overskrift
Fra : simon twermose gotth~

Dato : 09-06-09 22:17

hej hva skal man bruge for at få sin overskrift til at så mit på
siden??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-06-09 22:24

simon twermose gotthard larsen <sgotthard@gmail.com> skrev :

>hej hva skal man bruge for at få sin overskrift til at så mit på
>siden??

Læs http://www.html.dk/tutorials/css/ og du finder det i lektion
5.
--
Kerim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-09 07:44

simon twermose gotthard larsen skrev:

> hej hva skal man bruge for at få sin overskrift til at så mit på
> siden??

Marker overskriften sådan her i HTML-filen:

   <h1>Overskrift</h1>

og angiv dette i CSS:

   h1 { text-align: center; }

--
Bertel

Fra : jeppe møller

Dato : 10-06-09 08:53

simon twermose gotthard larsen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.html:
> hej hva skal man bruge for at få sin overskrift til at så mit

> siden??

hvis di ikke er glad for <H> overskrifterne, så lav dem som alm.
tekst og brug <center> til at få det til at stå midt på siden

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-06-09 09:46

jeppe møller <obibenneballe@hotmail.com> skrev :

>hvis di ikke er glad for <H> overskrifterne, så lav dem som alm.
>tekst og brug <center> til at få det til at stå midt på siden

Nej, det var hvad man gjorde i forrige århundrede.

I dag bruger man css til den slags,
--
Kerim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-06-09 10:05

Kerim Ellentoft udtrykte præcist:

> Nej, det var hvad man gjorde i forrige århundrede.
>
> I dag bruger man css til den slags,

<center> er deprecated. I transitional, bør den være god nok.

Men <hx> er til overskrifter - hvorfor skulle man dog bruge noget andet
til overskrifter? Brug CSS til at få dem til at se ud som man vil. Så
bliver søgemaskinerne også glade...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-06-09 16:39

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

><center> er deprecated. I transitional, bør den være god nok.

Øhh ja, men selvom man skriver vil i transitional, vil du så
dermed mene, at man ikke skal bruge CSS til angivelse af
designet/formatering?

Men bruge forældet kode?
--
Kerim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-06-09 16:46

Kerim Ellentoft frembragte:

> Øhh ja, men selvom man skriver vil i transitional, vil du så
> dermed mene, at man ikke skal bruge CSS til angivelse af
> designet/formatering?
>
> Men bruge forældet kode?

Bestemt ikke.
Det var vist heller ikke hvad jeg skrev.

Påpegede blot, at selv om CSS har været med os længe, er <center>
stadig et lovligt tag i transitional - også selvom mange er holdt op
med at bruge det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-06-09 18:19

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

>Påpegede blot, at selv om CSS har været med os længe, er <center>
>stadig et lovligt tag i transitional - også selvom mange er holdt op
>med at bruge det.

Ja, og når nogen spørger om, hvordan lavet et eller andet, så bør
man kun svare med noget, som man bør bruge i dag.

Der er ingen grund til at lære nogen nogle unoder.
--
Kerim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-06-09 18:33

Kerim Ellentoft tastede følgende:

> Ja, og når nogen spørger om, hvordan lavet et eller andet, så bør
> man kun svare med noget, som man bør bruge i dag.
>
> Der er ingen grund til at lære nogen nogle unoder.

Du mener at transitional er unoder? eller ikke gældende DTD'er?

http://www.w3.org/TR/html401/conform.html#deprecated

Deprecated betyder at tag'et er erstattet af "mere moderne
konstruktioner", og forventes at udgå helt af kommende versioner.
Ikke at det ikke stadig er valid kode.
Nøjagtigt ligesom nogen stadig bruger frames, og andre tabeller til
design. Det kan lade sig gøre - men er ikke den fremtidssikrede metode.
Og heller ikke noget en webdesigner eller webmaster kunne finde på i
dag.
Men det er stadig valid kode.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-06-09 19:15

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

>Du mener at transitional er unoder? eller ikke gældende DTD'er?

Du ved jo godt, hvad jeg mener.
--
Kerim

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-06-09 20:53

jeppe møller skrev:

> hvis di ikke er glad for <H> overskrifterne, så lav
> dem som alm. tekst og brug <center> til at få det
> til at stå midt på siden

Hvorfor det? <h1> til <h6> er beregnet til overskrifter,
og kan formateres fuldstændig som man lyster.

Se i øvrigt:
http://runejensen.dk/tips/html/overskrifter.asp#whyheadlines

--
Allan Vebel