Oprette "tomt" firma?
Fra : Morten

Dato : 04-06-09 09:59

Hej

Håber det er den rigtige gruppe og hvis ikke, så beklager jeg meget, men der
er også juridiske aspekter i det, som i samme omgang formentlig fint vil
kunne besvares her i gruppen :)

Sagen er den, at jeg går med tanker om at oprette et firma. Ikke fordi jeg
lige pt. har planer om selv at drive virksomhed - ja, rent faktisk skal det
bare være så passivt som muligt.

Årsagen er den, at jeg i forbindelse med min hobby, særlig elektronik,
oftere og oftere kommer ud for at forhandlere af i øvrigt helt harmløse
elektroniske komponenter kræver et CVR-nummer for at man kan handle hos dem.
Javist findes der mange småbutikker der sælger til private, men de har ikke
udvalget og mange gange bestiller man f.eks. en kondensator, så er det lidt
at prøve lykken, da det ikke som hos de store steder er alle egenskaber ved
den, man kan bestille ud fra, men blot de mest basale som spænding og
værdi - og det er mange gange ikke nok hvis det man laver skal laves
ordenligt og ikke ligne og fungere som hjemmeklamp.

Derfor. Er der nogen ben i at oprette et sådan firma. Hvilken form er
nemmest og har mindst indflydelse på min privatøkonomi? Mener, at med
virksomheder skal man jo indberette det ene, det andet og det tredie.
Og vil der være noget ulovligt i at når jeg bestiller f.eks. elektroniske
komponenter, så at oplyse firmaets CVR-nummer, men i øvrigt betale med mit
private visa/dk-kort og bruger tingene privat? Altså, jeg skal bare have et
firma, der formelt ikke foretager sig andet end at eksistere. Jeg er
naturligvis klar over, at jeg dog ikke vil kunne påberåbe mig alm.
forbrugerrettigheder som f.eks. 14 dages returret ved netkøb.

Mvh
Morten

Fra : Jan Kronsell

Dato : 04-06-09 11:21

Morten wrote:
> [...]
> andet end at eksistere. Jeg er naturligvis klar over, at jeg dog ikke
> vil kunne påberåbe mig alm. forbrugerrettigheder som f.eks. 14 dages

Jeg tror ikke at du kan få et cvr-nummer uden videre, jf Erhvervs og
selskabsstyrelsen.

"Virksomheder får først et cvr.nr., hvis de har pligter overfor ToldSkat,
det kan være moms, A-skat, lønsumsafgift, eller hvis man danner et A/S eller
ApS."'

Du kan selvfølgelig danne et "tomt" Aps. men det kræver penge, og stiller
nogle betingelser omkring regnskabsaflæggelse. Men jeg ser ingen af de
øvrige muigheder for at få CVR i dit tilfælde. Jeg vil dog anbefale dig,
selv at kontakte E & S.

Jan

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-06-09 12:04

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle betingelser omkring regnskabsaflæggelse. Men jeg ser ingen af de
> øvrige muigheder for at få CVR i dit tilfælde. Jeg vil dog anbefale dig,

Det er ganske simpelt, og et ApS vil være at skyde langt over målet.
Morten starter blot et enkeltmandsfirma og moms-registrere det på
www.webreg.dk hvorefter han får et CVR-nummer (man kan frivilligt lade sig
moms-registrer når omsætningen er under 50.000 Kr. årligt). Han skal dog
være opmærksom på at der SKAL indsendes løbende moms-angivelse, også selv om
der ikke er nogen aktiviteter og beløbet derfor er 0 Kr. Indsendes
moms-angivelsen ikke rettidigt, vanker der bøder.

Morten skal desuden være opmærksom på at Skat på et tidspunkt undre sig over
at der ikke er nogen omsætning i virksomheden, og derfor beder om
dokumentation for at der er udsigt til at virksomheden får en omsætning. Kan
han ikke dokumentere det, driver han ikke virksomhed og midster sit
CVR-nummer. Har han tilmed ladet virksomheden betale sine indkøb og dermed
fået moms retur og trukket dem fra i skat, kommer der en efterregning fra
Skat.

Fra : Morten

Dato : 04-06-09 12:14

> [...]
> fået moms retur og trukket dem fra i skat, kommer der en efterregning fra

Tak for et par afklaringer.

