DLS 2006 på netbook
Fra : susanne

Dato : 04-06-09 07:20

Hej

Har jeg forregnet mig?
Jeg har købt en af de smaarte netbook med det argument at den skal
bruges som kortplotter i skibet.
Til det formål havde jeg regnet med at kunne bruge min 'Det levende
søkort 2006' i kombination med min Garmin kortplotter.

Men hvordan i alverden får jeg DLS2006 til at kører uden et CDdrev???

Kan jeg oprette et virtuelt drev? eller?

jeg har fået DET installeret via af en USB-STIK

mvh
Susanne

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 04-06-09 15:37

Hej Susanne,

Har du ligefrem regnet på det ??

Du skal købe et eksternt USB baseret CDROM drev. Så skal det på hver 4 uger
og lige "friske" licensnøglen op. Det er da overkommeligt og koster ikke
mere end ca 500 kr.

Alternativt kan du sidde og fuske med alle mulig ulovlige tricks og
finter... Men så kommer du aldrig ud at sejle .....

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 05-06-09 18:10

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du skal købe et eksternt USB baseret CDROM drev. Så skal det på hver 4
> uger og lige "friske" licensnøglen op. Det er da overkommeligt og

I Computercity kan man få et CD-rom drev for 249 kr. og men DVD for 399
kr., godt nok uden brændere. Tilsluttes USB og virker fint på min Acer
netbook
Bare til oplysning.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Jan Birk

Dato : 04-06-09 15:39

> [...]
> søkort 2006' i kombination med min Garmin kortplotter.
>
> Men hvordan i alverden får jeg DLS2006 til at kører uden et CDdrev???

F.eks. Lav en fil og kald den 'dls.bat' og skriv følgende i filen:
%windir%\System32\cmd.exe /c echo > c:\windows\MKDLS03.DAT

Altså uden linierne "-----"

Den sætter du så til at køre automatisk hver nat, eller kører den
manuelt i forbindelse med (lige før) at du start DLS.

Så virker det fint.

/Jan

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 04-06-09 08:52

Den lægges ned i startup som beskrevet på DanskRj85 klubbens sider.
Når den er lagt ind kører også svenske DLSkort uden at deres CD skal
"vises" pr. tidsinterval.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 04-06-09 16:26

åhhh så ike lige der stod 2006 versionen. Sidste version hvor den slags
trick kan laves. Men var det ikke bedre at få det lavet så du kan køre med
den nyeste?? Man sejler jo heller ikke rundt med forældede søkort

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-06-09 10:02

Man sejler jo heller ikke rundt med forældede søkort

> Bjarke

Hmmm.... er du nu helt sikker på det Bjarke!!! (smiler)

Jeg tror faktisk der er ganske mange der sejler rundt med forældede søkort,
både i deres kortplottere og i papir versioner!!!!
og med mange mener jeg største parten....

Mvh
JR

Fra : Bent Pedersen

Dato : 06-06-09 09:31

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> søkort, både i deres kortplottere og i papir versioner!!!!
> og med mange mener jeg største parten....

Selvom kortene ikke er nyeste udgave, kan de jo godt være opdaterede med
rettelserne...Men det er selvfølgelig ikke lige så nemt på et elektronisk
kort.

mvh
Bent

Fra : susanne

Dato : 04-06-09 10:23

> [...]
>
> Den sætter du så til at køre automatisk hver nat, eller kører den
> manuelt i forbindelse med (lige før) at du start DLS.

Tak for svaret - men
Jeg har et problem med at når jeg starter DLS2006 så spørger den efter
koden og derefter får jeg at vide at der ikke er noget CD-drev, Denne
sidste dialogboks stopper al videre aktivitet.
Så installeret ja, men kan ikke åbne.
Nogen ideer til at kommer videre??

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-09 20:37

"susanne" <susannewjel@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

koden og derefter får jeg at vide at der ikke er noget CD-drev, Denne
sidste dialogboks stopper al videre aktivitet.

