Fotografering af bygninger
Fra : Robert Piil

Dato : 04-06-09 00:08

I en tråd på www.fotostart.dk diskuteres muligheden for at man kunne få
et erstatningsansvar hvis man fx tog billeder af Operaen, og
efterfølgende solgte dem.

Jeg har ledt lidt, og kan finde dette fra lov om ophavsret:

====
Vederlag for erhvervsmæssigt videresalg af kunstværker

§ 38. Ved erhvervsmæssigt videresalg af eksemplarer af kunstværker har
ophavsmanden ret til et vederlag på 5 pct. af salgsprisen ekskl. moms.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 omfatter ikke bygningsværker. Værker
af brugskunst er ikke omfattet, hvis de er fremstillet i flere identiske
eksemplarer.
====

Er der andre paragraffer i andre love der kan være relevante her, eller
kan jeg gå ud fra at man i Danmark trygt kan fotografere bygninger fra
offentlige steder, med videreslag for øje, uden at behøve at indhente
tilladelse først?

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : /Peter

Dato : 04-06-09 07:08

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan jeg gå ud fra at man i Danmark trygt kan fotografere bygninger fra
> offentlige steder, med videreslag for øje, uden at behøve at indhente

Jeg har lidt af det samme spørgsmål blot mht. privat bygninger, huse elle
dele deraf,
fx. døre og vinduer, skal man indhente tilladelse fra ejeren først?

Jeg mener en mark eller et naturområde tilhører jo også en eller anden og
det ser ud til at man godt må fotografere til brug ved salg.

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-06-09 14:56

/Peter wrote:

> Jeg har lidt af det samme spørgsmål blot mht. privat bygninger, huse
> elle dele deraf,
> fx. døre og vinduer, skal man indhente tilladelse fra ejeren først?

Sålænge du kun fotograferer bygninger og dette sker fra offentligt område
er der ingen problemer.

--
Jesper Lund