Nej, min intention er på ingen måde at snyde skattevæsnet, da jeg betaler
med mit private kort og ikke havde tænkt mig at anføre det noget sted. Mig
bekendt, med mindre man har særlige aftaler, så når man køber så opkræves
der moms med det samme ved køb. Havde jeg intention om at snyde ville jeg
såmænd nok bare nøjes med at arbejde sort.
Skal man tale om at snyde nogen, må det være en mellemting mellem det firma
man handler hos og én selv for de forbrugerrettigheder, men jo har som
normal forbruger. Men da firmaet i den anden ende jo næppe vil kunne
pålægges at skulle yde de alm. forbrugerrettigheder, er den eneste taber vel
mig, der gerne afsiger mig de rettigheder mod at få lov at købe der (og dem
kan man jo ikke fraskrive sig under normale omstændigheder, da det jo så
ville blive en udbredt måde at omgå købeloven på).

Som jeg skrev til Bertel, se bare på Metro. Der vel ca. 25-50% af dem, der
handler der private, der har lånt et Metrokort. De betaler momsen med det
samme ved kassen. Altså, det eneste firmaerne her er blevet brugt til er at
levere et CVR-nummer. Der betales moms med det samme og SKAT er ikke på
nogen måde blevet snydt. Den eneste der vel er blevet snydt er Metro, men i
brund og grund er de vel glade for at sælge så meget de kan så længe
kunderne ikke er besværlige og medbringer små børn ;)
Klart kunderne så ikke har de 2 års reklamationsret, der typisk er på
forbruger-køb.

Mvh
Morten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-06-09 12:52

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak for et par afklaringer.

Overvej nu lige om det er besværet værd. Som nævnt skal der indsendes
moms-afregning og laves udvidet selvangivelse
Mon ikke du kunne finde en butik, der vil bestille de lidt mere specielle
varer hjem til dig. Jeg er selv i elektronikbrancehn og ville godt hjælpe en
privat med at købe et par komponenter næste gang jeg alligevel bestiller
noget fra f.eks. ELFA, Farnell eller RS.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 04-06-09 13:37

Morten wrote:
> Den eneste der vel
> er blevet snydt er Metro, men i brund og grund er de vel glade for at
> sælge så meget de kan så længe kunderne ikke er besværlige og
> medbringer små børn ;)

Metro har ihvertfald aftaler med firmaer, hvor medarbejderne helt
officielt tilbydes kort til privat brug.

> Klart kunderne så ikke har de 2 års reklamationsret, der typisk er på
> forbruger-køb.

Metro giver almindelig reklamationsret. De ville næppe heller slippe
af sted med andet, da de jo tidligere er blevet pålagt også at skilte
med priser incl. moms da de i praksis også henvender sig til private.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-06-09 12:06

Jan Kronsell wrote:

> Jeg tror ikke at du kan få et cvr-nummer uden videre, jf Erhvervs og
> selskabsstyrelsen.

det gør man nu bare, der er ingen ben i det. Der skal hverken
indsendes penge, forretningsplan, eller andet for at oprette et
personligt ejet selskab.

> "Virksomheder får først et cvr.nr., hvis de har pligter overfor ToldSkat,
> det kan være moms, A-skat, lønsumsafgift, eller hvis man danner et A/S eller
> ApS."'

Det nemmeste ville være at lave et personligt ejet selskab, så længe
han ikke sælger til andre, så har han ingen risiko.

Jep, der er noget besvær med det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-09 11:29

Morten skrev:

> private visa/dk-kort og bruger tingene privat? Altså, jeg skal bare have et
> firma, der formelt ikke foretager sig andet end at eksistere.

Det er jo ikke rigtigt. Du har også tænkt dig at firmaet skal
købe komponenter hjem.

--
Bertel

Fra : Morten

Dato : 04-06-09 11:54

> Det er jo ikke rigtigt. Du har også tænkt dig at firmaet skal
> købe komponenter hjem.

