/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Selcjusterende ventiler.
Fra : Henrik


Dato : 04-06-09 07:44

Hej alle.

Hvornår begyndte Honda at lave motore med selvjusterende ventiler? Hvilke
modeller? F.eks. CB500?

Hilsen Henrik


 
 
Flemming Disc (04-06-2009)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 04-06-09 08:53


"Henrik" <fjern@mig.dk> skrev i en meddelelse
news:4a276d15$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej alle.
>
> Hvornår begyndte Honda at lave motore med selvjusterende ventiler? Hvilke
> modeller? F.eks. CB500?

Den første jeg lige kommer til at tænke på er CBX 750 fra ca. midtfirserne.

--


Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Jesper Pedersen (04-06-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 04-06-09 02:03

On 4 Jun., 08:43, "Henrik" <fj...@mig.dk> wrote:
> Hej alle.
>
> Hvornår begyndte Honda at lave motore med selvjusterende ventiler? Hvilke
> modeller? F.eks. CB500?
>
> Hilsen Henrik

CBX750 og efterfølgende modeller med samme motor. Altså seneste
udgaver af CB750 Nighthawk og CB750 Seve Fifty

Jan (04-06-2009)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 04-06-09 18:06


"Henrik" <fjern@mig.dk> skrev i en meddelelse
news:4a276d15$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej alle.
>
> Hvornår begyndte Honda at lave motore med selvjusterende ventiler? Hvilke
> modeller? F.eks. CB500?

GL 1200 fra 1984



Jens Jacob Bager Jen~ (04-06-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 04-06-09 18:56

> Hvornår begyndte Honda at lave motore med selvjusterende ventiler?
> Hvilke modeller? F.eks. CB500?

VT 1100 C Shadow

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Richard (04-06-2009)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 04-06-09 15:47

On 4 Jun., 08:43, "Henrik" <fj...@mig.dk> wrote:
>
> Hvornår begyndte Honda at lave motore med selvjusterende ventiler? Hvilke
> modeller? F.eks. CB500?

Til gadebrug formentlig i 1982 med NV750 Custom alias VT750C
annonceret den 16. december 1982 efterfulgt af XLV750R annonceret den
9. august 1983 og derefter CBX750 Horizon hhv. CB750/700SC Nighthawk
og GL1200 i vinteren 83-84, se evt. Honda JPs news release-oversigt
'82<'84 oversat med Google:
<http://translate.google.dk/translate?prev=hp&hl=da&js=n&u=http%3A%2F
%2Fwww.honda.co.jp%2Fnews
%2F1983%2Findex.html&sl=ja&tl=en&history_state0=>

Hvad kan man vinde?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Henrik Palshøj (05-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Palshøj


Dato : 05-06-09 08:18

On 2009-06-04 23:46:38 +0200, Richard <rpaderichard@netscape.net> said:
>
>
> Hvad kan man vinde?

Hvad siger du til noget brugt ferie


Richard (06-06-2009)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 06-06-09 04:15

On 5 Jun., 09:18, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:
>
> > Hvad kan man vinde?
>
> Hvad siger du til noget brugt ferie

Nå, ok, huh, så vil jeg overlade til andre at konstatere, at CBX650
(Nighthawk) blev annonceret 2 dage før, 14. december 1982

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Armand (06-06-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-06-09 11:33

Richard skrev:
> On 5 Jun., 09:18, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:
>>> Hvad kan man vinde?
>> Hvad siger du til noget brugt ferie
>
> Nå, ok, huh, så vil jeg overlade til andre at konstatere, at CBX650
> (Nighthawk) blev annonceret 2 dage før, 14. december 1982
>
Den firecylindrede CBX blev expres-udviklet da salget faldt p.g.a. at
VF'erne floppede og det lyder sært i mine ører at der skulle være næsten
to års forskel på lanceringen af hhv. 650'eren og 750'eren :-|

--
Armand.

N/A (06-06-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-06-09 22:10



N/A (06-06-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-06-09 11:33



N/A (06-06-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-06-09 11:33



Richard (06-06-2009)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 06-06-09 14:45

On 6 Jun., 12:33, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> > Nå, ok, huh, så vil jeg overlade til andre at konstatere, at CBX650
> > (Nighthawk) blev annonceret 2 dage før, 14. december 1982
>
> Den firecylindrede CBX blev expres-udviklet da salget faldt p.g.a. at
> VF'erne floppede og det lyder sært i mine ører at der skulle være næsten
> to års forskel på lanceringen af hhv. 650'eren og 750'eren :-|

Honda kan have haft så mange grunde, og efter den nævnte oversigt er
forskellen på lanceringstidspunktet snarere et år. På CBX650SC og
CBX750F faktisk kun 363 dage; desværre nævner den tilsyneladende ikke
CBX750 Horizon/750SC Nighthawk, men de står som '84-modeller i andre
oversigter.

