Vognmand taber bremseskive
Fra : Holten

Dato : 04-06-09 20:33

En bremseskive på et hjul splintres under nedbremsning af en lastbil.
Efterfølgende ligger dele af denne bremseskive på vejbanen og skader 3
personbiler.
Hvilket forsikringsselskab skal erstatte skaderne på disse biler.
Det er første gang vognmanden oplever dette efter +20 år som vognmand, og
såvel bremseskive som vogntog var i 100% i lovlig stand inden uheldet.

MVH

HH

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-06-09 21:56

> [...]
> personbiler.
> Hvilket forsikringsselskab skal erstatte skaderne på disse biler.

Det skal vognmandens forsikring - han er skadevolder. Jeg kørte galt for 4
år siden, og der skulle vognmanden have betalt for at have forårsaget
ulykken - desværre kunne man ikke finde ham, så det blev kaskoen på bilen i
stedet.

Mvh Maria

Fra : Carsten

Dato : 05-06-09 10:01

> [...]
> år siden, og der skulle vognmanden have betalt for at have forårsaget
> ulykken - desværre kunne man ikke finde ham, så det blev kaskoen på bilen

Det kommer vel an på hvor lang tid der er gået i løbet af det "efterløbende"
som spørger skriver om. Hvis en lastbil under nedbremsning på f.eks.
motorvej splintrer sin bremseskive og de 3 biler der ligger i halen på ham
så bliver skadet så er skaden vel "hændelig" ? (forudsat at lastbilen ellers
er holdt i orden).
Hvis spørgers "efterfølgende" betyder at vognmanden efter skaden bare har
ladet bremseskive-stykkerne ligge på vejen efter at han selv har konstateret
skaden (og måske kørt fra stedet), ja så er det naturligvis ikke "hændeligt"
mere.

Carsten

Fra : Holten

Dato : 05-06-09 11:43

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ladet bremseskive-stykkerne ligge på vejen efter at han selv har
> konstateret skaden (og måske kørt fra stedet), ja så er det naturligvis

Skaden på de 3 personbiler skete i sekunderne efter uheldet.
Vognmanden punkterede selv, og holdt straks ind til siden.

MVH

HH

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-06-09 17:01

> [...]
> på f.eks. motorvej splintrer sin bremseskive og de 3 biler der ligger i
> halen på ham så bliver skadet så er skaden vel "hændelig" ? (forudsat at

Det var det ikke i mit tilfælde. Det at det var "hændeligt" betød ikke at
han ikke var skadevolder.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 05-06-09 10:12

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev

> Hvilket forsikringsselskab skal erstatte skaderne på disse biler.

Lastbilens, om den taber et hjul, en bremsedel eller nogle afhuggede hoveder
betyder ikke så meget, ansvaret er hos den ansvarlige for lastbilen (som
regel ejeren), og da bilen sikkert er forsikret, ender regningen hos
forsikringsselskabet.

http://avisen.dk/tabte-to-tons-svinehoveder_92400.aspx

Færdselsloven:
§ 101. Den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte
skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion eller
brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet.

Stk. 2. Erstatningen for personskade eller tab af forsørger kan nedsættes
eller bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde forsætligt har medvirket til
skaden. Erstatningen kan endvidere nedsættes og i særlige tilfælde
bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde ved grov uagtsomhed har medvirket
til skaden.

Stk. 3. Erstatningen for tingsskade kan nedsættes eller bortfalde, hvis
skadelidte forsætligt eller uagtsomt har medvirket til skaden.

§ 102. Hvis et motordrevet køretøj volder skade på anden måde end nævnt i §
101, stk. 1, skal den, der er ansvarlig for køretøjet, betale erstatning
efter lovgivningens almindelige regler.

mvh
Alex Christensen

Fra : cpeter

Dato : 06-06-09 15:01

On Jun 5, 12:43 pm, "Holten" <vir...@ikke.dk> wrote:

> Skaden på de 3 personbiler skete i sekunderne efter uheldet.
> Vognmanden punkterede selv, og holdt straks ind til siden.
>
> MVH
>
> HH

Det interessante her er så hvordan skaderne på de 3 biler opstod -
kørte de ind i hinanden ? For det er før set, at den som er ansvarlig
i hht loven ikke er helt den samme som betaler -
forsikringsselskaberne har aftaler om hvordan de fordeler skader, og
det har intet med retfærdighed at gøre. Hvis de 3 biler ramlede ind i
hinanden pga den førstes katastrofeopbremsning, ville jeg ikke blive
overrasket over, hvis den bil som kørte op i rumpen på den forudgående
skulle betale for dennes bagende og egen forende.

Jeg var selv involveret i et harmonikasammenstød engang, og ham som
forårsagede hele miseren, betalte sandeligt ikke til de biler som blev
skadet længere ned i rækken.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-06-09 17:44

"cpeter" <cphpeter@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg var selv involveret i et harmonikasammenstød engang, og ham som
> forårsagede hele miseren, betalte sandeligt ikke til de biler som blev
> skadet længere ned i rækken.

Der er jo flere årsager til skaderne.
De bilister, der bliver involveret i et harmonikasammenstød, har jo ofte et
eget ansvar fordi de ikke har holdt tilstrækkelig afstand.

/Per