Beskæring af ungt pæretræ
Fra : jespr

Dato : 03-06-09 08:29

Vi har et 5-7 årigt pæretræ, der blev plantet for 2 år siden og som
ligner noget vi synes der burde beskæres, Træet har meget tynde og
lange grene og ikke nogen decideret topstamme. I stedet har det 2
lange topgrene, der konkurrerer om at være øverste gren/stamme.
Spørgsmålet er så om vi skal lade det være sådan, eller det skal
beskæres. Jeg tænker at det måske vil være klogest at udvælge den ene
topgren som stamme og fjerne den anden, og samtidig beskære de øvrige
grene til efteråret efter evt. frugthøst.

Gode råd og vejlednniger modtages gerne.

VH
Jesper

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-06-09 17:25

"jespr" <jesper.undall@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Det er jo et lidt svært spørgsmål når man ikke har set træet og ikke engang
ved hvilken grundstamme det har, men når du siger at det har meget lange
skud formoder jeg at det ikke er podet på dværgstamme.
Jeg ville overveje at skære tilbage til en trediedel hvis skudene er meget
lange men som sagt er det svært at bedømme når jeg ikke har set træet.
Man kan også tvinge grenene til en mere vandret vækst for at fremme
frugtdannelsen.
Er der mange frugter på træet?

Steen.

Fra : Jespr

Dato : 03-06-09 11:15

On 3 Jun., 18:24, "Steen Jakobsen" <in...@post.dk> wrote:
> [...]
> lange men som sagt er det svært at bedømme når jeg ikke har set træet.
> Man kan også tvinge grenene til en mere vandret vækst for at fremme

Det er et Clara Frijs på en Kvæde-A grundstamme, og det bærer vel ca.
(kun) 8-10 frugter, som dog er en forøgelse i forhold til sidste år.

/Jesper

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-06-09 13:47

On 3 Jun., 18:24, "Steen Jakobsen" <in...@post.dk> wrote:

Det er et Clara Frijs på en Kvæde-A grundstamme, og det bærer vel ca.
(kun) 8-10 frugter, som dog er en forøgelse i forhold til sidste år.

Det er jo så en dværgstamme og jeg har et træ magen til der nu er over 10
gammelt. Jeg har ikke beskåret det ret meget men det gror heller ikke så
hurtigt.
Jeg vil anbefale en bog der hedder " Rigtig beskærng af frugttræer og buske
".
Det er en Clausenbog skrevet af F. Hilkenbäumer.

Steen.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-06-09 13:57

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> buske ".
> Det er en Clausenbog skrevet af F. Hilkenbäumer.

I den bog viser de forøvrigt et træ der ligner din beskrivelse og der
fjerner de den ene gren og skærer den anden tilbage til 1/3 del.
Du ved vel forøvrigt at hvis du beskærer lige over en knop så kommer der en
ny gren udfra dén knop og i den retning?

Steen.

Fra : Jespr

Dato : 04-06-09 12:08

> [...]
> Du ved vel forøvrigt at hvis du beskærer lige over en knop så kommer der en
> ny gren udfra dén knop og i den retning?

Har hørt lidt om det - men er ikke den store havemand - og ,imdre kan
vel gøre det

Men mange tak for hjælpen Steen.

/Jesper

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-06-09 21:38

>Har hørt lidt om det - men er ikke den store havemand - og ,imdre kan
>vel gøre det

Det er min nabo heller ikke, så jeg fik lov til at beskære hans 2 år gammel
æbletræer. Han var grædefærdig, da jeg var færdig - "bonzaitræer" kom der ud
mellem hulkene.

Det bærer flere æbler end de nogensinde får spist, så nu er jeg begyndt at
tynde ud

Jeg vinder ikke på point før til efteråret.

Mvh Maria

Fra : tobi

Dato : 05-06-09 07:07

> ..jeg fik lov til at beskære hans 2 år gammel æbletræer. ...
>
> Det bærer flere æbler end de nogensinde får spist, så nu er jeg begyndt at
> tynde ud

Du mener vel, at naboen har haft træerne i 2 år ?
Træerne er købt som 2 eller 3-årige og er så nu 4 - 5 år ?

Ellers er det jo helt fantastisk

Tom

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-06-09 16:47

> Du mener vel, at naboen har haft træerne i 2 år ?

Ja.

> Træerne er købt som 2 eller 3-årige og er så nu 4 - 5 år ?

Aner det ikke - det er jo ikke mine træer. Jeg klipper dem bare

Mvh Maria