Reelt set nej. Problemet er at man som forbruger i dagens DK snart ikke kan
handle andre steder end i Tiger og Føtex. Årsagen er, at hvis dem, der
sælger komponenter skal sælge til private og især på postordre/nethandel, så
skal de yde f.eks. de 14 dages returret og omkostningerne for at nogle få
(der ikke aner de ødelægger det for de mange) der så returnerer 5 modstande
og 2 kondensatorer til samlet set varer for 50 kr. er så stor i forhold til
de indtægter de har fra private at de har valgt ikke at ville sælge til
private, da de så er bundet af lovgivningen vedr. forbrugerbeskyttelse (og
der er vist også noget om at firmaet oven i købet hænger på porto den ene
vej).

Det er også en del af mit spørgsmål om der er noget ulovligt at lade det
andet firma tro de sender og handler med et firma, men reelt har man brugt
sit private kort. Noget lign. foregår jo dagligt i Metro, hvor folk
gladeligt betaler med deres eget dk-kort (og bruger et lånt Metro-kort)
selvom Metro formelt set kun handler med erhvervsdrivende.

Mvh
Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-09 13:12

Morten skrev:

> Reelt set nej.

Jeg slår lige fast at jeg hele tiden var klar over at du ikke er
ude på snyd.

Jeg regnede bare med at når et firma fik et CVR-nummer, så vil
det figurere i deres regnskaber, og hvis der en dag kommer
grundig kontrol, kommer du til at stå uden de nødvendige
regnskaber og bilag.

> sit private kort. Noget lign. foregår jo dagligt i Metro, hvor folk
> gladeligt betaler med deres eget dk-kort (og bruger et lånt Metro-kort)
> selvom Metro formelt set kun handler med erhvervsdrivende.

Ja, det er jo rigtigt. Der er åbenbart ikke noget praktisk
problem. Jeg ved ikke om det er lovligt.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-06-09 17:19

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Jeg regnede bare med at når et firma fik et CVR-nummer, så vil
> det figurere i deres regnskaber, og hvis der en dag kommer
> grundig kontrol, kommer du til at stå uden de nødvendige
> regnskaber og bilag.

Hvis han gemmer fakturaen er der vel intet problem i det? Når han
registrerer et I/S er han selv firmaet så hvor pengene kommer fra er vel
reelt ligegyldigt.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-06-09 17:42

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis han gemmer fakturaen er der vel intet problem i det? Når han
> registrerer et I/S er han selv firmaet så hvor pengene kommer fra er vel
> reelt ligegyldigt.

Pssst, et I/S har mere end en ejer, ellers er det ikke et I/S

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-09 18:26

Henrik Stidsen skrev:

> Hvis han gemmer fakturaen er der vel intet problem i det?

Mener du at man kan købe ind til et firma og så lade varerne
forsvinde op i den blå luft?

Har du haft Stein Bagger som lærer?

--
Bertel

Fra : anonym

Dato : 04-06-09 21:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> Mener du at man kan købe ind til et firma og så lade varerne
> forsvinde op i den blå luft?
>
> Har du haft Stein Bagger som lærer?

Han køber ikke ind til et firma. Det er privat skatteramt kapital der
betaler regningen, han betaler fuld moms som en almindelig forbruger, og
der bliver ikke overført nogen værdi til firmaet overhovedet.

Det er der ingen problemer i.
Sålænge det udelukkende er CVR nr der anvendes ingen problemer. Bliver
der blandet moms eller firmapenge ind i det så er fanden løs....

Fra : alexbo

Dato : 05-06-09 10:06

"anonym" skrev

> Han køber ikke ind til et firma. Det er privat skatteramt kapital der
> betaler regningen, han betaler fuld moms som en almindelig forbruger, og
> der bliver ikke overført nogen værdi til firmaet overhovedet.

Hvis Morten køber ind ved brug af sit CVR, så er det Morten's firma der
køber.
Om Morten tager pengene op af den ene eller anden lomme er ligegyldigt, der
er ingen forskel på skatteramt kapital og al anden kapital.
Om Morten selv har sat skatteramt kapital i firmaet, lånt dem i banken eller
af sin mor er ligegyldigt, det er ikke firmaets kapital der er interessant
men årsresultatet.
Den fulde moms betaler alle uanset om det er privat eller firma, der er ikke
den ringeste forskel på momsen ved indkøb.
Værdien af varen ligger nu i firmaet indtil varen bliver solgt.

> Det er der ingen problemer i.
> Sålænge det udelukkende er CVR nr der anvendes ingen problemer. Bliver der
> blandet moms eller firmapenge ind i det så er fanden løs....

Det svarer til at sige at så længe man kun bruger sit personnummer og ikke
sit navn, så er det ikke en person der har købt noget, det er et nummer.
Et CVR nr. repræsenterer firmaet, og alt hvad firmaet foretager sig af
økonomiske dispositioner er regnskabspligtigt.

Mortens firma kan selvfølgelig ikke købe varer hjem og lade dem forsvinde i
den blå luft.

Hvis det var muligt på lovlig vis kunne Morten jo bare bruge sin
arbejdsplads CVR nr., eller et tilfældigt,
f.eks Elgigantens det er 17237977 eller IKEA's det er 50574911
Det står på deres bonner.
Det ville måske endda få Mortens komponentleverandør op af stolen hvis
Elgiganten bestilte et par dimser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten

Dato : 05-06-09 13:49

> Hvis Morten køber ind ved brug af sit CVR, så er det Morten's firma der
> køber.

Øhm, så forklar lige hvorfor noget lign. er dagligdag i Metro og endda også
Inco og lign. steder. "anonym" har fanget pointen.
Der låner folk bare et kort. Altså, Metro og Inco tror de sælger varer til
en virksomhed, men i virkeligheden er det bare en privat der har betalt med
sit kort. Indkøbet fremgår ikke nogen steder andre end sælgers log.

Den virksomhed, der har leveret kort til indkøbet har således hverken
indtægter eller udgifter, men har alene stået for at levere et kort så
vedkommende har kunnet handle i Metro. Og jeg kan garantere at ingen
firmaer, der låner kort til Metro og Inco ud fører regnskab med hvad andre
køber på de kort.

> Den fulde moms betaler alle uanset om det er privat eller firma, der er
> ikke
> den ringeste forskel på momsen ved indkøb.
> Værdien af varen ligger nu i firmaet indtil varen bliver solgt.

Og firmaet skal jo netop som med Metro foretage sig absolut intet, på ingen
måde blandes ind i det andet end at tilfredsstille Metro's "behov" for et
CVR-nr.

Det er alene et CVR-nr de skal bruge som verifikation af at de ikke handler
med en privat kunde, da de ikke vil bindes af den danske købelov, idet de
vurderer at private brokker sig ALT for meget og returnerer ALT for meget i
forhold til hvor meget de køber for - altså et stort besvær for næsten ingen
ting. Som sagt, de rettigheder jeg er beskyttet af i forbrugerlovgivningen
er jeg villig til at fraskrive mig mod at jeg så kan købe de steder.

> [...]
> Et CVR nr. repræsenterer firmaet, og alt hvad firmaet foretager sig af
> økonomiske dispositioner er regnskabspligtigt.

Og det eneste firmaet skal er at "narre" dér hvor man køber tingene til at
tro de handler med et andet firma, så de vil sende varerne.

> Mortens firma kan selvfølgelig ikke købe varer hjem og lade dem forsvinde
> den blå luft.

Du har stadig ikke forstået fidussen. Fidussen er at firmaet jo selvfølgelig
ikke skal købe noget hjem. Når man betaler med sit private kort og bruger
tingene selv har det tomme firma jo hverken udgifter eller indtægter.
Hele ideen er, at dér hvor man gerne vil handle vil du kun handle med
firmaer fordi de ikke gider efterleve købeloven når de sælger til private
forbrugere - og som tidligere sagt, den kan jeg sagtens leve med.

> [...]
> Det står på deres bonner.
> Det ville måske endda få Mortens komponentleverandør op af stolen hvis

Problemet ved den fidus er, at når du køber på postordre, så har sådanne en
vane med at sende varerne til leveringsaddressen og papiret til regnskabet
til faktureringsadressen. Når så elmutanten brokker/undrer sig finder de
sammen ud af at noget ikke stemmer. Hvis man derimod kender virksomheden, så
får man bare de papirer, for de skal naturligvis ikke ind i firmaets
regnskab, da varerne ikke er købt for firmaets midler (og for 117 gang så er
momsen også betalt).

Mvh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 05-06-09 15:37

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev

> Du har stadig ikke forstået fidussen.

Ok jo.