Hvilken mener du da selv, var den første?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Armand (06-06-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-06-09 22:10

Richard skrev:
> On 6 Jun., 12:33, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>>> Nå, ok, huh, så vil jeg overlade til andre at konstatere, at CBX650
>>> (Nighthawk) blev annonceret 2 dage før, 14. december 1982
>> Den firecylindrede CBX blev expres-udviklet da salget faldt p.g.a. at
>> VF'erne floppede og det lyder sært i mine ører at der skulle være næsten
>> to års forskel på lanceringen af hhv. 650'eren og 750'eren :-|
>
> Honda kan have haft så mange grunde, og efter den nævnte oversigt er
> forskellen på lanceringstidspunktet snarere et år. På CBX650SC og
> CBX750F faktisk kun 363 dage; desværre nævner den tilsyneladende ikke
> CBX750 Horizon/750SC Nighthawk, men de står som '84-modeller i andre
> oversigter.
>
> Hvilken mener du da selv, var den første?
>
Her i min egen lille andedam har jeg selvsagt først hørt om 750'eren, da
den netop blev sat ind som halvredder efter VF750'ernes flop og regnede
den derfor for at være ur-CBX/4'en

Ved nærmere eftertanke har det jo været nemmest at (expres-)udvikle
750'eren ud fra en allerede eksisterende 650'er, men hvor hører dén så
hjemme i evolutionen når VF'erne var det store sats dé år :-/
Og hvor kommer 550'eren og 400'eren så fra??

--
Armand.

N/A (07-06-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-06-09 20:40



Richard (06-06-2009)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 06-06-09 16:25

On 6 Jun., 23:09, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Ved nærmere eftertanke har det jo været nemmest at (expres-)udvikle
> 750'eren ud fra en allerede eksisterende 650'er, men hvor hører dén så
> hjemme i evolutionen når VF'erne var det store sats dé år :-/

Tjah, der var jo tryk på udviklingen de år; ultimo '70erne havde
Yamaha's chef jo den vision, at de skulle overhale Honda. Hvilket
formentlig er årsagen til den store bredde i begge firmaers
modelprogrammer i start-midtfirserne. Og helt sikkert årsagen til, at
lagerbestanden på de japanske importørers lagre i USA ved udgangen af
'81 (eller måske var det '82, lige meget) svarede til et helt års salg
- og indirekte medførte den kendte +700cc-skat qua det prispres på H-
D, lagersalget skabte.

Hvorom alting er, mon ikke Honda udviklede den SC/Nighthawk-modelrække
som en slags Sports-Custom ved siden af VF'erne og lagde ud med
650'en, fordi dens motor var svag, som du selv har været inde på nogle
gange? Så kunne de have udviklet CBX750F ud fra 750SC, fordi de følte
et behov for en afløser for CB750F hhv. et alternativ til VF750F? (Og
hvorfor pokker de også skulle kalde VF750 Sabre for Sport i Europa, må
være den største gåde i den forbindelse IMHO).

> Og hvor kommer 550'eren og 400'eren så fra??

Hvilke serier/årgange? - nogle kilder nævner en CB550SC med hydraulisk
udligning som 650 og 750'eren, men den kan jeg nu ikke finde hos
Honda. I JP kørte de år både en CBX400F og CBR400F - se
http://www.honda.co.jp/pressroom/library/motor/sports/cb_cbx/index6.html
- desværre er der ingen Factbook (F) med typisk motorskitser og
detailtegninger på de årgange, så detaljerne om motoren er begrænset
til de få i Press release (P), som kan undersættes med noget held med
Google o.lign.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Armand (07-06-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-06-09 20:40

Richard skrev:
> On 6 Jun., 23:09, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>
>.....mon ikke Honda udviklede den SC/Nighthawk-modelrække
> som en slags Sports-Custom ved siden af VF'erne og lagde ud med
> 650'en, fordi dens motor var svag, som du selv har været inde på nogle
> gange? ......
>
Jo! Det er egentlig indlysende!
Men som dansker/Europæer føler jeg mig svigtet: Hvorfor smed man ikke
CBX650'eren på det europæiske marked, når nu man vitterligt manglede
noget at dæmme op for Kawa's fremgang qua Z650??