Vi skal betale for en gang lort med begrænset bruger rettighed. Man skulle
tro det er amatører, der sidder og bestemmer hvad vi skal kunne bruge det
til! Jeg ville ønske, at de satte sikkerheden højst.
Jeg ved godt, de så bare kopier i et væk, men kunne det rede nogle liv så
det sq også det vær!

Jens_a. Marex SC 24 Nivå

Fra : Per Svendsen

Dato : 05-06-09 20:59

> [...]
> koden og derefter får jeg at vide at der ikke er noget CD-drev, Denne
> sidste dialogboks stopper al videre aktivitet.

Dette er bare en god ide, er ikke afprøvet ?
Hvis du har en pc mere, og laver et netværk ( fælles arbejdsgruppe ),
så kan du dele drevet på den anden maskine, og lægge cd deri.
når du så har kørt den en gang, burde du kunne bruge tricket fra Jan Birk.

mvh Per
Taras

Fra : susanne

Dato : 04-06-09 10:28

On 4 Jun., 17:25, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> trick kan laves. Men var det ikke bedre at få det lavet så du kan køre med
> den nyeste?? Man sejler jo heller ikke rundt med forældede søkort

Det er ikke fordi jeg sejler rundt med forældet søkort, kortplotteren
er skam med de nyeste - Det her 'bare' til kahytspersonalet.
fruen her kan følge med når vi sejler og der skal passes børn i
kahytten.
Anyway, vil det hjælpe at købe DLS2009?
Er kravet om at skulle havde et cd-drev og cden ændret til noget mere
sejlervenligt?

> Den lægges ned i startup som beskrevet på DanskRj85 klubbens sider.
> Når den er lagt ind kører også svenske DLSkort uden at deres CD skal
> "vises" pr. tidsinterval.

Jeg kan ikke komme ind på RJ45 - er den lukket ned eller findes der et
link der virker?

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 05-06-09 01:10

Ja, det er den. I de gamle versioner skulle den se den originale CD rom en
gang om ugen. Med mindre man laver et hacker trick. I de nyere versioner
skal den kun se CD-rom'en en gand hver 4rde uge, hvilket jo svarer til en
hel sommerferie.

- men man skal stadig have et CDROM drev ....

Bjarke

Fra : susanne

Dato : 06-06-09 00:01

> [...]
> så kan du dele drevet på den anden maskine, og lægge cd deri.
> når du så har kørt den en gang, burde du kunne bruge tricket fra Jan Birk.

Den er afprøvet uden held. Jeg har også prøvet at installere fra CD-
drevet, men det viser sig at den regristere det som et netværksdrev.
Men jeg tror jeg vil låne et eksternt drev til genkendelse første
gang, og så prøve om 'trikset' virker derefter.
Ellers nøjes jeg bare med den gamle udgave af Fugawi jeg købte (Ja
selvfølgelig, jeg vil godt betale men ikke mere end nødvendigt) for
mange mange år siden.
Den er nemlig ligeglad med CDer

mvh susanne

Fra : susanne

Dato : 07-06-09 14:07

Så er DLS 2006 startet op min lille miini

Jeg har oprettet et virtuelt drev med daemon og lavet en iso fil af
dls med CDburner
Der efter 'monterede' jeg iso filen og så startede den op med at
spørge til koden og efter lang tids venten startede det op

tak for alhjælpen
mvh
Susanne

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-06-09 05:53

I windows 200 og XP kan man oprette en programgenvej (højreklik på
skrivebordet, vælg "Ny" og "Genvej" og som kommando skrive:
cmd /c echo > %windir%\KMDLS03.DAT
før man trykker Næste og angiver et navn for genvejen (f.eks. "Opdater
DLSK2)
og Genvejen trækker man så op i folderen Startup i start-menuen og det
er så det der skal til.

Mvh/Harding