Skønsmæssig forhøjelse - tilsættelse af regnskab:
Skatteforvaltningen har i samarbejde med ToldSkat foretaget et uanmeldt
kontrolbesøg den 30. maj 1997 i virksomheden. I forbindelse hermed medtog
forvaltningen diverse regnskabsmateriale, ligesom forvaltningen
efterfølgende har indhentede oplysninger fra virksomhedens leverandører,
herunder bl.a. Metro og Thor-depotet.

Selvfølgelig går det godt langt det meste af tiden, men store indkøb på
firmakortet kan give firmaet et forklaringsproblem.

>(og for 117 gang så er momsen også betalt).
Jeg skrev,
"Den fulde moms betaler alle uanset om det er privat eller firma, der er
ikke
den ringeste forskel på momsen ved indkøb."

Så når du bliver ved med at ævle om momsen fortæller det mig at du ikke
forstår
momssystemet.

Dine fjollede bemærkninger om at Metro blot vil undgå at forbrugerne
returnerer varerne, viser også din manglende kendskab til reglerne, der
findes ingen returret i købeloven.
Om en butik vil give returret eller ej bestemmer den selv, uanset om det er
erhvervskunder eller private.

Faktisk skrev jeg mit første indlæg for at hjælpe, at jeg synes det var
bedre at bruge firmaet rigtigt, købe ind og sælge, men du skal da bare gøre
som du selv synes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten

Dato : 05-06-09 20:07

> Dine fjollede bemærkninger om at Metro blot vil undgå at forbrugerne
> returnerer varerne, viser også din manglende kendskab til reglerne, der
> findes ingen returret i købeloven.

Jeg har ikke skrevet returret vedr. Metro. Det er alene når det gælder
postordre (at der så er en del blandt dem, der gerne vil sælge til
privatkunder, der har problemer med at forstå lovgivningen på det område er
så en anden snak).
Men de er heller ikke forpligtet til at yde garanti og reklamationsret
overfor erhvervskunder som de jo under alle omstændigheder er overfor
privatkunder - postordrekøb eller ej.

> Faktisk skrev jeg mit første indlæg for at hjælpe, at jeg synes det var
> bedre at bruge firmaet rigtigt, købe ind og sælge, men du skal da bare
> gøre
> som du selv synes.

Jep og derfor jeg spørger her. Tak for fordi du kan gøre opmærksom på et
muligt problem. Men synes lidt jeg savner noget viden om hvorfor det så er
et problem...

Mvh
Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-06-09 20:52

Morten skrev:

> Jep og derfor jeg spørger her. Tak for fordi du kan gøre opmærksom på et
> muligt problem. Men synes lidt jeg savner noget viden om hvorfor det så er
> et problem...

Det er da ret banalt. Et firma skal kunne gøre rede for alt hvad
der er kommet ind og gået ud, af varer såvel som af penge.

--
Bertel

Fra : Brian H

Dato : 07-06-09 17:28

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Men de er heller ikke forpligtet til at yde garanti og reklamationsret
> overfor erhvervskunder som de jo under alle omstændigheder er overfor
> privatkunder - postordrekøb eller ej.

Der står intet om privatkøb medfører garanti i købeloven...

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-06-09 17:42

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
> "Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Der står intet om privatkøb medfører garanti i købeloven...

Næh, - garanti nævnes slet ikke i Købeloven

/Per

Fra : Morten

Dato : 08-06-09 22:22

> Næh, - garanti nævnes slet ikke i Købeloven

Små detaljer som jo egenligt er irrelevant i denne tråd og vi jo alle ved
hvad det drejer sig om. Nemlig reklamationsret med en 6 måneder
formodningsregel.

Hovedpoiten er, at sælger man mellem firmaer ikke er forpligtet til at yde
noget som helst. Hvis køber ikke er tilfreds med de betingelser sælger
stiller må man købe andet steds eller prøve at forhandle sig til nogle
bedre. Er kunden derimod privat er der nogle helt faste minimumsrammer, som
sælger skal overholde.

Mvh
Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-09 23:27

Morten skrev:

> Små detaljer som jo egenligt er irrelevant i denne tråd

Detaljer er ofte hvad jura drejer sig om.

> og vi jo alle ved hvad det drejer sig om.

Det tvivler jeg på. "Garanti" bruges med forskellig betydning, og
det er højst forvirrende. Og især i en juragruppe er vi nødt til
at holde fast i ordenes juridiske betydning. Hvordan skal vi
f.eks. ellers skrive hvis der i en tråd er tale om en rigtig
garanti?

