hvad skete der lige for mine øretelefoner
Fra : Steen

Dato : 04-06-09 13:10

Det kan ikke anbefales, at opbevare ørepropperne til iPhone i bilens
askebæger!

De øretelefoner der følger med iPhone har jeg som regel liggende i bilen
(i askebægeret, faktisk). Efter at have ligget ubenyttede en uges
tid, tog jeg min iShuffle med, for at få lidt musik på køreturen til
jobbet. Det lød frygteligt, først troede jeg det var forskellige
instrumentalnumre, men det var åbenbart lyden det var galt med. Ny
påfyldning af musik, med det lød stadig mærkværdigt. Så prøvede jeg med
andre ørebøffer - så lød det straks bedre. Jeg satte de (åbenbart
defekte iPhone ørebøffer til mit anlæg i stuen, og her lød de som de
skulle!
Er det bare mig der har haft en underlig drøm eller har andre en bedre
forklaring?
--
iPhoneSteen

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 04-06-09 13:27

Steen wrote:
> [...]
> skulle!
> Er det bare mig der har haft en underlig drøm eller har andre en bedre

Hvordan lyder de med din iPhone? - Generelt vil jeg sige, at de
ørepropper, der følger med til et givet produkt, ofte er præcis
tilpasset det produkt. Så det kan godt være, det er sådan noget. - altså
at dine iPhone propper ikke kan køre sammen med en iShuffle. - Det kan
både skyldes konstruktionen, polariteten i stik eller impedansen. - Især
impedansen (modstanden) kan få det til at lyde underligt... Hvis fx.
iPhone impedansen er 10kohm, og impedansen på iShufflen er 32ohm, så vil
dine iPhone propper enten være meget svage eller lyde meget forvrænget.
- Eller omvendt, hvis iPhonens impedans er meget lavt og ishufflens
meget høj, vil det heller ikke lyde godt

En anden ting er selve proppernes følsomhed i kombination med
impedansen. - En meget højfølsom øreprop med en følsomhed på fx.
0,2mv/32ohm sat op mod fx. 200mv/10.000ohm. Sætter du den meget følsomme
til en indgang med høj udgangseffekt, vil det lyde rimelig forvrænget -
grænsende til det nærmest smertefulde i ørerne. Omvendt sætter du den
anden til en højfølsom udgang, vil der komme noget nær ingenting ud og
det lidt, der kommer ud, vil også være forvrænget....

Mit råd er her, at du kun skal bruge det sæt, der passer til/er leveret
med til produktet.

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 04-06-09 18:15

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev

[...]

Du har ret, jeg tænkte godtnok på noget af det samme, men forkastede den
teori.
Mine iPhone-ørepropper lydt fint via min iPhone (og Denon stueanlæg), men
rædsomt på min iPod Shuffle (1. generation). Mine Sennheiser ørepropper (og
samme øretelefoner) lyder formidabelt på ALT!

Underligt, men sådan er det altså bare

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 04-06-09 22:13

Steen wrote:
> [...]
> men rædsomt på min iPod Shuffle (1. generation). Mine Sennheiser
> ørepropper (og samme øretelefoner) lyder formidabelt på ALT!

Jeg har præcis samme oplevelse, når jeg sætter mine Beyer DT-770Pro til
mit anlæg eller til det store højttalersæt (2x45w RMS), jeg bruger på
MacPro'en, så lyder de ganske flot - faktisk er der ikke mange, der
efter min mening lyder bedre... - Sætter jeg derimod DT-770'eren til
min lille Sony WM-D6C professionelle kassettebåndoptager, så er lyden
nærmest 'død'. Og tager jeg så mine Sony HDR-45Pro og sætter til min
Sansui eller Nakamichi forstærker, er lyden så skarp og utålelig, at det
direkte gør ondt i ørerne.

HDR-45Pro har en så lav følsomhed som 0.15mw/2,2ohm - altså en meget,
meget høj virkningsgrad, mens DT-770Pro har en følsomhed på 38mw/32ohm -
altså ca. 350x svagere, men med klart mere dynamik qua de 7,5cm store
membran og store magnet mod HDR-45Pros 2,3cm membran og meget lille magnet.

Problemet med de små bærbare enheder - mobiler, mp3 afspillere, PDA,
miniradioer, walkers, osv., er at det er uhyre svært at lave en fælles
std., der vel at mærke også _virker_ ordentligt - især, da mange mobile
enheder jo nu også har indb. radio, hvor så div. tilslutninger og
ledninger også skal virke som en antenne. - Så er polariteten vendt, -
så er den ikke vendt, så bruges skærm som antenne, så er det en ekstra
skærm, der er antenne, og nå ja, så er det pludselig selve
signallederen, der er antenne, og hvis polariteten vender forkert, er
det pludselig skærmen i ledningen, der er signalbane, - og så skal L
lige være forskudt 0,001% i forhold til R, fordi højre leder også bruges
som antenne - kort sagt en værre gang rod, der hverken følger IHF, DIN
eller IEC standarderne.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-06-09 16:16

Steen skrev:
> Det kan ikke anbefales, at opbevare ørepropperne til iPhone i bilens
> askebæger!

Jeg går ud fra at det er en ikke-ryger-bil, ellers er der jo en
nærliggende forklaring :)

Men kan man ikke bruge alle hovedbøffer til iPhonen? Jeg har ikke hørt
noget om specielle tiltag.

Fra : Steen

Dato : 04-06-09 18:20

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev

> Jeg går ud fra at det er en ikke-ryger-bil, ellers er der jo en
> nærliggende forklaring :)

Både og
Jeg ryger, men som regel ikke i bilen - og bruger aldrig mit automobils
indbyggede askebæger

> Men kan man ikke bruge alle hovedbøffer til iPhonen? Jeg har ikke hørt
> noget om specielle tiltag.

Jo, det kan man sagtens. Det er lige omvendt - mine ørepropper (fra min
iPhone) lyder mildest talt /dårligt/ når jeg sætter dem til min trofaste og
ældgamler iPod Shuffle.

Det lyder nærmest som om visse frekvenser filtreres fra...eller noget.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-06-09 18:52

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> [...]
> skulle!
> Er det bare mig der har haft en underlig drøm eller har andre en bedre

Let korrosion på og i stikket? Jeg ville motionere stikket i bøsningen
evt. bruge lidt kontaktspray. Håndholdt udstyr har mindre kontaktflade
en stationært og derfor mere sårbart overfor manglende kontakt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-06-09 17:51

> [...]

> skulle!
> Er det bare mig der har haft en underlig drøm eller har andre en bedre

Hovedtelefonerne til en iPhone, de har da indbygget mikrofon. Derfor er
deres stik længere og har flere kontakter end normale mini-jackstik. Kan
det være derfor, de ikke lyder så godt på en iPod?
--
Henrik Münster
Esbjerg