Barn på selepude på forsædet
Fra : Claus Agerskov

Dato : 04-06-09 08:09

Hej i dk.videnskab.jura

Lederen i min søns børnehave påstår, at det ikke er lovligt, at børn
sidder på forsædet uanset brug af selepude eller ej.

Jeg har nu kigget i Færdselsloven ($80 og $80a):

samt Justitsministeriets "Cirkulæreskrivelse om sikkerhedsseler,
sikkerhedsudstyr til børn og antallet af passagerer, der lovligt kan
befordres":

Og jeg kan ikke se, at det skulle være ulovligt at have sit barn på over
tre år og under 135 cm i højde siddende på en godkendt selepude med
sikkerhedssele på forsædet.

Er der en §, cirkulære eller anden bekendtgørelse, som jeg har overset.

De herligste hilsner
--
Claus Agerskov, koordinator, ca@saldi.dk, tlf 27 59 69 96
SALDI, c/o DANOSOFT, Smedievej 66, 3400 Hillerød

SALDI - det frie økonomisystem på dansk .oO( www.saldi.dk )

Fra : Holst

Dato : 04-06-09 15:26

Claus Agerskov wrote:

> Er der en §, cirkulære eller anden bekendtgørelse, som jeg har overset.

Nej, der er intet, du skulle have overset.

Men der er en udbredt holdning om, at det er forbudt at have børn
siddende på forsædet. Det er ikke korrekt.

Fra : Henriette Døssing

Dato : 04-06-09 19:15

Holst skrev:

> Nej, der er intet, du skulle have overset.
>
> Men der er en udbredt holdning om, at det er forbudt at have børn
> siddende på forsædet. Det er ikke korrekt.

I følge FDM er det forbudt at have børn under 135 cm på forsædet i en
bagudvendt barnestol, hvis bilens airbag ikke er slået fra/gjort inaktiv.

Så vidt jeg kan læse mig til, går højdekrav (135 cm) nu forud for
alderskrav (3 år).

Bedste hilsner
Henriette Døssing

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-09 19:52

Henriette Døssing skrev:

> I følge FDM er det forbudt at have børn under 135 cm på forsædet i en
> bagudvendt barnestol, hvis bilens airbag ikke er slået fra/gjort inaktiv.

Det siger loven skam også, men generelt at hævde at børn ikke må
sidde på forsæderne, er forkert.

--
Bertel

Fra : Claus Agerskov

Dato : 05-06-09 07:39

Henriette Døssing skrev:

> I følge FDM er det forbudt at have børn under 135 cm på forsædet i en
> bagudvendt barnestol, hvis bilens airbag ikke er slået fra/gjort inaktiv.

Det var jeg godt klar over.

> Så vidt jeg kan læse mig til, går højdekrav (135 cm) nu forud for
> alderskrav (3 år).

Og så vidt jeg kan se, så er den eneste ændring her i efteråret, at
politiet nu har lovhjemmel til at måle børnenes højde - før var det kun
i de situationer, hvor der ikke var nogen tvivl - ellers skulle de nøjes
med at rådgive føreren.

Mange tak for hjælpen.

De herligste hilsner

Fra : Solitaire

Dato : 10-06-09 21:11

On 04/06/09 16:26, in article
4a27d985$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Holst"
<newsfeb08@shelter.dk> wrote:

> Nej, der er intet, du skulle have overset.
>
> Men der er en udbredt holdning om, at det er forbudt at have børn
> siddende på forsædet. Det er ikke korrekt.

Det er det farligste sted for barnet at sidde, men det er lovligt.

Fra : Claus Agerskov

Dato : 15-06-09 08:29

Solitaire skrev:
> On 04/06/09 16:26, in article
> 4a27d985$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Holst"
> <newsfeb08@shelter.dk> wrote:
>
> Det er det farligste sted for barnet at sidde, men det er lovligt.

Det er det farligste sted for alle passagere at sidde uanset alder.

Jeg er godt klar over, at det frarådes. Men det var lovligheden, jeg var
interesseret i at få afklaret.

Mange tak for alle jeres svar på mit indlæg.

De herligste hilsner

Fra : nielsen

Dato : 07-06-09 04:51

Børn må ikke befordres i bil i en bagudvendende barnestol på en
passagersiddeplads med frontairbag, medmindre airbaggen er
deaktiveret. Punktum! Det har intet med højde/alder at gøre.
Højde/alder-kravet kommer først til anvendelse hvis man kun bruger den
normale sikkerhedssele.