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-06-09 18:28

> Små detaljer som jo egenligt er irrelevant i denne tråd og vi jo alle ved
> hvad det drejer sig om. Nemlig reklamationsret med en 6 måneder
> formodningsregel.

Det er ikke en detalje.
Det er faktisk jvf. Markedsføringsloven forbudt at benævne noget som
garanti, hvis det ikke stiller køber væsentligt bedre end Købeloven.

Så nej, - vi ved ikke alle hvad det handler om ...

/Per

Fra : Morten

Dato : 15-06-09 13:44

> Så nej, - vi ved ikke alle hvad det handler om ...

Det er i hvert fald ikke det tråden handler om andet end jeg har sagt at jeg
gerne afskriver mig alt hvad der hedder reklamationsret, garanti, returret
og lign. i den dur, da man jo så set fra sælgers side er at andet firma, som
sælger ikke er forpligtet til at overholde noget som helst andet end hvad
man aftalte.

Nogle tager det så ilde op og vil stadig pensle ud at jeg ikke har de
rettigheder - jamn det er jo det jeg har sagt jeg gerne "fraskriver" mig,
hvad er så svært at forstå eller troller i bare?!
Så hold jer venligst til trådens hovedemne - altså det med at have et firma
hvis eneste eksistensgrundlag er at man personligt vil købe nogle varer
steder der kræver CVR-nummer.

Mvh
Morten

Fra : Jesper Brock

Dato : 15-06-09 14:03

Morten skrev:

> Så hold jer venligst til trådens hovedemne - altså det med at have et
> firma hvis eneste eksistensgrundlag er at man personligt vil købe nogle
> varer steder der kræver CVR-nummer.

Alktså jeg undrer mig jo over, hvorfor folk gør det så kompliceret...
det er faktisk en uhyre enkel problemstilling, du sidder med.

Du opretter et firma, som i dit tilfælde ikke rigtig består af andet end
det CVR-nummer, du får fra SKAT. Der er ingen aktiver, ingen kontorhold,
ingen markedsføring og kun et minimum af administration eftersom der kun
er en kunde (dig selv).

Hver gang du køber komponter hjem i firmaets navn skal du jo
selvfølgelig have dem ud af firmaregnskabet igen - men hvor svært kan
det være? Skriv en faktura til dig selv på nøjagtig samme beløb, som
komponenterne har kostet firmaet i indkøb. Læg evt en krone eller to
oveni, så har dit firma også tjent lidt på handlen.
Nu ved jeg ikke hvor mange gange du køber hjem om året, men hvis du fx
køber hjem en gang om måneden, så opnår dit firma på årsbasis et
overskud på 12-24 kroner kroner... det har de fleste nok råd til at
betale skat og moms af og det er rigeligt til at holde dit regnskab
positivt.
Ergo ingen brok fra Told og Skat, som vil tage dit SEnummer fra dig,
fordi du indsender nulregnskab. Der ER jo aktivitet i firmaet... du er
bare en elendig købmand, som ikke rigtig tjener noget på aktiviteten

SE-nummeret er gratis at få tildelt, men har til gengæld en anden
"omkostning" - nemlig at du skal bruge lidt tid på at indsende
momsregnskab hver tredje måned (senere kun hver sjette måned).

Og når du nu alligevel _har_ momsnummeret, så ku du jo måske tjene lidt
håndører på at bestille komponenter hjem til andre i samme situation som
dig... og før du ser dig om er det måske blevet til et lille bierhverv,
du kan hygge dig med og tjene lidt lommepenge på...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : nielsen

Dato : 07-06-09 12:53

On 7 Jun., 17:28, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Det er da utroligt. Men du bliver næppe klogere af nye
> forklaringer, så jeg vil ikke forsøge.

Af hjertet tak!

Fra : nielsen

Dato : 07-06-09 04:36

On 5 Jun., 21:51, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Det er da ret banalt. Et firma skal kunne gøre rede for alt hvad
> der er kommet ind og gået ud, af varer såvel som af penge.

> [...]