> Så kunne de have udviklet CBX750F ud fra 750SC, fordi de følte
> et behov for en afløser for CB750F hhv. et alternativ til VF750F?
>
Jup!

>> Og hvor kommer 550'eren og 400'eren så fra??
>
> Hvilke serier/årgange? -
>
CBX'erne, sgis'me!

--
Armand.

N/A (13-06-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 13-06-09 09:01



Richard (12-06-2009)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 12-06-09 15:42

On 7 Jun., 21:40, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> >.....mon ikke Honda udviklede den SC/Nighthawk-modelrække
> > som en slags Sports-Custom ved siden af VF'erne og lagde ud med
> > 650'en, fordi dens motor var svag, som du selv har været inde på nogle
> > gange? ......
>
> Jo! Det er egentlig indlysende!
> Men som dansker/Europæer føler jeg mig svigtet: Hvorfor smed man ikke
> CBX650'eren på det europæiske marked, når nu man vitterligt manglede
> noget at dæmme op for Kawa's fremgang qua Z650??

Men CBX650E var jo den europæiske, mere traditionelle (ikke-custom)
udgave af CBX650SC Nighthawk og blev solgt i D, hvis ikke også her. -
sammenlign et sidebillede af CBX650 og VF750S og se, hvor meget de
ligner hinanden. Men bl.a. med sit mindre baghjul skiller CBX650E sig
fra Z650 og andre af den skole, mere rund; der var CBX750F mere på
linie og alligevel anderledes kantet i sine linier.

> >> Og hvor kommer 550'eren og 400'eren så fra??
> > Hvilke serier/årgange? -
>  >
> CBX'erne, sgis'me!

Tjah, den nævnte tidslinie hos honda.co. jp viser to nye 400cc
rækkefirere: Den mindre udgave af CBK650SC, CBX400 Custom, fra marts
83 med hydraulisk ventilmekanisme og sportsmodellen CBR400F fra
december 83 med REV (Revolution-modulated valve control) , der var
forløberen for VTEC i CB400 SuperFour og VFR ca. 5 år senere.

CBX550 kørte tilsyneladende et par år med sin konventinelle
ventilmekanisme og smalle byggeform qua generatoren bag krumtappen.
Først med CBR600F i 86 blev der tilsyneladende igen en motor med samme
opbygning i 400cc og 600cc-klassen, der hed 400en CBR400R, senere
CBR400RR.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Armand (13-06-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-06-09 09:01

Richard skrev:
> On 7 Jun., 21:40, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>>
>>>> Og hvor kommer 550'eren og 400'eren så fra??
>>> Hvilke serier/årgange? -
>>
>> CBX'erne, sgis'me!
>
> Tjah, den nævnte tidslinie hos honda.co. jp viser to nye 400cc
> rækkefirere: Den mindre udgave af CBK650SC, CBX400 Custom, fra marts
> 83 med hydraulisk ventilmekanisme og sportsmodellen CBR400F fra
> december 83 med REV (Revolution-modulated valve control) , der var
> forløberen for VTEC i CB400 SuperFour og VFR ca. 5 år senere.
>
> CBX550 kørte tilsyneladende et par år med sin konventinelle
> ventilmekanisme og smalle byggeform qua generatoren bag krumtappen.
>
Herhjemme kunne der fåes en 400'er i CBX550-look-alike.
Hvis du er inde på Honda's egen tidslinie burde dén ikke glippe :-|

Men du har på en måde svaret på subj. eftersom at det ville være
mærkeligt om 400'eren har selvjusterende ventiler når 550'eren ikke har
"arvet 750'erens".

--
Armand.

Richard (16-06-2009)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 16-06-09 14:16

On 13 Jun., 10:01, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Herhjemme kunne der fåes en 400'er i CBX550-look-alike.
> Hvis du er inde på Honda's egen tidslinie burde dén ikke glippe :-|

Ja, den er vist, annonceret 29. juni '82, men de to motorer havde jo
ikke hydarulik i toppen, blot gjort slanke med generator bag
krumtaphuset.

> Men du har på en måde svaret på subj. eftersom at det ville være
> mærkeligt om 400'eren har selvjusterende ventiler når 550'eren ikke har
> "arvet 750'erens".

Altså, overset i første omgang introducerede Honda faktisk en CB550SC
Nighthawk i '83 – samtidig med 650'en og formentlig nogle måneder før
400cc'en, men altså et års tid før 750 og 700cc-udgaverne. Så det er
snarere dem, der har arvet fra deres mindre søstre IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste