Af med vægfliserne
Fra : Marianne

Dato : 01-06-09 21:41

Hej

jeg har et køkken med nogle meget grimme vægfliser. Skal i gang med at
skifte bordplade her til sommer, og vil skifte fliserne ved samme lejlighed.

Men hvordan får jeg dem af væggen? De går op til ca. 1,2 m over gulv.

Væggen er lavet af noget forholdsvis krydsfinerplade og jeg kan ikke bare
presse noget ned bag flisen for på den måde at vippe den af.

mvh
Marianne

Fra : Per H

Dato : 01-06-09 21:59

Jeg plejer at bruge et koben,

per

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-06-09 22:00

Marianne wrote:

> [...]
>
> Væggen er lavet af noget forholdsvis krydsfinerplade og jeg kan ikke
> bare presse noget ned bag flisen for på den måde at vippe den af.

Hvorfor ikke?

--
Niels

Fra : Marianne

Dato : 05-06-09 02:01

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke?

Fordi beklædningen er så blød, at hvis jeg bruger et koben kommer der
mærker.

mvh
Marianne

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-06-09 12:51

Marianne wrote:

>Fordi beklædningen er så blød, at hvis jeg bruger et koben kommer der
>mærker.

Koben er nok også lige i overkanten. Som en anden har foreslået kan en
spartel eller lignende ofte gøre det. Ellers har jeg set en fladmejsel med
bøjning i den skærende ende, som må være velegnet.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-09 10:16

Der mangler voist et "tynd" før krydsfinerplade, ikke?

Jeg plejer at bruge en malerspartel, når jeg har fliser, der skal nedtages -
alternativt en gammel paletkniv.
Den er ganske fleksibel og kan ofte presses ned bag en af fliserne - når der
først er hul går det lidt af sig selv.

Ellers er det frem med en lille hammer og banke en af fliserne ud - evt med
en lille mejsel i en af fugerne.

Lidt afhængig af hvordan det er sat op står du så bagefter med et problem
med at få renset væggen for limrester og andet sjovt - og formentlig et
større spartelarbejde.

Fra : Per H

Dato : 02-06-09 10:38

On Tue, 2 Jun 2009 11:15:34 +0200, "Firstname Lastname" <None> wrote:

>Ellers er det frem med en lille hammer og banke en af fliserne ud - evt med
>en lille mejsel i en af fugerne.
Ja det plejer også at virke godt.

>Lidt afhængig af hvordan det er sat op står du så bagefter med et problem
>med at få renset væggen for limrester og andet sjovt - og formentlig et
>større spartelarbejde.

Der kan man få et spec pudsebræt der er extrem grovkornet jernplade.
i byggemarkeder. Men der skal nogle gode overarme til hvis det er
mange m2 der skal renses.

per

Fra : Max

Dato : 02-06-09 10:45

Hej Marianne

> Men hvordan får jeg dem af væggen? De går op til ca. 1,2 m over gulv.

Hvis du har plads, ja så kan du lime nye fliser oven på de
gamle og slippe for besværet med at fjerne dem.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 02-06-09 11:38

On Tue, 2 Jun 2009 11:44:56 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Marianne

>Hvis du har plads, ja så kan du lime nye fliser oven på de
>gamle og slippe for besværet med at fjerne dem.

Sådan har jeg nu aldrig fået fliser af før max.

per

Fra : JR

Dato : 03-06-09 19:41

Per H wrote:

> Sådan har jeg nu aldrig fået fliser af før max.

Det er vel spørgsmålet om man kan leve med lidt mindre areal i sit køkken.

Jeg fik samme forslag ved renovering af badeværelse, som jeg fulgte.

Sagen er: Hvis man aldrig jar overvejet at det er muligt, bliver nye
ideer let afvist. Som du gør her, Per.

Så Marianne, monter de nye fliser oveni de gamle. Selvfølgelig kun hvis
de gamle hæønger ordentlig fast.

Mvh. Jørgen

Fra : Marianne

Dato : 05-06-09 02:00

> Det er vel spørgsmålet om man kan leve med lidt mindre areal i sit køkken.

Joe .. det kan man godt. Problemet er blot, at så kommer de til at rage ud
forbi vinduesrammen, som er næsten plan med væggen. Jeg kan selvfølgelig
sætte en liste mere på. Så bliver det nederste af karmen - den vandrette
pladen - ikke pæn.

> [...]
> let afvist. Som du gør her, Per.
>
> Så Marianne, monter de nye fliser oveni de gamle. Selvfølgelig kun hvis de

De hænger overordentlig godt fast

Ja, jeg tror jeg overvejer ....

mvh
Marianne

Fra : Per H

Dato : 06-06-09 12:39

On Wed, 03 Jun 2009 20:41:06 +0200, JR <Rasmus@kfsdf.dk> wrote:

>Det er vel spørgsmålet om man kan leve med lidt mindre areal i sit køkken.

Du skal læse hvad spørgesmålet går ud på, og intet andet, bortset fra
den smiley der var i mit indlæg.

per

Fra : ebbe hansen

Dato : 02-06-09 16:01

> [...]

>Væggen er lavet af noget forholdsvis krydsfinerplade og jeg kan ikke bare
>presse noget ned bag flisen for på den måde at vippe den af.

En flisemurer fortalte mig, at hvis de var sat op af en fagmand, så
slår du med en hammer, et hårdt slag midt på flisen, så er den væk.
mvh Ebbe

Fra : Marianne

Dato : 05-06-09 02:01

> En flisemurer fortalte mig, at hvis de var sat op af en fagmand, så
> slår du med en hammer, et hårdt slag midt på flisen, så er den væk.
mvh Ebbe

Det er jo i hvert fald nemt at efterprøve

mvh
Marianne