Netop! Og i Mortens tilfælde vil der ikke være noget at gøre rede for..
Sålænge der ikke laves et regnskab med fakturaer for indkøbte varer, -
og/eller laves en speciel firmakonto hvor pengene trækkes fra ER der
ikke noget at gøre rede for.
"Kun" det som allerede har været nævnt: Der SKAL indberettes moms
(selvom det er 0,- kr) og undskyldningen med at "jamen jeg har jo ikke
købt/solgt noget" virker ikke. Der falder en bøde hvis ikke 0-
indberetningen er sket i tide, men så vidt jeg ved kan det hurtigt og
nemt gøres over nettet. Ligeledes at der skal laves udvidet
selvangivelse, og problemer med a-kassen hvis man bliver arbejdsløs.

Du vil uden tvivl få en henvendelse fra Skat, når der er gået et
stykke tid uden aktivitet i firmaet. Jeg prøvede det selv for mange år
siden. Oprettede et cvr.nr da jeg puslede med en virksomhed. Da jeg
imidlertid kom i fast arbejde igen, blev firmaet ikke til noget, og
Told & Skat (som de hed dengang) kontaktede mig for at spørge om jeg
havde brug for det cvr.nr. jeg stod registreret med, - nu hvor der
alligevel ikke skete noget i firmaet. Hvad der var sket hvis jeg havde
sagt JA, ved jeg af gode grunde ikke.

Med mindre reglerne er lavet om, kan du IKKE bare oprette et nyt
cvr.nr. hvis Skat beder dig nedlægge det første. Jeg vil tro det
følger dit cpr.nr., for jeg har senere haft en anden virksomhed, og da
fik jeg det samme nummer som jeg havde for år tilbage.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-06-09 17:28

nielsen skrev:

> [...]

forklaringer, så jeg vil ikke forsøge.

> Du vil uden tvivl få en henvendelse fra Skat, når der er gået et

Det tvivler jeg stærkt på. Jeg har intet med det omtalte firma at
gøre.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-06-09 12:04

Morten wrote:
> [...]
> eksistere. Jeg er naturligvis klar over, at jeg dog ikke vil kunne
> påberåbe mig alm. forbrugerrettigheder som f.eks. 14 dages returret ved

Glem det, det er alt for besværligt at have et firma kun for så
lidt. Du skal også lave udvidet selvangivelse osv. Du behøver ikke
en revisor til det, kan gøre det selv. Det skal dog gøres korrekt.

JonB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-09 13:13

Jon Bendtsen skrev:

> Glem det, det er alt for besværligt at have et firma kun for så
> lidt.

Du har slet ikke fattet fidusen. Oprettelsen af firmaet sætter
ham i stand til noget der er umuligt uden.

--
Bertel

Fra : anonym

Dato : 04-06-09 21:52

Jon Bendtsen skrev:
> [...]

> lidt. Du skal også lave udvidet selvangivelse osv. Du behøver ikke
> en revisor til det, kan gøre det selv. Det skal dog gøres korrekt.

Udvidet selvangivelse er blevet ret nemt....
0 ved årets resultat, nej til du har haft over 300000 i omsætning og nej
til at have anvendt revisor hjælp :)
Skal ikke engang sende et regnskab med ind så.
Moms kan vidst også tilmeldes automatisk nu.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 04-06-09 14:35

> [...]
> oftere og oftere kommer ud for at forhandlere af i øvrigt helt harmløse
> elektroniske komponenter kræver et CVR-nummer for at man kan handle hos

Den korte og langt letteste løsning: find en i venne-/bekendtskabskredsen
som er selvstændig og køb det hjem gennem ham.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-06-09 16:24

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> wrote in message

> Den korte og langt letteste løsning: find en i venne-/bekendtskabskredsen
> som er selvstændig og køb det hjem gennem ham.

Enig, for min skyld må han da gerne bruge mit nummer (står på min
hjemmeside, som hos så mange andre erhvervsdrivende).

