dåsevarer osv.

mvh ivan

Fra : Peter Westh

Dato : 02-08-01 08:52

"Ivan Vejsgård Nielsen" <ivan@aub.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg er derfor på jagt efter en oversigt over hvad jeg bør have af
> diverse værktøj og basisindgridienser i mit køkken.

Hvad man har i sti køkken må selvfølgelig i vidt omfang afhænge af ens smag,
ens spise- og familimønster, og i høj grad også af ens pengepung.

http://www.1st-gourmet.dk/ har de ndesntående forslag. Jeg har tilføjet
egne kommentarer i [firkantede paranteser]

Et velassorteret fadebur er godt grundlag for både en hurtig og en god
middag. Køleskabets tillæg består af grøntsager der kan holde sig i et par
dage, så man ikke behøver, at handle hver dag.

Basislager:
Olivenolie
Vindruekerneolie

[altså, olivenolie og en neutralt smagende olie efter smag]

Sherryeddike
Vineddike
Balsamico eddike
Lagereddike

[Altså: Syre. Man kan godt klare sig med een type, f.eks. en billig
hvidvinseddike]

Tørret pasta
Nudler
Linser
Couscous (små gryn af durum-hvede, fås også i "instant" udgave der kan
tilberedes på 5 min)
Bulghur (små gryn af hvedemel, minder meget om cous cous, men er mere
krydret i sin smag)
Ris
Risotto-ris
[Her ville jeg tilføje andre tørede bælgfrugter efter smag, se også
nedenfor. Og så savner jeg:

Hvedemel
Durummel
Groft mel (rug/graham)
Sesamfrøm birkes elelr andet bagetilbehør
Rasp
Kaffe & The!
Rosiner
Svedsker
Nødder/mandler
]

Dijon sennep
Tomat-ketchup
Flåede tomater
Tomat pure
HP sauce
Worcestershire sauce
Rød og grøn tabaco
Soya sauce
Sød chilisauce
[Altså, jeg vil gå med til at sennep, soyasauce, tomatpure (på tube, det er
mest praktisk og økonomisk) og flåede tomater er uundværlige, men resten er
da noget fis]

Salte ansjoser
Tun på dåse
Oliven [med sten]
Kapers
Pesto
Soltørrede tomater
[Jeg synes ansjoser og kapers er for dyre, og at købepesto er for ringe. Til
gengæld har jeg altid saltagurker i skabet]. Nogle dåser med kikærter eller
kidneybønner er også meget nyttigt at have i baghånden. Og sardiner, hvis
man kan lide dem. Jeg køber tun ind, når Netto har disse fremragende dåser
tun i olivenolie på tilbud til en 5'er. Der er sikkert blevet dræbt horder
af delfiner ved fangsten, men hvad]

Grøntsags, fiske, hønse og kalve bouillon [Jeg anser dette for overflødigt]
Majsstivelse eller [gys] sauce jævner
Fillo og butterdej på frost
Brændte figner på dåse
[de to sidste er absolut luksusvarer]

Køleskabets tillæg:
Agurk [forår, sommer]
Tomat [forår, sommer, efterår]
Peberfrugt [luksus]
Hvidløg [ja!]
Løg [selvfølgelig]
Ingefær [hvis man kan lide det; kan fint opholde sig i fryseren, og kan så
rives i frossen stand efter behov. Ellers ligger den og får mug på]
Chili [evt tørret eller syltet]
Porrer [ikke om sommeren, der er forårsløg og topløg mere bekvemt]
Kartofler
Rodfrugter (gulerødder)
Renset salat i plasticpose (iceberg)
Ærter [i fryseren, sammen med spinat og grønkål]
Blegselleri i plasticpose [konoldselleri om vinteren]
Lime [overflødig]
Citron

[Føj hertil:

Gær,
Mælk
Surmælksprodukt (youghurt, fromage frais el. andet)
Smør
Grana/parmesanost
En sjat vin
Peberrod, hvis man kan lide det
Et stykke bacon, hvis man kan lide det
1-2 slags frugt
Det grønne drys - et bundt persille, dild eller andet efter smag]

Godt Basislager af krydderier:
Groft salt
Hele peberkorn [og en kværn eller morter]
Tørret og frisk chili
Karry
Laurbær
Sød og stærk paprika
Spidskommen
Muskatnød
Tørret koriander
Timian
Oregano
[her er jeg helt enig, men jeg savner kanel og kardemomme. Garam Masala er
også en god ting, og jeg er ret glad for tørret mynte]

Det asiatiske tillæg: [hvis man er til det, og kun da]
Jordnøddeolie
Karrypasta
Kokosmælk
Bambusskud [jeg har flere gange købt bambusskud og smidt dem ud, fordi de
ikke smager af andet end dåse. Jeg bruger for det meste et alternativ,
blegselleri eller pastinak, f.eks.]
Fish sauce
Risvin
Teriyakisauce
Wasabi (grøn stærk peberrod der både fås som "pasta" og som pulver. Anvendes
til sushi, men kan også anvendes i så meget andet.)
[ i mit asiatiske tillæg ville jeg også have Østerssauce, black bean sauce
og sesamolie, og så droppe teriyakisauce og karrypasta]

Det var vist det. Har jeg glemt noget?

MVH

Peter

Fra : Clemmensen

Dato : 02-08-01 21:58

Du glemte honning...eller måske var
det med vilje

Helle

Peter Westh <htsewp@hum.ku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9kb0qt$3eh02$1@ID-62221.news.dfncis.de...

Fra : Neta & Peter

Dato : 03-08-01 07:27

"Clemmensen" <clemmensen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Du glemte honning...eller måske var
> det med vilje

Nej, jeg glemte honning, og rør- eller puddersukker, og flormelis - og jeg
glemte æg!

Og en hel masse andet, sikkert!