hvordan tjekker man en generator
Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-06-09 13:37

Min kollegas generator på bilen lader ikke.
Jeg har nu fået den med hjem, det er en Bosch med udvendigt laderelæ og
kondensator.
Kan man med et multimeter tjekke om laderelæet er kaput eller hvad fejlen nu
er?

Mvh Niels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-06-09 14:47

Niels Bengaard wrote:
> Min kollegas generator på bilen lader ikke.
> Jeg har nu fået den med hjem, det er en Bosch med udvendigt laderelæ
> og kondensator.

Hvordan udvendigt, monteret på inderskærmen?

> Kan man med et multimeter tjekke om laderelæet er kaput eller hvad
> fejlen nu er?

Hvilken fejl havde den da den sad i bilen (udover ikke at lade).
Lyste ladelampen når der blev sat tænding på bilen?
Hvis nej, så kan en sprunget pære i ladelampen gøre at bilen ikke lader.

Lyste den svagt og så kraftigere ved højere omdrejninger?
Det kan indikere en defekt diodebro.

Eller hvordan opførte den sig?
Symptomerne kan lette fejlfindingen

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-06-09 15:46

> Hvordan udvendigt, monteret på inderskærmen?

skruet på på bagsiden af generatoren

> Hvilken fejl havde den da den sad i bilen (udover ikke at lade).
> Lyste ladelampen når der blev sat tænding på bilen?
> Hvis nej, så kan en sprunget pære i ladelampen gøre at bilen ikke lader.

Ladelampe lyser både med og uden motoren igang.

> Lyste den svagt og så kraftigere ved højere omdrejninger?
> Det kan indikere en defekt diodebro.
>

> Eller hvordan opførte den sig?
> Symptomerne kan lette fejlfindingen

Ingen ændring af spænding på batteri med eller uden motor igang.
Efter afmontering af laderelæ ser det ud til kullene er slidt op, så dem
skifter vi.

Mvh Niels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-06-09 16:24

Niels Bengaard wrote:

> skruet på på bagsiden af generatoren

Et hurtigt gæt, sådan en:
http://www.geocities.com/ng900set/Alternator/volt_reg1.jpg

> Ladelampe lyser både med og uden motoren igang.

En indikation af at regulatoren får strøm.

> Ingen ændring af spænding på batteri med eller uden motor igang.
> Efter afmontering af laderelæ ser det ud til kullene er slidt op, så
> dem skifter vi.

Lyder som en god ide
Kig også efter hvordan slæberingene har det.
Hvis de er meget slidt, så er det nok begrænset hvor længe nye kul hjælper.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-06-09 16:30

> Lyder som en god ide
> Kig også efter hvordan slæberingene har det.
> Hvis de er meget slidt, så er det nok begrænset hvor længe nye kul
> hjælper.

Har skiftet laderelæ. Kan man teste generatoren med et voltmter på B+ og
stel på generatoren og dreje den med en boremaskine, for så lader den stadig
ikke.

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-09 15:48

On Wed, 10 Jun 2009 17:30:25 +0200, Niels Bengaard wrote:

> Har skiftet laderelæ. Kan man teste generatoren med et voltmter på B+ og
> stel på generatoren og dreje den med en boremaskine,

Nej, ikke uden akkumulator, og ladelampe.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-06-09 15:57

> Nej, ikke uden akkumulator, og ladelampe.
>
> --

Fik liv i den med et boremaskinebatteri, der skulle bare spænding på D+, så
lader den.

Mvh Niels