Ulempen for ham er, at det nu er et erhvervskøb, så han er dårligere stillet
hvis der er noget galt med varen. Det er ikke mindst derfor nogle
forhandlere beder om CVR-nummer.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-06-09 16:36

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Ulempen for ham er, at det nu er et erhvervskøb, så han er dårligere
> stillet hvis der er noget galt med varen. Det er ikke mindst derfor nogle

Hen er endnu dårligere stillet, hvis han ikke får varen

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-06-09 14:44

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> CVR-nummer. Har han tilmed ladet virksomheden betale sine indkøb og
> dermed fået moms retur og trukket dem fra i skat, kommer der en

Hvis det er private indkøb, lader du bare være med at bogføre det som
indgående moms. Alle momsindberetninger vil være 0 kr. fordi der ikke er
nogen erhvervsmæssig aktivitet. Det er muligt at SKAT kan opløse CVR
nummeret, men der vil ikke være noget til tilbagebetale, og du kan vel
bare oprette et nyt CVR nummer?

--
Jesper Lund

Fra : alexbo

Dato : 04-06-09 16:10

"Morten" skrev

> Derfor. Er der nogen ben i at oprette et sådan firma. Hvilken form er
> nemmest og har mindst indflydelse på min privatøkonomi?

Der har lige været en tråd om at oprette et firma, du følger de
retningslinier, registrerer dig på www.webreg.dk køber de ønskede dele til
firmaet og sælger dem til Morten.

Så får du nogle købsudgifter og nogle salgsindtægter, du kan så tilbyde
andre at købe varer hjem til dem, det giver lidt mere køb og salg, så ligner
det et rigtigt firma, bare med en meget lille omsætning og uden hverken
fortjeneste eller tab.

Det er muligt at SKAT på et tidspunkt spørger om hvad der foregår i det
lille firma, men så siger du bare som det er, at det svært at banke det op
til et multinationalt konsortium, men at du arbejder på sagen.

Du skal så føre regnskab, gemme købsfakturaer, og skrive fakturaer til dig
selv og vennerne, men det er ikke noget problem og koster ingenting, de kan
være elektroniske, en faktura sendt som mail er udmærket.

Hvis SKAT synes at det ligner for meget en hobby, kan du blive tvunget til
at lukke, men heller ikke det koster noget, og så er der gået nogle år med
det.

For SKAT betyder det mest om du forsøger at snyde, altså sælge med
fortjeneste og påstå du intet tjener, så det kan være en god ide at have en
konto til firmaet, den kan godt være en privat konto, du behøver ikke at få
en erhvevskonto i banken, bare en konto du bruger til køb og salg.
Du selv og vennerne betaler så firmaet med en bankoverførsel, så kan du
påvise hvilke beløb du selv og andre har betalt og passer de beløb
med de fakturaer du har skrevet, så ser det hele mere rigtigt ud.
Ellers kunne SKAT få den tanke at vennerne har betalt 150 kr. kontant, og du
har skrevet en faktura til eget brug på 120kr.

En ting i forbindelse med privatøkonomi vil jeg lige gøre opmærksom på,
nemlig at man kan få problemer med understøttelse hvis man løber ind i
arbejdsløshed, man er jo selvstændig erhvervsdrivende og derfor pr automatik
i arbejde.
Det samme gælder en ægtefælle, der skal skrives nogle tro og love
erklæringer om at ægtefællen intet har med virksomheden at gøre.
Så hvis A-kassen ringer skal din kone ikke tage telefonen og sige "Mortens
Consult", hvis en sådan situation skulle blive aktuel.

mvh
Alex Christensen

Fra : bosol

Dato : 04-06-09 12:09

On 4 Jun., 11:59, "Morten" <tilt_uz...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> naturligvis klar over, at jeg dog ikke vil kunne påberåbe mig alm.
> forbrugerrettigheder som f.eks. 14 dages returret ved netkøb.

http://www.brinck.dk/ Brinck Elektronik sælger en masse til
private, er under ombygning, men du kan rekvirere deres katalog !
Alt det bøvl med SKAT og CVR nr. det vil jeg stærkt fraråde. Hvad gør
radioamatører når de skal bruge komponenter ?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-06-09 21:51

> [...]
> naturligvis klar over, at jeg dog ikke vil kunne påberåbe mig alm.
> forbrugerrettigheder som f.eks. 14 dages returret ved netkøb.

Lån et cvrnr hos en ven eller bekendt. Det er langt det nemmeste, og det
koster ikke udlåner noget som helst. Du kan højst få noget bøvl med at
leveringsadressen er anderledes end firmaadressen og dermed
faktureringsadressen, men køber du på Dankort, så betyder det jo ikke noget.

Mvh Maria